אוהדת איראנית אחת - שסריבה למסור את שמה לגדודי הכתבים והצלמים שהגיעו אתמול (שישי) לאצטדיון אחמד בן-עלי - הייתה ככל הנראה הדמות הכי מדוברת במהלך ואחרי ה-0:2 של הנבחרת מהמדינה האיסלאמית על וויילס.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
התמונה בה צולמה, כשהיא מאופרת עם דמעות בצבע אדום מחזיקה בידה את חולצת נבחרת איראן ועליה שמה של מהסא אמיני לא רק שברה את הרשת, אלא גם כונתה בפי לא מעט עיתונאים בכירים מרחבי העולם "התמונה החזקה ביותר עד כה במונדיאל".
6 צפייה בגלריה
אוהדת איראן מוחאת ביציע נגד המשטר
אוהדת איראן מוחאת ביציע נגד המשטר
האוהדת האיראנית והחולצה עם שמה של מהסא אמיני
(צילום:עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
(צילום: רויטרס)
הצעירה הכורדית-איראנית אמיני בת ה-22 מתה באמצע ספטמבר בידי משטרת המוסר אחרי שבמהלך ביקור בטהרן נעצרה בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה, ושבכך הפרה את חוקי הצניעות של הרפובליקה האיסלאמית. בעקבות מותה יצאו המוני איראנים לרחובות, קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ודרשו להרחיב את חירויות הפרט שלהם ולבטל חוקים מדכאים כמו אלה האוסרים על נשים לחשוף את שיערן בפומבי.
מותה של אמיני הוביל למחאת החיג'אב ואיראן מפולגת מאז. אתמול בקטאר זה נראה היטב גם ביציעים, כשאותה אוהדת כמו רבים אחרים ביציעים סבלו מהטרדות של איראנים, אשר תומכים בשלטונות ברפובליקה האיסלאמית. חלק מאותם אוהדים מוחים התבקש על-ידי המאבטחים לא להכניס סממנים שקוראים למהפכה במדינה. אלה שכבר הצליחו - הוטרדו על-ידי תומכי משטר האייתולות וחלק מאותם כרזות ודגלים פשוט נקרעו מידיהם.
אותם תומכי משטר זיהו ביציעים בעיקר נשים עם חולצה ועליה סלוגן המהפכה: "אישה, חיים, חופש" - צילמו אותן במכשירים סלולרים וקיללו. מרים בת ה-35, המתגוררת בלונדון אך נולדה בטהרן, סיפרה: "אני לא כאן כדי להילחם עם אף אחד, אבל אנשים תקפו אותי וקראו לי טרוריסטית. כל מה שאני רוצה זה לומר שהתוצאה במשחק לא משנה אם אנשים נהרגים ברחובות".
איה שמס, איראנית מארה"ב, אמרה שהמאבטחים החרימו את דגלה מכיוון שהייתה כתובה עליו המילה "נשים". שמס אמרה כי "אנחנו רק כאן כדי ליהנות מהמשחקים ולתת במה לעם האיראני שנלחם נגד המשטר האיסלאמי".
6 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
אוהד איראני וכרזה עם סלוגן המהפכה: "אישה, חיים, חופש"
(צילום: AP)
זיינלבדה ארווה, מאבטח באצטדיון, אישר כי הרשויות קיבלו פקודות להחרים כל דבר מלבד דגל איראן הנוכחי. "בין אם אתה מדבר על איראן, קטאר או כל מדינה אחרת, אתה רשאי להכניס למגרש רק את הדגל הרגיל", אמר ארווה.
אתמול, כזכור, ארבעה ימים אחרי שביצעו מחאה ונמנעו מלשיר את ההמנון הלאומי של ארצם בפתיחת המשחק הראשון שלהם בגביע העולם בקטאר נגד אנגליה - השחקנים האיראנים שינו גישה. לפני המפגש מול וויילס, שחקני הנבחרת החליטו - כנראה בעקבות לחץ ממשטר האייתוללות - לשיר את ההמנון, אולם עשו זאת באיפוק. עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, צייץ בנושא: "אתמול שחקני נבחרת איראן שימחו את האומה האיראנית. שאלוהים ישמח אותם".
6 צפייה בגלריה
שחקני איראן שרים את ההמנון
שחקני איראן שרים את ההמנון
התקפלו. שחקני איראן שרים את ההמנון
(צילום: רויטרס)
במקביל לשירת השחקנים, במהלך נגינת ההמנון לפני המשחק נשמע הקהל, ובו אלפים רבים של איראנים, קורא קריאות בוז אדירות.
ההפגנות באיראן בחודשים האחרונים הובילו להתנגשויות קשות בין פעילי מחאה לבין כוחות הביטחון, ולפי דיווחים יותר מ-400 בני אדם כבר נהרגו בהן. המשטר האיראני טוען כי מי שמניעים את המהומות הם אויביה החיצוניים של איראן, בהם ארה"ב, ישראל ומדינות במערב אירופה.