תגובותיהם או אי-תגובותיהם של הספורטאים הערבים, במיוחד הכדורגלנים, העסיקו רבות את הספורט הישראלי. היום (שלישי) אשתו של דיא סבע, נרמין, עוררה את זעמם של אוהדי ספורט רבים בעקבות טקסט שפורסם בסטורי בחשבון האינסטגרם שלה.
"צריך להגיד את זה", אמר הדובר בפוסט ששיתפה סבע. "אבל גם בעזה יש ילדים, וכבר 800 ילדים מתו בעזה מההפצצות שלנו. ובין אם הם כלואים בין הרצחנות של חמאס להפצצות שלנו בישראל, אנחנו חייבים להגיד שצריך לעשות הכל כדי שילדים לא ימותו, כי זו האמת, אין הבדל בין ילד לילד".
2 צפייה בגלריה
דיא סבע
דיא סבע
דבריה של אשתו עוררו זעם. דיא סבע
(צילום: עוז מועלם)
זו לא הייתה ההתבטאות הראשונה שלה בהקשר של המלחמה הנוכחית. לפני ארבעה ימים היא שיתפה בסטורי פוסט שבו נכתב: "בסוף, המלחמה תסתיים והמנהיגים ילחצו ידיים. מה שיישאר הוא אמא זקנה אחת שמחכה לבן הלוחם שלה, והרעיה ההיא שמחכה לבעל האהוב שלה, וכל הילדים האלה שמחכים לאבא הגיבור שלהם. אני לא יודע מי מכר למי את המולדת, אבל ראיתי מי שילם את המחיר".

ההתנצלות - והפוסט של החלוץ: "לא ידעתי מה היא מעלה"

הסטורי שהעלתה היום עורר זעם רב כלפיה וכלפי בעלה ברשתות החברתיות - גם מצד אוהדי מכבי חיפה. במועדון זועמים על הפוסט, ושחקן בקבוצה אמר: "זה מביש. החשבנו אותו כאחד מאיתנו, ציפינו שיגנו את הרצח והשואה שהעם שלנו עבר".
בעקבות הסערה, סבע מחקה את הפוסט ופרסמה התנצלות: "חשוב לי להבהיר ולהדגיש כמה דברים אחרי הפרסומים: אולי הבינו אותי לא נכון. מי שמכיר אותי ואת בעלי מקרוב יודע מי אנחנו. גדלנו עם יהודים, שיחקנו והיינו באותו בית. אלה לא הערכים שגדלתי עליהם, ברור שאני מזועזעת מכל מה שקרה ומגנה את זה.
"אני לא עושה שום השוואות, זה יצא מפרופורציה, הכוונה שלי רק טובה. אין בנאדם אנושי שיכול לתמוך בהריגת ילדים, נשים ובני אדם. אני רואה סרטונים ואני לא מאמינה שזה אמיתי ושזה באמת קרה, זה לא מתקבל על הדעת. זה לא כתוב ולא רשום לא בקוראן, לא בתורה ולא בשום ספר אחר.
"כשאני רואה סרטון של ילד בבית חולים, פצוע, כואב לי לפני שאני יודעת אם הוא ערבי, יהודי, מוסלמי או כל דת אחרת. אני מתנצלת בפני כולם, לא התכוונתי. מאחלת לכולם שנדע ימים טובים יותר ושקטים יותר".
אחרי ההתנצלות של רעייתו, חלוץ מכבי חיפה פרסם פוסט משלו והתייחס לסערה: "חשוב לי להדגיש שלא ידעתי מה היא מעלה, ברגע שראיתי את הפוסט ביקשתי שזה יימחק מיד. חשוב לי להבהיר שהכוונה שלה אנושית בלבד, רואים על יום סרטונים מזעזעים. היא לא עושה השוואות. היא פרסמה פוסט של שלום מטעם בחור יהודי, וחשבה שהיא מעבירה מסר של פיוס ושלום. היא עשתה את זה בתום לב, אבל היא טעתה ועל זה אני מצטער.
"אני והיא דיברנו עם חברים שלנו מהדרום, שהבית שלנו פתוח בפניהם ושיבואו להיות אצלנו עד שהאירוע יעבור. מצמרר ומזעזע מה שקרה, מגנים בכל צורה את מה שהיה, לא מאמינים שמה שקרה - אמיתי. כל יום רק העמיק את הזעזוע וההבנה שדברים כאלה לא יכולים לקרות בין אנשים.
"זה ברור שהחצים יופנו אליי. מי שמכיר אותנו יודע מי אנחנו, ומה אני עושה בשביל הרבה ילדים וכמה חברים יהודים יש לי. לאשתי יש חולשה מאוד גדולה לילדים קטנים, וזה בא רק מאנושיות, כי באמת רואים דברים מזעזעים. מתנצל בשמה, ומאחל חיים וימים טובים יותר".
דיא סבע עצמו היה בעין הסערה בימים האחרונים, כמו גם כדורגלנים ערבים-ישראלים נוספים, בשל שתיקתו לאור האירועים. הוא הגיב למתקפת חמאס רק כעבור מספר ימים, ולאחר ביקורת שהוטחה בו ובחבריו. בסופו של דבר, חלוץ מכבי חיפה כתב ברשתות החברתיות: "כולנו עוברים ימים לא פשוטים, התמונות והמראות הם קשים. כאב גדול, מתפללים לימים של שקט".
סבע (30) חתם לפני ארבעה חודשים על הארכת חוזה לחמש שנים במכבי חיפה, עד 2028, והפך לשחקן בעל השכר הגבוה ביותר (600 אלף יורו בשנה) בתולדות מכבי חיפה, שעשתה מאמצים ניכרים שלא יעזוב לקבוצה בחו"ל. אחרי החתימה אמר: "אני שמח להיות פה, אני נמצא במועדון הכי גדול בארץ והיה לי כיף בכל שנייה ודקה בחצי השנה המדהימה שלי פה. אני שמח להמשיך. אני מאמין מאוד במועדון הזה, עשו הכל כדי להשאיר אותי פה וזה מחמיא מאוד".

הביקורת - והתגובות של הכדורגלנים הערבים-ישראלים

לא מעט שחקנים ערבים-ישראלים התייחסו למצב במהלך הימים האחרונים, ביניהם ענאן חלאילי, חמזה שיבלי, מחמוד ג'אבר, כארם ג'אבר, איאד אבו-עביד ועוד. רבים עשו זאת אחרי ששחקנים ישראלים העבירו ביקורת על שתיקתם.
שחקן נבחרת ישראל מוחמד אבו-פאני, שעזב בקיץ את מכבי חיפה לטובת פרנצווארוש ההונגרית, תקף את אלה שביקרו אותו ודרשו ממנו להתייחס לאירועים, לטענתו רק משום שהוא ערבי. אבו-פאני כתב בכעס: "דבר ראשון ושיהיה הכי ברור לכולם. אני מגנה את כל האירועים שהיו בשבוע האחרון בתור בן אדם אנושי. אני לא מגנה את זה בתור ערבי. אני אומר את זה כבן אדם של שלום, שרוצה לחיות בשלום עם כולם, ללא הבדל של גזע, מין ודת.
2 צפייה בגלריה
הסטורי של אבו-פאני
הסטורי של אבו-פאני
הסטורי של אבו-פאני
(צילום מהאינסטגרם)
"בכל פעם שיש אירוע כזה או אחר ומבקשים מערבים לגנות את האירוע כאילו אנחנו אחראים על האירוע, זה לא מקובל. אולי הגיע הזמן שנפסיק לקטלג אנשים ולשים אנשים במשבצות כאלו ואחרות כמו שאוהבים לעשות. כבר הסיקו מסקנות לגביי בגלל שלא הגבתי ושתקתי כמו שאני שותק בדרך כלל כשדבר כזה או אחר קורה במדינה, כי בסופו של דבר אני שחקן כדורגל, לא פוליטיקאי ולא שר בממשלה".
בהמשך דבריו תקף אבו פאני את אלה שתקפו אותו, ביניהם אשתו של השחקן רז מאיר ושחקן נבחרת הנוער שון עדרי: "תודה רבה לכל הנשים של הכדורגלנים למיניהן שתרמו ותמכו בקללות אליי ולמשפחתי. דבר אחרון, לילד הפישר הקטן שלא ראה כלום בחיים שלו שון עדרי או שלא יודע איך קוראים לו וכנראה לא הייתי יודע איך קוראים לו אם לא היה מעלה סטורי כזה, תתעסק בכדורגל ולא בגזענות. מאחל לכולם רק בריאות ושלום וימים שקטים".