אופיר חיים יגיע מחר (שבת, 20:30 שעון ישראל) בסן־חואן בארגנטינה לרגע השיא בקריירת האימון שלו, כשיעלה עם הנבחרת ההישגית ביותר שידע הכדורגל הישראלי בעשורים האחרונים למשחק רבע גמר אליפות העולם עד גיל 20 נגד ברזיל האימתנית – מפגש שעד לא מזמן נשמע דמיוני.
נבחרת הנוער במונדיאליטו - כתבות נוספות
גיבורי ההצלחה הם כמובן השחקנים, אבל היא רשומה גם ואולי בעיקר על שמו של חיים בן ה־48, בזכות האמונה שהצליח להחדיר בהם. זה התחיל באליפות אירופה בקיץ שעבר ונמשך בימים אלה במונדיאליטו.
3 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
אופיר חיים
(Andres Larrovere / AFP)
אחוזי הרייטינג הגבוהים יחסית לשעות הלילה המאוחרות מצביעים שהאמונה דבקה גם באוהדים בבית, מעין רוח חדשה שגירשה את כל הרעות החולות של הכדורגל הישראלי. המדינה תיצמד למסכים כדי לצפות בקרב מול מעצמת כדורגל.

מרמורק, וולפסון, מונדיאליטו

חיים גדל במחלקת הנוער של מכבי ת"א, אבל הפך לסמל דווקא בהפועל באר־שבע, במדיה הוכתר כמלך השערים של ליגת העל. את קריירת האימון החל אצל חנן עדני בהפועל מרמורק ואחר־כך עבר למכבי יפו. בהמשך זכה עם הפועל עפולה בגביע הטוטו בלאומית, אימן תקופה קצרה בהפועל ת"א והעלה את הפועל כפר־סבא לליגת העל – אבל הקריירה לא המריאה.
לפני כשנתיים החליט מי שהוגדר על ידי בעלי הפועל ת"א כ"מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי" לבחור במסלול אחר: לרדת מקרוסלת המאמנים בקבוצות הבוגרים וללכת על טיפוח דור העתיד, החלטה נכונה שהובילה אותו ואת הכדורגל הישראלי לשתי פסגות חלומיות שהטריפו את כל המדינה, ולהצדיק את האמירה בהצגתו בוולפסון.
3 צפייה בגלריה
אופיר חיים כמאמן הפועל ת"א עם שרון ניסנוב
אופיר חיים כמאמן הפועל ת"א עם שרון ניסנוב
בהפועל ת"א כינו אותו "מאמן העתיד של הכדורגל הישראלי, וידעו למה". אופיר חיים עם שרון ניסנוב
(צילום: ראובן שוורץ)
חיים מסיים בעוד חודש את חוזהו בהתאחדות, כשעל־פי גורמים באגף הנבחרות שכרו זהה לזה של מאמן בקבוצת תחתית בליגה הלאומית, וזה עוד אחרי ששודרג בעקבות ההישג האדיר באליפות אירופה – כ־15 אלף שקל נטו. בהתאחדות סימנו את חיים למסלול ייעודי עד לנבחרת הבוגרת, כשייתכן כי כבר אחרי יורו הצעירות בחודש הבא, כשגיא לוזון שהגיע רק לטובת המשימה הזו יעזוב, יוצע לו להתקדם לתפקיד מאמן הנבחרת הצעירה. הרצון הוא שחיים ימשיך עם שחקני נבחרת הנוער לצעירה ובהמשך גם לבוגרת, מסלול דומה לזה שעשה אלון חזן.
כשהתנהל הדיון במכבי חיפה לגבי מחליפו של ברק בכר, במקביל להצעה לתת את המושכות למסאי דגו, עלתה גם מועמדותו של חיים. הוא קיבל לאחרונה מספר הצעות מקבוצות בליגת העל והוצף בהודעות מצד אוהדים של מכבי ת"א שהיו רוצים לראות אותו עומד על הקווים במקום אייטור קראנקה, אבל החליט להתרכז בעבודתו בהתאחדות. נראה כי בשבועות הקרובים יתחיל מו"מ על תנאי העסקתו החדשים, כשברור כי שכרו ישודרג לאור הצלחתו.

טקטיקה ואינסטינקטים

חייו האישיים המורכבים של חיים הכניסו רוח של ווינריות אצל שחקניו, והוא הצליח לשדרג שחקני נוער למעמד של שחקנים לגיטימיים בליגת העל. מצד אחד הוא שובר דיסטנס עם השחקנים ורוקד איתם, ומצד שני יכול לתת להם בראש.
3 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
צד אחד הוא שובר דיסטנס עם השחקנים ורוקד איתם, ומצד שני יכול לתת להם בראש
(צילום: ההתאחדות לכדורגל )
בהתאחדות מספרים על מאמן חרוץ, שמגיע כל שבת למשחקי מחלקות הנוער בכל רחבי הארץ, מכיר כל שחקן בכל השנתונים ומשלב טקטיקה עם האינסטינקטים שלו. באסיפות המקצועיות בארגנטינה הוא ירד לרזולציות של זוויות מסירה ותנועה בלי כדור, והכל מלווה בקטעי וידיאו. ניהול המשחק שלו מצוין, וההוכחה היא השפעת המחליפים שהבקיעו את שערי הניצחון במשחקים האחרונים נגד יפן ואוזבקיסטן.
שני האנשים הקרובים אליו ביותר בכוורת בנבחרת הזו הם מאמן השוערים גיא סולומון ועוזר המאמן הבכיר והאחראי על המצבים הנייחים איל גדרון, כשגם איתי מרדכי הוא חלק מהצוות. מאמני הכושר עופר אקשטיין ואודי בן־שמחון אחראים על ההתאוששות של השחקנים, שלא רגילים לקצב כזה של משחקים באינטנסיביות גדולה, בטח בטורניר כזה.
הנבחרת הגיעה אתמול לעיר סן־חואן שבמערב ארגנטינה, וצפויה לקבל מחר עידוד מאלפי יהודים וישראלים שהגיעו מכל דרום אמריקה, יחד עם התמיכה של המקומיים שבוודאי לא יהיו בעד היריבה הגדולה ברזיל. עוד לפני שהנבחרת הגיעה למלון, השחקנים קיימו אימון באצטדיון המקומי. המאמן אמר להם כי הנבחרת תשחק גם נגד ברזיל במערך 1־3־2־4 המסורתי שלו עם משחק לחץ. "זה לא המשחק שרציתי לראות במחצית הראשונה נגד אוזבקיסטן", אמר חיים לשחקניו. "אנחנו עומדים לשחק נגד ברזיל, אבל אפשר לנצח כל נבחרת, נעלה אותו הדבר. השמיים הם הגבול ולנו אין גבולות".