אם תחילת השבוע בישרה אופטימיות עבור ענף התעופה ועבור מי שתכנן לטוס בחגים מבלי לחזור לבידוד בחזרה ארצה - עם הסרת המגבלה עבור מתחסנים במנה השלישית שחוזרים ממדינה "כתומה", הרי שהמחצית השנייה של השבוע פחות שמחה, או לכל הפחות לא ודאית כלל וכלל.
זאת לאחר שהאיחוד האירופי הוציא את ישראל מרשימת המדינות ה"ירוקות" ומיד לאחר מכן פורטוגל הודיעה שאין כניסה לתיירים מישראל - מחוסנים, מחלימים ולא מחוסנים. קצת לאחר מכן איטליה הודיעה שהיא מקשיחה את תנאי הכניסה עבור ישראלים וכעת מחוסנים ומחלימים לא יוכלו להיכנס חופשי למדינה כפי שהיה עד כה, אלא בהצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה שנעשתה ב-72 השעות שלפני הטיסה. לא מחוסנים ייאלצו להיכנס לבידוד של חמישה ימים.
כעת נשאלת השאלה המתבקשת האם פורטוגל היא הסנונית הראשונה שסוגרת שעריה בפני ישראלים או שיתר המדינות ינהגו אחרת? אולי יותר כמו איטליה שעדיין מאפשרת כניסה אך בהחמרה מסוימת. וגם - עד כמה זה משפיע על התיירים הישראלים וסוכנויות הנסיעות שרק לפני מספר ימים כבר חשבו שאפשר לטוס בחופשיות כמעט לכל מקום בעולם מבלי לחזור לבידוד?
7 צפייה בגלריה
נאפולי איטליה
נאפולי איטליה
לא סוגרת שערים אך מקשיחה תנאי כניסה לישראלים. איטליה
(צילום: shutterstock)
כך למשל, חברות התעופה אייר אירופה וטאפ פורטוגל, שרק השבוע החלה בטיסות ישירות לליסבון, הגדילו את הטיסות אל פורטוגל. וכעת יש עננה גדולה על עתיד הטיסות שחודשו ליעד זה. מ"טאפ פורטוגל" נמסר ל-ynet כי "לצערנו ממשלת פורטוגל החליטה שלא לאשר כניסת בעלי דרכון ישראלי לפורטוגל בתוקף מיידי. טאפ פורטוגל תחל הבוקר להודיע לנוסעים על ביטולי הטיסות". זה תקף כמובן גם עבור הנוסעים שהיו אמורים לטוס עוד הערב ב-18:00 מנתב"ג לליסבון.
מי שכן מיהרה לבטל את טיסותיה עוד קודם זאת חברת אל על, שגם חידשה את הקו בין ישראל לפורטוגל רק לאחרונה. וכך נמסר אתמול ללקוחות בהודעת מסרון SMS: "חשוב לנו לעדכן כי ממשלת פורטוגל הודיעה אתמול כי לא תאפשר כניסת ישראלים לשטחה. אנו מאפשרים לך להחליף את הכרטיס שברשותך לטיסה חלופית לברצלונה או לכל יעד אחר באירופה ללא עלות. את השינוי ניתן לבצע דרך מוקד השירות בהודעת ווטסאפ. במידה והזמנתך בוצעה אצל סוכן נסיעות, באפשרותך לפנות לסוכן לביצוע השינוי".

הקהל הישראלי לא נרתע מהחלטת פורטוגל

לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "ההחלטה של פורטוגל היא חריגה וכרגע אנחנו לא רואים השפעה על ההזמנות. יש מאמץ מכמה כיוונים שונים שההחלטה תשונה בקרוב".
ואכן, לפי נשיא עמותת ״מעבר לקשת פורטוגל״, עו״ד איתי מור, נראה שאולי יש עוד תקווה לשינוי החלטת הממשלה בפורטוגל. "נמשיך להפעיל לחצים על מקבלי ההחלטות כדי להסיר את הגזירה במהרה".
שינוי מדיניות כניסת ישראלים לאירופה פורטוגל איטליה
על השאלה - האם רואים עצירת הזמנות או ביטולים מצד ישראלים שתכננו לטוס לאיטליה, השיב אבישי כהן, מנכל אמדאוס ישראל, כי "לא רק שאין שינוי בהזמנות לארץ המגף, רואים אפילו גדילה במספר אחוזים בהזמנות לשם".
טלי נוי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של איסתא, מסרה כי "כל עוד היינו בתסריט של ההחלטה הנוקשה שחייבה לסגור את השמיים לרוב היעדים ולחזור לבידוד של שבוע ימים הרגשנו מצד לקוחות רבים בלבול וחשש ועצירה בהזמנות. מרגע שהממשלה החליטה על הסרת הבידוד מרוב היעדים ופתחה את האופציה לחסן את כל האוכלוסייה בחיסון שלישי ראינו מיד גידול משמעותי ליעדים כמו אמסטרדם, ברצלונה, איטליה, אנגליה ויוון - שהיו עד עכשיו מדינות 'כתומות' שחייבו בידוד".
אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של בלו בירד איירווייז וקבוצת קווי חופשה, אמר: "להכרזה של פורטוגל, שמטופלת ממש ברגעים אלא על ידי משרד החוץ הישראלי מול מקבילו הפורטוגלי, אין כל השפעה על היעדים אליהם נוהרים הישראלים. מניתוח ההזמנות של שלושת הימים האחרונים - מרגע ההכרזה על הסרת חובת הבידוד, נוהרים הישראלים להזמין טיסות לחו"ל, כך על פי נתוני אתר ההזמנות של הדקה ה-90". לדבריו, מרבית ההזמנות הן ליעדים המוכרים והקרובים כמו כרתים, רודוס, חבילות נופש לבירת יוון, אתונה וכן חופשות חגים בבודפשט ובפראג.
7 צפייה בגלריה
ליסבון
ליסבון
נסגרה לעת עתה לכניסת ישראלים - בירת פורטוגל
(צילום: shutterstock)
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, הסביר כי "לפי הערכה שלנו מרבית ממדינות אירופה יימנעו מהגבלות כלשהן על מחוסנים מישראל, בוודאי מדינות כמו יוון, קפריסין איטליה וספרד. ההחלטה של ממשלת פורטוגל גם היא בסבירות גבוהה לשינוי לאחר שיובהר כי חלק ניכר מהישראלים שצפויים לטוס ממילא יחוסנו במנה שלישית. בכל מקרה, הטסים מוגנים על פי רוב מבחינה צרכנית בין אם דרך חברות התעופה או דרך הסיטונאים השונים".
רונית סגל, מנכ"לית סוכנויות פספורטכארד ודיוידשילד הוסיפה: "השבוע זיהינו עלייה של פי שלושה בביקושים ביחס לממוצע החודש האחרון. קהלים גדולים מתקשרים לראשונה עם שאלות כלליות וניכר שמדובר בקהל נוסעים שמתכנן חופשה לראשונה מאז 2019".
עוד אמרה כי פספורטכארד היא החברה היחידה המעניקה כיסוי ביטול נסיעה למבוטחי החברה, הנאלצים לבטל את טיסתם במקרים שבהם ילדיהם חולים או מבודדים - גם במצבים שבהם הילדים לא היו אמורים לטוס מלכתחילה ורק ההורים.

ומה לגבי המחירים?

עם העלייה בביקושים כמובן שאפשר לצפות שגם המחירים המוזלים יחלו להשתנות ולעלות. עם זאת ומבדיקה שערכנו, עדיין ניתן להזמין טיסות זולות מאוד עם חברות הלואו קוסט, דוגמת ריינאייר ווויזאייר לאיי יוון ויעדים קלאסיים באירופה, תמורת עשרות דולרים בלבד. כך למשל מצאנו טיסות לכרתים ב-31 דולר עם חברת הלואו קוסט האירית, ריינאייר.
רק זכרו שאם מדינת היעד שלכם משנה לפתע את נהלי הכניסה אליה, דוגמת פורטוגל, וחברת התעופה לא ביטלה מעצמה את הטיסה - לא בטוח שתראו את כספכם בחזרה. שכן החוק מחייב מחברת תעופה להחזיר את הסכום עבור הכרטיס רק במקרה שהיא ביטלה את הטיסה ולא אם אינכם יכולים לטוס ליעד כזה או אחר.
7 צפייה בגלריה
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה כרתים
אפשר לטוס בזול - רק שימו לב לאותיות הקטנות של חברות התעופה, בדגש על הלואו קוסט
(צילום: shutterstock)
נגדיל ונאמר, שבמצבים כאלה, ניתן לראות הבדל בין חברות לואו קוסט שלא יבטלו טיסות, גם אם הטיסות ייצאו ריקות, רק כדי לא להחזיר את הכסף לנוסעים, בעוד שחברות אחרות, דוגמת אל על וטאפ פורטוגל ביטלו את טיסותיהן לליסבון וכעת מחויבות להחזיר.
בנוסף, נמסר לנו מחברת אמדאוס, חברה לפתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות שעל מערכותיה עובדים כ-3,500 סוכנים מתוך 4,500 סוכני נסיעות בישראל, כי ברגע שמזמינים חבילת נופש או כרטיסי טיסה מספק ישראלי (סוכנות נסיעות, חברת תעופה וכו') אזי האפשרות לקבלת הכסף בחזרה או לפחות להמיר את הכרטיס בכרטיס טיסה אחר היא גבוהה יותר מאשר אם מזמינים מחברות זרות שפחות מחויבות למצב בישראל.
7 צפייה בגלריה
דובאי מלמעלה מבניין הבורג' חליפה
דובאי מלמעלה מבניין הבורג' חליפה
דובאי ב-123 דולר בטיסה סדירה עם כל השירות
(צילום: יהונתן בניה)
לאור כל הנאמר, חברת גולף אייר, החברה הלאומית של בחריין, הודיעה היום (יום ה') על טיסות מאוד מוזלות ליעד הפופולרי - דובאי. החברה תשיק קו טיסות עם קונקשן קצר בבחריין במחיר השקה של 123 דולר לכרטיס כולל כבודה וארוחה.
גולף אייר צפויה להתחיל להטיס לבחריין ב-4.10.21 בטיסות ישירות וראשונות, וכאמור גם אל דובאי שנמצאת במרחק שעה וחצי טיסה מבחריין.

הנוסעים שהחליטו לא לוותר ולטוס בחגים

ישראלים מודאגים שמיהרו לרכוש חופשה השבוע לאחד היעדים בחו"ל שמהם הוסרה הדרישה לבידוד של שבוע בחזור מספרים על מצבם כרגע.
אילנה שטיין, בת 53 מכפר ורדים החליטה שהיא מצטרפת לבן זוגה רוני, בן ה-63 בנסיעתו לברצלונה. "אמרתי איזה כיף! סוף-סוף מותר", סיפרה שטיין לאחר שהשניים התחסנו מבעוד מועד בחיסון השלישי ולא מתכוונים לוותר על הנסיעה המתוכננת.
7 צפייה בגלריה
הזוג שטיין שלא מבטל את הנסיעה לברצלונה
הזוג שטיין שלא מבטל את הנסיעה לברצלונה
הזוג שטיין - לא מבטלים את הנסיעה לברצלונה
(אלבום משפחתי)
"צריך ללמוד לחיות לצד הנגיף ובמטוס להקפיד על מסכה מעל האף כל הזמן. זה לא כזה נורא הרי מדובר בטיסה קצרה. גם בברצלונה נקפיד על הנחיות המגבלות שם והיכן שצריך להקפיד על עטיית מסכה - לא נחפף. זו הבריאות שלנו על המאזניים. לא משחקים עם הבריאות. אבל מרגישים לגמרי יותר מוגנים מאז שקיבלנו את החיסון השלישי וגם עבר כבר שבוע, כך שאנחנו כשרים לטוס לספרד שנחשבת מדינה 'כתומה' בלי חובת בידוד בחזור לשבוע ימים".
אלמוג ונועם, שזה עתה נישאו היו אמורים לטוס לירח דבש במלדיביים, שיתפו אותנו וסיפרו: "הייתה לנו חופשת ירח דבש מתכוננת למלדיביים שנאלצנו לבטל כי לא רצינו לחזור לבידוד של שבוע ימים. אבל ברגע שהוכרז בתחילת השבוע שהממשלה מסירה את חובת הבידוד לשבוע ממדינות 'כתומות' למחוסנים בחיסון השלישי, מיהרנו להתחסן והחזרנו לזירה שוב את ירח הדבש. כולי תקווה שבאירוע מתגלגל שכזה לא תבוא פתאום בשורה משביתת שמחות שתאסור כניסה של ישראלים מחוסנים למלדיביים כפי שקורה כעת עם פורטוגל. אין רגע של שקט בכל הקורונה הזו. גם חיסון שלישי לא מגן עלינו ומחזיר לשגרה אז מה כן?"
7 צפייה בגלריה
אלמוג ונועם מחכים למלדיביים
אלמוג ונועם מחכים למלדיביים
אלמוג ונועם מחכים להאנימון במלדיביים
(צילום: ran_shainberger_photography)
עו"ד חנן פדר, בן 52 מתל אביב, כבר ידע ביטולי חופשות רבים בשנתיים האחרונות וכעת למד להזמין רק כאשר יש לו אפשרות לבטל את החופשה ולקבל את כספו בחזרה. "רק לאחרונה הזמנו חופשה משפחתית לחגים באתונה אך ביטלנו אותה לאחר שראש הממשלה ביקש שלא לטוס אם לא חייבים. לפני שנה היינו אמורים להפליג עם רויאל קריבייאן וגם זה בוטל ושם אף נאלצתי לתבוע אותם כדי לקבל את כספי בחזרה, גם הכסף על חופשת סקי שהייתה מתוכננת למרץ האחרון אבד". סיפר פדר שלאחרונה החליט עם אשתו רקפת להחזיר את החופשה לבירת יוון.
7 צפייה בגלריה
משפחת פדר עם בן ה-16 נרגשים מהחופשה לאתונה בסוכות
משפחת פדר עם בן ה-16 נרגשים מהחופשה לאתונה בסוכות
משפחת פדר עם בן ה-16 נרגשים מהחופשה לאתונה בסוכות
(אלבום משפחתי)
"מרגע שהסירו את מגבלת הבידוד ממדינה 'כתומה' למי שהתחסן בשלישית ולאור העובדה שגם פתחו את מערך החיסונים מגיל 12 ומעלה, מיד תיאמנו תור לחיסון לבן הזקונים שלנו בן ה-16 וגם אותו ניקח איתנו לחופשה בסוכות לאתונה. אם חלילה משהו ישתבש, הרי שבחברת קווי חופשה כבר הוכיחו לי בעבר שהם מחזירים את כל הכסף וזה מקל על המחשבות שמא משהו ישתבש עד סוכות".