הכדורגלן שתמונתו הופיעה על שער עיתון הספורט הספרדי "מארקה" הכי הרבה פעמים בשבועיים האחרונים לא היה קארים בנזמה, קיליאן אמבאפה או ויניסיוס. הכבוד שייך לנער ברזילאי, שעדיין לא שיחק מעולם בקבוצת בוגרים, אבל כבר משגע את כל העולם.
לכתבות נוספות של נדב יעקבי במדור "מר עולם"
תכירו את אנדריק - השם שבו הוא מוכר באירופה - או אנדריקי, כפי שקוראים לו במולדתו. נכון, הוא רק בן 15, משחק עדיין בקבוצת הנוער של פלמייראס. אבל כשמדובר בדבר הגדול הבא של ברזיל, ועל כך אין שום ויכוח, בכל העולם רוצים לדעת עוד על היהלום החדש. וכמעט כל הקבוצות הגדולות של אירופה רוצות לשים עליו את היד כבר עכשיו. יעלה כמה שיעלה.
4 צפייה בגלריה
אנדריק
אנדריק
הדבר הגדול הבא. אנדריק
(צילום: AFP)
ריאל מדריד וברצלונה יודעות עליו כבר חודשים רבים, אבל הפריצה של אנדריק לתודעה הבינלאומית התרחשה רק בחודש שעבר. לפני כשלושה שבועות הסתיים טורניר הנוער הגדול ביותר בברזיל, זה שמוכר בשם "קופיניה" ("הגביע הקטן"). וכמו בכל אחת מ-52 השנים האחרונות, כשהקבוצות המקצועניות נמצאות בפגרה, חובבי הכדורגל בברזיל, שזה אומר בעצם 215 מיליון איש, צופים במשחקים.
אנחנו מדברים על טורניר עצום, שאמנם מתקיים במחוז סאו פאולו, אבל משתתפות בו 128 קבוצות נוער מכל רחבי המדינה, עם 255 משחקים שהשנה הובקעו בהם 741 שערים.
אז כן, למרות שמדובר בקבוצות עד גיל 17, ה"קופיניה" משגע את ברזיל. מרבית המשחקים מועברים בשידורים ישירים בטלוויזיה, כי האוהדים רוצים לראות את הכוכבים הגדולים הבאים של המדינה.

המקום הנכון להיות בו

לאורך השנים התגלו ב"קופיניה" כמה מגדולי שחקני ברזיל: פלקאו, טוניניו סרזו, ראי, קסגראנדה, קאקה, רוביניו וכמובן ניימאר. אבל מי שהכי אוהבים את ה"קופיניה" הם הסקאוטים. עבורם מדובר במכרה זהב. במקום לנסוע מעיר לעיר במדינת הענק הזו, במשך שלושה שבועות הם מקבלים הזדמנות לעקוב במרוכז אחר כל הכדורגלנים הצעירים הטובים של ברזיל.
(ניימאר הבא? צפו בביצועים של אנדריק)
זה המקום, אגב, שבו מוצאות שחטאר דונייצק ודינמו קייב את מרבית השחקנים הברזילאים שלהן. שני המועדונים האוקראינים הביאו בעשור האחרון עשרות שחקנים צעירים מברזיל, ורבים מהם התגלו ב"קופיניה".
ועדיין, הטורניר של 2022 היה מיוחד במינו. התקשורת בברזיל ידעה לספר כי מעולם לא הגיעו מגלי כישרונות מכל כך הרבה מועדונים מאירופה כמו הפעם. חוץ מריאל ובארסה, שתמיד יש להן נציגים, וגם איאקס, פורטו ובנפיקה, שתמיד מחפשות כישרונות בברזיל, הפעם קרה דבר תקדימי: הגיעו סקאוטים רשמיים של שש קבוצות אנגליות - ליברפול, מנצ'סטר סיטי, מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי, ארסנל וסאות'המפטון.
הרבה שמות נרשמו בפנקסים, חלקם גם יגיעו בשנים הקרובות לאירופה, אבל לכולם היה ברור שהאירופאים באו לראות בעיקר שחקן אחד: אנדריק.
בספרד מכירים אותו מצוין
צריך לזכור, בטורניר משחקות קבוצות של בני 17. פה ושם אפשר למצוא כמה שחקנים בני 16. בני 15 הם נדירים מאוד. ובכן, אנדריק, שיהיה בן 16 רק בעוד חצי שנה, היה השחקן הצעיר ביותר בקבוצות הבכירות ב"קופיניה". ולמרות זאת הוא נבחר לשחקן המצטיין של הטורניר, לאהוב הקהל, ושער המספרת שלו נבחר לשער הטורניר.
הסיטואציה הייתה מוכרת לו. כשהיה בן 14 הוא כבר שיחק בקבוצה של בני ה-17 ובגיל 15 עלה לקבוצה של בני ה-20. במשחק הגמר, שבו פלמייראס הביסה את סנטוס 0:4 לעיני 30 אלף צופים, אנדריק הבקיע את השער הראשון ונבחר כמובן למצטיין. זה היה שערו השישי בטורניר, למרות שבמרבית המשחקים הוא שיחק רק מחצית, אחרי שחלה בקורונה בתחילת ינואר.
אבל עם כל הכבוד לשער ולניצחון בגמר, רגע השיא שלו היה שבוע לפני כן, ברבע הגמר מול אואסטה. אנדריק הבקיע שער מדהים, כששלח מספרת מדהימה מ-20 מטר לחיבורים.
הסרטון של השער הוירטואוזי כיכב בעמוד הטוויטר הרשמי של פיפ"א, מה שהפך את אנדריק ברגע אחד לכוכב בינלאומי. גארי ליניקר, הפרשן הבכיר בטלוויזיה האנגלית, העלה בטוויטר סרטון נוסף, שבו אנדריק מתעלל בהגנת היריב, וכתב רק מספר: "15".
באותו ערב לינקר התייחס לאנדריק בתכנית שלו ב-BBC ואמר: ”אני חושב שאנחנו חוזים בעלייתו של כישרון מיוחד ביותר". הימים הבאים היו טירוף תקשורתי מוחלט. כל רשתות הטלוויזיה בברזיל וכל העיתונים היו מלאים בכתבות על הטאלנט החדש. מגזין הספורט הגדול במדינה, "פלקאר", הקדיש לו את עמוד השער.
עיתוני הספורט של ספרד יצאו מגדרם כדי לראיין את הנער. לכתב של "ספורט" הקטאלוני הוא סיפר עד כמה הוא אוהב את ברצלונה, בעוד שבראיון ל"מארקה", העיתון היוצא במדריד, הוא אמר שהוא חולם לשחק לצידו של ויניסיוס, כוכב ריאל מדריד, ששלח לו חולצה חתומה שלו.
פעמים רבות כאשר מדברים על כישרונות בני 15 נוטים להגזים. כי בכל זאת, הם משחקים בקבוצות נערים. הרבה פעמים כשהם מגיעים לגיל 18 או 19, "ילד הפלא" הוא כבר לא ילד, וגם הפלא כבר לא שם.
אבל יש מקרים נדירים שההייפ הוא אמיתי. שהכישרון הצעיר כל כך טוב ואיכותי, וגם בוגר מבחינה מנטאלית, שהוא מקבל את ההזדמנות בגיל מוקדם מאוד. ותוך זמן קצר מתברר שההתלהבות הייתה במקומה.
4 צפייה בגלריה
סרחיו אגוארו חוגג
סרחיו אגוארו חוגג
אנדריק ישבור את השיא שלו? אגוארו
(צילום: רויטרס)
סרחיו אגוארו שיחק בקבוצה הבוגרת של אינדפנדיינטה בגיל 15 ו-35 ימים וכולם זוכרים עד כמה רחוק הגיעה הקריירה שלו. ארלינג האלאנד ערך את הבכורה שלו בליגה הנורבגית הראשונה בגיל 15 ו-9 חודשים, ומשם רק הלך והתקדם, עד שהפך לאחד החלוצים הטובים בעולם.
ואולי הדוגמא הרלוונטית ביותר היא דווקא זו של רונאלדו (הברזילאי). בגיל 16 וחצי הוא החל לשחק בקבוצת הבוגרים של קרוזיירו, כמה חודשים לאחר מכן הבקיע חמישייה במשחק ליגה ובגיל 17 כבר שיחק בנבחרת הלאומית של ברזיל ונמכר לפ.ס.וו. איינדהובן ההולנדית.
אנדריק הוא שחקן שונה מרונאלדו. הוא לא יגיע לגובה של 1.80 מ' וגם לא יהיה שרירי וחזק כמו "אל פנומנו". אבל המספרים שלהם דומים. בקבוצות הנוער והנערים של פלמייראס הוא הבקיע 165 שערים ב-169 משחקים, וזה כאשר הוא היה תמיד צעיר בשנתיים מכל חבריו.
צריך רק להיכנס לאחד מעשרות הסרטונים שלו שנמצאים ביוטיוב כדי להיווכח שמדובר באמת בעילוי. הוא מהיר כשד, עם טכניקה מופלאה ועם כישרון נדיר להבקיע שערים בכל דרך אפשרית: מקרוב, מרחוק, בבעיטה מסובבת לחיבורים, בבעיטות חופשיות, בנגיחות, כמובן בדריבל. ואת הכל הוא מתבל עם נגיעות וירטואוזיות, עקבים, וטאץ' של קוסם, ועם ביטחון עצמי מרשים, במיוחד כשמדובר בבן 15 עם בייבי פייס.
4 צפייה בגלריה
אנדריק יחכה אותו? רונאלדו
אנדריק יחכה אותו? רונאלדו
אנדריק יחכה אותו? רונאלדו
(צילום: AFP)
למרות שרק כשיחגוג יום הולדת 16, וזה יקרה ב-21 ביולי, הוא יוכל לחתום על חוזה מקצועני ולהתחיל להרוויח שכר של בוגר, אנדריק כבר עושה לא מעט כסף. "נייקי" החתימה אותו על חוזה פרסום שמן ועשרות חברות ברזילאיות עומדות בתור כדי שיהיה הפרזנטור שלהן. כולם כבר יודעים שאנדריק הוא הניימאר הבא.
הסוכנות שמייצגת אותו, TFM, היא אותה סוכנות שמטפלת גם בוויניסיוס מריאל מדריד וגבריאל מרטינלי מארסנל.
פרדריקו פנייה, המנכ"ל של TFM אמר בראיון ל-BBC: "אני לא זוכר בשנים האחרונות אף שחקן בגילו שהפגין יכולת כזו. וגם הדרך בה הוא התנהל מול הלחץ שהופעל עליו הייתה מרשימה. לא פעם אנחנו פוגשים ילד שנותן משחק טוב ואז מתקשה לשמור על אותה רמה. לאנדריק זה לא קרה. למרות שחלה בקורונה, הוא רק השתפר".
ההצלחה האדירה ב"קופיניה" הפכה את אנדריק לכוכב-על בברזיל, אבל אנשי המקצוע מכירים אותו מצוין כבר כמה שנים. אשתקד הוא היה השחקן הראשון ששיחק באותה שנה בקבוצות של גילאי 15, 17 ו-20 - והוליך את כולן לגמרים האיזוריים.
עד כדי כך שבתקשורת המקומית רצו לראות אותו בסגל הבכיר של פלמייראס שטס לאבו דאבי לאליפות העולם לקבוצות, שם אלופת דרום אמריקה תשחק בשבת בגמר מול צ'לסי, אלופת אירופה. אז למרות שאנדריק כבר התאמן עם הבוגרים, המאמן הפורטוגלי אבל פריירה התנגד.
"במוקדם או במאוחר הוא ישחק בקוצה הראשונה", אמר המאמן. "אבל הוא רק בן 15. המועדון נתן לו ולמשפחתו כרטיסים לדיסנילד, וכרגע זה הדבר הטוב ביותר שהם יכלו לעשות עבורם".

בעוני ובאושר

הסיפור של אנדריק פליפה מוריירה דה סוזה התחיל בברזיליה, עיר הבירה, שהיא הכל חוץ מעיר של כדורגל. כבר כשהיה בן 4 אנדריק הפגין יכולות פנומנליות. כשהיה בן 10 אביו דוגלאס צילם את ביצועיו והעלה את הסרטונים ליוטיוב, בתקווה שמישהו ישים לב - ויציל את המשפחה מהעוני הקשה בו הייתה נתונה.
וזה קרה. נציג של קבוצת הפאר סאו פאולו יצר קשר עם האב והציע לו 30 דולר בחודש, אם המשפחה תעזוב את ברזיליה ותעבור למטרופולין הדרומי הגדול. האבא סירב להצעה המעליבה. גם סנטוס וקורינתיאנס התעניינו, אבל לא היו מוכנות לממן את משפחתו של הילד.
(צפו בעוד מהביצועים המרשימים של אנדריק)
ואז נכנסה פלמייראס לתמונה. "ראיתי את הסרטונים שלו ואהבתי את מה שראיתי", סיפר ז'ואו פאולו סמפאיו, מנהל מחלקת הנוער במועדון, שנתן את האישור לממן למשפחה דירה שכורה בעיר.
זה היה בסך הכל לפני חמש שנים, כשאנדריק היה בן 10. ההחלטה הזו של סמפאיו שווה היום לפלמייראס לפחות 45 מיליון דולר, הסכום שבו הוא צפוי להימכר לאירופה.
אבל בתחילת הדרך המצב היה שונה. בששת החודשים הראשונים של המשפחה בעיר הגדולה, האבא היה מובטל. כדי שלא לרעוב ללחם הוא היה מסתובב בתחנת המרכזית "בארה-פונדה" ומוכר סנדוויצ'ים.
כשהמצב הקשה נחשף, פלמייראס הציעה לדוגלאס סוזה לעבוד במועדון כמנקה. לעיתים הוא היה מצטרף לשחקנים לארוחת הצהרים. כך גילה השוער ג'אילסון שבפיו של דוגלאס נותרו רק שבע שיניים. הוא מיהר להציע לאבא של אנדריק שיממן עבורו את הטיפולים.
מאז המצב השתנה באופן דרמטי. האבא כבר לא צריך לנקות את משרדי המועדון והבן נמצא על המסלול הבטוח להצלחה ולעושר.
הסוכן פנייה: "אנחנו מדברים המון עם אנדריק ומראים לו את הדוגמאות של ויניסיוס ומרטינלי, מסבירים לו איך נראה יום העבודה שלהם, איך הם דואגים גם לגוף שלהם ומתמודדים עם הקשיים".
והוא מסביר: "לשניהם היה קשה מאוד להגיע לאן שהם הגיעו. לויניסיוס היו רגעים קשים מאוד בריאל מדריד. בשנים הראשונות, למרות כל העבודה הקשה שעשה, הוא לא הצליח להיכנס לסגל. וגם מרטינלי עבר כמעט שנה שלמה בארסנל מבלי לשחק באופן סדיר. אנחנו מסבירים לו שזה ממש לא משנה כמה הוא כישרוני, הוא חייב לעבוד פי שניים יותר קשה מכולם".
שחקן העבר והפרשן הבכיר וולטר קסגראנדה אמר: "הוא בהחלט יכול להתפתח לשחקן הגדול ביותר מאז ניימאר, אבל כדי שזה יקרה חייבים לשמור עליו ולהגן עליו מפני כל הפיתויים שבחוץ".

רונאלדו כמודל לחיקוי

נכון להשבוע יש לאנדריק 210 אלף עוקבים בטיקטוק ו-750 אלף עוקבים באינסטגרם, שם הוא מרבה להעלות תמונות שלו ושל חברתו לארה הרננדס. והמספרים רק ממשיכים לטפס.
כשנשאל ע"י הכתב של "מארקה" איך הוא מתייחס לכך שבספרד יש הטוענים שהוא ממש לא בן 15, אנדריק ענה: "אמרו לי את זה מאז שהייתי צעיר. לכן אני חוגג את השערים כשאני שם אצבע על הפה. ככל שיגידו את זה יותר, זה רק ייתן לי יותר כוח".
כרגע ריאל מדריד נראית כפייבוריטית לרכוש את אנדריק, גם בשל קשריה המצוינים עם TFM, אבל לא רק.
4 צפייה בגלריה
יעזור לריאל להביא את הטאלנט בן ה-15? ויניסיוס
יעזור לריאל להביא את הטאלנט בן ה-15? ויניסיוס
יעזור לריאל להביא את הטאלנט בן ה-15? ויניסיוס
(צילום: רויטרס)
אנדריק תמיד הצהיר שהאליל הכי גדול שלו הוא כריסטיאנו רונאלדו. עד כמה הוא מעריץ את רונאלדו? ובכן, הנער הוא החליט שכמו הפורטוגלי הוא לא יעשה קעקועים, בניגוד למקובל בקרב הכדורגלנים הצעירים.
כמובן, גם העובדה שבריאל משחקים ויניסיוס ורודריגו, עשוייה לסייע להתאקלמות שלו אם יגיע לריאל. והדרך בה ריאל מדריד שמנה את ידה על ויניסיוס עשויה לחזור על עצמה.
במאי 2017, כאשר ויניסיוס היה בן 16, ריאל החתימה אותו על חוזה שעל פיו היא מחוייבת לרכוש אותו כשיגיע לגיל 18. כידוע, חוקי פיפ"א קובעים כי רק בגיל 18 אפשר להעביר שחקנים צעירים ממדינה למדינה.
אז "ויני" המשיך לשחק בפלמנגו כשנה וחצי, ו-8 ימים לאחר יום הולדתו ה-18 הוצג כרכש החדש של ריאל מדריד. היא שילמה עליו 46 מיליון דולר - הסכום הגבוה ביותר ששולם אי-פעם על שחקן בן פחות מ-19.
אז יכול להיות שמהלך כזה יקרה בעתיד, אבל אנדריק יהיה בן 18 רק ביולי 2024. עד אז הוא ימשיך לשחק בפלמייראס.
פנייה אומר: "כרגע לא קורה שום דבר. איך בדיוק אפשר למכור שחקן שיוכל לעזוב רק בעוד שנתיים וחצי? מעולם לא ראינו שחקן שמנהל משא ומתן יותר משנתיים לפני שהוא בכלל יכול לעזוב. אבל מצד שני, תמיד יש פעם ראשונה ואולי אנדריק אכן יהיה הראשון".
כרגע סעיף השחרור שלו עומד על 17 מיליון דולר, אבל הוא תקף רק בתוך ברזיל. לכולם ברור שהקבוצה האירופאית שתחתים אותו בסופו של דבר תשלם לפחות 45 מיליון, וכנראה שהרבה יותר.
באחד מהראיונות שנתן אנדריק הוא דירג את המטרות שלו, לפי הסדר: "קודם כל להיות מקצוען, הדבר השני הוא לזכות עם פלמייראס באליפות, השלישי, לזכות בגביע הליברטדורס, הרביעי, לזכות בגביע העולם עם ברזיל ורק אז לשחק באירופה. אני לא אשקר. כשאני נכנס בלילה למיטה אני חושב על אירופה. אבל אז המחשבה חולפת ואני חושב על ההווה".
המחויבות שלו לפלמייראס היא טוטאלית. "הם היו היחידים שהסכימו לפתוח עבורי ועבור המשפחה שלי את הדלת. כל חיי אהיה אסיר תודה על כל מה שהם נתנו לנו", הוא אמר. ה"קופיניה" היה התואר ה-11 בו הוא זוכה מאז שהגיע לפלמייראס.
וז'ואו פאולו סמפאיו, מנהל מחלקת הנוער, מסכם בדרכו הציורית: "הוא כמו אחד מאיתני הטבע. בכל פעם הוא מביא לנו משהו. כמו המים שזורמים במורד, וכמו האש שמטפסת בהר, אין שום דרך לעצור את אנדריק".
פורסם לראשונה: 13:13, 11.02.22