בזמן שהספורט הישראלי משותק, זרים עזבו את הקבוצות ומשחקי הנבחרת נדחו, רס"ל במילואים מנשה זלקה - מטוליסט ביחידה מובחרת - הצטרף לצוות שלו. "המילואים זה ישראל היפה, הדבר הכי ישראלי שיש", מספר קפטן הפועל חדרה בן ה־33, השחקן הכי קרבי של הכדורגל הישראלי, בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet מהבסיס שבו הוא משרת. "הנגביסט שלנו מהתנחלות, המאגיסט שמאלני, אני מטוליסט מחדרה – מיקס של כולם עם מטרה אחת - לנצח במלחמה ולהגן על מדינת ישראל".
זלקה, שהדליק משואה ביום העצמאות לפני ארבע שנים, הפסיק את קריירת הכדורגל לטובת שירות קרבי של שלוש שנים, ומאז הוא משרת במילואים באופן קבוע. כשהתעורר באותו בוקר שבת נורא הבין מהר מאוד שהוא עולה על מדים. "בשמונה וחצי בבוקר הייתי עם הילד שלי, קלטתי מה שקורה והתחלתי להכין את התיק – עוד לפני שבכלל הודיעו לי משהו. הבגדים, הנעליים, כל הציוד כבר היה מוכן. שמעתי על האירועים הנוראים ומיד הערתי את אשתי שעזרה לי להתארגן – הייתי בטירוף לצאת להגן על המדינה. ב־11 בבוקר כבר נתנו לי איתות להיות מוכן, בשש בערב הייתי בבסיס".
4 צפייה בגלריה
זלקה
זלקה
"העדפתי להדחיק הכל כי יש לי מטרה מול העיניים". זלקה
(צילום: פרטי)
אני מעריך שיצא לך לראות את הסרטונים הקשים ברשתות עוד לפני הגיוס. "ראיתי את התמונות והסרטונים בהתחלה. זה התחיל עם הטנדר של החמאסניקים בשדרות שירו על ניידת משטרה. ראיתי עוד סרטון ואז לא יכולתי ולא רציתי לראות יותר. ידעתי מיד לאן זה הולך, היה לי ברור שזה הולך למלחמה, העדפתי להדחיק הכל כי יש לי מטרה מול העיניים".

"יותר גרועים מדאעש"

כלוחם, איך אתה מתמודד עם סיטואציה כל כך קשה? "חמאס הם חיות אדם, פחדנים שפגעו בחסרי ישע. יש מראות מזוויעים, אבל אני לא מופתע כי אני יודע מי האויב שלי. חמאס יותר גרועים מדאעש, השנאה כלפי היהודים לא תתואר. לוחמי צה"ל לא יכולים להיות אכזריים כאלה, אותנו חינכו אחרת – להילחם מול חיילים אויבים ולא לטבוח במבלים תמימים, בתינוקות ובקשישים".
4 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
ההרס בכפר עזה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
אז מה קרה שם? "שירתי בעזה חצי שנה, הייתי בכיסופים, בנחל עוז, אני מכיר את הגזרה הזו וברור שהיה מחדל עצום, אבל אף אחד מאיתנו לא מתעסק בזה כרגע – כולנו חדורי מטרה לנצח. אותי מעניין להחזיר את השקט לישראל, זה הזמן של כולנו להתאחד כי יש מולנו אויב רע ואכזר – צריך לפרק אותו".
ההיענות של הציבור מדהימה, אנשי מילואים מציפים את הבסיסים. "יש יותר מ־150 אחוז היענות. אנשים עזבו משפחות, עסקים, חזרו מטיולים בחו"ל – כולנו מבינים שזו מלחמה על הבית. צה"ל הוא הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, ובעזה יבינו מהר מאוד את הטעות החמורה שעשו. אני קורא לדרג המדיני שלנו לתת לצבא לרסק אותם, כולם בישראל מצפים לזה. כל העולם מחכה לראות כיצד מדינת היהודים תגיב לטבח הזה".
4 צפייה בגלריה
מנשה זלקה
מנשה זלקה
מנשה זלקה בפעולה על המגרש
(צילום: עוז מועלם)
ובכל זאת, אתה אבא לילדים, מן הסתם יש סיכון. "כשהתגייסתי בגיל 18 לקחתי בחשבון שיש אפשרות שלא אחזור, כי באנו לשמור על המדינה. במלחמה יש הרוגים ופצועים, אין לי טיפת חשש. אני אומר לעם בישראל, לתושבים הנפלאים שמפוצצים אותנו במשאיות מכל טוב – אנחנו לא חוששים. נעשה את העבודה. נחזיר את החמאס 800 שנה לאחור. זו החובה שלנו".
בראייתך, עד כמה ציבור המילואים שם בצד את המחלוקות של השנה האחרונה? "לכולנו יש גאווה לאומית, תשוקה, כפות הרגליים שלנו רועדות להתחיל להילחם. עוד נשמע הרבה סיפורי גבורה, אזרחים שלקחו אקדחים, יצאו עם מוטות ברזל והצילו מאות אנשים. יש סיפורים מטורפים מהעוטף. מגיע חיבוק למשפחות השכולות, לפצועים ולחטופים. נלקק את הפצעים ונפיק לקחים, אבל הראש רוצה רק לנצח".
הכדורגל נדחק לשוליים. "וואלה, לא מעניין. יש דבר חשוב יותר, להגן על המדינה. אני חייב להגיד לך שכל הכדורגלנים מחזקים, מתעניינים ושואלים אם אני צריך משהו".
4 צפייה בגלריה
נוי
נוי
איתמר נוי, קשר הפועל חיפה שגויס: "הלוואי שלא יגיעו אלינו פצועים, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש"
(צילום: פרטי)

הכדורגלן שמטפל בנפגעי טראומה

כדורגלן נוסף מליגת העל שהתגייס הוא סמ"ר במילואים איתמר נוי מהפועל חיפה. "אני נמצא בפלוגה שאמורה לטפל בנפגעי טראומה בגזרה הצפונית", מספר הקשר בן ה־22. "הלוואי שלא יגיעו פצועים, אבל אנחנו מתארגנים ומוכנים לגרוע מכל". נוי הוסיף: "התחושה בקרב החיילים היא של שליחות, האנשים מדהימים פה. זכיתי להיות עם כמה פסיכיאטרים ופסיכולוגים שלפי מה שאני מבין הם מאוד בכירים בארץ, מאוד איכותיים וזו זכות להיות לצידם. אתה לא חושש מהמצב גם כשאתה מגויס. אני נמצא באחת הגזרות הכי משמעותיות בלחימה".