פרשת שגיב יחזקאל הגיעה - כך כולם מקווים - לסיום. בית המשפט באנטליה שחרר את שגיב יחזקאל עד תום ההליכים ועל-פי הודעת משרד החוץ הוא ישוב עוד היום (שני) לישראל. יחזקאל המריא מטורקיה ונמצא כבר בדרכו לארץ.
יחזקאל, שהמחווה שביצע לחטופים הישראלים בעזה לאחר כיבוש שער במדי קבוצתו אנטליהספור הובילה לפתיחת חקירה נגדו בטענה ל"הסתה לשנאה ועוינות", נלקח אתמול לחקירה במשטרה, הובא הבוקר בפני שופט וכעת, כאמור, יגורש מטורקיה. הוא יחזור ארצה במטוס פרטי, אותה חכרה ההתאחדות לכדורגל.
2 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
יחזקאל והמחווה לחטופים לאחר חגיגת השער
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור)
צפו ביחזקאל מגיע לדיון בבית המשפט
"לפני שעליתי למגרש הייתה לי תחבושת על פרק כף היד השמאלית בגלל הפציעה שלי", הסביר יחזקאל לשופט לפי הדיווחים בתקשורת הטורקית. "כתבתי '100 ימים, 07.10 ומגן דוד' בכתב ידי בחדר ההלבשה. כשכתבתי את זה, אף אחד מחברי לקבוצה, אף אחד מהצוות הטכני או מהמנהלים של המועדון ידע על כך. זו הייתה החלטתי".
"המטרה שלי הייתה להסב את תשומת הלב ליום ה-100 למלחמה המתמשכת בין חמאס לישראל", המשיך יחזקאל. "לא הייתה לי שום מטרה אחרת, אני אישית נגד המלחמה. אני רוצה שהמלחמה תסתיים כמה שיותר מהר. לאחר שכבשתי את השער בדקה ה-68 של המשחק, הראיתי את הטקסט שכתבתי על התחבושת על פרק כף היד השמאלית. כשעה לאחר סיום המשחק הבנתי שהפעולה שעשיתי במהלך המשחק התפשטה ברשתות החברתיות וגרמה לתגובות.
הסוכן שלי בישראל התקשר אלי. הוא אמר, 'אל תדבר עם אף אחד או עם העיתונות'. לאחר זמן מה, הודיעו לי שהוצאתי מהסגל. אני מתנצל מכל הלב בפני כל הטורקים על הפעולה הזו שעשיתי במהלך המשחק הזה. אני מתחרט. לא רציתי לעשות פרובוקציות. לא יכולתי לחשוב שזה יגרום לתגובה כזאת".
בתקשורת הטורקית דווח כי בחקירתו במשטרה אמר יחזקאל: "לא עשיתי שום דבר כדי להתגרות. אני רוצה שהמלחמה תסתיים, לכן ביצעתי את המחווה. אני לא בעד מלחמה. יש חיילים ישראלים שנשבו בעזה. אני חושב שצריך לסיים כבר עכשיו את המלחמה, בגלל זה הראיתי את השלט. אין לי שום קשר לפוליטיקה, מעולם לא עשיתי שום דבר פוליטי מאז שהגעתי לטורקיה, מעולם לא זלזלתי באף אחד. רק רציתי למשוך את תשומת הלב לסוף המלחמה".
לידי ynet הגיעה גרסת השחקן, כפי שטען אותה בפני ראשי אנטליהספור, שהודיעו כי בכוונתם לשחרר אותו מהקבוצה. "בסך הכל החלטתי לעשות מחווה הומניטרית לחטופים הישראלים בעזה", אמר יחזקאל לראשי המועדון. "היה לי חשוב לציין את זה שהם 100 ימים בשבי. לא הייתה לי שום מטרה לבצע פרובוקציה או להביע עמדה בעניין. אני מכיר את הרגישות בטורקיה, זו הייתה מחווה נטו".
"לאורך כל התקופה שלי בטורקיה לא הבעתי שום עמדה בנושא", הוסיף יחזקאל. "כשהודיעו לי מראש ראשי המועדון לגבי טקס לזכר ההרוגים בעזה לפני משחק בגזיאנטפ, והתירו לי שלא להגיע, נשארתי באנטליה והכל היה בסדר. בסך הכל סימנתי חצי לב ועוד כתבתי את המספר 100. זה לא נועד להסתה, נהפוך הוא. לאמפתיה לחטופים שנמצאים שם כל-כך הרבה ימים. הקפדתי לאורך כל התקופה שלי להיות מרוכז רק בכדורגל".
ההפגנה של אוהדי אנטליהספור מול משרדי המועדון

שר החוץ כ"ץ: "טורקיה הפכה להיות דיקטטורה חשוכה"

שר החוץ, ישראל כ"ץ, אמר לאחר שחרורו של יחזקאל מהמעצר: "טורקיה הפכה להיות דיקטטורה חשוכה, הפועלת נגד ערכים הומניים וערכי הספורט. מי שעוצר כדורגלן על אקט של הזדהות עם 136 חטופים שנמצאים כבר למעלה מ-100 ימים בידי מחבלי ארגון טרור רצחני, מייצג תרבות של רצח ושנאה. אני קורא לקהילה הבינ״ל ולארגוני הספורט הבינ"ל לפעול נגד טורקיה ונגד השימוש הפוליטי שלה באלימות ואיומים נגד ספורטאים. היום זה שגיב יחזקאל, מחר זה ספורטאי אחר".
עוד לפני הדיון בבוקר, משרד החוץ הורה לנציגיו של יחזקאל לפעול בפרופיל נמוך, על מנת שהדרגים הממשלתיים יפעלו גם כן בנושא. מי שעוד נכנס לתמונה הוא יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, ששוחח עם יחזקאל בזמן הטיסה שלו ללונדון למפגש שתוכנן מראש עם ראשי אופ"א. ההתאחדות אישרה מימון של מטוס פרטי לאנטליה על מנת לחלץ את הקשר מיידית, אולם כעבור כמה דקות כבר הודיעו נציגי הקבוצה הטורקית ליחזקאל כי הוא מתבקש להגיע לחקירה בתחנת המשטרה המקומית.
2 צפייה בגלריה
שגיב יחזקאל
שגיב יחזקאל
שגיב יחזקאל במדי נבחרת ישראל. ההתאחדות פנתה לפיפ"א ואופ"א
(צילום: עוז מועלם)
הודעת הגינוי המבישה של אנטליהספור
זוארץ כבר עירב את נציגי אופ"א ופיפ"א ונעשתה פנייה להתאחדות הטורקית, אולם זו בעצמה הוציאה הודעה נוקבת נגד יחזקאל ולא נראה כי היא מתכוונת לסייע בנושא. "אנו מגנים את התנהגותו הבלתי מתקבלת של שגיב יחזקאל. השעייתו ראויה. הליכים נחוצים וחקירות משמעתיות נגד האחראים נפתחו מיד. לציבור לא צריך להיות ספק כי יינקטו צעדים הכרחיים נגד האחראים למעשה זה, הפוגע בכבוד האדם ובמצפונה של החברה הטורקית", נכתב בהודעה.
זוארץ היה נסער: "אני מוטרד שעוצרים שחקנים ישראלים בגלל מחווה. יש הרי עוד שחקנים ישראלים שמשחקים בטורקיה". מדובר, בין היתר, ברמזי ספורי, שכרגע לא ברור מה יהיה עתידו באנטליהספור ועדן קארצב שמשחק באיסטנבול בשאקשהיר. כמו כן, הכדורסלנים ים מדר (פנרבחצ'ה) ונמרוד לוי (סמסונספור). לא ברור אם תהיה הוראה מיוחדת מצד המל"ל לגביהם לאור האירוע החריג.

הקריקטורה האנטישמית סוחפת את טורקיה

בטורקיה, כאמור, סערו אתמול בעקבות המחווה של יחזקאל. אוהדי אנטליהספור התאספו במתחם האימון של המועדון ודרשו כי השחקן יסולק מהקבוצה. בין השאר קראו האוהדים: "כלב ציוני, צא מאנטליה". בנוסף, אחת מנותנות החסות של אנטליהספור הודיעה כי תבטל את ההסכם שלה עם הקבוצה במידה שהשחקן לא ישוחרר. ואם זה לא מספיק, קריקטורה אנטישמית נגד שחקן נבחרת ישראל סוחפת את הרשתות בטורקיה.
הקריקטורה האנטישמית
יחזקאל כבש שער מול טרבזונספור, ואחריו סימן חצי לב למצלמה כאשר על התחבושת שעל ידו נכתב "100 ימים". קבוצתו אנטליהספור העלתה את החגיגה המיוחדת לרשתות החברתיות, אך לאחר מספר דקות היא מחקה את הפוסטים עקב הכעס שהם עוררו אצל האוהדים והתקשורת.
שעה קלה אחרי שנגמר המשחק - אנטליהספור הודיעה כי היא משעה את יחזקאל מכל פעילות. נשיא המועדון סינאן בוזטפה אמר לתקשורת המקומית כי יחזקאל סיים את דרכו בטורקיה: "החוזה שלו בקבוצה יבוטל, לא אקבל התנהגות כזאת, גם אם זה יעלה לנו בזכייה בתארים".
עוד הוסיף בוזטפה: "לא משנה כמה כבוד הכדורגלן מביא לנו, הערכים של המדינה והכבוד הלאומי עומדים מעל הכל. אנחנו נזמן אותו לשיחה, נשמע את הגרסה שלו וניפרד ממנו". יחזקאל הצטרף לאנטליהספור מהפועל באר-שבע בספטמבר האחרון וחתם על חוזה לשלוש שנים, הוא הספיק לכבוש שישה שערים ב-12 הופעות בליגה הטורקית והפך לאחד השחקנים הבולטים בקבוצתו.
פורסם לראשונה: 06:00, 15.01.24