המראות הקשים שלשום (שני) מחוץ לאצטדיון בנתניה הם לא נוף חריג בכדורגל הישראלי. כך גם הזעזוע מהעימותים בין המשטרה לבין אוהדי מכבי חיפה, שהחלו ביציע במהלך המשחק ונמשכו מחוצה לו. התיעודים השונים שהופצו ברשתות החברתיות וחילופי ההאשמות בין האוהדים לבין המשטרה העלו מחדש את שאלת מקומה ותפקידה של המשטרה באצטדיוני הכדורגל.
העימותים בנתניה הסתיימו עם פציעתם של 11 שוטרים ושלושה סוסי משטרה, מעצרם של ארבעה אוהדי מכבי חיפה, ושלושה אוהדים שפונו לקבל טיפול בבית החולים. תחילתם במהומה שפרצה בתוך יציע אוהדי חיפה, לאחר ששוטרים נכנסו אליהם, לטענת המשטרה מאחר ש"אוהדים סירבו לרדת ממעקה היציע ובכך סיכנו את עצמם ואת יושבי היציע התחתון". במהלך התקרית ביציע השתמשו השוטרים בכוח רב, ומנגד הושלכו עליהם כיסאות. לאחר מכן נטשו מאות אוהדי חיפה את היציעים, ואז התחדשו העימותים מחוץ לאצטדיון וכללו בין השאר שימוש משטרתי ברימוני הלם לפיזור הקהל.
2 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אחרי העימותים בנתניה
(צילום: עוז מועלם)
כניסת שוטרים ליציעי אוהדים היא דבר חריג כיום. עד 2010 הנוכחות שלהם במגרש הייתה דבר שבשגרה, והם היו אחראים על הסדר מחוץ לאצטדיון ובתוכו, אבל חוק איסור האלימות בספורט למעשה צמצם משמעותית את מספרם, ולמעשה הוציא אותם מהאצטדיונים והותיר בידיהם את הכוונת התנועה ואבטחת הסדר מחוץ למגרשים.
כיום, לפי חוק הספורט, שוטרים אינם יכולים להיכנס ליציעי האוהדים על דעת עצמם, ותפקידם של המאבטחים (שאותם שוכרת הקבוצה המארחת) הוא לשמור על הסדר הציבורי בתוך היציע. עם זאת, במקרה חריגים שבהם המאבטחים לא מצליחים לבצע את תפקידם, רשאי מפקד הכוח במקום להורות לשוטריו שנמצאים מחוץ לאצטדיון להיכנס ליציע כדי להשליט סדר. בעבר כבר עלו התבטאויות במינהלת הליגה בנוגע לצורך לבחון מחדש את החזרת השוטרים ליציע, אך הדבר לא התקדם מעבר לכך.
במקרים הנדירים ששוטרים עולים ליציע, מבחן התוצאה מגלה כי הצעד הזה רק מוביל להידרדרות של המצב וגורם לעימותים חריפים יותר, לעתים אלימים, עם האוהדים. אחד המקרים התרחש בפברואר השנה בסמי עופר, שם התלוננו אוהדי הפועל ת"א על שימוש בחריג בכוח מצד השוטרים, כולל כלפי קטינים. גם שם, כמו שלשום בנתניה, נכנסו השוטרים ליציע, ולאחר המשחק נמשכו העימותים גם מחוץ לאצטדיון.
יאיר, מאוהדי הפועל ת"א, סיפר אז כי הבחין בשני אוהדים צעירים שוכבים על הקרקע, כשהם מוקפים על-ידי שוטרים שאוסרים על העוברים והשבים לצלם אותם. "האוהדים שכבו מפורקים על הרצפה, השוטרים לא רצו שנצלם את מה שנראה כמו גופות", סיפר האוהד שחזר חבול לביתו וטען כי השוטרים לא נשאו תגי שם. "פתאום הגיע גל נוסף של שוטרים בריצת אמוק, כאילו שרגע לפני עשינו איזה פיגוע - והרביצו לכל מי שעבר בדרכם", שחזר. "ילדים ונשים נזרקו לרצפה, בעטו לאנשים בפנים, נתנו סטירות ואגרופים לאוהדים שבאו לראות כדורגל וחזרו כקורבנות".
2 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אמש בנתניה
(צילום: עוז מועלם )
לאחר המקרה בסמי עופר נערך דיון בוועדה לביטחון פנים בכנסת. "המשטרה צריכה להיות שם כדי להגן על האוהדים. כדי שאני, וכדי שבנות, אמהות וילדים צעירים שנפגעו על ידי המשטרה יוכלו להגיע בבטחה למשחקים", אמרה בדיון ח"כ לשעבר גבי לסקי. "נראה כאילו האוהדים הם האיום של הכדורגל, ושהם האויבים שהורסים את המשחקים. בלי האוהדים אין כדורגל, ובלי האוהדים אין לב. והמשטרה צריכה לשנות את התפיסה". המפכ"ל יעקב שבתאי אף הורה על הקמת ועדה שתבחן את האירוע, אך תוצאותיה לא פורסמו, וגם תלונות של אוהדים למח"ש לא עזרו.
האירועים בנתניה החזירו חלק מאוהדי הפועל ת"א לאירוע הקשה. "ברגע ששוטרים נכנסים ליציע, הם מתנהגים כאילו מדובר במחנה ג'בלייה או לפחות סמטאות ג'נין, בלי שום רחמים", אומר אחד האוהדים שנפגע משוטרים בסמי עופר. "אנשים בלתי מעורבים סופגים מכות, בלי שהם קשורים לאירוע. המפכ"ל הבטיח ועדה ולא קרה כלום".
גם בקרב השוטרים ישנה הבנה שנוכחות שלהם ביציע יכולה להחמיר את המצב. "כניסה של שוטרים ליציע אף פעם לא תיגמר טוב", סיפר מפקד כוח משטרתי בכיר. "כל כניסה כזו תוביל לליבוי האלימות, אין שום טעם בזה. יש מחוזות שיש בהם אמירה ברורה לא לעלות ליציע, אלא אם יש אובדן שליטה. לתפוס מישהו עם אבוקה לא שווה את כל מה שקרה בנתניה. כניסה ליציע האולטראס פשוט מסוכנת - כמה שוטרים מול אלפי אוהדים - ויש יותר מדי אוהדים תמימים שנכנסים לסטטיסטיקת הפצועים".
אף שמשרד הספורט ומינהלת הליגה בוחנים את האפשרות להשיב את השוטרים ליציעים, יותר מדי גורמים טוענים כי צעד כזה רק יחמיר את המצב. "הביטחון האישי של אלפים מאוהדי הכדורגל בארץ התערער והופר, ואין ביכולתנו כחברה למדוד את ההשלכות החמורות העתידיות על אוהדי הכדורגל בארץ", כתב מנכ"ל מכבי חיפה איציק עובדיה למשטרה. "מעדויות שקיבלנו עולה תמונה מטרידה מאוד של התנהלות המשטרה, שהחלה מיד עם פתיחת המשחק. העדויות מלוות בסרטונים, תמונות, עדויות של הורים, ילדים קטנים ובלתי מעורבים רבים, ומהן עולה כי המשטרה פעלה באגרסיביות, בחוסר שיקול דעת ואלימות כלפי אוהדים, בצורה שאיננה זכורה לנו במגרשי הכדורגל".
גם בהפועל ת"א הגיבו לאירועי נתניה: "האלימות המשטרתית במגרשי הכדורגל אינה פוסחת על אף אחד. אמש חזינו בתמונות קשות מהאצטדיון בנתניה, עם שימוש באמצעים לפיזור הפגנות נגד אוהדי כדורגל. אנו מזכירים שוב לכלל גורמי האכיפה כי מקומם של השוטרים אינו ביציעי האוהדים, ונוכחותם מתסיסה את האווירה ברובם המכריע של המקרים. אין צורך לדון בשאלות 'איך הכל התחיל' או 'מי הצית ראשון את המדורה', אלא כיצד אנחנו נמנעים מסיטואציות דומות בהמשך".
מהמשטרה לא נמסרה תגובה.