עבור שמונה מ-16 השחקניות שלבשו את מדי אלופת העולם ארה"ב במשחק הפתיחה שלה במונדיאל הנשים 2023, בו ניצחה 0:3 את וייטנאם, מדובר היה בהופעת בכורה במסגרת גביע העולם. זו הכמות הגדולה ביותר מאז המונדיאל הראשון ב-1991. אחת מאותן שמונה שחקניות היא אליסה תומפסון, שחקנית ההתקפה בת ה-18 שעלתה מהספסל בדקה ה-75 ובכך הפכה לשנייה הכי צעירה אי פעם שמופיעה במדי ארה"ב במסגרת הטורניר החשוב ביותר.
מונדיאל הנשים
בגיל 17, תומפסון הייתה הבת היחידה ששיחקה בליגת ה-MLS Next, שהיא אחת מחממות הכישרונות הגדולות ביותר של הכדורגל האמריקאי, ובין תוצריה ניתן למצוא כמה מכוכבי הנבחרת הבוגרת דוגמת הקפטן טיילר אדאמס ו-ווסטון מקני. תומפסון לא רק שיחקה מול הבנים, אלא גם הצטיינה. מבחינה טכנית, אין המון נערים בעולם שיכולים להתגאות בדריבל כמו שלה. מבחינה פיזית, גובהה הוא רק 1.62 מטר, אך היא חזקה, ובעיקר מאוד מהירה. במרץ 2022 רצה תומפסון 100 מטר ב-11.74 שניות - תוצאה שהפכה אותה לתלמידת התיכון השנייה הכי מהירה בקליפורניה.
2 צפייה בגלריה
אליסה תומפסון
אליסה תומפסון
שחקנית התיכונים הראשונה אי פעם שנבחרת בדראפט. תומפסון
(צילום: Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)
למעשה, היא בקלות הייתה יכולה לייצג גם את נבחרת הריצה של אחד הקולג'ים המובילים במדינה, אבל היו לה תוכניות אחרות. ב-12 בינואר, כשהיא באמצע כיתה י"ב וכבר אחרי שרשמה הופעת בכורה במדי הנבחרת הבוגרת של ארה"ב, נבחרה תומפסון במקום הראשון בדראפט 2023 של ליגת כדורגל הנשים האמריקאית - ה-NWSL - ובכך הפכה לשחקנית התיכונים הראשונה אי פעם שנבחרת בדראפט.
מי שזכתה בה היא אנג'ל סיטי, אשר מקורה בלוס אנג'לס, שהתאמצה מאוד כדי להחתים את בת המקום אצלה. היא רקחה טרייד משלוש עם פורטלנד ת'ורנס ו-NJ/NY גות'האם כדי לזכות בבחירה הראשונה, במסגרתו נפרדה מ-450 אלף דולר. לשם השוואה, בקיץ שעבר הפכה ברצלונה את קיירה וולש האנגלית לשחקנית היקרה בתולדות הענף אחרי ששילמה עליה 460 אלף אירו.
אחד ממאמני העבר של תומפסון סיפר שמדובר בכישרון בסדר גודל של לברון ג'יימס, בעוד אחר התעקש שהיא תהפוך בעתיד ל"סרינה וויליאמס של כדורגל הנשים". קרלוס מרוקין, המאמן ובעלים של סנטה קלריטה בלו היט, הצהיר כי "אליסה הולכת להיות השחקנית הטובה ביותר בעולם כבר בעוד שנתיים או שלוש".
המון ציפיות, ועד כה תומפסון עמדה בהן ובגדול. חמש דקות לבכורה שלה באנג'ל סיטי היא כבר מצאה את הרשת במשחק ידידות מול קלאב אמריקה המקסיקנית. בבכורה שלה בליגה, במחזור הראשון מול NJ/NY גות'האם, נדרשו לה 11 דקות כדי לגרום לאוהדים לשאוג. היא הייתה השחקנית המובילה של התקפת קבוצתה במשך כל העונה הנוכחית עם שלושה שערים ובישול ב-13 הופעות, ומבין שחקניות הליגה ששותפו ליותר מ-500 דקות, רק סופיה סמית', הכוכבת של ארה"ב שלהטה עם צמד ובישול מול וייטנאם, רשמה יותר דריבלים של לפחות 10 מטר ל-90 דקות. השילוב שמציגה תומפסון בין יכולת טכנית למהירות כבר מפחיד את שחקניות ההגנה של אחת מהליגות הטובות בעולם. עם זאת, לקבוצה שמשקיעיה כל כך הרבה כסף בשחקנית העתיד קשה לשמור על איזון הסגל, ואנג'ל סיטי חווה עונה קשה. אחרי 15 משחקים היא נמצאת במקום ה-10 מתוך 12 וכבר ביצעה שינוי בעמדת המאמן.
רגע השיא של תומפסון בקריירה הקצרה לא הגיע על הדשא, אלא בזמן בילוי שגרתי בסלון עם משפחתה במהלך חודש יוני, אז התבשרה בשיחת טלפון שהיא תהפוך לשחקנית הצעירה ביותר בסגל ארה"ב למונדיאל מאז טיפאני רוברטס ב-1995. "זה גרם לי להרגיש כאילו הייתה סיבה לכל מה שעשיתי, שיתפה אז תומפסון. "רציתי להיות במונדיאל מאז שני ילדה. לא חשבתי שזה יקרה כל כך מהר, אבל זה מאוד משמח אותי".
2 צפייה בגלריה
אליסה תומפסון
אליסה תומפסון
עדיין ילדה שמרבה לאבד את האוזניות שלה. תומפסון
(צילום: Sean M. Haffey / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
עוד לא ברור כמה משמעותי יהיה התפקיד של תומפסון בגביע העולם הנוכחי. בחוליית ההתקפה של ארה"ב - שפייבוריטית להפוך לנבחרת הראשונה אי פעם (גברים ונשים) שזוכה במונדיאל שלוש פעמים ברציפות - ניתן למצוא בין היתר את האגדות אלכס מורגן (34) ומייגן ראפינו (38), כמו גם את הכוכבות העולות סמית' (22) וטריניטי רודמן (21). אך ברור למדי כי המאמן ולאטקו אנדונובסקי מעריך את תומפסון מאוד. "אף פעם אי אפשר לדעת מי היא הולכת לעשות", אמר עליה. "היא תלך לאחד-על-אחד? תבעט? רגל שמאל? רגל ימין? קשה מאוד להתכונן למפגש איתה. אם יש אדם או מאמן שמאמין באליסה תומפסון, זה ככל הנראה אני".
רק בעוד כמה שנים יהיה ניתן לקבוע האם תומפסון היא באמת פוטנציאל כדורגל ברמת לברון או סרינה, או האם שנים של הצטיינות מול בנים גדולים וחזקים סייעו לה להפוך לפנים החדשות של הענף. כרגע היא עדיין ילדה שמרבה לאבד את האוזניות שלה, לא יודעת מה צריך להביא איתה לטורניר גדול – כפי שהעידה הקפטנית לינדזי הורן - ומנסה להתרגל לתהילה. "אני מעריצה כל כך הרבה שחקניות בנבחרת הזו", סיפרה. "זה ממש מטורף בעיני שאנשים מסתכלים גם עליי כמודל לחיקוי".