כבר לפני מספר שבועות ביקש נטע לביא להיפגש עם יעקב שחר כדי להודיע לו על החלטתו לסיים את דרכו במועדון שבו גדל – לכל היותר בתום העונה הנוכחית. המשמעות היא שגם הצעה מפתה במיוחד של הבעלים לא תשכנע אותו להאריך חוזה במכבי חיפה.
עם כל הכבוד לקריאות האוהדים "תישאר תישאר", ייתכן מאוד כי המשחק ביום ראשון מול הפועל באר־שבע יהיה האחרון של הקפטן, שמחזיק בהצעה חלומית מהקבוצה היפנית גמבה אוסקה: 4.5 מיליון יורו לשלוש שנים.
4 צפייה בגלריה
נטע לביא קפטן מכבי חיפה
נטע לביא קפטן מכבי חיפה
מרגיש שמיצה את עצמו בישראל. לביא
(צילום: עוז מועלם)
בגיל 26 לביא מרגיש שמיצה עצמו בישראל ומעוניין לצאת לדרך חדשה מעבר לים. בחיפה הבטיחו לו כי בניגוד למדיניות של ייבוש שחקנים שלא חותמים על הארכת חוזים, הקשר בכל מקרה לא יאבד את מקומו בהרכב כל עוד שהוא בקבוצה.
כבר לפני שנתיים קיבל לביא הצעה לעבור לצסק"א מוסקבה תמורת שכר של 800 אלף יורו, אך שחר הטיל וטו מאחר שמכבי חיפה רצה לאליפות ראשונה אחרי עשור, והוא לא הסכים לוותר על אחד הכלים המשמעותיים שלו במרוץ. הפעם, כך נראה, הנשיא לא ימנע מהשחקן להגשים את החלום.
4 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
הפעם הוא לא עמד בדרכו של לביא. שחר משמאל
(צילום: עוז מועלם)

לעיני הסקאוטים

רק בעונה שעברה היה נראה שהקריירה של לביא הולכת למקום לא טוב. הוא סבל מפציעה ממושכת ולא שיחק תקופה ארוכה, אך כל סימני השאלה שהיו לגביו בקיץ הוסרו – והוא מציג כיום את הכדורגל הטוב ביותר שלו מאז שעלה לבוגרים, עם עלי מוחמד וצ'ארון שרי. השלושה השלימו קישור מפלצתי בדרך לשלב הבתים בליגת האלופות. מול הקבוצות הטובות באירופה, ולעיני סקאוטים מרחבי היבשת, לביא הראה שהוא מסוגל להתמודד פיזית שווה בשווה עם שחקנים מהרמות הגבוהות ביותר בעולם.
סוכנו גלעד קצב מקבל בשבועות האחרונים הצעות רבות, כולל מהליגה הספרדית, אך זו מיפן נראית כאטרקטיבית מכולן. מדובר במועדון ששייך לקונצרן פנסוניק וזכה בשתי אליפויות, האחרונה לפני שמונה שנים, וסיים שני לפני שנתיים. ברזומה של אוסקה גם תואר אליפות אסיה ב־2008. מדובר באחת הקבוצות הגדולות ביפן, אך כרגע היא מדורגת במקום השישי בלבד עם סגל ששווה כעשרים מיליון יורו – סדר גודל דומה לזה של חיפה.
ההצלחה הגדולה של הנבחרת במונדיאל בקטאר הגדילה את ההתעניינות סביב הכדורגל היפני, אף על פי שכל הכוכבים משחקים מחוץ למדינה. האיש שהוביל את המהלך לצירופו של לביא הוא דני פויאטוס, ששימש כעוזר מאמן במכבי ת"א וכיום מאמן את אוסקה. הספרדי, שאימן גם במחלקת הנוער של ריאל מדריד, מכיר היטב את הקשר הישראלי מתקופתו בארץ, והוא עקב אחריו בליגת האלופות. זו הסיבה שהמועדון היפני מוכן לשלם שכר גבוה במיוחד, ובתקשורת המקומית כבר מדברים על לביא במונחים של שחקן שובר שוויון בליגה שלהם.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה צ'ארון שרי, מוחמד אבו פאני עם שופט הכדורגל אוראל גרינפלד
שחקן מכבי חיפה צ'ארון שרי, מוחמד אבו פאני עם שופט הכדורגל אוראל גרינפלד
השלימו יחד עם לביא חוליית קישור מצוינת. שרי ואבו פאני
(צילום: עוז מועלם)

קפטן, מנהיג, סמל

"לביא אמור לעזוב", הודה מאמן האלופה ברק בכר, שכבר השלים עם הפרידה מהקפטן שלו ומבין כי מדובר בפגיעה לא פשוטה עבור מכבי חיפה. גורם במועדון נשמע מוטרד גם הוא: "היינו במסלול הכי בטוח לזכות באליפות, עזיבה של לביא עשויה לערער את האיזון שלנו. זו לא סתם עזיבה. הוא אישיות, גדל במועדון, מנהיג, ובעיקר שחקן שנמצא בעונה הכי טובה בקריירה שלו. מצד שני הוא ידע לוותר על ההצעה הגדולה מרוסיה, אז לא נעצור בעדו הפעם".
לביא הוא משרידי הסמלים שנותרו בכדורגל הישראלי. מנהיג, שחקן נשמה שוויתר על נוכחות באירוע הברית של בנו הבכור כדי לא לפספס משחק בליגת האלופות. אחד שלא עשה פרצופים אחרי שנמנעה ממנו האפשרות להשיג חוזה של מיליונים ברוסיה – וסחף את קבוצתו לאליפות. קפטן אמיתי שלא עזב את המועדון מהרגע שבו לבש בפעם הראשונה, כילד מקיבוץ רמת השופט, את החולצה של מכבי חיפה. מאז כיכב באליפות הראשונה, לביא רק הלך והשתדרג והפך לקשר האחורי הטוב בארץ.
"נטע הוא אחד הנכסים הכי חשובים שלנו", אמר בכיר במועדון. "יש לנו שני שחקנים שאין להם מחליפים, נטע וצ'ארון. אם הוא באמת עוזב זו אבידה גדולה מאוד, אבל אין מה לעשות – אי־אפשר להשאיר שחקן בכוח".
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
אבידה רצינית, אבל אי אפשר להשאיר שחקן בכוח. בכר
(צילום: עוז מועלם)

מחכים לפיצוי

כאמור, שחר מאוד מעריך את לביא ואת תרומתו למועדון ונתן לו את האור הירוק להתקדם. בין הקשר לאוסקה נותרו מעט פרטים אחרונים לסכם, וההערכה היא כי חיפה תקבל פיצוי בסדר גודל של 300־400 אלף יורו, אלא אם היפנים יחליטו ברגע האחרון לחכות לקיץ – אז לא יצטרכו לשלם.
לביא לא בחר ביפן רק בגלל ההצעה הכספית הגבוהה, הוא רואה בליגה הזו אתגר גדול. לא מעט אוהדים פנו אליו במהלך השבוע האחרון בכל דרך אפשרית בניסיון לשכנע אותו לחזור בו. "אם אתה עוזב, לפחות תעזוב לליגה שתשדרג אותך, שתקדם אותך מקצועית, לא רק בגלל הכסף", כתבו לו בין היתר. אבל נראה ששום דבר כבר לא יעצור את לביא בדרך לאתגר הבא.
בכיר במכבי חיפה: "יש לנו שני שחקנים שאין להם מחליפים, נטע וצ'ארון. אם הוא באמת עוזב זו אבידה גדולה מאוד, אבל אין מה לעשות – אי־אפשר להשאיר שחקן בכוח"
פורסם לראשונה: 07:39, 29.12.22