יו"ר מינהלת הליגות בישראל, ארז כלפון, שלח מכתב חריף ליו"ר הפרמייר-ליג, ריצ'רד מסטרס, כנגד שתיקתה של הליגה האנגלית לאור האירועים הקשים ביישובי הדרום ורצח האזרחים על-ידי חמאס.
"בימים האחרונים, ישראל הייתה תחת מתקפה בלתי נסלחת, כאשר טרוריסטים ביצעו פשעים נגד האנושות, בהתקפת הטרור המזעזעת ביותר בהיסטוריה האנושית המודרנית", נאמר, בין השאר במכתב של כלפון. "משפחות שלמות נטבחו ונשרפו בתוך בתיהן, חלקם נחטפו, ניצולי שואה נרצחו, סרטונים של הוצאות להורג הועלו לרשת. עשרות גופות של תינוקות נמצאו, נשים נאנסו".
6 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
מכתב חריף. כלפון
(צילום: עוז מועלם)
"כל בן אנוש, ללא שום קשר להשקפתו הפוליטית או האמונה הדתית שלו, צריך לצאת כנגד המעשים המפלצתיים האלו, אשר לא שונים ממשי דאע"ש. עבורני, זה ה-11 בספטמבר של מדינת ישראל, לא פחות מכך. מדינות ברחבי העולם הביאו תמיכה מוחלטת בישראל, ולא פחדו להשתמש במילים 'שפיכות דמים', 'טבח' ו'מעשי טרור בלתי נתפסים'.
"מועדונים, אוהדים, מאמנים ושחקנים ברחבי העולם מצפים ממך, כמנהיג, לגנות את הפשעים הללו בפומבי חד משמעית נגד האנושות. ההודעה הראשונית שלך הייתה מעורפלת ואיננו יכולים לקבל זאת. נשמח מאוד על ההזדמנות לדון איתך בנושא זה בהקדם האפשרי, במיוחד על ההשפעה של הפרמייר-ליג כלפי אוהדיה ברחבי העולם".
6 צפייה בגלריה
שחקן ברייטון עם הכיתוב "לא לגזענות
שחקן ברייטון עם הכיתוב "לא לגזענות
שתיקה רועמת של הפרמייר-ליג
(צילום: getty images)
6 צפייה בגלריה
הסטורי של יוסי בניון
הסטורי של יוסי בניון
הסטורי של יוסי בניון
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ הגיב להחלטה של התאחדות הכדורגל האנגלית לא להאיר את הקשת של אצטדיון וומבלי בצבעי דגל ישראל במשחק הידידות של נבחרת שלושת האריות הערב נגד אוסטרליה וההתעקשות על סימטריה מביכה בהודעה הרשמית לגבי הקורבנות משני הצדדים. ב-24 השעות האחרונות קיים זוארץ שיחות רבות עם בכירי ההתאחדות האנגלית מתוך ניסיון לשכנעם לנהוג אחרת, אך ללא הועיל.
"יש רגעים בהיסטוריה בהם האמת היא אחת, חדה, ברורה", כתב זוארץ. "כזאת היא העת הנוכחית. יותר מ-1,200 ילדים, תינוקות, נשים, גברים, זקנים, נטבחו על ידי אויב ברברי, שביצע פשעים נגד האנושות. החטא היחיד של הקורבנות היה שהם ישראלים. מי שמפחד להאיר אצטדיון לזכר הנרצחים ולטובת האמת ההיסטורית, משיקולים שאי אפשר בכלל להבין אותם ואולי עדיף אפילו לא לנסות, נמצא בתקופה חשוכה אפילו יותר מזאת שבה נמצאת כרגע ארצי. כאשר זה קורה בהתאחדות הכדורגל של אומה שתמיד ידעה להיות מגדלור מוסרי עבור העולם החופשי, זה מאכזב פי כמה".
גם המנהל המקצועי של נבחרת ישראל יוסי בניון הביע את דעתו בנושא, כשפרסם בחשבון האינסטגרם שלו סטורי של הסמל של האריה של הפרמייר-ליג כשעיניו מכוסות עם הכיתוב: "ליגת העיוורים. הכדורגל עומד עם ישראל".

כלי התקשורת נגד ההתאחדות האנגלית: "שעתה החשוכה"

ביקורת קשה, יש שיגידו חסרת תקדים, על ההתאחדות האנגלית מצד כלי התקשורת בממלכה לאור החלטתה כי קשת אצטדיון וומבלי לא תואר בצבעי דגל ישראל. במקום זאת, תתקיים דקת דומיה לזכרם של "הקורבנות משני הצדדים, בישראל ובפלסטין". כזכור, בימים האחרונים דיווח כי ההתאחדות רצתה להביע תמיכה בישראל, אבל חששה מאוד מתגובות של ארגונים פרו-פלסטינים ואתמול התברר סופית שהיא נכנעה ללחץ.
6 צפייה בגלריה
וומבלי
וומבלי
וומבלי לא יואר בצבעי דגל ישראל
(צילום: Paul Gilham/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
שער "הסאן", הבוקר
שער "הסאן", הבוקר
שער "הסאן", הבוקר
בשער "הסאן" התנוססה הבוקר תמונתה של אמילי הנד בת ה-8, שנרצחה על-ידי מחבלי חמאס בשבת האחרונה, והכיתוב: "שעתה האפלה". עוד נכתב: "למה לעזאזל ההתאחדות חסרת עמוד השדרה לא מאירה את וומבלי בצבעי דגל ישראל לזכר הנרצחים?".
גם ב"דיילי מייל" היו תקיפים". בכתבת שער גדולה, תקף אוליבר הולט בטור חריף: "מדוע ההתאחדות האנגלית לא יכולה להראות קצת אומץ? הסירוב להדליק את קשת וומבלי למען ישראל מביש. ה-FA הדליקו בעבר את קשת וומבלי כדי להראות תמיכה וסולידריות, הסירוב לעשות את אותו הדבר עבור ישראל מרגיש שגוי לחלוטין".
6 צפייה בגלריה
סאות'גייט
סאות'גייט
דווקא בעד ההחלטה. סאות'גייט
(צילום: AP)
לורד ג'ון מאן, יועץ עצמאי לממשלת בריטניה בנושא אנטישמיות, התראיין ל"טלגרף" ותקף את ההתאחדות האנגלית: "אני לא מדבר בשם הקהילה היהודית, כי אני כבר יודע מה הם חושבים על זה. המסר שמחלחל הוא שמבחינת כדורגל, 'יהודים לא נחשבים'. זה מה שאנשים אומרים".
מי שהצדיק את ההחלטה של ההתאחדות האנגלית היה מאמן הנבחרת, גארת' סאות'גייט, שאמר במהלך מסיבת העיתונאים: "במהלך חיי המזרח התיכון היה המצב המורכב והקשה ביותר להבנה מלאה. אז קשה לעשות צדק עם הנושא ב-10 דקות למען האמת. בהתאחדות לעשות את הדבר הנכון".