אם מישהו ציפה שמשרד התיירות יעשה משהו כדי לפקח במעט על המחירים המזנקים, ויעודד את הנופש הישראלי להזמין חופשה בישראל, הוא צפוי להתאכזב.
מחירי החופשות בארץ משתוללים ומשרד התיירות, כך נראה, איבד שליטה על המחירים. במשרד אמרו ל-ynet כי הם מתכוונים לשווק חבילות במחיר מפוקח לצרכנים, אבל זה בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.
"המשרד, בהובלת שר התיירות ח"כ יואל רזבוזוב, נמצא בהידברות עם התאחדות המלונות במטרה למצוא דרכים משותפות לשווק מגוון חבילות נופש במחיר שווה לכל נפש", כך נמסר ממשרד התיירות. ולמרות זאת מדגישים שם, כי "אין בכוונת המשרד להתערב במחירי החופשות באופן ישיר".
3 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
סולידריות חד צדדית? מלונות ים המלח ואילת מחוץ להנחות
(צילום: shutterstock)
המסקנה ברורה: אף שישראלים נתבקשו לוותר על טיסות לחו"ל כדי למנוע הדבקה בקורונה, משרד התיירות לא דאג להם לאלטרנטיבה בארץ. המלונאים, שבשיא משבר הקורונה ביקשו מהציבור לחזור ולנפוש בארץ ולהציל את הענף, הזניקו את המחירים ביעדי הנופש המבוקשים. הסולידריות נעלמה. התוצאה: חופשה למשפחה תעלה אלפי ועשרות אלפי שקלים למי שמוכנים לשלם. המחירים האלה, אגב, לא נולדו בתחילת יולי. הם נסקו מעלה עוד קודם, אבל עד כה משרד התיירות נמנם.
שר התיירות ביטל קמפיין גדול אומנם, שמעודד תיירות עירונית ישראלית, אבל גם את זה עשה באיחור וגם הוא לא בדיוק ביטל אותו כמו שהחליט לא להמשיך לתקצב אותו. וממילא מדובר בקמפיין שהתמקד ביעדים עירוניים, בעוד עיקר הבעיה היא באילת בים המלח. האם זה כל מה שבכוחו של המשרד לעשות כדי להילחם במחירים המופרזים? להפסיק קמפיין?
מחירי מלונות תל אביב יולי 2021
במקום הקמפיין העלה המשרד קמפיין חלופי: קבלו 15% הנחה ב-100 מלונות. רק שמבדיקה באתרי האינטרנט של המלונות לא מצאנו אינדיקציה להנחה הספציפית הזאת (אם כי יש הנחות אחרות). צרכן שרוצה למצוא את רשימת המלונות שמשתתפים בהטבה צריך לגלוש לאתר התאחדות המלונות, שלא מוכר לרובנו.
בנוסף, האם 15% הנחה בהרודס ת"א או בממילא ירושלים, ביולי-אוגוסט, יעזרו למשפחה שרוצה להתאוורר, כשהמחירים במלונות האלה גבוהים מאוד מלכתחילה וההנחה לא מהווה שיפור משמעותי? במלון ממילא ההטבה אף מוגבלת בשהייה של שני לילות והיא תקפה רק באמצע השבוע. ואיך ייתכן שבאילת שני מלונות בלבד הצטרפו להטבה: קלאב הוטל וקלאב אין?
3 צפייה בגלריה
עד כמה ההנחות בת"א ובירושלים באמת משתלמות?
עד כמה ההנחות בת"א ובירושלים באמת משתלמות?
עד כמה ההנחות בת"א ובירושלים באמת משתלמות?
(צילום: shutterstck)
שר התיירות, יואל רזבוזוב, אמר באולפן ynet בסוף יוני כי יש לו "ארסנל של כלים" שהוא רוצה להשתמש בהם מול המלונאים. ככל הנראה מדובר בהפחתה ברגולציה במטרה שההנחה למלונאים אולי תגולגל לצרכנים. אבל זה יקרה אולי בקיץ הבא, ובינתיים המחירים גבוהים, גבוהים מאוד.
את עיקר הזינוקים במחירים אפשר לראות בעיר הנופש האולטימטיבית - אילת. בסוכנויות התיירות מדווחים שהמחירים באזורי הביקוש גבוהים השנה ב-20 עד 30 אחוז בהשוואה למחירי שנת 2019. משפחה עם שני ילדים שמעוניינת בחופשה באילת תשלם החל מ-8,000-7,000 שקל לחופשה של שלושה לילות במלון בעיר. חופשה של חמישה לילות יכולה להגיע ל-15 אלף שקל וכשמדובר במשפחה עם ארבעה ילדים, המחירים מאמירים להחל מ-10,000 שקל לשלושה לילות בחלק מהמלונות.
מלונות זולים קיץ 2021
לעומת זאת, באזורים רבים בארץ כמו בחיפה, ירושלים, תל־אביב, נצרת, נתניה, אשדוד ואשקלון הביקושים נמוכים ומשרד התיירות לא מעודד שם חופשות.

ומה קורה כשאתם רוצים להוסיף ארוחות ערב?

כעת מתברר, כי המחירים הגבוהים אינם נעצרים בתעריף החדר. בעוד העלויות ממילא גבוהות, בדיקה שערכנו מגלה כי המחירים מאמירים משמעותית כשרוצים לשלב בחופשה צורך חיוני כמו אוכל.
שימו לב לזינוק במחירים אם תנפשו במלון, כולל ארוחת ערב: שהות במלון דן אכדיה בהרצליה לשלושה לילות בתאריכים 14-11 ביולי למשפחה עם שני ילדים תעלה 6,540 שקל עם ארוחת בוקר. אותו דיל במתכונת של חצי פנסיון תעלה 8,250 שקל - התייקרות של 26%. שלוש ארוחות ערב יעלו 1,710 שקל, 570 שקל לארוחה.
מחירי חוופשה מלונות בארץ: ארוחות בוקר מול חצי פנסיון
בישרוטל גנים, באותם תאריכים לארבע נפשות, המחיר יזנק מ-4,443 שקל ל-5,883 שקל אם תזמינו חצי פנסיון, התייקרות של 1,440 שקל - 32%. בישרוטל ים המלח חצי פנסיון ייקר את ההזמנה ב־20%: 8,892 שקל להזמנה עם ארוחת בוקר בלבד ו־10,692 שקל כולל ארוחת ערב - כלומר תוספת של 1,800 שקל, 600 שקל לארוחה.
בדניאל ים המלח המחיר לחופשה משפחתית עומד על 7,853 שקל, ועם ארוחת ערב 8,526 שקל, תוספת של 673 שקל. בקלאב הוטל אילת סופיריור תשלמו 9,526 שקל עם ארוחת בוקר ו-11,325 שקל עם ארוחת ערב. מדובר בתוספת של 1,799 שקל. בפרימה מיוזיק באילת יגבו מכם 6,300 שקל ועם ארוחת ערב: 7,320 שקל – תוספת של 1,020 שקל.
3 צפייה בגלריה
בריכת המלון הריקה
בריכת המלון הריקה
רוצים חופשה על בסיס חצי פנסיון? תוסיפו עוד עשרות אחוזים למחיר
(צילום: רועי עידן)
בדקנו מה קורה במלונות לא רחוקים מאיתנו, בעקבה שבירדן, שם לפי אתר הזמנת המלונות בוקינג המחירים נמוכים ב-40% ממחירי אילת. במובנפיק ריזורט אנד רזידנס עקבה תשלמו 4,245 שקל להזמנה על בסיס ארוחת בוקר או 6,146 שקל כולל ארוחת ערב. מדובר בתוספת של 1,901 שקל, התייקרות של 45%, אבל מחיר החופשה נמוך ממחירי ישראל.
בדאבל טרי ביי הילטון המחיר נמוך משמעותית: 2,198 שקל עם ארוחת בוקר ו-2,722 שקל לחצי פנסיון. פער של 23% ותוספת של 524 שקל.
במלון אמירה בפאפוס תשלמו 5,348 שקל על הזמנה עם ארוחת בוקר. אם תרצו להפוך את החופשה לבסיס הכל כלול, המחיר לא יעלה משמעותית ויעמוד על 5,929 שקל, פער של 581 שקל.