חברת התעופה פליי דובאי (Fly Dubai) השיקה הבוקר (ה') לראשונה אי פעם קו טיסות סדיר בין ישראל לאיחוד האמירויות. בגלל המאורע ההיסטורי, שמסמל עידן חדש במערכת היחסים בין ישראל לנסיכויות המפרץ, הגיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו בעצמו לקבל את המטוס עם נחיתתו בנתב"ג. בחודש הבא יחלו חברות התעופה הישראליות בהפעלת קווים לדובאי כך שמידי שבוע יופעלו כ- 50 טיסות בקו ישראל איחוד האמירויות.
טיסה FZ1163 של חברת הלואו קוסט המריאה מנמל התעופה הבינלאומי בדובאי אל נמל התעופה בן גוריון, ובכך עשתה היסטוריה. החברה הפכה לחברת התעופה הראשונה שפתחה קו טיסות סדיר בין ישראל לאיחוד האמירויות. בפליי דובאי מתכוונים להוציא שתי טיסות יומיות- 14 טיסות בשבוע, ובהמשך מתכוונים להוסיף טיסה נוספת.
4 צפייה בגלריה
קבלת הפנים עם זרנוקי המים בנתב"ג לטיסה הרשמית הראשונה של פליי דובאי
קבלת הפנים עם זרנוקי המים בנתב"ג לטיסה הרשמית הראשונה של פליי דובאי
קבלת הפנים החגיגית עם זרנוקי המים בנתב"ג לטיסה המסחרית הראשונה של פליי דובאי
(ynet)
במהלך הטקס נאם ראש הממשלה נתניהו ואמר "זהו רגע היסטורי משום שזו הטיסה המסחרית הראשונה בין דובאי וישראל, יהיו טיסות רבות לשני הכיוונים אבל אפשר להיות ראשונים רק פעם אחת וזה רגע כזה כי אנחנו משנים את ההיסטוריה. זה לא שאנחנו צועדים קדימה אנחנו טסים במהירות לעידן אחר, שבאופן ברור משנה את העתיד, את אנשינו - הם אימצו את זה.
"זהו אחד המפגשים שאנשים שואלים איך הוא לא קרה קודם לכן, ובכן זה קורה עכשיו ואנחנו מפצים על הזמן האבוד. אני רוצה, בלי שמץ של ציניות או הגזמה, להגיד שיש התלהבות עצומה של אנשינו לדבר זה ולעובדה שאנחנו מאפשרים טיסות ישירות בין דובאי, אבו דאבי ומנאמה לתל-אביב ומעבר - למזרח. אני חושב שזה משנה לא רק את המצב של ישראל אלא של האמירויות ובחריין וכל מדינות המזרח, וכל המדינות האחרות שמות לב לזה.
אנחנו נבצע את זה בלי ויזות - זו ברכה וזה יעצים את שיתוף הפעולה בין אנשינו, אז זו היסטוריה בהתהוות. זה מפגש בין עמים וגם מנהיגים. אנחנו מפוררים את הסככוך הישראלי-ערבי והופכים אותו לשיתוף פעולה ערבי-ישראלי, ליצור - לא רק עתיד חדש, אני חושב שכל העולם מסתכל ורואה שאנחנו עושים כאן היסטוריה ואני מברך על כך".
נתניהו התייחס גם לדיבורים על נורמליזציה עם סעודיה ואמר: "אנחנו כבר טסים מעל ערב הסעודית כי כל הטיסות מתנהלות מעל ערב הסעודית, כולל טיסות של חברות ישראליות ואני חושב שזה שינוי מבורך. אני צופה שמעגל הנורמליזציה ימשיך להתרחב. אני אומר את זה בביטחון רב - שום דבר לא מובטח במאה אחוז, אך אם אני צריך לצפות קדימה - נראה עוד מדינות שמצטרפות למעגל בדרך כזו או אחרת, כי אי אפשר לעצור מה שאנחנו עושים".
4 צפייה בגלריה
פליי דובאי
פליי דובאי
טיסה מסחרית ראשונה של פליי דובאי נוחתת בנתב"ג
(צילום: איתי בלומנטל)
נתניהו גם עקץ את שר הביטחון בני גנץ ואמר "לגבי קיום הסכמים, אם נראה גישה אחרת מכיוונה של כחול לבן ושיתוף פעולה, במקום ממשלה בתוך ממשלה, אני חושב שנוכל לעבוד יחד. אם לא, אני מבין שכל אחד מבין שזה מוביל לבחירות. אני מעדיף שנהיה מאוחדים ונעסוק במה שעושים כאן: הבאת השלום האמיתי, הבאת החיסונים עם מיליון חיסונים שנוחתים פה בנתב"ג ויחולקו בארץ וכמובן בכלכלה".
גם מנכ"ל חברת התעופה, ע'יית' אל-ע'יית' הגיע לאירוע ההיסטורי, על מטוס הבואינג 737 יחד עם בכירים נוספים ובערב יקיימו מסיבת עיתונאים בתל-אביב. אל-עיית' אמר כי: "עבורי זהו כבוד לבוא לכאן בטיסה הראשונה של פליי דובאי לתל-אביב. אנחנו דור בר-מזל", אמר ופנה לנתניהו, "ראש הממשלה, אנחנו הדור שהבין את הפוטנציאל ואתה המנהיג שאיפשר לנו לבנות משהו מיוחד.
4 צפייה בגלריה
כך זה נראה מנתב"ג הבוקר: טיסת פליי דובאי לת"א
כך זה נראה מנתב"ג הבוקר: טיסת פליי דובאי לת"א
כך זה נראה מנתב"ג הבוקר: טיסת פליי דובאי לת"א
(צילום: מתי גולדשטיין)
"באיחוד האמירויות 40-50 שנה לא היה כלום, היה לנו מדבר אבל הייתה לנו מנהיגות עם חזון שרק רצתה להביא את הטוב ביותר לאנשיה. עבדנו מאוד קשה ליצור משהו מיוחד, שאנחנו מאוד שמחים היום לחבר עם מדינת ישראל כמו שאמר רה"מ - לבנות עתיד חיובי, משגשג וחזק ממה שהיה לנו ובתקווה, שזה יהיה האור שיאיר את כל האזור ויחזק אותו".
מנכ"ל פליי דובאי סיים את דבריו שוב בפנייה לראש הממשלה ואמר: "תודה על ההזדמנות ואני מבטיח לך שלא נאכזב אותך. אנחנו שמחים לשמוע שנושא הוויזה נפתר כי זה עוד משהו שהיה צריך לקרות. יש הרבה אנשים שמתקשרים ורוצים לבוא לכאן וברגע שזה יקרה, כמובן באיחוד האמירויות יגיעו רבים מהאזרחים, תודה רבה לכם, זה כבוד לנו".
נזכיר שלפני כשבועיים מטוס של פליי דובאי נחת בארץ, אך אז היה מדובר בטיסת צ'רטר עם מטוס שהגיע לישראל ריק מדובאי, כדי להמריא כשעה לאחר מכן בחזרה לאמירויות עם 170 נוסעים, בהם אנשי עסקים ונציגי חברות תעופה ומשרדי ממשלה.

זמן הטיסה מדובאי לישראל ובכיוון ההפוך עומד על כשלוש שעות טיסה. כיום, מאחר וטרם חלפו 30 יום מאישור צו הכניסה לישראל המסדיר פטור הדדי מויזות בין אזרחי שתי המדינות, הגיעו במשרד החוץ להסדר עם האמירתים שיאפשר כניסת תיירים ישראלים באופן מיידי. לפי הסדר חברות התעופה הישראליות יוכלו למלא טופס מקוון באמצעותו יקבלו תיירים ישראלים אישור להכנס לאיחוד האמירויות. יש לציין שכיום, בגלל מגבלות הקורונה, תיירים אינם רשאים להיכנס לישראל ובהם גם אזרחי האמירויות.
4 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
הקרב על דובאי
(shutterstock)
מעל 50 טיסות סדירות יהיו במהלך השבועות הקרובים בקו שבין ישראל לאיחוד האמירויות. בנוסף לטיסות פליי דובאי - שאותה מייצגים בארץ חברת "אופן סקיי", החל מהשבוע הבא יצטרפו לקו זה החברות הישראליות: ישראייר עם שבע טיסות בשבוע לדובאי, ארקיע גם כן עם שבע טיסות בשבוע ואל על עם 14 טיסות בשבוע לדובאי. החל מחודש מרץ ייכנסו שבע טיסות בשבוע של חברת איתיחאד לאבו דאבי.