בהמשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לקידום מעמד האישה בראשותו של ח"כ עודד פורר, בו דנו בין היתר בסוגיית חזרתן לאימונים של ליגות כדורגל הנשים בישראל, במשרד התרבות והספורט טענו כי על פי ההנחיות אין כל הבדל בין כדורגל הנשים לבין כדורגל הגברים. מכאן, ששלוש הליגות הראשונות של כדורגל הנשים יכולות לחזור להתאמן באופן מיידי וללא הגבלה.
מה שקורה בפועל, זה שההתאחדות לכדורגל טרם הוציאה הנחיה בדבר החזרה לאימונים של הליגות הלאומית והארצית לנשים, בזמן שהנחיות בעניין חזרה לשגרת אימונים כן יצאו לליגות הגברים ולליגת העל לנשים בלבד.
5 צפייה בגלריה
שחקניות הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים
שחקניות הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים
הליגות הנמכות בסכנה. שחקניות הפועל ת"א ובית"ר ירושלים
(צילום: טל צבר, צלמת הפועל תל אביב )
יש לציין שבהתאם להנחיות שפורסמו ב-20 באוקטובר, כלל השחקנים שחוזרים להתאמן חייבים בבידוד ביתי, דרישה שלא מופיעה בהנחיות משרד התרבות והספורט שפורסמו גם הן באותו היום.
במציאות הנוכחית שחקני ליגת העל והליגה הלאומית מתפרנסים רק מזה, ולכן אינם עובדים בעבודה נוספת. לעומתם, שחקניות ליגת העל לנשים אינן יכולות להתפרנס רק ממשכורת של כדורגלנית ורובן ככולן עובדות במקביל בתחום נוסף. חובת הבידוד של ההתאחדות מקשה לטענת השחקניות על החזרה לאימונים סדירים, שכן חלקן רוצות לעבוד במקומות שמצריכים יציאה מהבית, ובמסגרת הנוכחית זה לא מתאפשר. "בליגה הלאומית והארצית הדברים כבר הופכים למסובכים במיוחד. המשכורות נמוכות אף יותר ועבודתן הנוספת של השחקניות היא למעשה, עבודתן העיקרית", טוענות השחקניות.
5 צפייה בגלריה
אס"א ת"א מול רמת השרון
אס"א ת"א מול רמת השרון
גם בליגה הבכירה בלתי אפשרי להתנהל
(צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)
"אין זה בלתי סביר כי אם ההחלטה של ההתאחדות להקשיח את התנאים לחזרה לאימונים הייתה פוגעת גם בגברים ומונעת חזרה לשגרה, הרי שההתאחדות הייתה משנה את הכללים. לו ההתאחדות הייתה רואה חשיבות בקידום כדורגל הנשים והשבתן לאימונים של הליגות מהר ככל האפשר, הרי שבוודאי היו עושים את המאמץ למצוא פתרון ביניים כדוגמת חובת בידוד למעט יציאה לאימונים ויציאה למקומות עבודה בעלי תו סגול, אך העדר המדיניות הברורה", טוענת עו"ד יעל פטובי, היועצת המשפטית של עמותת 'זזה – קהילה לקידום ספורט נשים' ושחקנית הליגה הלאומית בכדורגל.
"כדורגל הנשים סובל מזה שנים ממעמד נמוך, ועל כך משלמות היום השחקניות. היעדר מדיניות ברורה, מכילה ומקדמת של כדורגל הנשים דווקא בימים סבוכים ובלתי אפשריים אלה פוגעת אנושות בענף הצומח ומבטלת למעשה את קיומו. טוב תעשה ההתאחדות לכדורגל אם תעלה את כדורגל הנשים בסדר העדיפויות, תגבש מדיניות ותפעל למען מציאת פתרונות ייחודיים שיאפשרו לענף לשגשג ולממש את הפוטנציאל הגלום בו גם בימים מורכבים אלה".
5 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל חוגגת
נבחרת ישראל חוגגת
מתגעגעות לליגה. שחקניות הנבחרת
(צילום: ראובן שוורץ)
תגובת ההתאחדות: "כל עוד הן נדרשות לבידוד מלא בהתאם להנחיות משרדי הספורט והבריאות זה בלתי אפשרי. מנהל הליגות הללו בהתאחדות יצר קשר עם הקבוצות בליגה הלאומית והסביר להן כרגע שהחזרה לאימונים מותנית בזה שהן לא יכולות ללכת למקום עבודתן אלא רק לאימונים, ולחתום על התחייבות של ראש הקבוצה. כרגע אף קבוצה לא יכולה לעמוד בתנאים הללו, כולל בליגת העל נשים. יו״ר ההתאחדות פועל כדי לשנות את הגזרה שלא ניתן לעמוד בה".

חסון הביע דאגה, ח"כ מיכאלי: "זאת אפליה של ההתאחדות"

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון שהתייחס בין השאר לאפלייתן של כדורגלניות בישראל, אותו ניהלה חברת הכנסת מרב מיכאלי. “גברים 87 מיליון שקל, נשים 5 מיליון שקל. גברים מקבלים תמיכה, נשים לא. ‘במקרה’ בקריטריונים נשים לא נכנסות. ההתאחדות לא פנתה לקבל תמיכה בשביל הכדורגל נשים. אין להן חשיפה, יש אפליה בחזרה למשחקים ואין מינהלת לנשים בכלל, יש להן רק ליגה מקצוענית אחת וכמו שרואים השוויון חוגג. זו אפליה פעילה של ההתאחדות".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בכנסת
מרב מיכאלי בכנסת
"אפליה פעילה של ההאתחדות". מרב מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הקמת מינהלת הגברים הייתה בקשתן של הקבוצות. כרגע רוב הקבוצות של ליגת הנשים לא מעוניינות, מה גם שהעלות מפחיתה מתקציב הקבוצות", ענה יו"ר ההתאחדות אורן חסון, והמשיך: "הבעיה הגדולה היא כמות השחקניות. בבתי הספר למשל אין כמעט פעילות של שחקניות, מקור הצמיחה זה התשתית. כדורגל הנשים ממתין לאישור חזרה, אלו ההנחיות של המשרד בריאות. יש 40 אלף שחקנים פעילים שלא מתאמנים, לפי משרד הבריאות החזרה זה למי שזה מקום העבודה שלו ויכול להיות בבידוד”.
חסון הביע דאגה על המשך קיומו של הענף כשאמר: “אני מאוד חושש שיש לא מעט שחקניות שלא יחזרו. אשמח אם יוכלו לסייע לנו להחזיר אותן, שיוכלו להתאמן ואין שום סיבה שלא כי אנחנו שומרים על התו הסגול. אנחנו פועלים לילות כימים על מנת שיאפשרו את האימונים. מקווים שבהקלות הבאות יהיה אפשר לחזור בלי הבידוד כי ברור לנו שזה בלתי אפשרי, הן לא מקצועניות ועובדות גם במקומות אחרים. מקווה שתוך שבועיים ייקחו את הדבר הזה בחשבון, זו מצוקה גדולה לספורטאים”.
5 צפייה בגלריה
יו"ר ההתאחדות אורן חסון
יו"ר ההתאחדות אורן חסון
חושש ששחקניות לא יחזרו. חסון
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
מנכ”ל ההתאחדות רתם קמר: “לכל הכרה בליגה יש השלכה לתקצוב לכל שאר הליגות, שמח שהיום מכירים בליגה השלישית, אבל עדיין יש פער מול משרד הספורט. אנחנו רוצים כמה שיותר לתקצב את הליגות האלה. מאמינים שבנשים יש לנו את האפשרות לגשר את הפערים מאירופה. התשתיות כאן לא מספקות וזו אחת הבעיות הקשות, העדיפות של הרשויות היא לקבוצות הגברים”.