סערת השחקנים הזרים של מכבי חיפה והשלט למען החזרת החטופים ממשיכה לייצר כותרות. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיגר הבוקר (ראשון) מכתב לשר הפנים משה ארבל בבקשה לשלול את אזרחותו הישראלית של המגן השבדי של האלופה דניאל סונדגרן, אף שהוא עדיין לא מחזיק בכזו, ולבטל את אשרת העבודה של שאר השחקנים הזרים אשר נמנעו מהחזקת השלט ולהחזירם למדינות המוצא שלהם. "אין מנוס משלילת אזרחותו. לא ייתכן שאדם שזכה זה לא מכבר באזרחות ישראלית, יתמוך בעקיפין בארגון טרור רצחני", כתב השר בן גביר.
בתגובה, ובאופן לא מפתיע, שר הפנים את דחה בקשת בן גביר, ובין היתר טען כי מדובר ב"בפופוליזם על רקע אהדה לקבוצת כדורגל יריבה". "משרדי פועל ביתר שאת לשלילת אזרחות ומעמד מפעילי חמאס ממזרח ירושלים - מאגד ג'ועבה ורשיד רשק", כתב ארבל לבן גביר. "הליכים אלו החלו בהנחייתי. כמו כן, הפצתי תזכיר חוק לשלילת אזרחות ממי שהורשע בסעיף 24 לחוק המאבק בטרור שאמור להתקדם בימים אלה. אני מציע שנעסוק במשימה החשובה לשמירה על בטחונה של ישראל ופחות בפופוליזם על רקע אהדה לקבוצת כדורגל יריבה.
2 צפייה בגלריה
סונדגרן
סונדגרן
טרם קיבל אזרחות ישראלית. סונדגרן
(צילום: עוז מועלם)
2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
שחקני מכבי חיפה והשלט
(צילום: עוז מועלם)
"לא שוללים אזרחות מאדם על כך שלא אחז בשלט, חשוב ככל שיהיה. למעלה מן הצורך, יוער כי כלל השחקנים ענדו סרט שחור על היד לצד דגל ישראל על החזה ועמדו בדומיה מאחורי השלט. אציע בעיקר בימים אלו של מלחמה לתעדף פעולות ומדיניות שתכליתן סיוע לאזרחי המדינה ושיפור השירותים הממשלתיים".
בן גביר השיב לארבל: "מדינת ישראל, כמו כל מדינה אחרת, אינה חייבת לאזרח אנשים, גם אם הם שחקני כדורגל, ומדובר בפריווילגיה הניתנת לשיקול דעתה של המדינה. שחקן כדורגל שזה עתה קיבל אזרחות ממדינת ישראל, ובז לה ולחוטפיה בשעתה הקשה, לכל הפחות, חובה לשקול שוב את ההחלטה לאזרחו"
כפי שצויין, בניגוד לדבריו של השר בן גביר, סונדגרן טרם קיבל אזרחות ישראלית. הוא נמצא בהליכי התאזרחות לאור העובדה שבת זוגו יהודיה, וההתאחדות כבר אישרה למכבי חיפה לרשום אותו כישראלי.
אתמול, נזכיר, לפני המשחק הביתי של מכבי חיפה נגד הפועל פ"ת (1:2 לירוקים), חמשת הזרים של המארחת שפתחו בהרכב - הקפטן צ'ארון שרי,סונדגרן (שנמצא כאמור בתהליך התאזרחות), פייר קורנו, פרנצדי פיירו ועבדולאי סק - נמנעו מלהחזיק בשלט שקרא להחזרת החטופים והונף לפני שריקת הפתיחה.
במכבי חיפה הסבירו היום כי "השחקנים העידו כי לא הבינו את המסר וכוונתו של השלט, ולכן חששו. רק בשלב שהשחקנים היו על כר הדשא, הם הבינו שהם אמורים להניף שלט וחששו מהמסר מבלי להבין מהו". במועדון הוסיפו: "על אף חששם לשוב למדינה תחת מלחמה, והחשש למשפחתם, שבו הזרים לישראל, הם שיחקו ללא היסוס, עם דגל ישראל על החולצה וענדו סרטים שחורים כהזדהות עם האבל כמו שאר שחקני הקבוצה. חשוב לציין כי השחקנים הזרים כולם, ללא יוצא מהכלל, מייחלים לשובם של החטופים ומייחלים לימים של שקט ושלום". עם זאת, במכבי חיפה הבהירו כי "המועדון יערוך בירור ויפיק לקחים על הכשל בתהליך ההסברה לשחקנים מבעוד מועד על תוכן השלט".
למרות ההסברים, לא מעט אוהדים ירוקים זעמו בעקבות האירוע ברשתות החברתיות. "שחקנית מכבי חיפה בכדורסל נשים נזרקה עכשיו על אותו דבר, אבל קל להיות גיבורים על שחקנית שולית בקבוצת נשים, יותר קשה להיות גיבורים על שחקנים שאין לך תחליף עבורם", טען אחד האוהדים. אוהד אחר זעם: "הקפטן (שרי) והאזרח (סונדגרן) מביאים אחלה דוגמה, שלא ישכחו איפה הם מתפרנסים".
גם הקפטן והסמל הגדול של הירוקים יניב קטן הביע את זעמו: "אסור לעצום עיניים כמו בעבר, אחרת ה-7 באוקטובר עשוי לחזור. התביישתי לראות שחלק משחקי מכבי חיפה בחרו לא לקחת חלק ולהזדהות עם המצב. להעביר דף ולהגיד הכל בסדר זה הכי גרוע, לתרץ שהם מפחדים אני גם לא קונה. אלה ימים שהסבלנות כבר לא קיימת, הלב שבור לרסיסים, שנים הכלנו את החמאס בדרום וקיבלנו שואה שנייה. נחטפו פה ילדים, נשים, קשישים גברים וחיילים חפים מפשע. מדינה שלמה מדממת וכואבת את המצב ומי שלא מסוגל להחזיק שלט כאות הזדהות עם המצב, אז פשוט שלא יחיה במדינה שלי".
פורסם לראשונה: 10:20, 26.11.23