בגיל 37 ואחרי שרשרת פציעות, מרתה, מי שנחשבת לכדורגלנית הגדולה בהיסטוריה, הודיעה שהמונדיאל הנוכחי, השישי שלה במספר, יהיה גם האחרון בו היא משתתפת. ביום שני היא לא הייתה בהרכב ברזיל במשחק הפתיחה, בו הרשימו נשות הסלסאו – שמקוות לזכות בטורניר בפעם הראשונה אי פעם - עם 0:4 על פנמה, אך החלוצה של אורלנדו פרייד רק הייתה צריכה להכניס את מגני העצם לגרביים כדי לגרום ל-13 אלף יושבי האצטדיון באדלייד, אוסטרליה, לאבד את העשתונות.
עוד על מונדיאל הנשים
שיאנית השערים בתולדות המונדיאל (גברים ונשים) עם 17 כיבושים עלתה מהספסל בדקה ה-75, כשהחליפה את ארי בורג'ס בת ה-23, שעד אז הספיקה להשלים שלושער ובישול. קשה היה לפספס את הסמליות - שחקנית שהיא האייקון הגדול ביותר של כדורגל הנשים נכנסת על חשבון כוכבת צעירה, שזה הרגע סיפקה את הופעת השיא שלה בקריירה, לדקות האחרונות של משחק שלמעשה כבר גמור.
4 צפייה בגלריה
מרתה
מרתה
מלכה מחפשת כתר. מרתה
(צילום: AP Photo/James Elsby)
4 צפייה בגלריה
מרתה מחליפה את ארי בורג'ס
מרתה מחליפה את ארי בורג'ס
רגע סמלי. מרתה מחליפה את בורג'ס
(צילום: Sarah Reed/Getty Images)
רשימת ההישגים של מרתה, על ומחוץ למגרש, היא בלתי נגמרת. היא זכתה שש פעמים בתואר שחקנית השנה בעולם וארבע פעמים נוספות סיימה במקום השני; היא שגרירה של רצון טוב מטעם האו"ם; הופיעה 175 פעמים במדי נבחרת ברזיל וכבשה 115 שערים; נכללה ברשימת 100 המשפיעות של ה-BBC; הייתה הברזילאית הראשונה שיצאה לאירופה; נלחמה על מנת להשיג לחברותיה שוויון בשכר וניצחה; היא כונתה "פלה בחצאית" על ידי פלה עצמו, שאף הסביר כי "יש לה רגליים יפות וטובות יותר ממה שהיו לי"; ובמהלך הטורניר היא עשויה להפוך לראשונה אי פעם (גברים ונשים) שכובשת בשישה מונדיאלים שונים.
ב-2011 המגזין המודפס של רשת ESPN העניק לה את הכותרת "טובה יותר ממסי". באותה שנה, מאמן נבחרת ברזיל לשעבר, וונדרליי לושמבורגו, נשבע שהיה מרכיב אותה בכל קבוצת גברים שהיה מאמן: "אין בכלל ספק, היא יותר טובה מחצי מהשחקנים שאני מכיר".
(צפו בביצועים המופלאים של מרתה)
4 צפייה בגלריה
מרתה ורונאלדו עם פרסי כדורגלני השנה 2008
מרתה ורונאלדו עם פרסי כדורגלני השנה 2008
מרתה ורונאלדו עם פרסי כדורגלני השנה 2008
(צילום: John Gichigi/Getty Images)

ילדות קשה

ליאס מרתה ויירה דה סילבה החלה את הקריירה שלה בעיירה דועש-ריאקוש (הפירוש: שני נהרות) בצפון-מזרח ברזיל, בה מתגוררים 13 אלף איש. היא האחות הצעירה מבין ארבעה ילדים, וחוותה ילדות לא פשוטה. זמן לא רב לאחר שנולדה נטש אביה את המשפחה והשאיר את אימה לשאת לבדה בעול גידול הילדים.
האם עבדה כדי לפרנס את הבית והילדה מרתה הייתה בעיקר ברחובות. מגיל 8 שיחקה כדורגל עם הבנים. "אמא שלי לא ידעה על זה כמובן, אבל נהניתי מכל רגע", סיפרה בעבר. "החברה בברזיל הייתה מאוד שוביניסטית. תמיד אמרו לי: 'כדורגל שייך לגברים'. היו שואלים: 'מה הבחורה הזו עושה עם כל הבנים הללו?'. לא הקשבתי לאף אחד מהם".
מרתה התחשלה מול הגברים, ומלשחק על החול ובבוץ של אזורי הנהרות. בגיל 14 הציע לה דודה לעבור לוואשקו דה גמה. "זה היה החלום שלי", הסבירה. "לא ידעתי מה זה בכלל כדורגל מקצועני של נשים, אבל ידעתי שיש נבחרת נשים בברזיל ורציתי להגיע לשם". האמת שהיא בכלל רצתה להיות זמרת, אבל הבינה שבכדורגל כנראה היא טובה יותר. "הייתי חייבת לעשות הכול בכוחות עצמי, לא היה אף אחד שיכולתי לעקוב אחריו ומישהו שייעץ לי, אף אחד לא אמר והסביר לי מה אני צריכה לעשות ואיך לשחק", סיפרה.
4 צפייה בגלריה
מרתה ומסי עם פרסי כדורגלני השנה 2009
מרתה ומסי עם פרסי כדורגלני השנה 2009
ב-ESPN קבעו ב-2011: "מרתה טובה יותר ממסי"
(צילום: Pascal Muller/Getty Images)
והנה, מנערה שלא קיבלו את האהבה שלה לכדורגל, הפכה מרתה למודל השראה והערצה לבנות בכל רחבי הגלובוס. ב-2019, לאחר שברזיל הודחה בשמינית גמר המונדיאל בפעם השנייה ברציפות, היא סיפקה נאום אמוציונלי שהראה עד כמה מדובר באייקון תרבות. "כדורגל הנשים תלוי בכן כדי לשרוד", אמרה למצלמות והמיקרופונים השלופים - מסר לילדות שבבית. "תחשבו על זה, תעריכו זאת יותר. אנחנו מבקשות תמיכה, אתן צריכות לבכות בהתחלה כדי לחייך בסוף. זה לרצות יותר, זה להתאמן יותר, זה לדאוג לעצמך, זה להיות מוכנות לשחק 90 דקות ואז עוד 30".

תסיים כמו מסי?

אבל דבר אחד כאמור, גדול מאוד, עדיין חסר לה. כמו לאו מסי לפני המונדיאל בקטאר, מקווה מרתה שבהזדמנות האחרונה שלה היא תצליח סוף-סוף לשים את ידיה על גביע עולמי ראשון בקריירה, שיהיה התכשיט האחרון בכתר שלה בתור "מלכת הכדורגל", כפי שמכנים אותה בברזיל.
"אנחנו שואבות השראה ממה שארגנטינה עשתה עבור מסי, אנחנו רוצות לעשות את אותו דבר עבור מרתה", חשפה בחודש שעבר הקשרית קרולין, אחת השחקניות המובילות של ברזיל. אך בניגוד לנרטיב סביב ארגנטינה של מסי, שתיאר כוכב על שהוביל כמעט לבדו את חבורת חוטבי העצים שהייתה סביבו לזכייה בתואר, מרתה מגיעה למונדיאל במעמד שונה. היא מתאוששת מפציעה קשה בברך, ולא אמורה לסחוב את נבחרתה. אם תניף גביע, היא ללא ספק תתרום להישג, אך הכוכבות יהיו צריכות להיות שחקניות הקישור בורג'ס מרייסינג לואוויל וקרולין מנורת' קרוליינה, והחלוצות ג'ייסה מברצלונה ודאבינה מקנזס סיטי - שחקניות מצוינות שנחושות להעניק למרתה "ריקוד אחרון" מוצלח.
"החלום שלי היה לשחק עם מרתה", סיפרה בורג'ס, אחרי שהתעקשה שאת פרס שחקנית המשחק היא תקבל מידי מושא ההערצה שלה. "הצלחתי להגשים את החלום הזה, אבל אחרי שהכרתי אותה כבן אדם, אני מעריצה אותה אפילו יותר. היא אפילו לא מבינה כמה אנחנו מעריציות אותה. היא באמת האדם שמניע אותנו, שחקנית שעברה כל כך הרבה דברים שמאפשרים לנו לקצור את הפירות של העבודה שלה, אז לחלוק איתה את הרגע הזה זה מאוד מיוחד".
למרות האכזבות ב-2015 ו-2019, והפער הגדול בינה לארה"ב והאירופיות הבכירות, ברזיל נטענה באופטימיות לקראת המונדיאל בזכות דור השחקניות החדש שהיא מציגה, המומנטום הטוב שאיתו הגיעה לטורניר, והמאמנת הנהדרת פיה סונדהאגה השבדית, שמונתה אחרי האכזבה בגביע העולם הקודם. סונדהאגה, שהובילה את ארה"ב לשתי מדליות זהב אולימפיות ואת שבדיה למדליית כסף, היא המאמנת הראשונה מהטופ העולמי שהגיעה לברזיל, והיא בהחלט שידרגה את הנבחרת.
ברזיל כאמור נראתה מצוין מול פנמה, והשער השלישי אותה כבשה לביה זנראטו בתום מבצע קבוצתי מרהיב עתיד להיות מועמד לשער המונדיאל, אך זה קרה מול אחת הנבחרות החלשות בטורניר, שעבורה היה מדובר בהופעת בכורה בו, והיריבות הבאות יהיו חזקות בהרבה. מחר (שבת, 13:00) תפגוש ברזיל את צרפת, שנמצאת במקום גבוה ממנה בדירוג פיפ"א (5 מול 8), ובמשחק הסיום של שלב הבתים תתמודד מול ג'מייקה, שחילצה מצרפת 0:0. אם תרשים גם מולן, כמובן שהטורניר יכול להסתיים עם גביע ביד של מרתה. וזה, כאמור, יהיה סיפור נהדר.
פורסם לראשונה: 09:22, 28.07.23