רגע האמת הגיע: אחרי העלייה המדהימה מהמוקדמות, מכבי חיפה תפתח הערב (22.00) באצטדיון האור בליסבון את הופעותיה בשלב הבתים של ליגת האלופות מודל 2022/23. בנפיקה מצפה לה, ובהמשך צפויים מפגשים גדולים עוד יותר, מול הטריו מסי-ניימאר-אמבאפה של פריז סן-ז'רמן וגם עם מועדון הפאר יובנטוס. מי היה מאמין רק לפני כמה שבועות שתסריט כזה יתממש.
עוד על מכבי חיפה בליגת האלופות
ההתרגשות בקרב האלופה הישראלית ניכרת, אבל ברור גם שהירוקים יעשו הכל כדי לא לחטוף פיק ברכיים על הבמה הכי גדולה שיש לכדורגל האירופי להציע. בנפיקה היא לא ריאל מדריד ולא ליברפול, אבל היא עדיין מועדון עתיר זכויות והישגים, ורק בעונה שעברה הגיעה כל הדרך לרבע הגמר.
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מתחממים באצטדיון האור לפני המשחק מול בנפיקה
שחקני מכבי חיפה מתחממים באצטדיון האור לפני המשחק מול בנפיקה
ויהי אור. שחקני מכבי חיפה מתחממים באצטדיון האור בליסבון לפני המשחק מול בנפיקה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מוחמד אבו פאני, דניאל סונדגרן, פרנצדי פיירו
שחקני מכבי חיפה מוחמד אבו פאני, דניאל סונדגרן, פרנצדי פיירו
מוחמד אבו פאני, דניאל סונדגרן, פרנצדי פיירו באימון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
"אפשר לעשות הכל". ברק בכר במסיבת העיתונאים אתמול
(צילום: EPA)
למרות שחיפה נחשבת לאחת הקבוצות הקטנות והצנועות ביותר שיופיעו העונה במפעל, המאמן ברק בכר לא הנמיך ציפיות. "אנחנו מאמינים בעצמנו שאפשר לעשות הכול", אמר. "זו הרגשה מדהימה להיות בשלב הבתים של ליגת האלופות. לקבוצות ישראליות קשה להגיע למעמד הזה בגלל הדירוג ובגלל הפערים הגדולים מהקבוצות הגדולות באירופה. לכן עשינו הישג גדול, אבל אנחנו לא רוצים להסתפק בזה, אלא להמשיך עם ההצגות שלנו גם בבתים. זו המטרה שלנו".
בכר הוסיף: "אני מאמין בקבוצה הזו. אם לא היינו מאמינים לא היינו מגיעים לשלב הבתים אחרי מוקדמות עם יריבות כל כך חזקות. לא יהיה נכון לצאת בהצהרות עכשיו. אנחנו צריכים לדבר במגרש ולא לדבר יותר מדי מסביב. אם לא נבוא בשיא המוכנות, אנחנו יכולים לקבל בראש נגד קבוצות כאלה איכותיות. עדיף פחות לדבר ולבוא צנועים".
המאמן צפוי לעלות לראשונה העונה עם אותו הרכב משחק שני ברציפות. ההתלבטות היחידה שלו היא האם להמשיך עם עומר אצילי שהצטיין בליגה אבל לא פתח באירופה, או להחזיר את דין דוד. פייר קורנו, שנפגע במשחק בבאר-שבע, כשיר וצפוי לפתוח.
"למדנו את בנפיקה", הוסיף בכר. "היא קבוצה איכותית מאוד גם במשחק מסודר וגם במעברים, גם בהגנה הם חזקים מאוד למרות כמה חיסורים. היא נמצאת בכושר נהדר וניצחה בכל המשחקים העונה באירופה ובליגה. אנחנו הולכים למשחק קשה מאוד, אבל מאמינים בעצמנו שאנחנו יכולים לעשות את הדברים כמו שצריך".

ליסבון תיצבע ירוק

ובינתיים, רחובות ליסבון החלו להתמלא אתמול באוהדים ירוקים, כשהמסה הגדולה אמורה להגיע ברכבת אווירית במהלך היום ועד לשריקת הפתיחה. דדה מטירת כרמל, שהגיע עם בנו נועם, אמר: "באנו לראות את המשחק של מכבי חיפה ואחר כך ממשיכים לטייל בצרפת, אני אופטימי לגבי התוצאה". גם יובל בר־טוב מטבעון ואור דדון מחיפה מאמינים שאפשר להשיג תוצאה טובה: "ניתן להם בראש, אנחנו מסוגלים לעשות את זה".
6 צפייה בגלריה
אלי ושהם גולדשטיין אוהדי מכבי חיפה בליסבון
אלי ושהם גולדשטיין אוהדי מכבי חיפה בליסבון
אלי ושהם גולדשטיין אוהדי מכבי חיפה בליסבון
(צילום: גלעד ילון)
שמעון מנשר הוסיף: "זאת החוויה השנייה שלנו ושל הילדים בליגת האלופות. הפעם גמרו לי על הבריאות ועל הכיס, אבל תודה לאל אנחנו אוהדים את הקבוצה הנכונה, שלוקחת אותנו למקומות מיוחדים. אין על מכבי חיפה, שמזכה אותנו בכדורגל טוב. אנחנו הולכים לעלות שלב בליגת האלופות". שמעון תיאר את המסע לליסבון כיציאת מצרים, אבל הוא לא מתלונן: "למרות הקושי ומחירי הטיסות, האוהדים יגיעו היום - ובגדול". אלי גולדשטיין ובתו שהם מכרמיאל כבר מאוד מתרגשים: "זה חלום שלי ושל הילדה שאנחנו מגשימים, מצפים להפתיע, נרעיד את אירופה".

גם בנפיקה מגיעה מושלמת

בנפיקה מגיעה למשחק בצורה הכי טובה שאפשר – חמש מחמש בליגה ומקום ראשון בפורטוגל. השידוך עם המאמן הגרמני רוג'ר שמידט, שאימן בשנתיים האחרונות את ערן זהבי באיינדהובן ("דיברנו אחרי ההגרלה", הודה המאמן כי דיבר עם שחקן מכבי ת"א, "אבל יש לנו את כל המידע כדי לנתח את היריבה"), נראה מוצלח מאוד מבחינת הסגנון ההתקפי שהאוהדים רוצים לראות והאופציות שיש לו בסגל. הסופרסטאר דרווין נונייס נמכר לליברפול? אז גונסאלו ראמוס בן ה-21 נכנס לנעליו ובינתיים כבש כבר שישה שערים העונה, ארבעה מהם במוקדמות הצ'מפיונס.
6 צפייה בגלריה
שחקני בנפיקה באימון לקראת מכבי חיפה
שחקני בנפיקה באימון לקראת מכבי חיפה
שחקני בנפיקה באימון לקראת מכבי חיפה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
רוג'ר שמידט
רוג'ר שמידט
רוג'ר שמידט
(צילום: EPA)
ביום האחרון של חלון ההעברות באירופה שמידט היה עסוק בכוונונים אחרונים של הסגל, וההחתמה החשובה ביותר מבחינתו הייתה של בלם נבחרת ארה"ב ג'ון ברוקס שהגיע בהעברה חופשית מוולפסבורג. הברזילאים לוקאס וריסימו וז'ואו ויקטור פצועים, וברוקס אמור למלא כבר הערב את הבור במרכז ההגנה בבכורה שלו, לצד ניקולס אוטמנדי הוותיק. השם השני שהצטרף נוצץ יותר - הקשר הגרמני המעולה יוליאן דרקסלר שהושאל מפריז סן-ז'רמן (כנראה היה נחוש לפגוש השנה את חיפה בכל דרך שהיא).
על פניו, החלק הקדמי של בנפיקה נראה כמסוכן ביותר אצלה, ומעבר לראמוס, מנור סולומון יכול לספר לאנשי חיפה על היכולת של החלוץ הברזילאי דויד נרס ששיחק איתו בשחטאר דונייצק, נמכר לבנפיקה וכבר התאקלם היטב תוך זמן קצר. מי שחושב שזו היריבה הנוחה ביותר בבית עלול להיות מופתע מעוצמת האיכות של בנפיקה.