הדקה ה-27 במשחק המדהים בו הביסה באיירן מינכן 2:8 את ברצלונה סיפקה רגע עוצר הנשימה. סרג' גנאברי קיבל את הכדור, התחמק מקלמנט לנגלה כאילו הבלם הצרפתי היה ילד מהנוער בקבוצה קטנה, ובעט לרשת תוך שלא השאיר למארק אנדרה טר שטגן סיכוי.
סביר להניח שאם אוהדים היו מורשים להיכנס לאצטדיון בליסבון היו שומעים את השאגות שלהם עד קטאלוניה, שכן המהלך שקדם לשער היה גאוני וכלל בישול מבריק. לאון גורצקה קיבל את הכדור עם הגב לגנאברי ולשער של בארסה. מבלי לראות את חברו כלל הוא שלח אליו מסירת עומק והעמיד אותו מול שוער.
5 צפייה בגלריה
לאון גורצקה
לאון גורצקה
גורצקה חוגג עם קימיך
(צילום: EPA)
אותו מהלך רק הבהיר עד כמה הפך גורצקה (25) לבורג חשוב בבאיירן מינכן ולאחד השחקנים החשובים בבונדסליגה ובליגת האלופות. וכל זה, אחרי שעד לא מזמן הוא נחשב אמנם לשחקן טוב, אבל לא מהטופ העולמי. שחקן משלים, שלפעמים שיחק בהרכב ולפעמים עלה מהספסל. כשרוני אמנם, אבל לא כזה שבונים עליו ומדברים עליו יותר מדי. הוא אף חווה רגע מביך כאשר כבש את השער העצמי המהיר ביותר בהיסטוריה של הבונדסליגה (13 שניות מהפתיחה) בניצחון 2:3 על אוגסבורג בפברואר 2019.
השינוי האדיר שחולל האנזי פליק בבאיירן מינכן, שמתבטא במאזן המדהים של 28 משחקים ללא הפסד, מורגש היטב גם אצל גורצקה, שהצטרף לאלופת גרמניה ב-2018 ורק לאחרונה הפך לאחד משחקניה הבולטים.
5 צפייה בגלריה
לאון גורצקה
לאון גורצקה
גנאברי לא ישכח את הבישול המדהים של גורצקה
(צילום: EPA)
מי שיביט במשחקים ובתמונות של גורצקה מהתקופה בה שיחק בשאלקה לעומת התקופה הנוכחית לא יתקשה להבחין בהבדל. העבודה הרבה שהקדיש בחדר הכושר בתקופת ההסגר עשתה את שלה. הבחור הרזה, שפעם סבל מהרבה פציעות ומחלות (החמיץ כמעט את כל עונת 2015/16 בגלל דלקת מעיים), נראה כיום שרירי ואתלטי יותר.
"היה לי פשוט יותר זמן להתאמן עם משקולות", סיפר גורצקה על התקופה בה העולם היה מושבת מכדורגל. "כמובן שחייבים להיות זהירים וברור שהכל נעשה בתאום עם מאמן הכושר שלנו. אני מרגיש עכשיו בשיא הכושר ועם כל המשחקים שיש באמצע השבוע הקילוגרמים נושרים מעצמם".
מצא את ההבדלים: גורצקה לפני ואחרי
ההתחזקות הפיזית, בשילוב הביטחון העצמי שגבר, מאפשרים לו לבטא את יכולתו במגרש. כישרון תמיד היה לו, מה שכולם ידעו עוד מהימים בהם החל את הקריירה בבוכום. את הדיוק במסירות הוא קיבל כנראה בירושה מאביו, מהנדס חשמל במקצועו, אבל כדי להיות גדול באמת הוא היה צריך לבצע עוד צעד. ועכשיו הוא עשה את זה.
בעונה שעברה זכה גורצקה עם באיירן בדאבל, אבל לא ממש בלט, ולא רק בגלל שנעדר (שוב בגלל פציעה) מהניצחון 0:3 על לייפציג בגמר הגביע. האיש שנחשב לאחד הקולות הבולטים במאבק נגד גזענות במגרשים, והעונה גם לאחד הקולות הבולטים בהתגייסות של עולם הספורט במלחמה נגד הקורונה, ידע היטב שהוא זקוק לשינוי. והשינוי הזה הגיע.
אלפונסו דייויס ותומאס מולר קיבלו את מרבית השבחים אחרי ה-2:8 על ברצלונה, אבל המנכ"ל וכוכב העבר קארל היינץ רומיניגה הבהיר בראיון ל"קיקר" שגם לגורצקה מגיע קרדיט גדול: "צריך לציין אותו, בשבילי הוא היה הטוב ביותר על המגרש. הוא התפתח בצורה יוצאת מהכלל, במיוחד עכשיו בתקופת הקורונה".
5 צפייה בגלריה
לאון גורצקה
לאון גורצקה
פיקה והגנת בארסה החווירו מול גורצקה
(צילום: AP)
ואכן, כלי התקשורת בגרמניה מציינים את גורצקה, שכבש 8 שערים ובישל 11 ב-36 משחקים, כשחקן המשתפר שביצע את ההתקדמות המשמעותית ביותר העונה.
השיפור ביכולת מתבטא גם בביטחון מחוץ למגרש. בראיון שהעניק לאחר המשחק נשאל גורצקה אם לא הרגיש פגוע לראות את מסי, אליל ילדותו, נראה אומלל כל כך. "לא", הוא השיב, "האמת היא שזה היה כיף".
5 צפייה בגלריה
לאון גורצקה במדי שאלקה ב-2017
לאון גורצקה במדי שאלקה ב-2017
גורצקה ב-2017. לא נראה אותו הדבר במדי שאלקה
(צילום: AP)
במקביל, גורצקה המשיך בפעילות למען הקהילה בעקבות נזקי הקורונה. אחרי שמוזיאון אושוויץ בפולין הודיע כי נקלע לקשיים כלכליים וביקש את עזרת הציבור, הוא העביר אליו מהקרן שהקים יחד עם ג'ושוע קימיך סכום של 75,000 אירו. "אושוויץ היא חלק מההיסטוריה, האתגר הוא של כולנו, לדאוג שאחד הפרקים האפלים בהיסטוריה של האנושות לא יחזור על עצמו", נמסר מטעם הקרן.
הערב (22:00) תפגוש באיירן מינכן את ליון בחצי גמר ליגת האלופות. שחקני היריבה, וגם הפרשנים, יודעים היטב שלא רק רוברט לבנדובסקי, תומאס מולר ואלפונסו דייויס הם שחקני המפתח. בכל פעם שהכדור יגיע לגורצקה במרכז השדה, הם יצפו להתפתחות מפתיעה. באיירן נראית כמועמדת הבכירה לזכייה בליגת האלופות, בטח אחרי ההצגה מול בארסה. אבל גם אם לא, ערכו של גורצקה בשוק כבר נסק והוא יהפוך לבטח גם לאחד משחקני המפתח של נבחרת גרמניה.