סערה מטוס טיסהסערה מטוס טיסה
"לראות מטוס גדול ממריא דרך דמעה שקופה"
(צילום: shutterstock)
ביום חמישי שעבר הודיעה ממשלת קפריסין שהיא פותחת את שעריה לתיירים ממספר מועט של מדינות, ובהן ישראל. החל מ-20 ביוני תאפשר קפריסין לישראל ולמדינות אחרות שהוכרו על ידה כירוקות ובעלות שיעור תחלואה נמוך של הנגיף, להיכנס למדינה ללא חובת בידוד. גם יוון צועדת בעקבותיה. איי סיישל, לפי הפרסומים, תאפשר גם היא לבאים מהארץ לנפוש בצל עצי הקוקוס שלחופיה. פרסומים נוספים בשם חברות תעופה זרות נוקבים אפילו במועדים שבהם יחלו לטוס לארץ וחלקם פתחו אפשרות להזמנה. אחרי כמעט שלושה חודשים ללא חו"ל, ואף שהשמיים עדיין סגורים ויש חובת בידוד בכניסה לארץ, הצרכן הישראלי עומד בפני ההתלבטות - האם כדאי כבר להזמין טיסה לחו"ל?
"עד שלא תתקבל החלטה מפורשת של הצוות הבינתחומי המורכב מנציגי משרדי הבריאות, התחבורה והחוץ ורשות התעופה האזרחית, לא מומלץ לבצע הזמנות לקיץ מכיוון שאין הגדרה ברורה אילו יעדים ייפתחו ואין כיסוי ביטוחי", טוען אורי סירקיס, מנכ"ל חברת התעופה ישראייר. "כל הנושא של פתיחת השמיים הוא עדיין בגדר אירוע מתגלגל ודברים משתנים מיום ליום. כרגע מדובר בהתחלת טיסות במחצית יוני וזה המון זמן בעידן הקורונה ולכן אני ממליץ להמתין. אמנם ממשלת קפריסין פתחה עצמה למדינות ירוקות, אבל עדיין אין אישור של ממשלת ישראל לטוס לשם".
אחת הבעיות שבהן ייתקל הנוסע בעולם שאחרי הקורונה הוא ביטוח נסיעות לחו"ל שעלה עד כה מספר שקלים בודדים ליום. הקורונה טרפה את הקלפים, ולמדינות אדומות שבהן סיכון ההידבקות גבוה עלול הביטוח לעלות 50 ועד 100 דולר ליום. כלומר, העלות הנלווית של ביטוחי הנסיעות לחו"ל עלולה לעלות על מחיר כרטיס טיסה. חשוב לומר: בעידן הקורונה חובה להצטייד בביטוח וזאת משום שממשלת ישראל אוסרת על הכנסת חולה קורונה לישראל ונוסע שיחלה במהלך הנסיעה יזדקק לאשפוז ממושך ויקר בחו"ל.
אם לא יהיה מבוטח, יושתו עליו ההוצאות. כמה יקר? אלון קצף, נשיא קבוצת דיוידשילד ופספורטכארד: "בארצות הברית יש לנו חולים שנמצאים בטיפול נמרץ כבר 60 ימים, בעלות של 13 אלף דולר ליום. זה וירוס שמי שמגיע למצב קשה בגללו נמצא חודשים בהנשמה, ותג מחיר של חולה קורונה עלה לנו קרוב למיליון שקל. אלו עלויות שלא הכרנו".
לפני שבוע: בכירי משרד הבריאות סיירו בנתב"ג
(צילום : נדב אבס)

הקורונה מביאה למצבים נוספים שגם להם יש לדאוג לכיסוי. כך, למשל, במדינות שונות החלו לבצע בדיקות טרום העלייה למטוס. "כך נוהגים בסין, בטייוואן ובאוסטריה, וזה יגיע לכל המדינות", אומר קצף. במקרה כזה אדם ללא סימפטומים שטייל בחו"ל יכול להגיע לשדה התעופה, ושם יגלו לו שהוא חולה והוא לא יכול לעלות על הטיסה ונדרש להישאר בחו"ל לתקופה של אפילו חודשיים נוספים עד שיהיה נקי. זה כיסוי חדש שהחברות נדרשות להוסיף. צריך גם כיסוי למצב שבו יצטרך להאריך את שהותו בחו"ל לאו דווקא כחולה, אלא בגלל התפרצות שנייה של נגיף והטלת סגר שלא יאפשר לו לחזור לארץ.
בנוסף, עדיין לא ידוע האם נידרש לבדיקת קורונה לפני הטיסה ומי יבצע אותה ועל חשבון מי. לדוגמה, אוסטריה, שכבר פתחה את שעריה לבאים, דורשת בדיקת קורונה בכניסה למדינה בעלות של 199 אירו על חשבון הנוסע המסכן שיצטרך גם להמתין כמה שעות בשדה עד לקבלת התוצאות.
בעיה נוספת: בהזמנה מוקדמת של כרטיס טיסה לא ברור מה יעלה בגורל כספנו, האם נזמין ונשלם ולבסוף לא יהיו טיסות? את הלקח אפשר ללמוד מנתון הכלול בדוחות אל על שפורסמו לאחרונה. החברה חייבת מיליארד שקל בגין כרטיסי טיסה שמכרה לנוסעים והטיסות בוטלו בגלל הקורונה. חלק מחברות התעופה מציעות שוברים לנסיעה חלופית בעתיד ובמקביל מנסות חברות התעופה הזרות לשדל את הרגולטור האירופאי שיתיר להם להציע רק שובר ולא החזר כספי. בארץ, הצעת חוק להשבת מחיר כרטיסי טיסה תוך 90 יום עדיין לא עברה את אישור הממשלה. לא מפתיע שבכיר נוסף בעולם התעופה אמר לנו: "אני לא הייתי רוכש עד שלא יתברר איזה תהליך אתה נדרש לעבור כנוסע, אילו מדינות יהיו ירוקות, מהו גובה הביטוח לטסים והאם יהיה גל שני. כל זמן שאין חיסון, אין ביטוח סביר והעולם סגור לשני הכיוונים, עדיף להמתין".
בדיקה שעשינו בסוכניות הנסיעות מגלה שמרקו פולו הישראלי אוהב חו"ל, אבל לא מסתכן בינתיים. אפרים קרמר, מבעלי סוכנות הנסיעות אשת טורס, אמר לנו: "יש שמצלצלים ומתעניינים בטיסות לחו"ל אבל אין הזמנות. אנחנו כעת מתרכזים בתיירות פנים".