"הגענו למצב של אנרכיה ביציעים. אנחנו בחורבן אמיתי של הכדורגל הישראלי. זו לא רק אוהדים שעושים ביציעים מה שהם רוצים, כמו שראינו בדרבי התל-אביבי. האוהדים בישראל שולטים אבסולוטית במועדונים, ולא יהיה לזה שום פתרון. גם למשטרה שלקחה על עצמה את האחריות על האירוע בבלומפילד אין בכלל תוכנית. היא רק רצתה שהמשחק ייגמר". על הדברים הללו חתומים גורמים בכירים בכדורגל הישראלי, שנשמעו חסרי אונים לאור המראות המבישים אתמול בדרבי.
עוד על אירועי הדרבי
זה היה אחד הערבים העגומים של הכדורגל הישראלי בשנים האחרונות. המחצית הראשונה נמשכה 72 דקות, ותוספת הזמן של 27 דקות היא הארוכה בתולדות הליגה. עשרות האבוקות שהושלכו לדשא ועצרו את המשחק, הכדורים שנזרקו מיציע אוהדי הפועל ת"א המטרה לשבש את ההתקפות של מכבי ת"א – כל אלה הרכיבו ערב ביזיוני, כתם נוסף על הכדורגל הישראלי. מכבי ת"א אמנם ניצחה 0:3, אבל כדורגל זה לא מה שנזכור מהמשחק בבלומפילד.

יציעי האולטראס צפויים להיסגר לזמן רב

השופט רועי ריינשרייבר יגיש הבוקר דוח חמור מאוד, כמו גם משקיף המשחק שלומי ברזל, שבו יפרטו את כל האירועים החריגים שהובילו לעצירת המשחק מספר פעמים. ריינשרייבר לא שקל בשום שלב להפסיק את המשחק לחלוטין, אלא פעל כפי שנדרש ממנו בהפסקות השונות. במחצית השנייה הוא אף פנה לברזל, שהמליץ לו לא להפסיק את המשחק. "אל תיתן לאף אחד פרס", אמר לו המשקיף. גם השחקנים והצוותים המקצועיים בשתי הקבוצות חשבו שאין צורך לעצור את המשחק כל עוד לא הייתה פגיעה באחד השחקנים.
8 צפייה בגלריה
סטפן מרינוביץ' שוער הפועל ת"א מוציא אבוקה מהמגרש
סטפן מרינוביץ' שוער הפועל ת"א מוציא אבוקה מהמגרש
סטפן מרינוביץ' שוער הפועל ת"א מוציא אבוקה מהמגרש
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
השופט רועי ריינשרייבר דרבי תל אביבי
השופט רועי ריינשרייבר דרבי תל אביבי
איבד שליטה על האירוןע. ריינשרייבר
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
השוטרים מתייעצים אחרי השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי
השוטרים מתייעצים אחרי השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי
השוטרים מתייעצים אחרי השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי
(צילום: עוז מועלם)
ריינשרייבר וברזל יציינו בדוח כי עשרות אבוקות הושלכו משני יציעים האוהדים, תחילה זה של אוהדי מכבי ת"א ולאחר מכן מספר פעמים מיציע אוהדי הפועל ת"א, וכי לאחר מכן אוהדי הפועל זרקו כדורים למגרש במהלך ההתקפות של מכבי. השניים יציינו גם את שירי השואה מיציע אוהדי הפועל.
תובע ההתאחדות עו"ד ניר רשף יעמיד את שני המועדונים לדין, וההערכה היא כי יציעי האולטראס של שני הצדדים ייסגרו למשחקים רבים. "כל מי שמנסה לטעון שמדובר בקומץ, שלא צריך אחריות שילוחית לקבוצות - אז הנה, יציעים שלמים הבעירו אצטדיון שלם. מה הפלא שיש פה אחריות שכזו?", תהו גורמים בבית הדין המשמעתי. "זו לא תופעה של מישהו שזורק אבוקה או כדור. מדובר ביציעים שלמים שמנסים להרוס את המשחק בכוונה".
שחקני מכבי ת"א בראשות ערן זהבי ניגשו במהלך המשחק לריינשרייבר וביקשו ממנו, לאור השלכת הכדורים מיציעי אוהדי הפועל: "במקרה שנכבוש שער, תאשר אותו". השופט הסכים, אך הבקשה לא עמדה למבחן, מאחר שכל השערים של מכבי נכבשו במחצית השנייה, אל השער שמאחוריו ישבו האוהדים הצהובים.

ביקורת על המשטרה: "גם היא לא הפתרון"

גם על התנהלות המשטרה, שבאופן חריג החליטה לקחת פיקוד על הדרבי, נשמעה ביקורת חריפה. "כולם מדברים על המשטרה, בסוף דווקא במשמרת שלהם הייתה פדיחה ענקית", אמרו גורמים בשני המועדונים. "כנראה גם המשטרה היא לא הפתרון. שום דבר כבר לא יעזור לטפל באנרכיה של האוהדים. לא יקרה כלום, הכל סיסמאות כמו בתי משפט וקנסות מינהליים. מי בכלל יעז להיכנס ליציעים ולתת קנסות לאוהדים? הכל שטויות. שום דבר לא ישתנה".
המשטרה השתלטה על אבטחת האירוע עוד לפני שריקת הפתיחה, בשל התרעות מודיעיניות מוקדמות כמו חשש מפריצת אוהדים לדשא ועימותים בין מחנות האוהדים. כבר לפני הכניסה ליציעים הוחלט באופן תקדימי לבצע בדיקות ינשוף אקראיות לאוהדים. מי שנתפס עם כמות אלכוהול גבוהה מהמותר, לא הורשה להיכנס.
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
העשן בדרבי. המשחק נעצר שלוש פעמים בגלל אבוקות
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
האבוקות של אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
האבוקות של אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
רגע אחרי שריקת הפתיחה, אוהדי מכבי ת"א זרקו עשרות אבוקות ורימוני עשן, ומיד לאחר מכן עשו זאת אוהדי הפועל. ריינשרייבר שכבר הספיק לחוות על בשרו את אחד הדרבים השערורייתיים ביותר - זה שפוצץ ב-2014 אחרי שאוהד הפועל ת"א ירד לדשא ותקף את ערן זהבי - נראה חסר אונים ועצבני מאוד. תחילה הורה לשחקנים לרדת לחדרי ההלבשה בהוראת המשטרה, שטענה כי ישנם נפלים של רימונים שעשויים לסכן את השחקנים. המשחק חודש רק אחרי הפסקה של 14 דקות, אלא שאז שוב החלו אוהדי הפועל להשליך אבוקות מיציעים 5-4 (השוער סטפן מרינוביץ' אף פינה בעצמו את אחת מהן), עד שריינשרייבר דרש מהכרוז להבהיר: "בפעם הבאה שייזרקו חפצים לעבר המגרש, המשחק ייפסק".
לאחר מכן החלו אוהדי הפועל ת"א לנסות לחבל במשחק. בכל פעם שמכבי ת"א הגיעה לרחבה של מרינוביץ', אוהדי הפועל זרקו כדורים למגרש וגרמו לעצירת המשחק. ריינשרייבר ניסה להכיל את האירוע ולא לפוצץ את המשחק, גם מטעמי בטיחות – כדי לא להוציא מהאצטדיון 30 אלף איש זועמים וטעונים. במקביל, המשטרה נראתה חסרת אונים ולא הצליחה להשתלט על האנדרלמוסיה ביציעי אוהדי הפועל, שתלו שלט: "אוטונומיה ביציעים". הם השיגו את מבוקשם.
אחרי מספר פעמים שבהם נזרקו כדורים שעצרו מהלכים התקפיים של הצהובים, גורמים במכבי ת"א טענו כי שחקני הפועל ת"א שיתפו פעולה עם הקהל וסיפקו לו את הכדורים במהלך החימום. "זו חוצפה לטעון כך", אמרו בהפועל ת"א. "כדאי שהניהול הקנדי יסתכל כמה אבוקות נזרקו מהיציע שלהם". אחרי שנזרקו אבוקות נוספות במחצית השנייה שקל ריינשרייבר בכל זאת לשרוק לסיום, אולם בסופו של דבר החליט להמשיך את המשחק.

"אף אחד לא סופר את המכתבים של מינהלת הליגה"

במינהלת הליגה מדברים על ניסיון לקדם הצבת מגנומטרים ורשתות כפיילוט, כדי למנוע את הכנסת האמל"ח למגרשים. עם זאת, גם אוהדים סבורים כי "יזרקו אבוקות מיציעים אחרים. בלומפילד היה אתמול כמו ימ"ח לקראת מלחמה. אף אחד לא סופר את המכתבים של המינהלת".
החשש הגדול הוא כי בסופו של דבר האלימות הבלתי פוסקת ביציעים תוביל לאסון. "אני קורא למשטרה להשתמש בכלים שחוק איסור אלימות בספורט שהעברנו כבר מאפשר להשתמש בהם, לפעול באופן כירורגי ותקיף נגד הפורעים, ולהרחיק אותם מהמגרשים לתקופה המקסימלית", אמר שר התרבות והספורט, חילי טרופר. "כולם מבינים מדוע התעקשנו על החוק הזה. יש מצלמות שיכולות לסייע במציאת הפורעים, יש לאתר אותם ולדאוג שלא יחזרו למגרשים בקרוב. לכל האוהדים ההגונים ולקבוצות אני קורא להיות שותפים במאבק למניעת אלימות במגרשים".
8 צפייה בגלריה
דור פרץ דרבי תל אביבי
דור פרץ דרבי תל אביבי
שלושה כדורים בהתקפה אחת
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
השופט רועי ריינשרייבר ולדימיר איביץ' דרבי תל אביבי
השופט רועי ריינשרייבר ולדימיר איביץ' דרבי תל אביבי
איביץ' ועוזר השופט מחליפים חוויות
(צילום: עוז מועלם)
דווקא מי שניסו להכניס לפרופורציות את האירועים היו המאמנים והשחקנים בשתי הקבוצות. "אבוקות זה דבר שקורה גם בסרביה וביוון, הבעיה שהמשחק פה נעצר כמה פעמים, כזה דבר אני לא זוכר", אמר מאמן מכבי ת"א ולדימיר איביץ'. "זה קשה לשחקנים, ויכול היה להסתיים בפציעות". ערן זהבי הסביר: "אולי האווירה מבחינתנו מדהימה, אבל זה פוגע במשחק ובספורטיביות, כי המשחק נעצר כמה פעמים".
מאמן הפועל ת"א סלובודן דראפיץ' סיכם: "הייתה אווירה טובה ולא היה צריך להפסיק את המשחק. האבוקות נזרקו משני הצדדים". שחקנים אחרים אמרו: "מזל שאף שחקן לא נפצע, אבל הבעיה שאי אפשר לשחק ככה כדורגל. כל רגע המשחק נעצר".