ה-17 ביולי היה יום חג עבור מכבי חיפה ודיא סבע. אחרי מאמצים ממושכים הצליחה האלופה להשאיר את החלוץ במועדון עם חוזה חדש. חמש שנים, עד קיץ 2028, שכר שנתי של 600 אלף יורו – היקר בתולדות המועדון – ומענק חתימה של שני מיליון שקל. אחרי עזיבות משמעותיות של שחקנים כמו עומר אצילי, מוחמד אבו-פאני וג'וש כהן, הירוקים שמרו על עוגן קריטי בהתקפה.
סבע ויתר על לא מעט כסף כדי להצטרף למכבי חיפה. הוא הגיע לקבוצה בינואר, והייתה לו השפעה מיידית, עם שישה שערים וחמישה בישולים ב-16 משחקי ליגה, בדרך לאליפות השלישית ברציפות של הקבוצה. בקיץ היו לו הצעות טובות יותר, אך הוא העדיף להישאר.
4 צפייה בגלריה
דיא סבע
דיא סבע
כרוניקה של התרסקות ידועה מראש. סבע
(צילום: עוז מועלם)
"אני שמח להיות פה, אני נמצא במועדון הכי גדול בארץ והיה לי כיף בכל שנייה ודקה בחצי השנה המדהימה שלי פה. אני שמח להמשיך", הצהיר אחרי החתימה. "הוא הפך לדמות מפתח על המגרש וסייע בהשגת אליפות היסטורית למועדון", אמר המנהל המקצועי גל אלברמן. "אנחנו בטוחים שלדיא מחכים רגעי אושר רבים גם בהמשך דרכו, ומייחלים להצלחה משותפת בעונות הבאות".
שלושה חודשים עברו, והכל התהפך. החיוכים ההדדיים והחיבור ארוך הטווח התרסקו בדרך למה שנראה כמו פרידה בלתי נמנעת.

המחיקה וההתנצלות

ב-17 באוקטובר, עשרה ימים אחרי המתקפה הרצחנית של חמאס, שיתפה רעייתו של סבע, נרמין, סרטון בסטורי שלה. בסרטון אומר דובר יהודי כי "גם בעזה יש ילדים, וכבר 800 ילדים מתו בעזה מההפצצות שלנו. ובין אם הם כלואים בין הרצחנות של חמאס להפצצות שלנו בישראל, אנחנו חייבים להגיד שצריך לעשות הכל כדי שילדים לא ימותו, כי זו האמת, אין הבדל בין ילד לילד".
הסטורי עורר סערה. אוהדים רבים של מכבי חיפה, שגם ככה זעמו על שתיקתו של החלוץ עד אותו יום, לא רק שהתבטאו בחריפות ברשתות החברתיות וקראו לשחררו מהמועדון, אלא החלו להפעיל לחץ כבד על הקבוצה לנקוט נגדו צעדים. גם בקבוצה לא אהבו את מה ששמעו וקראו, ושחקן בקבוצה אמר: "זה מביש. החשבנו אותו כאחד מאיתנו, ציפינו שיגנו את הרצח והשואה שהעם שלנו עבר".
4 צפייה בגלריה
דיא ונרמין סבע
דיא ונרמין סבע
"לא ידעתי מה היא מעלה". דיא ונרמין סבע
(צילום באדיבות מכבי חיפה)
לא עבר זמן רב עד שבמשפחת סבע, שהייתה באותו הזמן בטורקיה, הבינו את הנזק ואת המשמעויות. תחילה נרמין מחקה את הסטורי ופרסמה התנצלות: "אולי הבינו אותי לא נכון. מי שמכיר אותי ואת בעלי מקרוב יודע מי אנחנו. ברור שאני מזועזעת מכל מה שקרה ומגנה את זה. אני לא עושה שום השוואות, אין בנאדם אנושי שיכול לתמוך בהריגת ילדים, נשים ובני אדם. זה לא מתקבל על הדעת. זה לא כתוב ולא רשום לא בקוראן, לא בתורה ולא בשום ספר אחר. כשאני רואה סרטון של ילד בבית חולים, פצוע, כואב לי לפני שאני יודעת אם הוא ערבי, יהודי, מוסלמי או כל דת אחרת. אני מתנצלת בפני כולם, לא התכוונתי".
שחקן נבחרת ישראל לשעבר, עבאס סואן: "העליהום הזה ממש לא נכון. אתה לא יכול לאשר לאשתך מה לכתוב? גם בנימין נתניהו לא מכתיב לשרה ולבן שלו מה לומר. מכבי חיפה עושה טעות גדולה"
אחרי רעייתו, חלוץ מכבי חיפה פרסם פוסט משלו: "חשוב לי להדגיש שלא ידעתי מה היא מעלה, ברגע שראיתי את הפוסט ביקשתי שזה יימחק מיד. חשוב לי להבהיר שהכוונה שלה אנושית בלבד, רואים כל יום סרטונים מזעזעים. היא לא עושה השוואות. היא חשבה שהיא מעבירה מסר של פיוס ושלום. היא עשתה את זה בתום לב, אבל היא טעתה ועל זה אני מצטער. מצמרר ומזעזע מה שקרה, מגנים בכל צורה את מה שהיה, לא מאמינים שמה שקרה - אמיתי. זה ברור שהחצים יופנו אליי. מי שמכיר אותנו יודע מי אנחנו, ומה אני עושה בשביל הרבה ילדים וכמה חברים יהודים יש לי. מתנצל בשמה, ומאחל חיים וימים טובים יותר".
גם מחיקת הפוסט וההתנצלות הכפולה לא עזרה להרגיע את הרוחות. רבים מאוהדי מכבי חיפה לא התרצו: מאות מהם פנו לקבוצה ודרשו את שחרורו המיידי של סבע. כשחזר מטורקיה לפני תשעה ימים, הוא זומן לבירור במועדון, שבו טען כי הדברים הוצאו מהקשרם ויצאו מפרופורציה - וחזר להתאמן.
במכבי חיפה עדיין ניסו להציל את המצב, להוריד את גובה הלהבות. ביום שני שעבר, יומיים אחרי שסבע חזר לארץ, הגיעו השחקנים לקיבוץ שדות-ים כדי לבקר ילדים מפונים מעוטף עזה. לא במקרה, במהלך הביקור סבע התייצב בפני המצלמות ודיבר לראשונה באופן פומבי.
"אני רוצה להשתתף בצער כל המשפחות שאיבדו את יקיריהן. כואב הלב על כל הנרצחים", אמר. "אלו ימים לא פשוטים, תקופה לא פשוטה. חשוב לי להבהיר שלאשתי היו כוונות טובות, אנחנו מאמינים בדו-קיום. מכבי חיפה זה מועדון שדוגל בדו-קיום, הדברים יצאו מפרופורציות. מנסים לצייר אותנו בחוץ בצורה מסוימת ולא ברור לי איך זה הגיע למצב הזה. מתמודדים עם זה ונעבור את זה".
סבע נשאל אם הוא מבין את הכעס של האוהדים, וענה: "ברור שאני יכול להבין אותם, המדינה עוברת תקופה לא פשוטה, אנחנו במשבר גדול. אוהדים איבדו חברים. ברור לי שכולם טעונים, אבל אני רוצה שיבינו אותנו. אני לא פעיל ברשתות החברתיות ולא מתבטא בשום נושא. אני בחור שאוהב שלום ורוצה לחיות. הכי קל היה לי לברוח ולבקש להשתחרר. זה לא המצב, אני רוצה להיות פה. אני במכבי חיפה מבחירה".

השיחה אצל דגו

במכבי חיפה קיוו כי דבריו של סבע יפייסו את האוהדים הזועמים, אבל התבדו במהרה. הלחץ על המועדון לא שכך, וביום רביעי זומן סבע לשיחה אצל מסאי דגו. המאמן הודיע לו כי לא ייצא עם הקבוצה לקפריסין למשחק מול ויאריאל בליגה האירופית. סבע גם לא שותף למחרת במשחק האימון מול בני ריינה. הנימוק הרשמי הוא "מקצועי": לטענת דגו והמועדון, סבע לא התאמן באופן סדיר מאז פרוץ המלחמה. בסביבתו של סבע לא קונים את ההסברים האלו: הזרים של הקבוצה, שלא התאמנו בדיוק כמוהו, המריאו אתמול ללרנקה יחד עם כולם, בזמן שהוא נשאר בישראל לאימונים אישיים.
חשוב לומר, היחסים בין סבע לבין דגו לא היו טובים, והדברים הגיעו לשיאם לפני המלחמה, בימים שעוד שיחקו כאן כדורגל, כשהמאמן השאיר את החלוץ על הספסל במשחק מול מכבי נתניה. בסיום ירד השחקן בזעם לחדר ההלבשה. בקבוצה טענו כי אז הגישה של סבע כלפי המאמן אינה מכבדת. במשחק הליגה האירופית מול פנאתינייקוס, יומיים לפני המתקפה של חמאס, הוא חזר להרכב, אך המתיחות נותרה בעינה.
כפי שהדברים נראים, הפרידה בלתי נמנעת. זו כבר לא תהיה החלטה של דגו, אלא של המועדון כולו. קשה לראות את מכבי חיפה מחזירה את סבע לסגל, ובוודאי משתפת אותו במשחקים. הכעס על השחקן גדול מדי, גם בקבוצה ובמיוחד בקרב אוהדים רבים שמסרבים לסלוח.
"קשה להגיד מה יקרה, אבל יש כאן לא מעט עם בטן מלאה על סבע", אומר גורם במכבי חיפה, "קשה לראות את המועדון עובר על המצב הזה בשתיקה". בנוסף, בסביבת המועדון אמרו: "כולם מבינים מה היה פה ב-7 באוקטובר. שחטו ילדים ואנסו נשים. אסור לעשות סימטריה בין חייל צה"ל למחבל מתועב, זה לא מתקבל. צריך לגנות את זה בכנות מלאה".
4 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
הפרידה מסבע בלתי נמנעת. דגו
(צילום: עוז מועלם)
גם בטורקיה, שנחשבת כאופציה רצינית עבור סבע, משוכנעים שהפרידה היא רק שאלה של זמן. "עד לאחרונה הוא היה הכוכב הגדול של מכבי חיפה", נכתב באתר "מילייט" בשבוע שעבר. "עם זאת, המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, וההתקפות הישראליות הבלתי פוסקות בעזה שהגיעו בעקבותיה, שינו את הצורה שבה סבע נתפס במכבי חיפה. ימיו בקבוצה נראים ספורים, והסיכוי שישחק בליגת העל הישראלית ובליגה האירופית נראה אפסי".
בחיפה לא מתכוונים לשחרר את סבע בחינם, בעיקר בגלל מענק החתימה הנדיב שקיבל בקיץ, בגובה שני מיליון שקל. בקבוצה היו רוצים לקבל את הכסף הזה בחזרה. מספר מועדונים בטורקיה כבר מגששים, אך סבע לא מתכוון להתפשר ולהסכים לכל הצעה שתבוא, אלא אם היא תהיה טובה מבחינה כלכלית ומקצועית.

משחק הגינויים

למרות הכעס הרב כלפי סבע, יש מי שחושב שצעד חריף ודרמטי כמו פרידה ממנו על פוסט שפרסמה רעייתו – הוא מוגזם ולא הוגן. "אני מכיר את דיא, יש הוא עושה הרבה דברים לקידום השלום, הוא מאמין בדו-קיום, הוא הגון", אומר עבאס סואן, שחקן נבחרת ישראל לשעבר. "אם אחי או אשתי כותב משהו, זה אומר שאני מאמין בו? ממש לא. העליהום הזה ממש לא נכון. אתה לא יכול לאשר לאשתך מה לכתוב? גם בנימין נתניהו לא מכתיב לשרה ולבן שלו מה לומר. מכבי חיפה עושה טעות גדולה".
4 צפייה בגלריה
מוחמד אבו פאני
מוחמד אבו פאני
"לא מגנה בתור ערבי". אבו פאני
(צילום: עוז מועלם)
למעשה, פרט להבהרות שפרסם בעקבות הפוסט של אשתו, עד אז סבע כלל לא התבטא בנושא המתקפה של חמאס והמלחמה שפרצה. אלא שגם אז הוא ספג לא מעט ביקורת, כמו כדורגלנים נוספים מהמגזר, על רקע שתיקתם בימים הראשונים שאחרי מתקפת הפתע של חמאס ופרוץ המלחמה. לא רק אוהדים של מכבי חיפה דרשו ממנו להשמיע את קולו, כפי שציפו מכדורגלנים אחרים מהמגזר שמשחקנים בקבוצה, כמו ענאן חלאילי וחמזה שבלי. בין המבקרים היו גם שחקנים יהודים שקראו להם להתבטא. בעקבות הביקורת, לא מעט שחקנים מהמגזר אכן עשו זאת, אך במקביל היו כאלה שטענו כי הם נדרשים לדבר באופן פומבי רק בגלל שהם ערבים.
מוחמד אבו-פאני, שחקן נבחרת ישראל שעזב בקיץ את מכבי חיפה לטובת פרנצווארוש ההונגרית, תקף בכעס את אלה שביקרו אותו: "דבר ראשון ושיהיה הכי ברור לכולם. אני מגנה את כל האירועים שהיו בשבוע האחרון בתור בן אדם אנושי. אני לא מגנה את זה בתור ערבי. אני אומר את זה כבן אדם של שלום, שרוצה לחיות בשלום עם כולם, ללא הבדל של גזע, מין ודת. בכל פעם שיש אירוע כזה או אחר ומבקשים מערבים לגנות את האירוע כאילו אנחנו אחראים על האירוע, זה לא מקובל. אני שחקן כדורגל, לא פוליטיקאי ולא שר בממשלה".