הכדורסלן הטורקי אנס קאנטר פרידום מביע תמיכה בישראל בעקבות האירועים הקשים במדינה משעות הבוקר. קאנטר, שכיכב ב-NBA מ-2011 ועד 2022, ידוע כתומך ישראל נלהב ואף ביקר כאן בעבר.
"מראות מחרידים ושוברי לב מישראל", צייץ קאנטר פרידום בחשבון הטוויטר שלו. "זה לא מקובל!". עוד כתב קאנטר טוויטר: "כמוסלמי, אני מגנה בחריפות את ההתקפות הנוכחיות נגד ישראל. אני מביע את הזדהותי המלאה עם הקורבנות, משפחותיהם ויקיריהם".
2 צפייה בגלריה
אנס קאנטר
אנס קאנטר
תמיכה ישראל. קאנטר
(צילום: AP)
הכדורסלן הטורקי נחשב במשך שנים לאחד המתנגדים הקולניים והבוטים של המשטר הטורקי והעומד בראשו רג'פ טאיפ ארדואן ומשלם על כך מחיר יקר.
הנה מספר דוגמאות ליחס לו זוכה קאנטר בעקבות מאבקו. ב-2017 במהלך שהות באינדונזיה לטובת מחנה כדורסל שארגן הוא כמעט נעצר ונאלץ להימלט במהירות מהמדינה. "הסוכן שלי דפק בדלת באמצע הלילה והודיע לי שהצבא מחפש אותי בגלל שממשלת טורקיה העבירה להם מידע שאני אדם מסוכן", סיפר לאחר מכן.
2 צפייה בגלריה
עשן מתיימר בשמי אשקלון
עשן מתיימר בשמי אשקלון
הפיצוצים בישראל, הבוקר
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
קאנטר נמלט במהירות והגיע לרומניה, אבל נתקע שם משום שממשלת טורקיה ביטלה לו את הדרכון, אולי מתוך תקווה שיגורש בחזרה למדינה. בסופו של דבר ובעזרת התערבות של הנהלת ה-NBA וסנאטורים מטעם מדינת אוקלהומה, הצליח לחזור לארה"ב ומאז מסרב לעזוב את המדינה מכיוון שהוא חושש שיתנקשו בחייו. אפילו נסיעה לקנדה לטובת משחק ליגה נגד טורונטו היא לא דבר טריוויאלי עבורו והממשלה שם נאלצה לערוב לכך שהוא לא ייעצר.
בנוסף לצו המעצר הבינלאומי שהוציאה נגדו טורקיה, דרכונו נשלל והוא סובל מאיומים יומיומיים על חייו וזוכה להודעות נאצה ברשתות החברתיות השונות. גם משפחתו של קאנטר סובלת בעקבות מאבקו במשטר הטורקי. אביו נעצר בחשד להשתייכות לארגון טרור, נשפט ל-15 שנות מאסר ושוחרר לאחר לחץ ציבורי.
הטורקי שיחק בחמש קבוצות NBA שונות מאז כניסתו לליגה הטובה בעולם - יוטה, אוקלהומה סיטי, ניו יורק ניקס, פורטלנד ובוסטון. כיום, הוא אקטיביסט הפועל למען זכויות אדם ומהווה השראה לאינספור אנשים ברחבי העולם. כחלק מהמאבק לזכויות אדם, שינה, כאמור, את שמו ל"חופש" (Freedom).