3 צפייה בגלריה
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ייפתח לראשונה מאז מגפת הקורונה
(מתוך אתר המחנה אושוויץ-בירקנאו)
מחנה אושוויץ-בירקנאו והמוזיאון, המהווים את אחד מסמלי הזיכרון והנצחת השואה, נסגרו למבקרים לראשונה מאז הקמת המוזיאון בשטח המחנה בשנת 1947, בעקבות מגפת הקורונה, אך בקרוב ייפתחו שוב - באופן מקוון לסיורים וירטואליים.
"סגירת המחנה למבקרים ומשלחות מכל העולם לא רק פוגעת במפעל ההנצחה לפשעי הנאצים נגד העם היהודי והאנושות כולה, אלא גם מחזקת מכחישי שואה", מסבירים במוזיאון. "המיזם החדש יאפשר למוזיאון ולקרן אושוויץ בירקנאו להמשיך ולהנציח את זיכרון המקום באמצעות סיורים מודרכים מרחוק גם בימים שבהם השמיים בישראל וברחבי העולם סגורים ויכולת התנועה במרחב מוגבלת. בני נוער, ניצולי שואה ומבקרים נוספים יוכלו לחוות ביקור באחד מסמלי ההיסטוריה, באופן אינטראקטיבי ומשמעותי מרחוק".
מנתוני המוזיאון עולה, כי בימים כתיקונם מבקרים במוזיאון כ-2.5 מיליון איש בשנה, ביניהם משלחות רבות של בני נוער מהארץ ומהעולם. מאז תחילת המגפה הכניסה לאתר מוגבלת, ואין למבקרים אפשרות לצפות במו עיניהם בשרידי אחד הסמלים המשמעותיים של הפשיעה הנאצית נגד האנושות.
מי שעומדים מאחורי המיזם החדשני הם חברת ההייטק הישראלית AppsFlyer, מוזיאון אושוויץ בירקנאו, וקרן אושוויץ בירקנאו. אלו מודיעים היום (שלישי) על השקת תוכנית משותפת, במסגרתה ייצרו אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו ביקורים מקוונים במוזיאון באמצעות סיורים וירטואליים, וסט של עזרים טכנולוגיים לסיורים הפיזיים במקום ברגע שזה יחזור לפעילות. הכוונה היא להשלים את המיזם ולפתוח את הסיורים הווירטואליים בחודש אפריל בסמוך למועד מצעד החיים.
3 צפייה בגלריה
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
מיזם חדש שיקנה סט של עזרים טכנולוגיים לסיור פיזי במקום
(מתוך אתר המחנה אושוויץ-בירקנאו)
התוכנית תאפשר קיום סיורים מקוונים מודרכים במוזיאון ובמחנה לשעבר כדי להנגיש עבור מבקרים מישראל ומרחבי העולם את היכולת לבקר במקום בכל זמן נתון ולהפוך את המקום והזיכרון זמין לכול, גם בימי קורונה ובהתאמה לעולם שאחרי המגפה.
חברת AppsFlyer, באמצעות מרכז האימפקט שלה AppsFlyer Cares, תוביל ותממן את המיזם ביחד עם המוזיאון והקרן. דיסקין, סוכנות קריאייטיב ישראלית, נבחרה מבין חברות רבות ברחבי העולם להוביל את יצירת הפלטפורמה הטכנולוגית. התוכנית תאפשר קיום סיורים חיים ומקוונים במוזיאון ובאנדרטה בהובלת מדריכי המוזיאון.
"בשנת 2020 רק 502 אלף איש ביקרו באושוויץ, כמעט חמישית מהמבקרים בשנת 2019. עקב המגפה, נאלצנו בשנה שעברה לסגור את האתר ההיסטורי למבקרים במשך 161 יום, והשנה הוא טרם נפתח", אמר ד"ר פיוט מ.א סיווינסקי, מנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו. "בין אם באמצעות סיורים מקוונים או סיורים קבוצתיים במקום, אנדרטת אושוויץ והשרידים חייבים להיות זמינים, נגישים ומותאמים לכל מי שמעוניין לראות ולהבין אותם. אי אפשר להשתיק את הקולות מאושוויץ.
"באושוויץ נוכל להתמודד באופן מלא עם השאלות החשובות ביותר בנוגע לאנושות, לחברה, לרעל האנטישמיות, לשנאת גזע ולבוז כלפי אחרים. הזיכרון נותן לנו כוח לפעול באחריות ולתקן את העולם שאנו חיים בו, תוך שהוא משפר אותו עבור ילדינו ונכדינו."
מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו וויצ'יץ סוקוביץ אמר, כי התוצאות העצומות של מגפת הקורונה הבהירו כי יש לאמץ כלים חדשניים בכדי לגשר בין ההיסטוריה להווה ולהיענות לצרכים הגוברים של הדורות הצעירים.
3 צפייה בגלריה
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
המוזיאון ומחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
כ-2.5 מיליון מבקרים בשנה. ב-2020 רק כ-500 אלף איש ביקרו במחנה ההשמדה
(מתוך אתר המחנה אושוויץ-בירקנאו)
אורן קניאל מנכ"ל ומייסד שותף AppsFlyer אמר, כי כאשר נודע לו כי אתר ההנצחה באושוויץ נסגר לראשונה מזה 75 שנים בגלל מגפת הקורונה הוחלט לפעול באופן מיידי.
"שמנו את הפרויקט הזה בראש סדר העדיפויות שלנו משום שהזמן פועל נגדנו", אמר קניאל, "מספר ניצולי השואה הולך ופוחת מדי שנה, ובתוך שנים ספורות כולם ייעלמו. באופן טרגי, נגיף הקורונה האיץ את התהליך הזה, ומוטלת עלינו האחריות להבטיח שגם כאשר הם כבר לא יוכלו לחלוק את הסיפורים שלהם, העולם לא ישכח. סבתי שנפטרה לפני שנתיים איבדה את כל משפחתה באושוויץ ובמחנות ריכוז והשמדה אחרים. זה הסיפור של המשפחה שלי, ושל משפחות ישראליות ויהודיות רבות ברחבי העולם. אנו מודים על ההזדמנות להשתמש במומחיות הטכנולוגית שלנו כדי לקדם יוזמה חינוכית משמעותית שכזו, שתקדם הבנה בין-תרבותית ותזהיר מפני השלכותיהן ההרסניות של הגזענות ושנאת האחר".