על פי הדיווחים האחרונים, נראה כי רשימת ה"מדינות הירוקות" - אותן אלו שיאפשרו כניסת תיירים ישראלים אליהן ללא צורך בבידוד ביעד עצמו, וגם לא עם חזרתם ארצה - רק הולכת וגדלה. אם בתחילה דובר על קפריסין, יוון ואיי סיישל, כעת מוזכרות גם מדינות כמו מונטנגרו, דרום קוריאה, אוסטריה, גיאורגיה, סלובניה, איסלנד וקרואטיה.
לקריאה נוספת:

12 צפייה בגלריה
מטוס עיכוב טיסה
מטוס עיכוב טיסה
החופשה בחו"ל תחכה
(צילום: shutterstock)
בהתחלה, דובר גם על ברלין כיעד ירוק - אך מהר מאוד הבינו כאן שבירה אירופית בסדר גודל כמו הבירה הגרמנית - המושכת אליה כמויות רבות של תיירים מכל רחבי העולם - היא, איך נתאר זאת במילים עדינות? רעיון פחות מוצלח.
12 צפייה בגלריה
קפריסין
קפריסין
עושה מאמצים להחזיר אליה את התיירים הישראלים. קפריסין
(צילום: shutterstock)
בשבועות הקרובים, כך מסתמן, אותן חברות ירוקות יקיימו את הבטחתן ויפתחו את שעריהן יחד עם בתי המלון, המסעדות ושאר האטרקציות - והכל במחירים נגישים וזולים בהשוואה למחירי החופשות בארץ.
נראה גם כי אותן מדינות יעשו (כמעט) הכל על מנת לגרום לנו להזמין כרטיס טיסה באחת מחברות הלואו קוסט הזולות, ולהמריא אליהן לחופשה קיצית קצרה אחרי תקופת הסגר הנורא. מה המשמעות של "כמעט הכל?" למשל, ההצהרה האחרונה של קפריסין שבכוונתה לממן טיפולים רפואיים של תיירים שיתגלו כחולי קורונה בעודם שוהים במדינה.
12 צפייה בגלריה
הנוף של ברלין
הנוף של ברלין
בהתחלה דובר גם עליה: ברלין
(צילום: Shutterstock)

מחו"ל תבוא הרעה

ענפי התעופה והתיירות היו הראשונים להיפגע ממשבר הקורונה - וכפי שמסתמן כעת - גם בין האחרונים להתאושש ממנו. למעשה, רבים תולים את האשמה בריבוי הטיסות - אשר הפכו לזולות ונגישות יותר בשנים האחרונות - בהעברת הווירוס ממדינה למדינה. כחובב טיסות ידוע - במיוחד של טיסות לואו קוסט זולות - אני חייב להודות שאני נוטה להסכים עם הטענות הללו.
מדוע? על מנת להסביר זאת, יש לחזור אחורה לנובמבר 2002 - אז פרץ נגיף הסארס (בן דודו של נגיף הקורונה) במחוז גואנגדונג שבסין, ואי שם לקראת סוף חודש פברואר 2003 - התפשט גם לשכנותיה, הונג קונג ווייטנאם. הנגיף, שנחשב לקטלני בעשרה אחוזים בהשוואה לקורונה - התפשט ברחבי העולם כמה חודשים לאחר שהתגלה, אך נעלם באותה מהירות ופתאומיות בהן הופיע. במהלך האפיזודה הקצרצרה הזו, הסארס הצליח להדביק 8,096 בני אדם וגרם למותם של 774 אנשים.
12 צפייה בגלריה
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
לפני כשבוע: בכירי משרד הבריאות בסיור בנתב"ג
(צילום: איתי בלומנטל)
עכשיו, עם כל הצער שבדבר - קשה להשוות זאת לנזק שזרע וממשיך לזרוע נגיף הקורונה, אשר הדביק מיליוני בני אדם וגרם כבר למותם של מאות אלפים ברחבי העולם. וכל זה למרות שהסארס נחשב לקטלני הרבה יותר.
אז נכון, אין ספק כי למרות קטלניותו - הסארס נחשב למידבק הרבה פחות מהקורונה. אבל עם כל הכבוד, זו לא הסיבה המרכזית לכך שהתפשטותו בעולם נעצרה במהירות יחסית. אז מה כן? ראשית, העובדה שסין לא נחשבה למעצמה עולמית באותן שנים, ולצד זה אי-אפשר שלא לציין את כמות הטיסות ממנה ואליה, ובעולם בכלל - שהייתה נמוכה עשרות מונים מזו שהכרנו עד שהקורונה הגיחה לחיינו.

לא כל האקזוטי - נוצץ

אחרי שסיימנו להיזכר בעבר - בואו נחזור להווה - על אף שהוא לא נראה ורוד מדי בימים אלה, ודאי לא עבור ענף התעופה ובטח ובטח שלא עבור חובבי הטיסות והחופשות מעבר לים - שזה, אם נהיה כנים, רובנו. תחילת חודש יוני בואכה יולי-אוגוסט, החופש הגדול וחגי תשרי - זוהי התקופה הזו בשנה שנדמה לעיתים כי יש יותר ישראלים בחו"ל מאשר בארץ. נתב"ג עמוס בנוסעים, וטיסות ממריאות ונוחתות בו משל היה תחנה מרכזית תל אביב.
12 צפייה בגלריה
נתב"ג תור ביקורת גבולות
נתב"ג תור ביקורת גבולות
כשאף אחד עוד לא דמיין שתהיה כאן מגפה: נתב"ג עמוס באנשים
לרוב, מחירי הטיסות בתקופה הזו יקרים למדי, אפילו הלואו קוסט שבהן. השנה, המגפה טרפה את כל הכללים - ואפשר למצוא טיסות במחירים זולים עד כדי הזויים למדי.
כל זה נועד, כמובן, על מנת לגרום לנו לעלות אל אחת מהטיסות הללו - ולהמריא אל האופק עם משאלה אחת בלב: רק שלא נידבק בקורונה. וכמה קשה לעמוד בפיתוי של לחיצה על כפתור בודד, שבזכותו נוכל ליהנות מסוף שבוע של בטן-גב ביעד אקזוטי או מטיול רגלי ברחובות בירה אירופית כזו או אחרת.
12 צפייה בגלריה
קשה לעמוד בפיתוי: בטן-גב ביעד אקזוטי
קשה לעמוד בפיתוי: בטן-גב ביעד אקזוטי
קשה לעמוד בפיתוי: בטן-גב ביעד אקזוטי
(צילום: shutterstock)
אבל רגע לפני שאתם מתפתים ללחוץ על הכפתור - זה הזמן לעצור שנייה, ולחשוב ברצינות על הדברים: כאמור, חובת בידוד של 14 יום אולי כבר לא תהיה תקפה ביעד אליו נגיע - אך היא עדיין תרחף מעל לראשינו עם הנחיתה חזרה בארץ. כל זה, תלוי כמובן אם מדובר במדינה שנמצאת ברשימת ה"מדינות הירוקות", וגם כאן - נכון לכתיבת שורות אלה - עדיין תתבקשו להיכנס לבידוד עם החזרה ארצה.
נשמע פחות אטרקטיבי פתאום לארוז מזוודה ולחצות את הים? חכו, זה עוד לא נגמר; גם מחירי הביטוח צפויים לנסוק ולהגיע לסכומים גבוהים במיוחד, בטח בהשוואה לשקלים הבודדים אותם נדרשנו לשלם בעבר. ובואו נהיה כנים עם עצמנו - בימים של מגפה עולמית - הביטוח זוכה לחשיבות רבה עוד יותר מבעבר (מה גם שסביר שאף מדינה או חברת תעופה לא יסכימו לקבלכם ללא ביטוח רפואי), שכן רובנו, כך לפחות אני נוטה להאמין, איננו מעוניינים לחלות בקורונה במדינה זרה, ללא יכולת לקבל טיפול במקרה שנזדקק לו.
12 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
בטוחים שמתחשק לכם להמתין במשך שעות עד שתוצאות הבדיקה יתקבלו?
(צילום: AFP)
ואם כל זה לא מספיק - בחלק מהמדינות, כמו אוסטריה למשל, עם הנחיתה תחויבו לעבור בדיקת קורונה, עליה תדרשו לשלם 190 אירו מכיסכם. אחרי כל זה, תיאלצו להמתין בשדה התעופה במשך שעות ארוכות לתוצאות הבדיקה. וכמובן, נקווה שתצאו שליליים אחרי כל הסיפור הזה, כן?
ולקינוח - אפילו איי סיישל האקזוטיים - שבתחילה נדמה היה כי הנה, נמצא הפתרון המושלם לחופשת הקיץ - עלולים להפוך בסופו של דבר לאי גדול ומבודד של ישראלים בלבד.
וזה לא שיש לנו משהו נגד הישראלים, כן? אבל מטרת החופשה, לפחות בעיניים שלי, היא לצד שינוי השגרה - גם שינוי הנוף והאווירה. כלומר, להרחיק עד למדינת האיים שבאוקיינוס האטלנטי רק כדי ללגום קוקטייל פינה קולדה מקומי, כשברקע מתנגנת לה מחרוזת הלהיטים של דודו אהרון ופאר טסי - איך נכתוב זאת בעדינות? פחות, הרבה פחות.
12 צפייה בגלריה
איי סיישל
איי סיישל
תהפוך למדינת בידוד לישראלים? איי סיישל
(צילום: shutterstock)

במקום לטוס לחו"ל - כנסו לאוטו וסעו לגליל

בשורה התחתונה נראה כי נכון לרגעים אלו, לאף אחד אין באמת מושג איך כל הדבר הזה צפוי לעבוד - החל מהריחוק במטוסים, דרך בדיקות הקורונה במדינות השונות ועד למחירי הביטוח הרפואי. ובל נשכח גם את הסיכון שברכישת כרטיס טיסה בימים אלו, כאשר עתידן של חברות התעופה לוט בערפל, וחלקן עלולות אף לפשוט רגל, מבלי יכולת להחזיר לכם את כספכם עבור הטיסה שרכשתם.
בדיוק בשל כל הסיבות שמניתי, ועוד רבות נוספות - בהן גם העובדה שתיירות הפנים שלנו זקוקה לחיזוק רציני אחרי סגר של חודשיים וחצי, וכמובן היעדר תיירים מחו"ל (אמנם התאריך הרשמי להסרת האיסור לכניסת תיירים לארץ הוא 15 ביוני, אבל ההנחה שלי היא שהוא יוארך בעוד כמה שבועות ואולי אפילו חודשים) - השנה זה הזמן המושלם לחזור ולנפוש בארץ.
12 צפייה בגלריה
עד שהתיירים יחזרו - בואו נפגין קצת ערבות הדדית, ונחזק את תיירות הפנים
עד שהתיירים יחזרו - בואו נפגין קצת ערבות הדדית, ונחזק את תיירות הפנים
עד שהתיירים יחזרו - בואו נפגין קצת ערבות הדדית, ונחזק את תיירות הפנים
(צילום: Shutterstock)
הגיע הזמן להתאהב שוב בטבע הישראלי - מהרי הגולן, הכנרת והנחלים בצפון, שהשנה נהנים מזרימה מוגברת בזכות הגשמים הרבים שירדו כאן בחורף האחרון, דרך חופי הים ושמורות הטבע (שבחלקן עוד אפשר ליהנות מפריחה מרהיבה) ועד לאילת, שהקורונה רק החמירה את המשבר העמוק אליו נקלעה מאז סגירת שדה דב והסופה האימתנית שפקדה אותה לפני מספר חודשים.
אין ספק, תיירות הפנים צריכה אותנו עכשיו יותר מתמיד, אז בואו נהיה כאן בשבילה אחרי תקופה ארוכה שבה נאלצה להילחם בטיסות הלואו קוסט הזולות, וכן - גם בחופשות מעבר לים, שפעמים רבות הציעו מחירים נוחים יותר לתייר הישראלי בזכות שלל סיבות מגוונות, חלקן גם קשורות לסבסוד הפנימי של ענף התיירות במדינות השונות.
12 צפייה בגלריה
יש לנו ארץ נהדרת: רמת הגולן
יש לנו ארץ נהדרת: רמת הגולן
יש לנו ארץ נהדרת: רמת הגולן
אז עד שיחזרו התיירים מחו"ל - בואו נהנה מכל הטוב שיש לנו כאן, וכן מההנחות שבתי המלון ואתרי האירוח מציעים בימים אלו. והסירו דאגה מליבכם - יום אחד, כשהעולם יהפוך למקום קצת יותר בטוח, נחזור לטוס ולהתלונן על התורים ועל מחירי הקפה בנתב"ג. עד אז - בואו נפגין קצת ערבות הדדית.
ועוד משהו לא פחות חשוב: אם כבר בערבות הדדית עסקינן, גם מהמלונאים ומבעלי הצימרים נדרשת אמפתיה והתחשבות בנו, הלקוחות שישמחו להגיע ולנפוש אצלם, אך מתקשים לעמוד במחירי החופשה הגבוהים בארץ - במיוחד בתקופה הנוכחית.
12 צפייה בגלריה
שכונות עוני שהפכו לאטרקציות תיירותיות
שכונות עוני שהפכו לאטרקציות תיירותיות
יוון עדיין יותר אטרקטיבית מבחינת המחיר. שכונה תיירותית באתונה
(צילום: shutterstock)
הרי בסופו של דבר, יש סיבה מדוע טיסות הלואו קוסט הצליחו לצבור פופולריות כה רבה בזמן קצר כל כך, כמו גם החופשות במדינות כמו יוון, גרמניה, איטליה ומדינות נוספות באירופה. אנחנו רוצים לנפוש אצלכם ולתמוך בכם, באמת - אבל כשמולנו ניצבת הצעה של חופשה הכוללת טיסה ומלון ביעד "ירוק" כמו סלוניקי או וינה בסכום של 1,500 שקלים לזוג, לעומת מחיר כפול עבור שני לילות בצימר בארץ ללא ארוחת בוקר - המציאות היא שהאופציה המקומית היא פחות אטרקטיבית.
המצב הכלכלי קשה ויש שיאמרו שהמשבר האמיתי עוד לפנינו, אבל זהו לא הזמן לכסות את ההפסדים מפסח או מיום העצמאות. חדר שעמד ריק כבר לא יימכר, והדרך הטובה ביותר להחזיר אותנו לנפוש אצלכם - היא פשוט לבוא לקראתנו, ולהבין שיש להתאים את המחירים למצב השוק - שהוא, כאמור, לא במצב מזהיר בימים אלו.
12 צפייה בגלריה
תל אביב אילוסטרציה
תל אביב אילוסטרציה
תורידו מחירים - ונגיע בשמחה. מלונות תל אביב
(צילום: Shutterstock)
יש לא מעט פתרונות יצירתיים שעשויים לסייע להחזיר אותנו אליכם, חלקם כבר מתקיימים בימים אלו, כמו למשל חופשה משפחתית ללא תוספת תשלום עבור ילד גם בחודשי הקיץ, ארוחת בוקר ללא תשלום נוסף ואפשרות להזמנת לילה אחד בלבד. ולמלונות באילת אנחנו רק יכולים להמליץ לחזור לעבוד בשיתוף פעולה עם חברות התעופה הישראליות. פיתרון מסוג זה עשוי לסייע גם לנופשים ובעיקר, לחברות שנמצאות על סף תהום ובחוסר ודאות עצום.