6 צפייה בגלריה
משלחת המשפיענים הסינים בראש הנקרה
משלחת המשפיענים הסינים בראש הנקרה
משלחת משפיענים סינים בראש הנקרה, קיץ 2023
(צילום: Sina Weibo)
תערוכה ישראלית חדשה במטרו העמוס בשנגחאי, שיתוף פעולה ישראלי עם וייבו (Weibo), המקבילה הסינית לפייסבוק, ואירוח של משלחת משפיענים סינים שטיילו ברחבי הארץ וסיפרו למיליוני עוקביהם כמה יפה ומחמד בישראל – קיץ 2023 היה הקיץ שבו החליטו במשרד התיירות לחזר בכל הכוח אחרי התיירים מסין בתקווה לזכות בשטף של מבקרים מהמעצמה מהמזרח. כעת, כמעט חודש לאחר פרוץ המלחמה והכתף הקרה שהפנתה בייג'ינג לירושלים, מסרבים במשרד התיירות להכריז על שינוי כיוון, אך מודים כי אחרי המלחמה הכל ייבחן מחדש.
"הקמפיינים של משרד התיירות בחו"ל הוקפאו עם פרוץ המלחמה", נמסר ממשרד התיירות בתשובה לשאלת ynet. "המשרד נערך כדי להביא להתאוששות מהירה ביום שאחרי, הן ביצירת מתווה לתמיכה בתעשיית התיירות והן ביצירת תוכנית התנעה יעילה. קהלי היעד ושווקי המיקוד נבחנים מחדש".
במשרד התיירות, נזכיר, ראו בתיירים הסינים מכרה זהב פוטנציאלי. לפי נתוני סקר של המשרד, התייר הסיני נחשב לתייר שמוציא הכי הרבה כסף ליום במהלך חופשה בישראל – 236 דולר ליום פר תייר, לעומת הממוצע שעומד על 180 דולר. פוטנציאל התיירות מסין, כך הסבירו במהלך הקיץ הוא עצום, ואף והתעצם באופן משמעותי בעשור האחרון – בשנת 2019, לפני מגפת הקורונה, יצאו כ-155 מיליון תיירים סינים לטייל בעולם, פי שלושה ממספר התיירים הסינים בעולם ב-2010.
6 צפייה בגלריה
פוסט לדוגמה על ביקור של משפיען סיני בראש הנקרה
פוסט לדוגמה על ביקור של משפיען סיני בראש הנקרה
פוסט לדוגמה על ביקור של משפיען סיני בראש הנקרה
(צילום מתוך וייבו)
6 צפייה בגלריה
הקמפיין של משרד התיירות ברשת וייבו הסינית
הקמפיין של משרד התיירות ברשת וייבו הסינית
הקמפיין של משרד התיירות ברשת וייבו הסינית
(צילום באדיבות משרד התיירות)
6 צפייה בגלריה
תערוכת ישראל בתחנת מטרו בשנגחאי
תערוכת ישראל בתחנת מטרו בשנגחאי
תערוכת ישראל בתחנת מטרו בשנגחאי, אוגוסט 2023
(צילום באדיבות הקונסוליה הכללית של ישראל בשנגחאי)
עלות הקמפיין הישראלי בקיץ 2023, כולל קידום המדיה ברשת הסינית ואירוח המשפיענים, עמדה על כ-300 אלף שקל. נזכיר עוד כי עד לפני מגפת הקורונה במשרד התיירות מיקדו מאמץ רב בשוק הסיני, והשקיעו בו עשרות מיליוני שקלים בשנה. 2019 אף הייתה שנת שיא עם יותר מ-150 אלף כניסות לישראל של תיירים סינים, כאשר למעלה מ-60 אחוזים מהם נכנסו במסגרת קבוצתית. אולם, בעקבות התפרצות המגפה, תנועת התיירים מסין נעצרה לחלוטין.
אז מה קרה ביחסי סין-ישראל מאז 7 באוקטובר? ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבייג'ינג בוטל, הממשלה הסינית נמנעה מלגנות את חמאס למרות מעשי הזוועה שלו, ואף סיכלה יחד עם רוסיה החלטה במועצת הביטחון שתוקיע אותו מפורשות. ברגע האמת דבקה סין בהתייצבות המסורתית שלה לצד הפלסטינים, ומראית העין של אובייקטיביות סינית במזרח התיכון התפוגגה.
שלשום פורסם כי שמה של ישראל הוסר מהמפות של ענקיות הטכנולוגיה הסיניות באידו ועליבאבא. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", במפה של באידו בשפה הסינית מופיעים הגבולות של ישראל וכן ערים מרכזיות והשטחים הפלסטיניים, אבל שמה של ישראל לא מופיע. שמה של ישראל נעלם גם מהמפות של שירות Amap שבבעלות עליבאבא, שבו אפילו מדינות זעירות כמו לוקסמבורג מופיעות. ישראלי שחי בסין אמר ל-ynet כי למהלך יש משמעויות כלכליות, שכן אנשי עסקים שמעוניינים לחפש כתובת, גורם או חברה בישראל לא יכולים למצוא אותה כי המדינה לא קיימת במפות הסיניות.
6 צפייה בגלריה
המפה הסינית, ללא שמה של ישראל
המפה הסינית, ללא שמה של ישראל
המפה הסינית, ללא שמה של ישראל
באופן רשמי סין מציגה עצמה מאז פרוץ המלחמה כגורם ניטרלי. אבל האם אפשר להיות ניטרלי בסוגיה שכזאת? השליח הסיני למזרח התיכון, ז'אי ג'ון, שוחח בשבועות האחרונים עם גורמים פלסטינים, מצרים וישראלים, ולבכירים בירושלים הוא אמר כי לסין "אין אינטרסים אנוכיים בסוגיה הפלסטינית, אלא היא עומדת תמיד לצד השלום, ההגינות והצדק, ורוצה לעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי לקדם שלום".
גם התקשורת הסינית תקפה קשות את ישראל מאז תחילת המלחמה, ובין השאר ציטטה דיווחים מאיראן שלפיהם צה"ל עושה שימוש לא חוקי בפצצות זרחן. במכון SIGNAL דיווחו כי אחרי המתקפה של 7 באוקטובר מיעטו כלי התקשורת בסין לסקר את סיפורי הזוועה מיישובי העוטף שהחרידו את העולם, ובמקום זאת הובלטו בהם הפצצות ישראל בעזה, וגם לדיווח עליהן לא צורף ההסבר שלפיו ישראל תוקפת תשתיות של חמאס.
אין פלא אפוא שאחרי מתקפת הטרור ספגה שגרירות ישראל בבייג'ינג שלל הודעות עוינות ברשתות החברתיות, ועלייה נרשמה בגילויי האנטישמיות באינטרנט הסיני ומחוצה לו. בשבוע הראשון למלחמה נדקר בבייג'ינג עובד של שגרירות ישראל בסין, וברשת הסינית הופיעו מאז השוואות של ישראל לנאצים, טענות שהיהודים שולטים בעולם בעזרת עושרם ה"לא פרופורציונלי", ופוסטים שבהם המעיטו הגולשים הסינים בממדי השואה.
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)

"ישראלים לובשים בגדים מסין ונוהגים במכוניות סיניות"

אז האם אחרי כל זה ישראל תמשיך לחזר במרץ אחרי התיירים הסינים? ייתכן שכן. "אם אהדה או שנאה לישראל היו קריטריון להעדפות בתחום השיווק התיירותי, לא היינו זקוקים לתקציב שיווק", אמר ל-ynet יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל. "מדי בוקר הישראלים קמים ליומם ולובשים בגדים שיוצרו בסין, נוסעים ברכבים חשמליים סיניים ומדברים בטלפונים סיניים. בעניין הסיני השכל הישר צריך להוביל ולא תגרנות רגשית.
"תמיד, ובמיוחד בתקופה שתגיע אחרי הלחימה, ישראל תצטרך לעודד ביקורי תיירים מכל העולם ובוודאי ממדינה כמו סין שהחשיבות שלה דרמטית בעולם. תיירים שחוזרים מישראל לארצם הופכים לשגריריה הנאמנים והטובים ביותר. תיירות נכנסת היא אמצעי היעיל ביותר לגיוס תמיכה בישראל ושיפור תדמיתה. כל תייר, ובמיוחד מסין, רצוי ויש להשקיע בעידוד אלה מסין שמעוניינים לבקר בישראל".