זה לא היה הדרבי התל־אביבי הראשון של ארי שטיינברג בן ה־49 כיו"ר החדש, פחות משנה בתפקיד, של מינהלת הליגה בכדורסל. אבל אף אחד לא הכין אותו לסערה הבלתי נתפסת בחצי גמר גביע ווינר. נכון, הוא כבר חווה דרבי נפיץ אחד, אז הבלגן התורן התחיל מהחלטתה של מכבי לא להעביר כרטיסים להפועל לפני המשחק הראשון בגמר הפלייאוף "מחשש לשלום האוהדים". זה נגמר במאות אבוקות ביציעים, דיונים בבית הדין, מגנומטרים, בידוקים מתריסים כלפי ראשי שתי הקבוצות והרבה כאבי ראש לכל המעורבים. אבל זה מתגמד לעומת הכאוס שהתרחש ביום חמישי האחרון מחוץ לדרייב־אין, שהסתיים בביטול המשחק ובהפסד טכני לאדומים.
רגע אחרי הסערה, שנראה שהיא רק בתחילתה, מתייחס שטיינברג בראיון בלעדי ונרחב ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet לדרמת הענק ולאחריות שלו, מגלה איך הוא מתמודד עם ההתנגשות החזיתית בין התל־אביביות ומה הכי מפחיד אותו, ומדבר על הפקת הלקחים, על היעלמות הסמלים בכדורסל הישראלי, על הקהל שמצביע ברגליים ועל הירידה במעמדה של ליגת העל.
7 צפייה בגלריה
ארי שטיינברג
ארי שטיינברג
ארי שטיינברג. "אנחנו לא חלק מהבעיה"
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
 מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
 מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
אתה תשעה חודשים בתפקיד. אתה מבין מה קורה פה, איפה האחריות שלך? "אני לא חושב שאנחנו חלק מהבעיה, אבל אנחנו צריכים להיות חלק מהפתרון. אנחנו עושים, עשינו, ניסינו, הפקנו לקחים מהדרבים הקודמים, רתמנו את ההנהלות להרגעת הרוחות, עשינו הפרדות".
ונכשלתם. "במבחן התוצאה כולם כשלו, כולל אנחנו. אין פה צדיקים".
מה אתה חושב על ההחלטה של הפועל ת"א לשבור את הכלים? "הם היו מוכנים לשלם מחיר כבד עבור האוהדים שלהם, אבל אין דבר כזה לא להופיע למשחק. זאת החלטה אמיצה, אבל כמי שאחראי על הליגה – אני לא מקבל אותה. יש דברים שלא עושים. נפל דבר בספורט הישראלי. בספורט שלנו האחראים בכלל לא מסתכלים על הצד השני, כל אחד מסתכל רק על עצמו, איך הוא נשמר ונזהר – רק מה שטוב לו. לכן ההידרדרות. כולנו חייבים לשנות את ההתנהלות. חייבים להבין שהספורט שייך לאוהדים והביטחון שלהם חשוב יותר מהכל. בלי אוהדים אין ספורט. חייבים למצוא פתרונות, כי אם לא נבין את זה – אפשר לסגור את הספורט. אני באמת מאשים את כולם. פשוט לא יהיה פה ספורט, ככה זה לא יכול להימשך, חייבים אמנה חדשה. לדעתי, הכדורסל בכלל נגרר אחרי הכדורגל וענפים אחרים ואחרי כל הטרלול שמתרחש במדינה עצמה. אני לא כועס, אבל מאוד מאוכזב".
7 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל ת"א מחוץ להיכל שלמה. "היה ראוי לעדכן שדורשים תעודות זהות"
(צילום: יאיר שגיא)
ידעת שהמשטרה החליטה לדרוש מכל אוהד להציג תעודת זהות? "לא. אני לא מכיר הופעה גדולה או אירוע ספורט בארץ שבהם דרשו דבר כזה. אגב, בעולם זה קורה. כשיש החלטה כזאת דרמטית, כדאי וראוי לעדכן את הנוגעים בדבר לפני שעושים את זה".
אז בעצם אתה אומר שהמשטרה אשמה בבלגן? "אי־אפשר להאשים את המשטרה, כי בסופו של דבר היא באה לשמור על הסדר. אבל אני חושב, ובכדורגל זה הוכח, שברגע שהורידו את הגדרות ההתנהגות השתפרה, אז אפשר להשליך מזה. אי־אפשר להתייחס לכל האוהדים כמו עבריינים, צריך לטפל בבעייתיים. אדם נורמטיבי שמגיע לראות משחק לא צריך להרגיש שמתנהגים אליו כאילו הוא עבריין. מצד שני, אי־אפשר גם להתעלם מזה שהביטחון הוא על המשטרה בלבד. אפשר להבין את המצוקה שלה. אין אחראי אחד למקרה הזה, אבל כן יש אחריות לכל אחד, וכולם צריכים לתת מעצמם כדי לפתור את זה".
בעוד חודש אמור להתקיים עוד דרבי, הפעם בהיכל. הפקתם לקחים? איך אתם מתכוננים אליו? "זו באמת דילמה קשה מאוד. בדרבי בחצי הגמר אי־אפשר היה להתעלם מדבר אחד: לא הייתה אלימות בתוך או מחוץ למגרש. אחרי הדרבי הראשון שלי, חמישה חודשים אחרי שנכנסתי לתפקיד, טיפלנו בתופעות ההתססה והגענו הרבה יותר רגועים. האירוע ביום חמישי לא היה בין הקבוצות או בין האוהדים, עשינו את שלנו מבחינת האבטחה. האירועים שהתרחשו בכדורגל באותו שבוע גרמו לשינוי שאנחנו לא יכולים לתת לו מענה".
7 צפייה בגלריה
ארי שטיינברג
ארי שטיינברג
"האחריות היא של כולם"
(צילום: עוז מועלם)
אבל עכשיו אתה יו"ר המינהלת, זה במשמרת שלך. יהיה אפשר לקיים דרבי תל־אביבי ולשמור על ביטחון האוהדים? "אני מקווה מאוד שכן. המשטרה בהחלט צריכה לתת מענה לזה. השאלה אם רוצים למצוא פתרונות, כי כרגע זה לא נראה לי – כל אחד מתבצר בעמדתו וככה לא נוכל להגיע לפתרון. אלה העובדות. אם לא נעצור את זה, אז באמת אי־אפשר יהיה לקיים דרבי. כשאתה מרגיש באזור מלחמה, וככה גם מתנהגים אליך, אתה נדרך והופך לתוקפני, גם אם הגעת רגוע לגמרי. אבל זה גם הפוך: אם אתה מגיע תוקפני מראש ולא מטופל, זה רע מאוד. הכדורסל צריך לחזור להיות ספורט, תרבות, בידור. הוא לא יכול להפוך למלחמה".

"הייתה מחשבה לבטל את הגמר"

הפסד טכני להפועל זה צודק? "אי הופעה למשחק זה דבר שלא יכול לקרות. אנחנו מחויבים לספונסרים, לזכויות שידור, ללוחות זמנים. אם אני אוהב את זה? ממש לא".
מתכוונים לדרוש מהפועל ת"א את ההפסדים הכספיים? "בהפועל אמרו ביושר שהם מודעים לכל ההוצאות הנלוות בעקבות החלטה שלהם. צריך לשפות פה אוהדים שלא ראו משחק, הסכמים מסחריים".
והערב הגמר בין מכבי ת"א להפועל ירושלים ייערך כרגיל? "כן, אבל הייתה לנו מחשבה לבטל את הגמר בגלל האווירה שנוצרה. התחושות מסביב מאוד לא טובות, אנחנו לא הולכים לכיוון טוב. הבעיה לא תיעלם. חוסר הרצון של כל הגופים מסביב לפתור את הבעיה – זאת הבעיה עצמה. אבל מצד שני יש פה ספורט וחוקים ונכון שאין חשק לשחק, אבל אנחנו מחויבים והספורט חייב להמשיך".
7 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
"הגמר ייערך כרגיל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"לא שיחקתי אותה טרזן"

אני רוצה לחזור איתך לאירוע הדרבי הקודם בסדרת גמר הפלייאוף, אז הבלגן היה בתוך המגרש והסכנה הייתה ברורה ומיידית, זמן קצר אחרי שנכנסת לתפקיד. "פחדתי שזה ייגמר לא טוב ובסוף יעלה בחיי אדם, וזה היה קרוב לזה. לא שיחקתי אותה טרזן, פשוט פתרתי את הדברים מאחורי הקלעים. אסור לנתק את האירועים מכל מה שקורה בציבור הישראלי, אנחנו על אדים ובנזין. הייתי בכנסת בדיון על אלימות בספורט, ואני יכול להגיד לך שהייתה שם אלימות כמו בדרבי, אם לא יותר".
תגיד, איך אתה הרגשת בתוך הטירוף הזה שאתה עובר? "לפעמים גועל ולפעמים חשבתי כמה עבודה יש לי, אבל בעיקר שהמצב לא צריך להיות ככה".
מי יהיה אחראי על ניהול תקין של משחקי הפלייאוף בליגה? "האחריות והסמכות יהיו של המינהלת, אבל שאר השינויים יתרחשו רק בעונה הבאה, כי לא היה לנו מספיק זמן. אני אשנה את הסיפור הזה, אבל צריך להבין שלא הכל עלינו. יש משטרה, איגוד הכדורסל, בתי משפט. לי יש כלי אחד: קנס. אם בעונה שעברה הקנס לקבוצה שלא נותנת כרטיסים עמד על 70 אלף שקל, עכשיו הוא גדל ל־750 אלף. זה מוציא את החשק לא להעביר כרטיסים".
אבל אף אחד לא לקח אחריות בעונה שעברה. "על מה? אי־אפשר. זה באחריות של המשטרה. אף אחד לא אמר לי שיש סכנה באירוח של הפועל ת"א בהיכל".
7 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי מביט על האבוקות
שמעון מזרחי מביט על האבוקות
אבוקות בדרבי. "לא הייתה סכנה באירוח הפועל בהיכל"
(צילום: עוז מועלם)
אבל מכבי טענה שיש מכתב מהמשטרה. "לא היה מכתב ולא כלום, זה אגדות. אם היה כזה, זה לא היה קורה. לא הייתי מסכן שערה אחת של ילד. המשטרה לא לקחה אחריות, אף אחד אחר לא לקח. לבוא אלינו בטענות, למה? אף אחד אחר לא עמד על שלו חוץ מאיתנו".
תגובת מכבי ת"א: "גורמי האבטחה והבטיחות כתבו לנו בזמנו שהם ממליצים למנוע ערבוב קהל. דהיינו שלא יגיע קהל חוץ. המשטרה כתבה לנו בעקבות כך שהיא מקבלת את ההמלצה, אך לא קבעה זאת כעובדה אלא ברמת ההמלצה בלבד".

"המבחן שלי מתחיל עכשיו"

שטיינברג הגיע לכדורסל מרקע עסקי. מ־2019 הוא משמש כמנכ"ל אשמורת, מועדון האשראי של הסתדרות המורים, ויש לו ניסיון עשיר בתפקידי ניהול בכירים במגזר הציבורי.
למה אתה בכלל צריך את כאב הראש הזה? "אם אני יכול לאפשר לעצמי לתרום לחברה דרך הספורט, שזה משהו שאני מאוד מאמין בו, אז למה לא? נכנסתי לתפקיד באמצע העונה, בדיעבד זו הייתה טעות. המבחן שלי מתחיל מעכשיו".
איך אתה רואה את מעמד הכדורסל בארץ? "הענף סובל מכמה קשיים. הרמה באופן כללי טובה, אבל של הליגה פחות. אנחנו בנחיתות של המוצר, גם מסחרית וגם בקהל. אנחנו גם פחות מגניבים – נקרא לזה ככה".
למה? "אין לנו מיקי ברקוביץ' או עדי גורדון. יש לנו שחקנים טובים, אבל אין מספיק שמות שיכולים להפוך לסמל של מועדון. אני גם מתכוון להקפיד יותר על משחקים בימי שישי בצהריים. המוצר דורש ריענון. יש אולמות שאין בהם אפילו קליטה, ומה אם הילד רוצה להעלות סטורי? בסופו של דבר זה מה שיביא את כל החברים שלו להצטרף, אז צריך לטפל בדברים האלה. לקחתי מוצר במצב בעייתי ואני אשפר אותו".
7 צפייה בגלריה
בראון
בראון
"צריך לשפר את רמת הכדורסל בארץ"
(צילום: עוז מועלם )
כמעט בכל עונה משנים את שיטת המשחקים. אתה מבין את הבעיה? "אם היו עשר קבוצות, זאת הייתה ליגה חזקה ופיינל־פור אכן יכול לשמש מענה, אבל הוחלט על סדרות ואז עשו מבנה קצת מעוות. ירשתי מצב מסוים, אני לא בא בטענות. יש מורכבות בניהול הליגה".
ומספר אי־זוגי של קבוצות, שבכל שבוע אחת לא משחקת. די מביך. "זה אסון ספורטיבי. מהעונה הבאה כבר יהיו 14 קבוצות".
ומה בנוגע למתקנים? יש שבע קבוצות עם אולם ברמת מתנ"ס. "אין על זה ויכוח. אבל אם נהיה מאוד נוקשים, נישאר עם ארבע קבוצות. אנחנו לא יכולים להעניש מועדון על כך שאין לו אמצעים. בממשלה צריכים להבין שמתקנים ראויים מרימים את הרמה, הכל בסוף עניין של תעדוף".

"הולכים בעקבות אבדיה ומדר"

מה בנוגע לישראלים? "לצערי, אין מספק ישראלים דומיננטיים בשביל כל הקבוצות. המחירים שלהם קפצו וקופצים, זר באותה הרמה עולה פחות. בסוף זה עסק כלכלי. זה לא טוב לליגה, אבל אנחנו צריכים נאמנות למותג הישראלי. דני אבדיה עושה שירות לכדורסל הישראלי יותר מכל שחקן בליגה. על מי כותבים כתבות? על ים מדר. למה? כי הוא שם ומצליח. וכשכולם מדברים על השחקנים האלה, לאחרים יש יותר רצון ללכת בעקבותיהם. לשחקן יש מספר שנים בקריירה, והוא רוצה למקסם את הכסף ופחות את הסמל. אין סמל. נגמר הסמל".
אבל בסוף הקהל מחפש את הסמל הזה. "אם הקבוצה תביא הישגים, לקהל לא יהיה אכפת גם אם יהיו 12 זרים על המגרש. אני מעדיף ישראלים דומיננטיים, אבל לאלץ קבוצות לתת לישראלים לשחק – זה לא נכון לליגה. אני יו"ר ליגת העל בכדורסל, לא יו"ר הליגה הישראלית. מי שטוב משחק".
כמעט בכל שנה יש שביתה של השחקנים הישראלים. הם צודקים? "לא. אין סיבה. על מה? הם מרוויחים יפה מאוד, מקבלים תנאים של מקצוענים. אני לא מקבל את זה, אבל אני חי בעמי ונותן מענה כשצריך".
איך? "הבאנו עוד כסף עם עדיפות לשחקן הישראלי. העונה יהיו בכל סגל שני שחקנים מתחת לגיל 21 ושניים מתחת לגיל 24, זה מטורף. אין אפילו מספיק שחקנים לזה. אז על מה ישבתו עכשיו? השכר של הישראלים עלה משמעותית ועכשיו הוא אפילו יותר גבוה. הם יכולים לשבות – משחקים משחק עם עצמם".
איך אתה רואה את הכדורסל הישראלי בסיום הקדנציה שלך? "עם קהל חדש וצעיר. אני רוצה אקשן, בידור. אני בעד אלכוהול במגרשים. מי שרוצה לשתות כדי להיות אלים, שותה באוטו. להגיד לי שאם תהיה בירה במגרש זה יביא לתופעות מסוימות, זה בולשיט בריבוע. אני שותה וויסקי במשחקים של ניו־יורק ניקס. את זה צריך לשנות, כי זה חלק מהחוויה. פשוט להיות יותר מגניבים".