לקראת הדיון בוועדת הקורונה שיתקיים היום (ג') בעניין שלבי היציאה מהסגר, התראיינו באולפן ynet שרת התיירות הנכנסת, ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול לבן) והמלונאים: אביה מזרחי מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל וליאון אביגד, מייסד ומבעלי רשת מלונות בראון.
בתחילת השבוע פורסם כי ענף המלונות ייפתח רק באמצע דצמבר, כך לפי התדרוך שקיימה ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שרון אלרעי פרייס ביום ראשון בנוגע לשלבי היציאה מהסגר. לדברי מלונאים רבים מדובר בשלב מאוד מאוחר ולפתיחה ללא שום הסבר הגיוני לכך לאחר שכבר לאחר הסגר הראשון בישראל, כאשר נפתחו חלק מהמלונות, היה ניכר כי אחוז ההדבקה בהם היה קרוב לאפס.
5 צפייה בגלריה
בראון 42 דגריז אילת, הדמיה
בראון 42 דגריז אילת, הדמיה
האם ענף המלונות ייפתח רק בדצמבר? מלון 42 דגריז אילת, מרשת בראון. הדמיה
לאחר שאמש אושר מינויה הרשמי של פרקש הכהן לתפקיד שרת התיירות אמרה היום כי היא נכנסת לאתגר גדול מאוד. "ענף התיירות הוא לא ענף שהוא 'נייס טו האב'. אנחנו מדברים על מעל 130 אלף עובדים ישירים וההשלכות של כל הענף לעוד 40 אלף מועסקים עקיפים".
עוד כתבות בנושא:
פרקש הכהן סיפרה על צוות שהקימה בימים שלפני כניסתה הרשמית לתפקיד במהלך חג הסוכות אשר ינסה לקדם את נושא ערי התיירות הירוקות. "אני מקדישה יום ולילה מהרגע שננכסתי לתפקיד וגם עוד קודם ניצלתי את חג הסוכות כדי ללמוד ולהכין את הרקע כשידעתי שאני מתעתדת לתפקיד".
5 צפייה בגלריה
מלון יו בוטיק כינרת
מלון יו בוטיק כינרת
מתווה לפתיחת אזורי תיירות ירוקים בארץ. מלון מלון U בוטיק כינרת
(צילום: שירי הדר)
לדבריה, ברצונה לקדם איי תיירות ירוקים עם יכולת לפקח על מי שנכנס, בדומה למתווה שהציג ראש עיריית אילת בשבוע שעבר. "אזורי תיירות כמו אילת וים המלח - שהם מיוחדים כי יש אליהם דרכי גישה מאוד ספציפיות וגם תלות מאוד ניכרת בתיירות, אליהם נייצר איזה מנגון כניסה שהוא מוגבל. כמו שלמשל אפשר לנסוע לאיים ירוקים ביוון", אמרה השרה.
"וכך נוכל לפתוח את הכלכלה ולהחיות את האזורים הללו וגם לאפשר לקהל הישראלי קצת ליהנות ולקיים רפואה לנפש כי ידוע שהקורונה פגעה נפשית ולא רק כלכלית".
השרה הדגישה גם רעיון נוסף שבכוונתה לקדם הואו נושא הצימרים ומתווה יצירתי לפתיחתם "בעיניי הרבה יותר בריא ללכת כמשפחה לצימר מאשר לסבא ולסתבא ולהדביק אותם".
5 צפייה בגלריה
גולת הכותרת: ג'קוזי על הגג. DAVE לוינסקי מרשת בראון
גולת הכותרת: ג'קוזי על הגג. DAVE לוינסקי מרשת בראון
עברו למתכונת שהיות ארוכות. מלון DAVE לוינסקי מרשת בראון
(צילום: מקס קובלסקי)
ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף ברשת מלונות בראון סיפר על המצב העגום ברשת ואמר כי לדעתו "הסגר השני היה סגר פוליטי שנכפה עלינו ואף אחד לא הכין לקראתו. פשוט מחדל אדיר. אנחנו כרגע נושאים בנטל וסגרנו את כל המלונות. רשת בראון הצליחה לפתוח אחרי הסגר הראשון שישה מלונות מתוך 14 המלנוות שיש בארץ, במתכונת של שהיות ארוכות, וכרגע מדברים איתנו על אמצע דצמבר לפתיחת המלונות?", תוהה בכעס.
אבגיד הדגיש כי "אנחנו רק רוצים כרגע לחזור לעבוד. אחר כך נדבר עך כל השאר ונילחם. יש כרגע מעל 50 אלף עובדי תיירות שלא עובדים, ענף אסטרטגי לא פחות מענף התעופה. הרי נתנוני ההדבקה בסוף הסגר הקודם עמדו על 0.3, דווקא בתי מלון הם מעולים לבדיקה אפידמיולוגית. הרי עושים צ'ק אין לכל אורח וישר יודעים בדיוק מי נבדק ומי לא. כל המלונות באירופה עובדים בצורה הזאת".
אביה מזרחי מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל תיארה את תמונת המצב כיום ברשת פתאל ואמרה כי "הרשת, על כל 40 בתי המלון שלה בארץ, נמצאת סגורה, מלבד מלון הרודס בתל אביב שפתוח לאנשי העסקים החיוניים שמתארחים עדיין בישראל ואנחנו ממתינים לרגע המיוחל".
מזרחי מגן תיארה את הקיץ כתקופה מוצלחת לענף שהסתיימה בטרם עת. "עברנו קיץ שבו מאות אלפי אורחים שהו במלונות הנופש שלנו באזורי הנופש כמו אילת, טבריה וים המלח. ואז נאלצנו לסגור את בתי המלון שוב בסגר השני. כעת אנו מקווים מאוד שנצליח בעזרתו של ראש עיריית אילת וסגן שר הבריאות והאחראים הרלוונטיים להעביר את התוכנית הקיימת ליוצאים היום לחו"ל, ושאורחים יוכלו להגיע ולהתארח במלונות בערים הירוקות, אחרי שביצעו בדיקות, כמה שיותר מהר".
5 צפייה בגלריה
האם אילת תהיה הראשונה שתוגדר "אי ירוק"?. מלון הרודס אילת
האם אילת תהיה הראשונה שתוגדר "אי ירוק"?. מלון הרודס אילת
האם אילת תהיה הראשונה שתוגדר "אי ירוק"?. מלון הרודס אילת
(צילום מתוך האתר החדש של רשת פתאל)
על השאלה - האם יהיה ניתן לפתוח מלונות לפני דצמבר? ענתה השרה פרקש הכהן כי "כל האמירה של התאריכים היא מיותרת. הרי כל יום התחלואה משתנה. קודם נבנה את התוכנית והמתווה שאנחנו מנסים לקדם ונתקדם. את הצימרים צריך לקדם כפיתרון יצירתי עוד קודם".
לדבריה, "ענף המלונות לא יהיה הענף הראשון שייפתח כידוע אבל נכין את כל התשתית ונדחוף בכל הכוח כדי שברגע שיתאפשר נוכל לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, אני מבטיחה לעשות את המיטב".
5 צפייה בגלריה
משמאל: שרת התיירות אורית פרקש הכהן, ליאון אביד מבעלי רשת בראון ואביה מזרחי מגן מנכ"לית פתאל
משמאל: שרת התיירות אורית פרקש הכהן, ליאון אביד מבעלי רשת בראון ואביה מזרחי מגן מנכ"לית פתאל
משמאל: שרת התיירות אורית פרקש הכהן, ליאון אביד מבעלי רשת בראון ואביה מזרחי מגן מנכ"לית פתאל
(אולפן ynet)
אביגד, שנמצא כעת באתונה, לאור פתיחת מלון נוסף לרשת בבירת יוון, מספר על ההתנהלות שם. "באתונה הסגר מתבצע בצורה מאוד ברורה - עד 12 בלילה הכל עובד ומאז הכל נסגר. כל מי שהולך באוויר הפתוח הולך ללא מסיכות כי אין הדבקה באוויר הפתוח וההסברה עובדת בצורה מאוד ברורה וחלקה". לאחר מכן שאל את השרה מדוע לא נוהגים כך בארץ.
השרה פרקש ענתה לאביגד כי "אחת השיחות הראשונות שעשיתי עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמינץ היא לקבוע דיון כבר במהלך שבוע הבא. אז צפוי להתקיים מפגש שבו נשמע את התעשייה בנושא הזה עם שר המשפטים ניסקורן באופן בלתי אמצעי כדי לטפל בסוגייה החשובה הזאת".