התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן
בזמן שמעצמות אירופיות כמו גרמניה, הולנד, בלגיה, קרואטיה, איטליה ונורבגיה כבר ארזו מזוודות והודחו מיורו הצעירות, הנבחרת של גיא לוזון ממשיכה את הרנסנס של הכדורגל הישראלי. אתמול (רביעי) הבטיחה ישראל עלייה היסטורית לרבע הגמר אחרי שניצחה 0:1 את צ'כיה, בשבת (19:00) היא תתמודד מול המארחת גאורגיה, ואפילו התקרבה לראשונה מזה 48 שנה להשתתפות במשחקים האולימפיים, שייערכו בקיץ הבא בפריז.
נבחרת ישראל ברבע גמר יורו הצעירות:
אפשר לשפשף את העיניים, אפילו לקפוץ משמחה כמו גיא לוזון. הנבחרת שלו סיימה לפני גרמניה, אלופת אירופה היוצאת, שדורגה במקום האחרון בבית. אחרי המקום השני של נבחרת הנוער ביורו עד גיל 19 בקיץ שעבר והמקום השלישי באליפות העולם בארגנטינה לפני קצת יותר משבועיים, המקום הראשון של הנבחרת הבוגרת בליגת האומות (מה שאולי יסלול את דרכה ליורו) - הגיעה עוד נקודת ציון אדירה לכדורגל הישראלי, כשהנבחרת עד גיל 21 סיימה במקום השני בבית שלה.
4 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
הרנסנס של הכדורגל הישראלי נמשך. הנבחרת הצעירה חוגגת
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
החגיגות בחדר ההלבשה
חדר ההלבשה של הנבחרת הישראלית הפך למסיבה אחת גדולה, יחד עם הורים דומעים של שחקנים. מרגש היה במיוחד החיבוק רווי הדמעות בין מבקיע שער הניצחון עומרי גאנדלמן לאביו, שהמתין לו ביציע.
"התחושות מדהימות, לעשות פעמיים היסטוריה בזמן כזה קצר, מרגש", אמר הבלם סתיו למקין שנמצא במעקב של מספר קבוצות אירופיות, אחרי שהצטיין במונדיאליטו. "אני חושב שכולם התחילו להאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה. גיא לוזון והצוות הכינו אותנו כמו שצריך למשחקים. מרגיש בטוח שאפשר לעשות פה עוד היסטוריה".
4 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג עם חבריו
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג עם חבריו
חדר ההלבשה הפך למסיבה אחת גדולה. עומרי גאנדלמן חוגג עם חבריו
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
בלם הפועל ת"א, המשיך והסביר: "הרגשתי שאנחנו שולטים במשחק וזה עניין של זמן עד שנכבוש. הייתה התפרצות של רגשות כי ידענו את התוצאה של גרמניה. נותנים לנו אמונה, מכינים אותנו מצוין למשחקים. נגיע לרבע הגמר על מנת לנצח את גאורגיה. ברור שתהיה לנו חוויה מול 50 אלף אוהדים בטביליסי, אבל אנחנו באים לנצח. זה משחק על כרטיס לאולימפיאדה, גם אליה נגיע בעזרת השם".

כשגלוך הגיע

הרבה היה מונח על הכתפיים של אוסקר גלוך. אם נגד גרמניה ואנגליה הוא לא ממש הגיע, מול הנבחרת הצ'כית הבינונית הוא נבחר לשחקן המצטיין של המשחק. אחרי גלוך לא עוקבים רק בארץ, בזלצבורג ואפילו בתקשורת הרוסית, שם כתבו עליו כי הוא דומה בסגנון המשחק שלו לאנדריי ארשבין. הסטטיסטיקה שלו אמש היתה כזו: בישול, 54 מסירות, חמש בעיטות, שלוש מסירות מפתח, שני מצבים גדולים שהכין, חמישה משמונה דריבלים מוצלחים. הוא עשה את המהלך המנצח.
זה היה שילוב בין שנתונים: האס מזלצבורג שהגביה כדור גאוני לגאנדלמן, שכל איבר שלו נגע בכדור בדרך להזזת הרשת של הנבחרת הצ'כית. "אמרתי בכל הימים האלו שאנחנו מאמינים בעצמנו ואני שמח שעשינו את זה. אני גם שמח מאוד בשביל גיא שעבר ימים לא פשוטים ועשינו את זה גם בשבילו. אמרתי כבר שאני בא עם הרבה ביטחון בעולם ושאני לא בלחץ, שידרתי את זה לנבחרת וכל שחקן שנכנס והתחיל היה מצוין. ביחד אנחנו הכי חזקים שיש", סיכם גלוך.
4 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל אוסקר גלוך
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל אוסקר גלוך
גם בתקשורת הרוסית החמיאו לו. אוסקר גלוך
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
גאנדלמן: "אמרתי לאוסקר תחפש אותי, מגיע לו הבישול הזה. כיף שכבשתי את השער הזה שהעלה אותנו לרבע הגמר. אנחנו משחקים בשביל מדינה שלמה, התקווה מצמררת אותנו בכל פעם מחדש".

ההתפרצות של גיא לוזון

לוזון הונחת אחרי השדרוג של אלון חזן לנבחרת הבוגרת. אמש הוא הצדיק את המינוי שלו, ואם היה ספק לגביו, הוא יקבל חוזה לקדנציה נוספת. זה לא היה כדורגל שובה לעין, אבל סבלני, טקטי מאוד, ווינרי לגמרי. השער של גאנדלמן גרם להשתוללות הלוזונית הרגילה. הוא זרק את הג'קט, קפץ על הדשא כמו שרק הוא יודע, והחגיגות המשיכו גם אחרי שריקת הסיום. הוא לא הגיע כקונצנזוס לאליפות, כמו למשל אופיר חיים שמדינה שלמה התחברה אליו מהרגע הראשון, אבל אמש הוא שוב הוכיח כי בכל הקשור למבחן התוצאה הוא לגמרי בפרונט.
"אני חנוק", אמר המאמן. "הייתה לנו תוכנית משחק והיה ברור לנו שצריך סבלנות. כשיש רצף שלילי זה מומנטום, וחיובי זה מומנטום. החוכמה היא לא להתבלבל, להיות צנועים. אמרתי לשחקנים בחדר ההלבשה שלאולימפיאדה מגיעים האלופים האמיתיים, שהם בוגרים וצנועים. הרי כל אדם ריאלי שהיה אומר מראש שבבית שכולל את גרמניה, אנגליה וצ'כיה יעלו אנגליה וישראל, היו אומרים שהוא לא שפוי. מי שרוצה להצליח, לא צריך להיות שפוי".
4 צפייה בגלריה
אוהדים ישראלים חוגגים בטביליסי
אוהדים ישראלים חוגגים בטביליסי
הפנים למשחק מול המארחת גאורגיה. אוהדים ישראלים חוגגים בטביליסי
(Alex Caparros/Getty Images)
זה לא היה משחק כדורגל מלהיב מדי. לא מדויק, לא ממש חכם או כזה שכיף לראות אותו, מול יריבה שלא הייתה קשה בלשון המעטה - אבל לנבחרת הישראלית הגיע לנצח. היא בעטה 17 פעמים לעבר השער של צ'כיה, מול שמונה בלבד מצד היריבה, שבעטה למסגרת רק פעמיים. הסטיגמות של הכדורגל הישראלי מתרסקות בשבועות האחרונים בכל פעם מחדש.
לגבי היריבה בשבת. גאורגיה היא נבחרת סופר איכותית ומפתיעה שסיימה את הבית שלה במקום הראשון, לפני פורטוגל שעלתה יחד איתה ותתמודד מול אנגליה, ולפני הולנד ובלגיה - שהלכו הביתה. 60 אלף אוהדים משולהבים יגיעו לעודד את הנבחרת שלהם, שרוצה להגיע בעצמה לאולימפיאדה. מוביל אותם בין היתר השוער הבכיר של ולנסיה, גיורגי ממארדשוילי. ועדיין, מדובר בנבחרת שהיא ברמה של ישראל, אמנם עם יתרון ביתי מובהק, אולם זו משימה אפשרית לגמרי.