בתקופה שבה עבד כמאבטח של חברת התעופה אל על בפריז, ניצל חן סול כל רגע פנוי כדי לעלות על רכבת היורוסטאר ולהגיע בזמן להשלמת לימודיו בהתאחדות האנגלית. הרבה מחשבות התרוצצו בראשו במהלך הנסיעות המהירות לצד השני של התעלה, אבל בשום שלב הוא לא חלם שבגיל 36 הוא יהפוך למנהל מחלקת הכדורגל של הפועל ת"א בעידן האמריקאי.
עיתוי פלוס קצת מזל, הם מצרך חשוב בחיים. סול, בעל תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ובתקשורת, משמש כאנליסט של הפועל ת"א בשלוש השנים האחרונות. בחושיו החדים הוא ניצל את התפטרותו של המנהל המקצועי עומר בוקסנבוים, מי שאמור היה למלא את התפקיד אצל קבוצת הרכישה האמריקאית, כדי לצוד את עיניו של דייויד מינצברג – וזה החליט להמר על הטאלנט הצעיר.
4 צפייה בגלריה
חן סול
חן סול
הקים את מחלקת הסקאוטינג של הפועל ת"א. סול
(צילום: באדיבות הפועל ת"א)
מינצברג, ראש קבוצת הרכישה ומי שנחשב בעצמו מוח יצירתי בליגת הכדורסל הטובה בעולם, התחבר אל סול ורואה בו כמי שיכול לסייע לו להעביר את הפועל ת"א לניהול מתקדם יותר, שבו החדשנות ודוחות אנליסטים יהיו חלק מרכזי ויומיומי.
במסיבת העיתונאים שבה הוצגה קבוצת הרכישה החדשה מינצברג לא חסך בקומפלימנטים: "הכרתי בתקופה האחרונה את חן סול. הוא אחד האנשים הצעירים היותר מבריקים שאני מכיר בתחום הכדורגל. יש לו אתיקת ספורט מדהימה והדבר הראשון שהוא יעשה זה להיות העיניים והאוזניים שלנו. הוא יקבל גם החלטות ויעשה עבודה מקצועית".

יקבע את גורלו של סילבס

אז מי הוא חן סול שזכה לתפקיד החלומי? הוא בן 36, נשוי ואב לילדה בת 4, וכאמור עשה תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ותקשורת. אשתו היא בעלת גן ילדים בת"א. בתקופה שבה חי בצרפת הוא היה יוצא בתדירות גבוהה לאנגליה, שם עבר קורסים של אופ"א ואף סיים קורס מאמנים בלונדון, מה שהעניק לו תעודת אימון מההתאחדות האנגלית. כחלק מהסטאז' אימן סול זאטוטים באנגליה ומאוחר יותר הגיע גם לארה"ב, שם אימן קבוצות ילדים.
4 צפייה בגלריה
חיים סילבס
חיים סילבס
יישאר? סילבס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בישראל הוא אימן קבוצות ילדים בהפועל פ"ת ולאחר מכן הגיע למחלקת הנוער בהפועל ת"א, שם אימן החל מילדים א' ועד נערים ג'. בשלב מסוים הוא הפך לעוזרו של אורי אוזן בקבוצת הנוער. כבר כשעבד בגילים הצעירים הוא הכניס למחלקה חידושים כמו שימוש בקטעי וידיאו מאימונים, צילום של אימונים ומשחקים באמצעות רחפנים ובהמשך העביר ניתוחים מפורטים למי שהיה אז המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, בוקסנבוים. בהמשך הקים סול את מחלקת הסקאוטינג של הפועל ת"א, שכוללת היום מספר אנליסטים המשתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
לפני כשלוש שנים הגיע הבעלים דאז, איציק ניסנוב, למתחם האימונים וראה את האנליסט הצעיר מתפעל את הרחפנים, עורך קטעי וידיאו, אוגר נתונים ומעביר את הדוחות גדושי הסטטיסטיקה. ניסנוב התפעל, ובהמלצת בוקסנבוים הודיע לו כי הוא מקודם לקבוצה הבוגרת. זה היה ב-2019, ומהר מאוד הפך סול לאיש קרוב מאוד למאמן ניר קלינגר. בשנים הבאות, למעט יחסים פושרים עם קובי רפואה, הוא נחשב לדמות מוערכת שחובקה על-ידי מאמנים כמו סלובודן דראפיץ' וחיים סילבס.
4 צפייה בגלריה
חן סול
חן סול
נחשב לדמות מוערכת בהפועל ת"א. סול
(צילום: באדיבות הפועל ת"א)
באופן אירוני, בתפקידו החדש סול יהיה אחד משני האנשים שיקבעו מי יהיה המאמן הבא של הפועל ת"א, ולמעשה גם מה יעלה בגורלו של מי שהיה הבוס שלו עד לא מזמן, המאמן חיים סילבס.

"עובד זוטר שהפך למנכ"ל"

כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, הבריטי ניק האמונד מונה לאחרונה ליועץ המקצועי בהפועל ת"א של האמריקאים וישמש כדמות המקצועית הבכירה במועדון, אבל ההתנהלות עימו החלה הרבה קודם. האמונד, שמילא תפקידי מפתח בסלטיק, רדינג וניוקאסל, ניהל בתחילת הדרך שיחות זום מול בוקסנבוים, אלא שמרגע שהמנהל המקצועי התפטר, מי שתפס את המשבצת היה סול.
הצעיר האמביציוזי העביר להאמונד ולאמריקאים דוחות מפורטים ומלאי תוכן, בדיוק הדברים שמהם התלהב מינצברג, שהתחבר אליו גם בזכות השפה האנגלית השגורה בפיו. לאחר מספר חודשים של עבודה צמודה מול האמונד, מינצברג נפגש עם סול לפני כשבועיים ובישר לו על קידומו לתפקיד ראש מחלקת הכדורגל בהפועל ת"א, התפקיד שאותו ממלא ברק יצחקי במכבי ת"א.
4 צפייה בגלריה
דייויד מינצברג במסיבת העיתונאים לאחר רכישת הפועל ת"א
דייויד מינצברג במסיבת העיתונאים לאחר רכישת הפועל ת"א
כוורת מרשימה. מינצברג
(צילום: שאול גולן)
חשוב לציין: סול מעולם לא אימן קבוצת כדורגל מעבר לגיל נערים, הוא מעולם לא היה שחקן, ומדובר בזירה שהיא די חדשה עבורו. ברור לכולם שברגע שייכנס לתפקיד בכיר כזה, במועדון מהסוג של הפועל ת"א, הוא יצטרך להשתמש במרפקים, להוכיח את עצמו בסיטואציות מורכבות ולהתמודד מול סוכנים, בעלי מועדונים ושחקנים בעלי אגו.

ת"א-לונדון-ניו-יורק

"בחלומות הכי ורודים שלי לא חשבתי לרגע שאקבל את התפקיד הזה", אמר סול, שהשתכר העונה כ-14 אלף שקל בחודש, שכר שישודרג בעונה הבאה. מבחינת הפועל ת"א יש במינוי הימור על מישהו שמעולם לא היה בצמרת של הכדורגל הישראלי, אין לו רזומה של אימון, ונקודות החוזק שלו הן ידע רחב ובעיקר יכולות טכנולוגיות שהאמריקאים מנסים לפתח דרך הפיילוט בוולפסון.
האמונד נחת שלשום בארץ והוא יהיה האיש האחראי מקצועית על המועדון, אבל סול יהיה האיש שיספק לו את הנתונים, יאתר עבורו שחקנים וישמש כעורק המידע המרכזי בקו ת"א-לונדון-ניו-יורק. "סול זו אחת ההפתעות הכי גדולות שיש. זה כמו שמישהו זוטר יהפוך למנכ"ל בחברת ענק", סיכמו במועדון.