ג'יי.פי טוקוטו היה מוכן כבר לפתוח את עונתו השישית בארץ במדי מכבי רמת-גן ביום שבת של ה-7 באוקטובר. העולה החדשה הייתה אמורה לארח באותו הערב בזיסמן את הפועל באר-שבע במסגרת המחזור הראשון של ליגת העל, אלא שבמקום להיות על הפרקט, היו הזרים, מלבדו, בנתב"ג. לקראת עזיבה מיידית את ישראל.
טוקוטו לא היה צריך שיסבירו לו מה קורה. הוא נשאר בישראל לפני שנתיים במבצע "שומר החומות". בניגוד לזרים שעזבו. המצב המתוח בארץ גרם לכך שאחת המילים הראשונות שלמד בעברית, עוד מעונתו הראשונה בהפועל אילת, היא 'ממ"ד', אולם בתום האזעקות בשבת ההיא לפני קצת יותר משבוע, הוא חזר לישון, כאמור חושב שיש משחק בערב, מתעורר כמה שעות לאחר מכן אל מציאות שונה לגמרי.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי רמת גן ג'יי. פי טוקוטו
שחקן מכבי רמת גן ג'יי. פי טוקוטו
ג'יי. פי טוקוטו. החליט להישאר
(צילום: יואב ניסנבאום, באדיבות מכבי רמת-גן)
"חשבתי שנחזור לחיים רגילים", הוא מספר בראיון ל-ynet מדירתו שברמת-גן. "כמה שעות אחר כך באותו הבוקר, הגיעו הדיווחים והם היו מאוד שונים. לא עוד טילים וזהו. החברים מהקבוצה בהתחלה תרגמו לי מה קורה, היו לי גם עוד מקורות, והתחלתי להבין מה קורה".
השחקנים הזרים בקבוצה שלך ובקבוצות נוספות במקביל מדברים על עזיבה. איפה אתה ברגע הזה? "ידעתי שזה יקרה עם מכבי ת"א, כי היא משחקת ביורוליג, הפועל ת"א, כי היא משחקת ביורוקאפ וגם הפועל ירושלים, כי יש לי חברים שם שדיברתי איתם והם אמרו שטסים לאתונה. אני רציתי לראות מה באמת קורה, האם האימונים יימשכו או יפסיקו, כמה משחקים ידחו או האם הליגה תופסק. החברים שלי לקבוצה מארה"ב ושחקן ישראלי עזבו ישר ליוון. הקבוצה עבדה ממש טוב בקטע הזה. התקשרו אלי באותה שבת אם אני רוצה לעזוב גם, הכל נעשה באמת במקצועיות".
איך המשפחה שלך הגיבה להחלטתך להישאר? "הם דאגו מאוד, גם עכשיו הם דואגים. הם צופים ומאזינים לערוצי החדשות בארה"ב, ושם המצב לא טוב בשני הצדדים. ההורים שלי, האחים שלי, חברים שלי - כולם מודאגים. אני מנסה להרגיע אותם. הם סומכים עלי ועל חוש השיפוט שלי בנוגע להחלטה, ואני גם אומר להם שאני בטוח ובסדר. לפני שנתיים הם דאגו, אבל עכשיו הם גם יודעים שהמצב גרוע פי כמה".
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי רמת גן ג'יי. פי טוקוטו
שחקן מכבי רמת גן ג'יי. פי טוקוטו
"המשפחה מאוד דואגת לי". טוקוטו
(באדיבות מכבי רמת-גן)

"ישראל היא מדינה קטנה, הגיוני שכולם צריכים להתגייס"

באותו מבצע למדת על השימוש בממ"ד ומה עושים כשיש אזעקה? "בשנה הראשונה שלי בישראל, באילת בשנת 2018, לימדו אותי כבר מה זה. חוויתי את הטילים פעם ראשונה לפני שנתיים במציאות, אבל הכרתי וידעתי מה צריך לעשות, בזכות זה אני מרגיש בטוח וזאת הסיבה שנשארתי. מתישהו דברים יחזרו להיות נורמלים, ככה חשבתי בשבת, אבל שוב, המצב שונה כי יש מתקפת טרור, מחבלים שנכנסו לתוך המדינה. הם תקפו אנשים בבתים שלהם, זה מאוד עצוב, מצער. הכל עדיין חדש, אז השחקנים שעזבו מוקדם? אני אפילו לא הייתי יכול להגיד להם שיהיה בסדר, כי לא ידעתי שזאת סיטואציה שונה כל כך".
כשהלכתם לנחם אנשים בעיר שיקיריהם נהרגו במלחמה, הבנת כבר שזה שונה? "כשאתה הולך לבקר אנשים שאיבדו את יקיריהם, לוחמות שהיו בצבא... זה אחרת. החברים שלי לקבוצה לא ידעו ששירות צבאי הוא חובה פה, אין לך ברירה. בשבילנו זה אחרת באמריקה, כי אתה בוחר אם להתגייס לצבא או לא. ישראל היא מדינה קטנה, זה הגיוני שכולם צריכים להתגייס, בטח עכשיו כשיש מלחמה. זה לא כמו באמריקה, שיש עשרות אלפים של חיילים. הסיטואציה מאוד עצובה".
"המשפחה? דואגת מאוד, גם עכשיו הם דואגים. הם על ערוצי החדשות בארה"ב, ושם המצב לא טוב בשני הצדדים. ההורים שלי, האחים שלי, חברים שלי - כולם מודאגים. אני מנסה להרגיע אותם. הם סומכים עלי ועל חוש השיפוט שלי בנוגע להחלטה, אני אומר להם גם שאני בטוח ובסדר"
השחקנים הזרים מגיעים לפה באים בין היתר בזכות הים, המועדונים, מסעדות, בילויים. מה אתה עושה עכשיו? העלית באינסטגרם שיצאת להליכה בטיילת בת"א. "כן, אחרי כמה ימים התחלתי להסתובב שוב. חזרה לשגרה תקינה. בהתחלה הייתי נשאר בבית, צופה בטלוויזיה, יוצא להליכה קרוב לבית, נרגע, משלים סדרות ותוך כדי מעדכן את המשפחה מה שלומי. בימים האחרונים אלחנן ביטן, מאמן הכושר של רמת-גן, חזר לעבוד איתי. הקבוצה למעשה מתאמנת ביחד שוב, השחקנים הישראלים ואני. יש לנו קבוצה בוואטסאפ ויש כבר שעות לאימונים השבוע, אני מניח שאנחנו מחפשים קצת כיוון לשגרה רגילה אחרי כל האירועים המצערים שקרו".
אתה מדבר עם המשפחה שלך יותר בזמן האחרון? "כולם, אפילו בני דודים שלי, פשוט שולחים לי הרבה הודעות, הרבה יותר מבדרך כלל. זה לא הגיוני ממש. ארה"ב פירסמה אזהרת מסע לישראל, אמרו שזה אזור מלחמה, שלא יבואו לפה. אמא שלי מודאגת מכך, כל מה שהיא רואה ברשתות החברתיות גם מלחיץ אותה. היא לא הייתה מודעת לזה בשבת כי השעה הייתה ארבע בבוקר שם. הכתבים מדווחים דברים, אבל אין להם את התמונה המלאה כמו שלי, בתור מי שפה, יש, מה שקורה באמת. אני העברתי לה דרך הודעות טקסט מה קורה פה, זה קשה".
3 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
ההרס ביישובי הדרום. "ההורים שלי, האחים שלי, חברים שלי - כולם מודאגים"
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
מה סיפרת לה? "סיפרתי לה שחוץ מהטילים, חוטפים אנשים לגבול עם עזה, רוצחים את היהודים ואת האמת - לא היה לה מושג. כשזה הגיע לתקשורת באמריקה, מספרים רק על צד אחד או שיש דברים שקריים בצד השני. אלה חצאי אמיתות, אי אפשר לנהל שיחות כאלה ככה ולהסביר שזה עדיין קורה. אני רואה גם את התגובות בעולם שישראל עושה ככה וככה, וצריך לתמוך בעזה ובפלסטין, וזה קשה לי. אני פה במשך שנים, ראיתי מתקפות טרור בדיזנגוף למשל, איך ירו בבר. ועכשיו לחטוף, להתעלל, בנשים וילדים. זה לא נתפס".