שנתיים עברו מאז שניסתה הפועל ירושלים לצרף את יובל זוסמן. המאמן דאז עודד קטש רצה אותו והצדדים אף נכנסו למשא ומתן, אלא שהשחקן בחר לחפש את עצמו באלבה ברלין הגרמנית ולהישאר בחיק היורוליג. עכשיו החיבור הזה יוצא לפועל: הרבה השתנה בירושלים, אבל מה השתנה בזוסמן? מה ירושלים מצפה לקבל ממנו? והאם הוא מסוגל להביא לקבוצה את אותה בשורה שהביאו בזמנו ליאור אליהו ויותם הלפרין? דבר אחד בטוח: חובת ההוכחה עליו ועל חוזה העתק שניתן לו, בגובה 1.2 מיליון דולר לשלוש שנים.
החותמת הרשמית שניתנה אתמול להצטרפותו של זוסמן למחזיקת הגביע (יחד עם החתמתו של כריס ג'ונסון והארכת חוזהו של ספידי סמית'), כפי שפורסם לראשונה ב־ynet, הופכת אותו לישראלי הבכיר של הקבוצה. "אני מאוד שמח להצטרף להפועל ירושלים", אמר זוסמן. "קורה כאן תהליך מיוחד ומרתק, שמהר מאוד התחברתי אליו ורציתי להיות חלק ממנו. הרעיון של לעבוד עם המאמן אלכסנדר דז'יקיץ', לשחק לצד שחקנים מצוינים שמחויבים למסגרת הקבוצתית, ולהיות חלק ממערכת מקצוענית כמו שיש כאן - זו סיטואציה מצוינת לכל שחקן. אני שמח לתת מהניסיון שלי ולעזור לקבוצה להגיע להישגים. אני כמובן מתרגש מאוד לקראת המפגש הראשון שלי עם האוהדים. חוויתי אותם ואת הארנה כשחקן יריב, ויהיה כיף לדעת שעכשיו הם יהיו בצד שלי".
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל ירושלים יובל זוסמן
שחקן הפועל ירושלים יובל זוסמן
"קורה כאן תהליך מיוחד ומרתק". זוסמן מוצג בהפועל ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
יובל זוסמן שחקן אלבה ברלין
יובל זוסמן שחקן אלבה ברלין
לא ממש הצליח לעשות את קפיצת המדרגה שציפה לבצע בגרמניה. זוסמן במדי אלבה ברלין
(צילום: EPA)

"רול־פלייר טוב, לא מנהיג"

המעמד הזה, של הישראלי הבכיר, זר לזוסמן בן ה־25. הוא גדל במכבי ת"א, זכה איתה בארבע אליפויות רצופות ובשני גביעים, וגם הוביל את נבחרת העתודה לזכייה באליפות אירופה 2018, בה נבחר למצטיין של הטורניר. ועדיין, הוא לא מכיר את הסיטואציה שאליה הוא נכנס בירושלים.
במכבי ת"א הייתה סביבו מעטפת רחבה של ישראלים וזרים (בחלק מהזמן שיחק איתו גם דני אבדיה, שתפס את כל הפוקוס). בקבוצה אמנם רצו שיישאר ויתקדם, אבל זוסמן היה מתוסכל מאוד ממעמדו והרגיש שמגיע לו יותר קרדיט. ב־2021, עונתו האחרונה במועדון שבמהלכה גם סבל מפציעה, הוא שיחק בממוצע רק 13.5 דקות, שבהן רשם 2.6 נקודות לצד 1.5 ריבאונדים – ירידה משמעותית לעומת העונה שלפניה (כמעט 18 דקות בממוצע, עם 5.4 נקודות ו־2.7 ריבאונדים).
התסכול הזה הוביל את זוסמן לגרמניה, אבל גם שם הוא לא ממש הצליח לעשות את קפיצת המדרגה שציפה לבצע. המטרה המרכזית שלו באלבה, ובכלל ביציאה לאירופה, הייתה לשדרג את המעמד שלו, בעיקר ביורוליג. זה לא קרה: זוסמן המשיך לסבול מפציעות, בעיקר אחת משמעותית בכתף בעונה האחרונה. ובכל זאת, למרות שאלבה היא גן עדן לשחקנים שלא רוצים להתמודד עם הלחץ של הקבוצות הגדולות, מועדון קלאסי שבו אפשר לפרוח, זוסמן לא המריא. 6.8 נקודות ו־2.9 ריבאונדים ב־21.6 דקות ביורוליג – לא בדיוק תפוקה מרשימה. אולי זו גם הסיבה לכך שפרט להפועל ירושלים, הוא לא קיבל בקיץ הצעות נוספות.
"זוסמן קצת שקט מדי על הפרקט. לא אגרסיבי כמו ששחקן בעמדה שלו צריך להיות. זו הנקודה שהוא צריך לשפר יותר מכל. הוא התבגר מאוד בשנתיים באלבה, אבל לא בטוח שהוא מסוג השחקנים שמנהיגים קבוצה"
למעשה, זוסמן חוזר לאותה הנקודה שבה היה לפני שנתיים. גם אז הייתה לו אופציה לחתום בירושלים, אולי בפחות כסף, אבל המעבר כעת לקבוצה שלא משחקת ביורוליג אלא רק בליגת האלופות – המפעל השלישי בחשיבותו באירופה – אומר משהו על המעמד שלו בכדורסל ביבשת. "הוא רול־פלייר טוב", מספר העיתונאי הגרמני רוברט הויזל, שסיקר את זוסמן מקרוב בשנתיים האחרונות. "עושה את התפקיד שלו על הפרקט, בעיקר הגנתית. הוא מתאים ברמה שלו ליורוליג, אבל צריך שתהיה קבוצה טובה מסביבו כדי שיוכל להביא את האיכויות שלו. אני חושב שהוא לא מימש את כל הציפיות שהיו לו בברלין, אם כי לפניו היו שחקנים טובים מאוד באותה עמדה".
הויזל הצביע על חסרון נוסף שזיהה אצל זוסמן: "הוא קצת שקט מדי על הפרקט. לא אגרסיבי כמו ששחקן בעמדה שלו צריך להיות. זו הנקודה שהוא צריך לשפר יותר מכל. אין ספק שהוא התבגר מאוד בשנתיים באלבה, ואני בטוח שזה יעזור לו בירושלים. מצד שני, אני לא ממש בטוח שהוא מסוג השחקנים שמנהיגים קבוצה, הוא לא מנהיג".
4 צפייה בגלריה
יובל זוסמן
יובל זוסמן
"אנשים יכולים לקרצץ במוח". זוסמן במדי מכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)

"בטוח שהיציאה לאירופה עשתה לו טוב"

ואכן, מלבד היכולת, סביר להניח שבירושלים מצפים מזוסמן גם להיות פקטור משמעותי מבחינה חברתית. במכבי ת"א זכור במיוחד השקט שלו: מצד אחד, זה חשוב מאוד לתפקוד במצבי לחץ; מצד שני, זה לא ממש הופך אותו למנהיג על הפרקט ובחדר ההלבשה. בירושלים הוא אמור לתפוס פיקוד ולהיות הרבה יותר דומיננטי. האם זו ציפייה ריאלית מצד הקבוצה החדשה שלו?
"כולם מכירים את יובל בישראל, ראו אותו משחק הרבה שנים", אומר גורם בירושלים. "ברור שבמכבי ת"א הכל היה שונה לעומת הסיטואציה הנוכחית שאליה הוא נכנס. אמנם גם שם היו ממנו ציפיות גבוהות, כישראלי שאמור לפרוץ, אבל במכבי יש עוד שמונה זרים להתעסק בהם, וכל אחד מגיע עם חוזה גדול והר של ציפיות. בירושלים הפוקוס יילך אליו הרבה יותר. מבחינת האופי שלו זה אולי יהיה קצת קשה, כי הוא אחד שמסתגר ברגע שדברים לא הולכים לטובתו, אבל בכל זאת עברו שנתיים מהתקופה במכבי. מאז הוא התבגר מאוד, וחווה משהו גדול עם היציאה לאירופה. אני בטוח שזה עשה לו טוב".
אחד המקרים הכי זכורים מהתקופה של זוסמן במכבי ת"א היה נאום ה"קרצוץ במוח". זה היה בעונתו האחרונה אצל הצהובים, בראיון טעון במיוחד בטלוויזיה אחרי ניצחון על באסקוניה שבו קלע 11 נקודות. "אני רוצה להגיד משהו קטן לכל הילדים בבית, כל מי שרוצה ברעתכם, אל תקשיבו לו", אמר השחקן, שנראה ונשמע פגוע. "אנשים יכולים לקרצץ במוח, וזה לא מעניין. תמשיכו לעבוד קשה, פיזית, מנטלית. גם אם אעשה 20 איירבולים במשחק הבא, זה לא אומר כלום. אני עדיין אותו יובל".
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
מערכת היחסים של זוסמן ושלו ידעה עליות וירידות. ספרופולוס
(צילום: אורן אהרוני)
הדברים באו אחרי שבוע של ביקורת ביחס ליכולתו באותה תקופה, והעידו על תחושת התסכול שהצטברה אצלו. חודש לפני כן נצפה המאמן יאניס ספרופולוס צורח על זוסמן באמצע משחק, בגלל טעויות שלו בהגנה. "אני אוהב את יובל, הוא כמו הילד שלי ואני מצפה ממנו לא לעשות טעויות, אבל לאחרונה הוא עושה הרבה כאלה", אמר המאמן היווני אחרי המשחק ההוא. "אני שופט אותו לחומרה, כי אני אוהב אותו".
מערכת היחסים של זוסמן עם ספרופולוס ידעה עליות וירידות. המאמן ביקש ממנו לא פעם להמשיך לזרוק לסל גם כשהוא מחטיא, מה שלא קורה בדרך כלל אצל מאמנים. "אהבה קשוחה", קראו לזה אז גורמים במועדון. אז מה יהיה בהפועל ירושלים, כשעל הקו יעמוד מאמן סמכותי ודומיננטי עוד יותר כמו אלכסנדר דז'יקיץ'? הסרבי ידוע כמי שדורש לא מעט משחקניו, וגם צועק עליהם כשצריך. מעניין לראות איך מערכת היחסים הזאת תעבוד.