מוחמד סלאח, קארים בנזמה וחכים זייש הם רק חלק קטן מהשמות - מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" לפני שבועיים עם המתקפה הרצחנית של חמאס בעוטף עזה, לא מעט כוכבי הכדורגל מהעולם הערבי הביעו תמיכה, כזו או אחרת, בתושבי רצועת עזה.
סלאח, שחקנה המצרי של ליברפול והכוכב הכי גדול בעולם הערבי, שמר על שתיקה עד ליום רביעי האחרון, אך אחרי שחטף המון ביקורות על כך הוא לא נוקט עמדה, פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו, לו 18.6 מיליון עוקבים, בו קרא בין השאר למנהיגי העולם להתערב למען עזה "ולעצור את הטבח בה".
הסרטון נצפה יותר מ-170 מיליון פעמים, קיבל 1.1 מיליון לייקים ושותף על ידי יותר מ-420,000 פרופילים. בין אלה שהגיבו לסרטון של סלאח בלייק נמצאים גם חלק מחבריו לליברפול – בהווה ובעבר – כולל שחקנים בכירים כג'ורדן הנדרסון, טרנט אלכסנדר-ארנולד, קרטיס ג'ונס, הארווי אליוט, ראיין חרוונברך ואלכס אוקסלייד צ'מברליין. אך היו גם כאלה שתקפו אותו על דבריו, כמו אקס הפועל באר שבע ושחקן מכבי יפו ג'ון אוגו, שכתב לו: "ראיתי את הסרטון בו ביקשת עזרה הומניטרית. איפה היית כשחמאס תקף ורצח ישראלים חפים מפשע? אני בטוח שאתה מודע לכך שהרבה ישראלים נחטפו. המדינה שלך אפילו לא הסכימה לקלוט את הפליטים".
בצד השני של צפון אפריקה, גם כמה שחקנים מרוקאים הביעו הזדהות עם עזה ברשתות החברתיות. המגן הימני של באיירן מינכן וחברו לקבוצה של דניאל פרץ, נוסייר מזראווי, פירסם פוסטים רבים שתומכים בפלסטין ומתנגדים לתקיפות הישראליות ברצועת עזה. ביום ראשון עלה בחשבון האינסטגרם שלו סטורי עם פסוק מהקוראן שבו נכתב: "אל תחשבו שאלוהים לא רואה את עושי העוולה. יום יבוא והוא יתחשבן איתם".
2 צפייה בגלריה
נוסייר מזראווי
נוסייר מזראווי
חולל סערה בגרמניה. מזראווי
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
זה הוביל לתגובת נגד בתקשורת הגרמנית, וב"בילד" אף קראו להשעות אותו מהבונדסליגה אם לא יתנער מחמאס. אתמול הודיעה אלופת גרמניה כי מזראווי יישאר בקבוצה ולא יושעה, זאת לאחר שהבהיר כי הוא "מתנגד לכל סוג של טרור או ארגון טרור".
בהודעת המועדון נכתב כי "באיירן ומזראווי מתנגדים נחרצות להעברת הסכסוך במזרח התיכון ואלימותו לגרמניה, המחויבת לשלום. לשנאה ולאלימות מכל סוג אין מקום בתרבות הפוליטית של גרמניה. באיירן עומדת לצד הקהילה היהודית בגרמניה ולצדה של ישראל. שום דבר לא מצדיק רצח של ילדים ומשפחות. באיירן משוכנעת שכדורגל צריך לסייע ביצירת איזון בין תרבויות שונות, במיוחד ברגעים הקשים ביותר".
כוכב נבחרת מרוקו ושחקנה של גלאטסראיי, חכים זייש, פרסם ציטוט של של המנהיג האפרו-אמריקאי מלקולם אקס על רקע תמונה של חורבות עזה: "אם לא תהיו זהירים, העיתונים יתחילו לשנוא את המדכאים, ולאהוב את מי שמדכאים". לאחר מכן הוסיף את הציטוט "מהנהר עד הים - פלסטין תהיה חופשית".
גם בגלל המשפט האחרון, אשר למעשה שולל את זכות קיומה של ישראל, מיינץ הגרמנית שיחררה את שחקן ההתקפה אנואר אל גאזי, אותו החתימה רק לפני כחודש. ההולנדי ממוצא מרוקאי פרסם ביום ראשון פוסט נגד ישראל, בו כתב, בין היתר: "זה לא קונפליקט ולא מלחמה. זה רצח עם והרס המוני. מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית".
2 צפייה בגלריה
אל גאזי
אל גאזי
שוחרר אחרי חודש בלבד. אל גאזי
(צילום: Christian Kaspar-Bartke/Getty Images)
קארים בנזמה, זוכה כדור הזהב האחרון למי ששכח, כתב בטוויטר: "כל תפילותינו נתונות לתושבי עזה, ששוב מוצאים עצמם קורבנות של הפצצות בלתי מוצדקות שלא פוסחות על נשים או ילדים". דבריו של החלוץ הצרפתי של אל-איתיחאד - שנולד לאב שהיגר מאלג'יריה ואם מקומית מאותו המוצא - עוררו את זעמם של רבים בישראל, אך לא רק. שר הפנים הצרפתי ז'רלד דרמנין ביקר את בנזמה והאשים אותו בכך שהוא בקשר עם האחים המוסלמים. סנגורו של בנזמה, הוג ויז'ייה, הצהיר בתגובה כי: "קארים בנזמה לא קשור לאחים המוסלמים. זהו שקר מוחלט. נגיש תלונה, כנראה בגין הוצאת דיבה".
אגב, בעוד כרגע לא ברור היכן יתקיימו משחקיה הקרובים של נבחרת ישראל במוקמות היורו, נבחרת פלסטין תארח את כל משחקיה במוקדמות מונדיאל 2026 וגביע אסיה 2027 באלג'יריה, שגם תיקח על עצמה את כל ההוצאות והעלויות של הדבר.
כוכבי נבחרת אלג'יריה, בראשם ריאד מאחרז וסעיד בנרחמה, הביעו תמיכה ברשתות החברתיות בפלסטין. בנוסף, בסיום משחק הידידות בין אלג'יריה לקייפ ורדה, רבים משחקני הנבחרת הצטלמו עם דגל פלסטין וגם הסתובבו עם צעיפים שהוכנו לתמיכה בפלסטין.
אחד מהם הוא יוסף עטאל, מגנה הימני של ניס, שיצר סערה גדולה בצרפת כששיתף סרטון בו איש דת קורא "לגרום ליהודים ליום שחור". ניס המתינה לחזרת השחקן ממשחקי נבחרתו, נפגשה איתו והצהירה על השעייתו לפחות לתקופה הקרובה.