הסיפור המרכזי: השדים כבר לא מפחידים

בארבעת הטורנירים הקודמים – ממונדיאל 2014 עד יורו 2020 – כולם דיברו על העומק ועל האיכות יוצאי הדופן של בלגיה. הכישרון, העוצמה והיכולת רק חיכו להתפוצץ ולקחת את השדים האדומים עד הסוף. מצד אחד, הם לא היו כל כך רחוקים, ואת המונדיאל הקודם סיימו במקום השלישי, הישג השיא בהיסטוריה שלהם, וגם בדירוג פיפ"א הם ניצבו ראשונים במשך כמעט ארבע שנים. מצד שני, מדור הזהב הייתה ציפייה אפילו ליותר.
יתר הבתים במונדיאל 2022
עכשיו בלגיה נמצאת בסוג של צומת דרכים. נכון, קווין דה בריינה עדיין הקשר הטוב בעולם ותיבו קורטואה שוב השוער הטוב בעולם, אבל מלבדם יש לא מעט חורים ובעיות בנבחרת שנמצאת במהלך חילופי דורות. יאן ורטונגן וטובי אלדרווירלד חזרו לשחק בליגה הבלגית וכבר מזמן לא נמנים עם הטופ העולמי, דריס מרטנס ירד כיתה מנאפולי לגלאטסראיי, רומלו לוקאקו חזר לאינטר אחרי עונת בלהות בצ'לסי, החמיץ את החודשיים הראשונים בגלל פציעה וכשחזר נפצע שוב מיידית, ומה עם אדן הזאר? ריאל מדריד מתחננת שמישהי תיקח, ואף אחת לא מתקרבת.
אז כן, יש דם חדש שראוי לקבל הזדמנויות כמו שארל דה קטלאר (מילאן) והג'וקר של היורו האחרון ז'רמי דוקו (רן), ואת שלב הבתים הבלגים אמורים לצלוח, אבל אחר כך יהיה להם קשה מאוד להמשיך הלאה. גם כי זו לא אותה בלגיה שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות, וגם בגלל ההגרלה האכזרית, שתסדר להם את ספרד או גרמניה בשמינית הגמר.
4 צפייה בגלריה
קראסקו והחברים חוגגים
קראסקו והחברים חוגגים
בצומת דרכים. נבחרת בלגיה
(צילום: gettyimages)

יחסי הכוחות: בערך מה שחשבתם

נתחיל מהסוף (באופן מילולי) - מרוקו לא תעלה לשמינית הגמר. לנבחרת מצפון אפריקה יש יותר מדי בעיות ואין לה מספיק איזון כדי להמשיך הלאה. גם החזרה מפרישה בינלאומית של חכים זייש, שכבר שנתיים לא מספק את הסחורה בצ'לסי, או האיכות הגבוהה בכנפיים (אשרף חכימי מפ.ס.ז' ונוסייר מזראווי מבאיירן), לא הולכות לשנות את זה. ואחיד חלילוביץ', המאמן שהעלה אותה למונדיאל, פוטר באוגוסט אחרי שחדר ההלבשה יצא נגדו, וההתאחדות הלכה עם השחקנים ומינתה את וואליד רגראגי בן ה-47.
קנדה היא סימן שאלה אחד גדול. נכון שהיא סיפקה טורניר מוקדמות אדיר, סיימה בראש בית צפון ומרכז אמריקה לפני מקסיקו וארה"ב, זינקה עשרות מקומות בדירוג פיפ"א ושחקניה הפכו לסחורה מבוקשת אפילו בטופ האירופי. אבל לא פחות נכון שאין לה שום ניסיון ברמות האלה: זה יהיה בסך הכל המונדיאל השני שלה, ואף אחד משחקניה אפילו לא נולד בהופעה הקודמת שלה ב-1986. גם הסטטיסטיקה לא לטובתה: הניצחון האחרון של הקנדים על נבחרת אירופית הגיע ב-2011, מול בלארוס החלשה.
4 צפייה בגלריה
שחקני קנדה חוגגים
שחקני קנדה חוגגים
סימן שאלה אחד גדול. שחקני קנדה חוגגים
(צילום: AP)
על בלגיה כבר דיברנו, אבל אי אפשר לא להזכיר שוב את דה בריינה. לפעמים זה נראה שאין משהו שהג'ינג'י לא מסוגל לעשות. במהלך כתיבת שורות אלו, למשל, הוא שלח כדור חופשי מושלם לחיבורים של שוער לסטר דני וורד. המסירות שלו הן בכלל מלאכת מחשבת. אם KDB בשיאו, לוקאקו יכול להיות רגוע: הכדורים כבר יגיעו אליו. מה הוא יעשה איתם? זאת כבר שאלה אחרת.
קרואטיה איבדה שניים מכוכביה הגדולים במונדיאל 2018, מריו מנדז'וקיץ' ואיבן ראקיטיץ' שפרשו (אחד מכדורגל ואחד מהנבחרת), אבל היא עדיין סגנית אלופת העולם ואחת הנבחרות הטובות, העמוקות והחזקות שיש. רק לאחרונה היא הוכיחה זאת כשניצחה בפריז ובקופנהגן וסיימה את הביתה שלה בליגת האומות במקום הראשון. בקישור, לצד לוקה מודריץ' הבלתי נגמר, תמצאו את מרסלו ברוזוביץ' של אינטר ומטאו קובאצ'יץ' מצ'לסי, וגם ההגנה עברה שינויים וכוללת את אחד הבלמים העולים בכדורגל האירופי - יושקו גבארדיול מלייפציג.
איבן פרישיץ' אמור לקבל פחות משימות הגנתיות מאשר בטוטנהאם ויהיה שותף בעיקר למשחק ההתקפי כמו שהוא אוהב, אבל הבעיה נותרה בחוד. אנדריי קראמריץ' מהופנהיים סופג לא מעט ביקורות על חוסר היציבות שלו, ואל תופתעו אם המאמן זלאטקו דאליץ' יחליט להפתיע עם מרקו ליבאיה או ברונו פטקוביץ' שמככבים בליגה המקומית.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת קרואטיה חוגגים
שחקני נבחרת קרואטיה חוגגים
עדיין סגנית אלופת העולם. נבחרת קרואטיה
(צילום: AP)

אתם עוד תשמעו עליו: טייז'ון ביוקנן (קנדה)

נכון, יש לו שם של איזה פיצ'ר ב-MLB, אבל ביוקנן הוא כישרון גדול בכדורגל הקנדי המתפתח. כשג'ונתן דייויד פותח במרכז ההתקפה ואלפונסו דייויס, שיכול לשחק בכל מקום על המגרש, מוצב בשמאל, ביוקנן בן ה-23 מקבל את כנף ימין. הודות למהירות מסחררת וטכניקה גבוהה, הוא מצליח לחדור לרחבה ואף לסיים לבד. רק באוקטובר הוא חזר לדשא אחרי פציעה בת חודשיים ובשבועות האחרונים שב לשחק במדי אלופת בלגיה והפתעת הצ'מפיונס קלאב ברוז'. ההגנה החדירה והכבדה של בלגיה תצטרך לחשוב על פתרונות מול המטוסים הקנדים, וביוקנן בראשם.

אסור להחמיץ: קרואטיה – בלגיה

אוקיי, מודריץ' וחבריו כבר לא צעירים ונמרצים כמו לפני ארבע שנים ולדה בריינה יש קצת פחות כישרון סביבו, אבל מפגש בין שתי נבחרות שהיו בפיינל פור של המונדיאל הקודם זה משהו שלא תמצאו באף בית אחר.

מותר להחמיץ: מרוקו – קנדה

מותר, אבל לא כדאי. אשרף חכימי מול אלפונסו דייויס, שניים מהשחקנים המהירים בהיסטוריה, בתחרות ריצה באותו אגף. נשמע טוב, לא?
4 צפייה בגלריה
שחקן קלאב ברוז' טייז'ון ביוקנן
שחקן קלאב ברוז' טייז'ון ביוקנן
מהירות מסחררת וטכניקה גבוהה. טייז'ון ביוקנן
(AFP)

קחו מספר: 1

ג'ון הרדמן הוא המאמן היחיד בהיסטוריה שהעלה למונדיאל נבחרת נשים ונבחרת גברים מאותה מדינה. אחרי שחולל קסמים עם השחקניות הקנדיות (שתי מדליות ארד אולימפיות), האנגלי בן ה-47 עושה דברים לא פחות מרשימים גם עם הקנדים. באופן מדהים, זו הפעם הראשונה בקריירה שלו שהוא מאמן גברים.

והרי התחזית: קנדה תעשה צרות ותארוז מזוודות

1. קרואטיה 2. בלגיה 3. קנדה 4. מרוקו
ממש רציתי לתת לקנדה את אחד משני הכרטיסים לשמינית הגמר, אבל אין לי אומץ. על אף חוסר הניסיון שלה, היא כן צפויה לעשות צרות לשתי הגדולות, שיצטרכו לירוק דם כדי להעפיל. ושיהיה למרוקו בהצלחה, מה שנקרא.
פורסם לראשונה: 22:26, 15.11.22