אחרי הטלטלות שעברה בקיץ, מכבי חיפה הגיעה אל הקמפיין האירופי עם לא מעט סימני שאלה. מאמן חדש בעל ניסיון מועט שצריך להחליף את ברק בכר המעוטר, עזיבה של שחקני מפתח מובילים דוגמת עומר אצילי, מוחמד אבו־פאני והשוער ג'וש כהן וקושי למצוא מחליפים שייכנסו לנעליהם. במקביל ישנו סימן שאלה גדול, תרתי משמע, שמסתובב במרכז הרחבה כבר מהעונה שעברה – פרנצדי פיירו.
אולי יותר מדויק להגדיר את פיירו כחידה. חלוץ רכש יקר בגובה 1.94 מ' שנראה מסורבל וגמלוני, מאבד לא מעט כדורים, מחמיץ ממצבים קורצים, אבל מנגד יודע לעמוד במקומות הנכונים, לכבוש שערים חשובים ויש לו מניות רבות בהצלחה של מכבי חיפה באירופה. החידה מתעצמת כשרואים את התפוקה של החלוץ גדול הממדים במוקדמות ליגת האלופות לעומת המספרים הדלים והיכולת הכללית בליגה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
פיירו
פיירו
שוב יעמוד במרכז הדיון. פיירו
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
פרנצדי פיירו רז שלמה
פרנצדי פיירו רז שלמה
מושך אליו את הגנות היריבה. פיירו ורז שלמה עולים לכדור גובה
(צילום: עוז מועלם )
הערב בסמי עופר (20.00) מקווה מכבי חיפה להשלים מול סלובן ברטיסלבה את משימת ההעפלה לשלב הפלייאוף של ליגת האלופות (חיפה ניצחה 1:2 בחוץ במשחק הראשון), ופיירו שוב יעמוד במרכז הדיון בנוגע לתרומתו ולסגנון המשחק שמתאים לו.
במוקדמות הצ'מפיונס בעונה שעברה כבש פיירו חמישה שערים והיה גורם מכריע בעליית הקבוצה לשלב הבתים במפעל, שם הוא כבר שבת מכיבושים. הקיץ, דווקא אחרי שהביקורות נגדו נערמו, החלוץ מהאיטי חזר לכבוש במוקדמות וכרגע הוא עומד על ארבעה שערים בחמישה משחקים. צמד במשחק הראשון מול המרון ספרטנס, שער נוסף בגומלין ועוד שער חשוב שפתח את ניצחון החוץ בברטיסלבה. מעבר לשערים שמוסיפים לביטחונו של פיירו, במשחקים האחרונים ניכרת התרומה שלו בכך שהוא מושך אליו את הגנות היריבה ועושה הרבה עבודה ברחבה ובשמירה על הכדור.

"בליגה הוא נעלם"

פיירו הגיע למכבי חיפה בעסקה היקרה בתולדות המועדון: 1.6 מיליון יורו שהועברו לגנגאן הצרפתית פלוס שכר של כ־420 אלף יורו לשלוש שנים. כשהחלוץ כבש גולים שהעלו את הירוקים לשלב הבתים בצ'מפיונס, היו שהכריזו שהוא החזיר את ההשקעה. אחרי שראו את הכדורגל המסורבל שלו בליגת העל התרבו המבקרים שאמרו שהוא לא שווה את תג המחיר ושעדיף לפתוח בהרכב עם דין דוד.
אלי דריקס, חלוץ עבר עם מסה משלו (1.87 מ') ומשחק ראש נהדר, ניסה להסביר את הפערים ביכולת של פיירו באירופה ובישראל: "לבלמים מאוד קשה לשחק מולו, וכשמכבי חיפה מתגוננת ויוצאת למתפרצות הוא בא לידי ביטוי. כשחיפה שולטת ומשחקת משחק צירופים, וזה מה שבדרך כלל קורה בליגה שלנו, פיירו מתקשה כי הוא פחות טכני. למעשה, כשחיפה תוקפת עם שמונה שחקנים, הוא לא משתתף במשחק ההתקפה. מול קבוצות יוזמות, כשיש לחץ, זורקים אליו את הכדור והוא מנסה לתפוס עמדה. בליגה הוא נעלם הרבה פעמים וזה יותר משחק של שרי, חזיזה ודין שהוא מהיר על שטח קטן".
3 צפייה בגלריה
שחקני סלובן ברטיסלבה חוגגים
שחקני סלובן ברטיסלבה חוגגים
"קבוצה שיוזמת ותוקפת". שחקני סלובן ברטיסלבה חוגגים
(צילום: EPA)
דריקס הוסיף על החשיבות של פיירו עבור מכבי חיפה: "אין לי ספק שהיכולת שלו באירופה נותנת לו ביטחון וחיוניות. הוא היה שחקן המפתח מול ברטיסלבה במשחק הראשון כי היא קבוצה שמשחקת כדורגל. הם לחצו את חיפה, וכשיש לך כזה מספר 9 אתה יכול להעיף אליו מסירה על 40 מטר ואי־אפשר לקחת לו את הכדור, אלא רק בפאול. קבוצה שמשחקת גם באירופה וגם בליגה צריכה להיות מגוונת, לפעמים צריך שחקן כמו דין דוד, מהיר וטכני, ולפעמים כמו פיירו, עם מסה ונוכחות ברחבה. מול קבוצה שמתגוננת צריך לחפש שחקנים טכניים, אבל ברטיסלבה היא קבוצה שיוזמת ותוקפת".
במכבי חיפה מספרים שפיירו הוא שחקן שעובד מאוד קשה וגם בתקופות הגרועות, כשדובר על האפשרות לחתוך אותו, החלוץ לא הוריד את הראש והאמין שהוא יחזור לקבל קרדיט.
גורם במכבי חיפה הוסיף זווית שנוגעת דווקא בשיפוט: "בליגה הישראלית מרבים לבצע על פיירו עבירות, אבל השופטים פה לא שורקים עליהן או שאם שורקים פעם, פעמיים, אז לאחר מכן כבר מבליגים וזה נותן לגיטימציה לבלמים לפגוע בו. באירופה משחקים יותר פתוח ויש לו יותר שטח ברחבה, יותר קשה לו במשחק צפוף ומתגונן. העונה שעברה הייתה שנת התאקלמות שלו והוא עבר תקפה לא פשוטה ברמה האישית, בעונה הזו הוא כבר מגיע יותר חד, מפוקס ומנוסה".