נבחרת יפן פתחה אתמול (שבת) את משחקיה במונדיאל הנשים עם 0:5 קליל על זמביה ותפסה את המקום הראשון בבית 3. עם זאת, לא הניצחון הגדול תפס את הכותרות, אלא האופן המופתי בו השאירו השחקניות של אלופת העולם מ-2011 את חדר ההלבשה בסיום המשחק.
מונדיאל הנשים 2023
מעבר לסדר והניקיון, השחקניות היפניות ריגשו את הרשת עם ההודעה שהשאירו לצוות על לוח חדר ההלבשה, כשכתבו את המילה "אריגטו" - תודה ביפנית - על הלוח. המסר נכתב הן באותיות אנגליות והן בשפה היפנית.
1 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת יפן חוגגות
שחקניות נבחרת יפן חוגגות
שחקניות נבחרת יפן חוגגות
(צילום: Saeed KHAN / AFP)
דבר דומה נעשה במונדיאל בקטאר על ידי נבחרת הגברים, שלאחר הניצחון הגדול על גרמניה במחזור הנעילה של שלב הבתים, שחקניה דאגו להשאיר חדר הלבשה מבריק ומצוחצח, מה שעורר הדים ותגובות אוהדות בכל העולם. גם הפעם, כאמור, המעשה של נבחרת הנשים עורר תשואות ברחבי הרשת.
גם האוהדים נתנו שיעור לחובבי הכדורגל בכל הנוגע לנימוסים, ובדומה להתנהלות שלהם במונדיאלים הגברים ב-2014, 2018 ו-2022, דאגו לנקות את היציעים.
רבים בעולם ניסו להבין את הלך הרוח שמוביל את האוהדים לבצע את המעשה הלא שגרתי, בדרך יחסית לאוהדי כדורגל ברחבי העולם. סקוט נורת', פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת אוסקה, אמר ל-BBC כי הסדר הוא הדרך שבה יפנים "מפגינים גאווה באורח חייהם". נורת' הוסיף: "ניקוי אחרי משחקי כדורגל הוא הרחבה של התנהגויות בסיסיות שנלמדות בבית הספר, שם הילדים מנקים את הכיתות ואת המסדרונות".
סופיה ברזנסקי, מנכ"ל אגודת הידידות ולשכת המסחר ישראל-יפן, הסבירה ב-2018 בריאיון ל-ynet live כי הניקיון הוא חלק חשוב מאוד מהתרבות היפנית, וכי שורשיו נעוצים במקורות דת השינטו, שסמליה הם טוהר ולובן. "הטוהרה החוץ-גופית קשורה כמובן ישירות לטוהרה הנפשית, זו שבתוך הגוף, ואם תגיע ליפן של ימינו לא תראה פחי זבל בסביבה בכלל", הסבירה ברזנסקי. "אתה לא משאיר זבל. זו אחריות הדדית של החברה כולה לחברים בתוך החברה".