המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון עשה אתמול היסטוריה, כשטס לחלל ושהה במשך כמה דקות כשהוא מרחף בחללית בגובה של 88 ק"מ מעל פני כדור הארץ. פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, אמר הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet כי זה רק עניין של כמה שנים עד שבני אדם יוכלו לטוס לחלל למשך זמן רב יותר ובעלות נמוכה בהרבה.
אז האם ברנסון הגיע באמת לחלל? פרופ' בן ישראל השיב שהתשובה לא חד משמעית: "כן ולא, זה עניין של נקודת השקפה. בשביל לטוס בחלל באופן מלא, צריך להשתחרר מכוח המשיכה של כדור הארץ. להשתחרר אי אפשר, כי כדור הארץ מושך כל עצם, לא משנה באיזה מרחק הוא נמצא. אבל, אם מסתובבים סביב כדור הארץ, ונוצר כוח מהסיבוב שזורק אותך החוצה, כוח צנטריפוגלי שמאזן את המשיכה, אתה לא מרגיש כבידה. בשביל זה צריך להגיע למהירות של כמעט 8 ק"מ בשנייה. את זה לא עשו לא אתמול ותיירי החלל למיניהם לא יעשו את זה בזמן הקרוב.
"במקום זה, יורים משהו שטס מהר, אבל לא במהירות שמכניסה אותו למסלול סביב כדור הארץ, ולמשך 4-3 דקות יש מספיק כוח שזרוק אותך החוצה, מאזן את כוח המשיכה, וכתוצאה מהדבר הזה נראה לך שאתה צף באוויר, כמו שאנחנו רגילים לראות בסרטים, שאנחנו מכירים מאסטרונאוטים בחלל. אז למשך 4-3 דקות - אפשר להגיד שכן".
לדבריו, בשנים האחרונות יש טרנד עולמי לטוס לחלל. "בשנים האחרונות העיסוק בחלל, הטיסה לחלל, השיגור של לוויינים לחלל - הולך נעשה מעיסוק של ממשלות, של ממסדי ביטחון, של תקציבים, כי דרוש על זה תקציבים של מיליארדרים, הולך ונעשה עיסוק של אזרחים", אמר פרופ' בן ישראל. "יש לנו לפחות שלושה אזרחים כאלה, שהם בונים במקביל לנאס"א יכולות חלל. אחד מהם הוא ריצ'רד ברנסון שראינו אותו אתמול. השני, ג'ף בזוס, שהולך לטוס בעוד שבוע עם רכב חלל מתחרה שהחברה שלו בנתה. והשלישי, אילון מאסק. מאסק הודיע כבר שהוא לא רוצה להיות מהראשונים, הוא רוצה לראות קודם כל שזה עובד כי צריך פה זהירות מפני שזו טיסה מסוכנת. אז כבר הדבר הזה הוא סוג של טרנד לקראת אזרוח של הדבר הזה, שבסופו של דבר יהיה לא רק 4-3 דקות, זו רק ההתחלה, אלא ממש בני אדם יוכלו לקנות כרטיס ולנסוע לכמה ימים לחלל".

2 צפייה בגלריה
בדרך לחלל
בדרך לחלל
בדרך לחלל
(צילום: וירג'ין גלקטיק)
2 צפייה בגלריה
ששת משתתפי הטיסה
ששת משתתפי הטיסה
ששת משתתפי הטיסה
(צילום: AP)
ומתי נוכל לקנות כרטיס טיסה לחלל, ולא לשלם בין מאות אלפי לעשרות מיליוני דולרים? פרופ' בן ישראל: "כשאת שואלת אותי מתי אנשים יוכלו לטוס לחלל, הכוונה היא בלקנות כרטיס במחיר של, נגיד, אלפי דולרים, עשרות אלפי דולרים, לא במחיר של מיליוני או עשרות מיליוני דולר כמו שהמצב היום. זה עניין של אני מעריך סדר גודל של משהו בין 10-5 שנים". פרופ' בן ישראל אמר כי אם תהיה לו אפשרות, גם הוא ירצה לטוס לחלל.
בסיום הריאיון הזכיר פרופ' בן ישראל את "בראשית 2", המשימה הישראלית שאמורה לצאת לירח ב-2024. "אתמול הוצאנו הודעה רשמית שאנחנו מתניעים את 'בראשית 2', למרות שזה נראה לא קשור לתיירות בחלל, זו חללית שהיא תנחת על הירח בלי בני אדם. גם היא חלק מהמגמה הזאת, שמי שעושה את זה זו לא הממשלה, זה לא משרד הביטחון והטכנולוגיות הביטחוניות. מי שעושה את זה זו קבוצה של אזרחים פרטיים, גם היזמים, גם המממנים, גם אלו שבונים את היכולת הזאת, זו חלק מאותה מגמה. זה מרגש".
ברנסון, המכונה אסטרונאוט 001 במשימה, הקדים בתשעה ימים את מייסד אמזון, ג'ף בזוס, שאמור לצאת גם הוא למסע קצר בחלל ב-20 ביולי בחללית "ניו שפרד" של חברת בלו אורייג'ן שבבעלותו. המיליארדר הבריטי, שצפוי לחגוג את יום הולדתו ה-71 שבוע הבא, אמר בסוף השבוע: "אינני חושש כלל. זה חלום חיי. אני בשנות ה-70 לחיי עכשיו - אז זה או שאתה משחרר את עצמך או שאתה שומר על כושר ונהנה מהחיים". בתמונות שצולמו היום, לפני השיגור הוא נראה מחויך. ברנסון גם נופף לעבר הקהל שהגיע לצפות בהמראה.