לאו מסי בפריז סן-ז'רמן, נבחרת ישראל בדרג השני של הגרלת מוקדמות היורו ונובאק ג'וקוביץ' בטורניר אזוטרי בתל אביב - כל אלה גרמו לאוהד הספורט הממוצע לעצור ולחשוב "איך זה הגיע לשם?", אך גם יחדו הם לא מתעלים לרמת הבלבול שיוצר מבט חטוף בצמרת טבלת הליגה הצרפתית. עשרה מחזורים לפתיחת העונה, ובין פריז סן-ז'רמן שבמקום הראשון למארסיי שבמקום השלישי – שתי קבוצות שהצמרת בשבילן היא בית חם ומוכר, שגם נפגשות במחזור הקרוב - נמצאת לוריין הקטנה, כשנקודה אחת בלבד מפרידה בינה לבין ענקית הכסף הקטארי.
עם 25 נקודות והפסד אחד בלבד בעשרה משחקים, לוריין מתקבעת לאיטה כנטע זר ונשאר בצמרת, וההצלחה שלה מפתיעה אף יותר בהתחשב בציפיות ממנה לקראת העונה הנוכחית. מדובר בקבוצה צנועה אפילו במונחי הליגה הצרפתית (תקציבה הוא החמישי הכי נמוך מבין קבוצות הליגה לפי האתר 'טרנספרמרקט'), שסיימה את העונה שעברה במקום ה-16, ובמהלכה ספגה 63 שערים. בקיץ האחרון היא מכרה את ארמנד לאוריינטה - שחקן הכנף שהיה מהטובים בסגל הקבוצה בעונה שעברה וללא הספק הכישרוני שבהם - לססואולו תמורת עשרה מיליון אירו. עוד לפני כן, נפרדה לוריין מפביאן למואן, ג'רמי מורל ותומאס מונקודואיט – שלושה שחקנים מנוסים שהיו חלק משמעותי במסע ההישארות של הקבוצה בעונה שעברה.
8 צפייה בגלריה
ארמנד לאוריינטה
ארמנד לאוריינטה
השחקן המרכזי מהעונה הקודמת עבר לאיטליה. לאוריינטה
(צילום: גטי אימג'ס)
בתום העונה הקודמת נפרדה לוריין מהמאמן כריסטופר פליסייה, שהעלה אותה מהליגה השנייה בעונת 2019/20 והצליח לשמור אותה בליגה הבכירה בשתי העונות הקודמות. במקומו מונה ראז' לה בריס, שהגיע לתפקיד ללא כל ניסיון באימון. הצרפתי בן ה-46 הגיע לקבוצה לפני עשר שנים לתפקיד המנהל של האקדמיה, ובקיץ הוחלט להעניק לו את המושכות של הקבוצה הבוגרת. כשזה קרה, אף אחד לא האמין שזה יהיה המצב של הקבוצה רק כשלושה חודשים וחצי לאחר מכן.
8 צפייה בגלריה
רז'י לה בריס
רז'י לה בריס
הפך את לוריין לדומיננטית. לה בריס
(צילום: AFP)
בעונה שעברה תחת פליסייה, לוריין הציגה כדורגל קלאסי של קבוצת תחתית. אגרסיבית ונוקשה – לרוב עלתה במערך של 3-5-2 – שהחזיקה בכדור מעט וחיפשה לעקוץ את יריבותיה בהתקפות מעבר בזכות שחקני התקפה מהירים. לה בריס הפך את הקבוצה לדומיננטית. הוא שינה את המערך ל-4-2-3-1, והוא נותן לשחקניו הרבה יותר חופש התקפי. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא פריחתם של דאנגו אואטארה וטרם מופי. אואטארה, שחקן הכנף מבורקינה פאסו, רק בן 20, היה משמעותי בקבוצה גם בעונה שעברה, אך כעת חווה פריצה תחת המאמן החדש שמכיר אותו היטב מהאקדמיה. אואטארה כבש העונה שלושה שערים (בכל העונה הקודמת היה לו רק אחד), הוסיף חמישה בישולים (בכל העונה הקודמת היו לו שניים) וסחט פנדל. מופי, חלוץ ניגרי בן 23 שהגיע לקבוצה בינואר 2020, כבש העונה כבר שמונה שערים (אותה הכמות שהייתה לו בכל העונה שעברה) והוא מוביל את טבלת מלך השערים של הליגה יחד עם ניימאר וקיליאן אמבפה. קריירת האימון של לה בלאס היא קצרה, אך כבר ניתן להבין שמדובר במאמן שיודע להוציא את המיטב משחקנים צעירים.
8 צפייה בגלריה
טרם מופי חוגג
טרם מופי חוגג
מלך שערי הליגה יחד עם ניימאר ואמבפה. טרם מופי חוגג
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
דאנגו אואטארה לוריין
דאנגו אואטארה לוריין
עשה שיפור עצום תחת לה בריס. אואטארה
(צילום: AFP)
אואטארה ומופי גם לא לבד. ההתקפה של לוריין מלאה בכישרון צעיר. הקשרים ההתקפיים אנזו לה פי ואדיל אווצ'יצ'ה (הפצוע), החלוץ איברהימה קונה ושחקן הכנף יוהן קאתלין – כולם בני 23 ומטה. כל אלה הם גם שחקנים מהירים מאוד עם יכולת טכנית גבוהה, שבעזרתם הפך לה בריס את לוריין לקבוצה שקשה מאוד לשמור על שער נקי מולה, כפי שיעידו המאמנים של עשר היריבות שכבר פגשה העונה.
כמובן שלא הכל דבש, וגם עדיין יש דברים שהם פחות טובים בלוריין. ההגנה המחוררת מהעונה שעברה עודנה מחוררת, והעונה כבר ספגה 14 שערים, שזו כמות גדולה יותר מזו שספגו פ.ס.ז' (5) ומארסיי (7) ביחד. לוריין גם נהנתה מלוח משחקים קל בפתיחת העונה, ובפעם היחידה שפגשה יריבה מ'הטופ חמש' הנוכחי, היא הובסה 5:2 על ידי לאנס. עם זאת, בעונה בה הרבה מיריבותיה לצמרת מתמודדות במפעלים האירופים, ועם פגרת המונדיאל בנובמבר שיכולה לטרוף את הקלפים, הריצה של לוריין עשויה להמשיך גם לטווח הארוך. עם הזמן היא אמנם תאבד את אלמנט ההפתעה, אבל שחקנים כמו אואטארה ומופי צפויים רק להמשיך ולהשתפר.
8 צפייה בגלריה
שחקני לוריין חוגגים לאחר ניצחון על ברסט
שחקני לוריין חוגגים לאחר ניצחון על ברסט
הריצה עשויה להמשיך גם לטווח הארוך. שחקני לוריין חוגגים לאחר ניצחון על ברסט
(צילום: AFP)
לוריין אולי לא תזכה או אפילו תתמודד על אליפות - כפי שפ.ס.ז' הוכיחה בעשר העונות האחרונות, זה כמעט בלתי אפשרי - אבל אם תנצח את ריימס, ופריז תאבד נקודות מול מארסיי החזקה, היא תסיים את המחזור ה-11 כשהיא במקום הראשון בטבלה. בפני עצמו, מדובר בהישג מדהים.
צ'אבי אלונסו התגלה בתור הצלחה גדולה כשאימן של ריאל סוסיאדד ב', וגרם לאוהדי ריאל מדריד לפנטז עליו כמאמן העתיד שלהם. בבכורה שלו על הקווים של באייר לברקוזן במחזור הקודם, נראה היה שההשפעה של הספרדי על הקבוצה – שבעיצומה של עונה מזעזעת עד כה - היא מיידית ולטובה, ושהציפיות בהחלט תואמות את יכולותיו. לברקוזן הביסה 0:4 את שאלקה, ושטפה את המגרש עם החזקת כדור (60% מהמזמן) ושיא מסירות שלה למשחק העונה (573).
באמצע השבוע בליגת האלופות מול פורטו, שוב החזיקה לברקוזן בכדור (65% מהזמן) והרבתה להתמסר (617), אך הפעם הובסה 0:3, וסיכוייה לעלות לשמינית הגמר מהבית הקל שלה נפגעו משמעותית. מאמנים צריכים זמן ומצמד המשחקים האלה לא ניתן ללמוד יותר מדי על עתידו של אלונסו ועל האם יתפתח להיות פפ גווארדיולה הבא או להפך. עם זאת, דבר אחד מסתמן בבירור – אלונסו מביא איתו כדורגל בנוסח ספרדי לגרמניה.
8 צפייה בגלריה
צ'אבי אלונסו
צ'אבי אלונסו
צ'אבי אלונסו
(צילום: גטי אימג'ס)
ישנה קלישאה מפורסמת ולפיה לפעמים אדם צריך לקבל סטירה חזקה לפנים על מנת להתאפס. בורנומת' היא אמנם קבוצת כדורגל ולא בן אנוש, אך העונה הנוכחית שלה משרתת את קלישאה זו בנאמנות. בעקבות חלון ההעברות דליל במיוחד, נחשבה העולה החדשה ליורדת כמעט וודאית עוד לפני שהחלה העונה, והפתיחה תאמה את הציפיות. היא השיגה שלוש נקודות בלבד בארבעת משחקיה הראשונים, כשהשפל היה התבוסה 9:0 לליברפול במחזור הרביעי. מיד לאחר המשחק היא פיטרה את סקוט פארקר, ומינתה במקומו את גארי אוניל בן ה-39, עוזרו של פארקר.
חמישה מחזורים עברו מאז, וכעת מסתמן כי ההשפלה מול סגנית האלופה היא בדיוק הסטירה שבורנמות' הייתה צריכה. מאז, היא בלתי מנוצחת והשיגה תשע נקודות, כשהיחידות שהשיגו יותר נקודות ממנה בפרק הזמן הזה הן מנצ'סטר סיטי (13), ארסנל (12) וטוטנהאם (10). ליברפול אגב, השיגה חמש נקודות בלבד.
8 צפייה בגלריה
גארי אוניל
גארי אוניל
הסטירה שבורנמות' הייתה צריכה. אוניל
(צילום: רויטרס )
העונה של יובנטוס היא מחפירה לכל הדעות, והאשמה מוטלת ברובה על מסימיליאנו אלגרי, שמסתמן כמאמן מיושן שמסרב ללמוד ולחדש. משחק אחר משחק, מקווים אוהדי יובה שהקש הבא יהיה זה שישבור את גב הגמל, ושהנהלת הקבוצה – שבינתיים לא מפטרת את אלגרי משום שאינה מעוניינת לשלם לו סכומים גבוהים בזמן שהוא יושב בבית – תחליט לשים לזה סוף. זה לא קרה אחרי ההפסד 1:0 למונזה העולה החדשה, לא אחרי ההפסד 2:0 למילאן שלא הפתיע אף אחד, וגם לא אחרי ההפסד 2:0 למכבי חיפה שחיסל כמעט סופית את סיכוייה לעלות לשמינית גמר ליגת האלופות.
כעת כשהיא במקום השמיני, רחוקה עשר נקודות מנאפולי המוליכה, ועם שתי ניצחונות בלבד בתשעת משחקיה האחרונים (0:3 על בולוניה ו-1:3 על מכבי חיפה), פוגשת יובנטוס את היריבה העירונית, שיכולה לעקוף אותה בטבלה אם תנצח. הקש שישבור את גב הגמל?
8 צפייה בגלריה
מסימיליאנו אלגרי מאמן יובנטוס
מסימיליאנו אלגרי מאמן יובנטוס
מסתמן כמאמן מיושן שמסרב ללמוד ולחדש. אלגרי
(צילום: AFP)




פורסם לראשונה: 09:00, 14.10.22