כל-כך מהר חולפת לה תהילת עולם. ניימאר, שעד לפני תקופה לא ארוכה נחשב לאחד הכדורגלנים הטובים בתבל, בדרך הבטוחה להשלים את המעבר מפ.ס.ז' לאל-הילאל מהליגה הסעודית, אליה מגיעים הקיץ השמות הגדולים כדי להרוויח מיליונים ו/או סיים את הקריירה. אמנם הוא צפוי להרוויח סכומים בלתי נתפסים (260 מיליון אירו לשתי עונות, לשם דוגמה) בסעודיה, אך בגיל 31 בלבד, מצא את עצמו ניימאר כסחורה לא רצויה בקרב קבוצות העלית של הכדורגל העולמי, כאשר אף מועדון רציני (מלבד ברצלונה, שזוכרת לו חסד נעורים) לא באמת בדקה אפילו אפשרות להחתימו. אז איך זה קרה?
בואו ונתחיל מההתחלה. בקיץ 2017, בתום סאגה ארוכה, רשם ניימאר את אחד המעברים הגדולים ביותר בכדורגל העולמי, כשעזב את ברצלונה לטובת פריז סן ז'רמן. דמי ההעברה ששילמו הצרפתים עבור הכוכב היוו שיא שלא נשבר עד היום - 222 מיליון אירו. במשך שבועות רבים ניסו הקטלאנים לשכנע את הברזילאי להישאר בקאמפ נואו, אך מי שהרכיב את המשולש הקטלני מסי-ניימאר-סוארס היה נחוש להפוך לכוכב הבלתי מעורער של מועדון הפאר מעיר האורות.
4 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
במגמת התדרדרות. ניימאר
(צילום: AP Photo/Daniel Cole)
האוהדים של פ.ס.ז' לא ידעו את נפשם מרוב התרגשות, ואכן ההתחלה של ניימאר בפריז נראתה מבטיחה. הוא כבש ובישל במשחק הראשון שלו בליגה הצרפתית, והוסיף עוד צמד במחזור שלאחר מכן. הוא גם כבש בשני משחקיו הראשונים בליגת האלופות, ונראה היה כי הנה נוצר לו משלוש התקפי מפחיד נוסף - ניימאר-אמבאפה-קבאני. לאחר שכבש 28 שערים ב-30 משחקים, הגיעה פציעה בפברואר, שגמרה לו את העונה מוקדם מהצפוי.
בעונה שלאחר מכן זכה ניימאר עם פ.ס.ז' באליפות צרפת, אך ראה כיצד קיליאן אמבאפה מקבל את המושכות והופך לכוכב והמנהיג של הקבוצה. בקיץ 2021 הגיעה רעידת האדמה הגדולה בדמות המעבר של לאו מסי מברצלונה לפריס סן ז'רמן, וניימאר הפך שוב לצלע השלישית בשלישיית כוכבים בקבוצתו.
4 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
לא הצליח להוביל את פ.ס.ז' להצלחה בליגת האלופות. ניימאר לצד הגביע בסיום גמר 2020
(צילום: AP)
על אף ההצטרפות של מסי, פריז סן ז'רמן לא הצליחה לשבור את תקרת הזכוכית בליגת האלופות, ולמרות הופעה אחת בגמר בעונת 2019/20, היא נכשלה שנה אחר שנה בניסיונותיה לזכות בצ'מפיונס, והאוהדים שנשאו את ניימאר על כפיים, החלו לאבד סבלנות - כמו גם הבעלים נאסר אל חלאיפי. בקיץ האחרון נראה כי שני הצדדים לא מעוניינים בהמשך ההתקשרות, כאשר בפ.ס.ז' ממש סימנו לניימאר את הדרך החוצה, והוא אפילו לא נכלל בסגל במחזור הפתיחה בליגה הצרפתית.

כבר לא אהוב העם

אם יש מקום בו זכה ניימאר לאהבה חסרת פשרות, זו נבחרת ברזיל. על אף שלא הצליח להוביל את הסלסאו להצלחה במונדיאלים, כולל התבוסה הצורבת 7:1 לגרמניה בחצי גמר מונדיאל 2014 שנערך בארץ הסמבה (שם לא שותף בשל פציעה), נראה היה שהאוהדים לא מאבדים סבלנות עם מי שסומן כברזילאי הגדול בדורו. עם זאת, לאחר מספר כישלונות, החלו לעלות עוד ועוד קולות נגד ניימאר, שנוסף על אי ההצלחות, הסתבך גם בלא מעט שערוריות.
4 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
נכשל גם עם נבחרת ברזיל
(צילום: רויטרס)
נכון, ניימאר הצליח לזכות עם ברזיל בזהב האולימפי ב-2016, בקופה אמריקה 2021 וגם בגביע הקונפרדציות אי שם ב-2013, ואפילו השווה את שיאו של פלה עם 77 שערים במדים הלאומיים, אך לאחר הכישלון וההדחה בידי קרואטיה בחצי גמר מונדיאל 2022 הביקורות נגדו הפכו קטלניות.
כוכבי עבר, ביניהם רונאלדו (שהיה מלך השערים במונדיאל 2002, האחרון בו זכתה ברזיל), טענו כי ניימאר לא יכול לעמוד בלחץ והציעו להעמיד עבורו תמיכה פסיכולוגית. בתקשורת הברזילאית דיברו עליו כשחקן שמרוכז בעיקר בעצמו, ורק חבריו לנבחרת ניסו להגן על כבודו וטענו כי במדינה הדרום אמריקאית לא יודעים להעריך את הכישרון שלו. בסופו של דבר, בדומה לקריירה בפריז סן ז'רמן, ניימאר אומנם מחזיק בסטטיסטיקה אישית מרשימה - אך מבלי שהצליח להוביל את הנבחרת לעבר היעד הרצוי.

ההתחזויות והלעג

במשך השנים, המאיס את עצמו ניימאר על חובבי הכדורגל כשהרבה "להגזים" בכל מגע עם שחקן יריב, תוך כדי ניסיונות להערים על השופט כדי שיוציא ליריביו כרטיסים. סרטונים שלו מתגלגל אחרי תיקולים פשוטים הפכו ויראליים וגרמו ללא מעט לעג להיות מופנה לכיוונו, כאשר ה"פלופים" האלה הפכו להיות מזוהים עמו, אפילו יותר מכישרונו.
4 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
"נפל כאילו ירו בו"
(צילום: AFP)
בעונת 2018/19 הצליח ניימאר להרגיז גם את יורגן קלופ. במפגש בין פ.ס.ז' לליברפול במחזור החמישי של שלב הבתים באותה עונה, ניצחו הצרפתים 1:2 את מי שתהיה אלופת אירופה בסיום העונה. במהלך המשחק ניימאר הרבה ליפול לכר הדשא, גם בגלל האגרסיביות של שחקני המייטי רדס, אך הברזילאי הרבה להתחזות ואף ביים פציעות. הדבר הרתיח את המאמן הגרמני של ליברפול, שאמר: "הוא נפל כאילו ירו בו. אם שחקן נופל על כר הדשא, נשכב כאילו הוא פצוע, ואז מיד קם כאילו כלום לא קרה - הוא צריך לקבל לפחות כרטיס צהוב".
בחזרה להווה. ניימאר, על-פי כל הדיווחים, בדרך לאל-הילאל הסעודית. בדרך למפגש מסקרן מול כריסטיאנו רונאלדו וקארים בנזמה במהלך העונה. כמו שכבר נאמר, ככה חולפת לה תהילת עולם.
פורסם לראשונה: 07:03, 14.08.23