צה"ל הודיע אמש (שבת) כי כביש 10 שעובר בצמוד לגבול מצרים ונחשב לאחד הכבישים היפים ביותר בארץ לא ייפתח עבור מטיילים במהלך חג החנוכה. זאת בשל החלטה המועצה האזורית רמת הנגב לסגור לתנועת אזרחים את כביש 171, שמוביל אל אתרי טיול פופולריים בנגב וגם אל כביש 10. המשמעות – לא ניתן יהיה לצפות בתופעת "הסנה הבוער" שמתרחשת בהר כרכום ביום הקצר ביותר בשנה (21 בדצמבר).
מאז מתקפת הטרור על האוטובוס שהיה בדרכו לאילת ב-2011, רובו של כביש 10 היה סגור לתנועת אזרחים ושימש רק את כוחות הביטחון. אולם בשנים האחרונות, בעקבות שיתוף פעולה בין שותפות תיירות הר הנגב לבין צה"ל, הצבא פותח את הכביש לתנועת מטיילים בחגים וגם אחת לחודש באחד מסופי השבוע. בשנה שעברה הכביש נפתח במיוחד גם ביום הקצר ביותר בשנה, לראשונה זה עשור, ולמקום הגיעו המונים.
בהודעת דובר צה"ל שפורסמה אמש הוסבר כי ההחלטה התקבלה "בעקבות הערכת המצב ובהתאם להחלטת מועצה אזורית רמת הנגב". "זו החלטה נכונה לא לפתוח את כביש 10 כשכביש 171 סגור", אומר ל-ynet ראש המועצה רמת נגב ערן דורון, ומוסיף: "סוגיית סגירת כביש 171 נבחנה שוב על ידי משרד התחבורה ומשטרת ישראל ונמצאה מחויבת המציאות – ובתרגום פשוט הכביש מסוכן לתנועה. בטיחות המטיילים גוברת במקרה זה על זכות הציבור לטיול".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לדברי ערן דורון ולפיהם הסוגייה נבחנה שוב על ידם, כי "ההחלטה התקבלה על ידי ראש המועצה, שהכביש נמצא בתחום שיפוטה".
6 צפייה בגלריה
המונים צופים בסנה הבוער בשעה 12:00
המונים צופים בסנה הבוער בשעה 12:00
21 בדצמבר 2021: המונים צופים בסנה הבוער בשעה 12:00
(צילום: גלעד כרמלי)
6 צפייה בגלריה
מתכוננים לשעה 12 מול הסנה הבוער
מתכוננים לשעה 12 מול הסנה הבוער
לפני שנה: מתכוננים לשעה 12 מול הסנה הבוער
(צילום: גלעד כרמלי)
מפה כביש 10 גבול עם מצרים אסף קמר

6 צפייה בגלריה
כביש 10
כביש 10
כביש 10
(צילום: רויטרס)
"חנוכה הוא החג של כביש 10, ומאז 2012 זה ידוע לכל מטייל ברחבי ישראל. אבל השנה הצבא החליט משיקולים שבוודאי לא קשורים לביטחון לסגור למטיילים את כביש 10", אמר מדריך הטיולים הוד שטרלינג מ"טיולי רדיוס". "חברות נאלצו לבטל טיולים להר כרכום, מדובר על נזקים של מאות אלפי שקלים. אז אם המטרה של המריבה הזו בין המועצה האזורית למשרד התחבורה על כביש 171 היא להשאיר את המטיילים בבית – כל הכבוד, הצליחו בענק. כל החגיגה הזו היא על חשבון חברות טיולים ומדריכי טיולים שהר כרכום מהווה עבורם מקור פרנסה חשוב מאוד בחודשי החורף. את החג הזה נרצה לשכוח".
"במדינת כל כסת"חיה כבר אי אפשר לתכנן טיול", מוסיף לביא זמיר, מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל. "הצבא פותח במשורה את שטחי האש, מעלה עקרבים סגור כבר שנים לתנועה, מעלה עלי סגור למטיילי משרד החינוך, אתרי הר הנגב סגורים כי המועצה האזורית סגרה את כביש 171, ועכשיו גם נודע כי צה"ל סגר בשל כך את כביש 10. אנחנו הולכים ומאבדים גישה לשטח ולמסלולי סיור. תחום הטיילות החינוכית גם ככה נמצא על סף פשיטת רגל, וכל סגירה של כביש ערכי כמו 171 מקרבת אותנו ליום שבו נחווה טיולים במציאות רבודה".
כביש 171 הוא כביש הרוחב היחיד בהר הנגב, ורובם המוחלט של המטיילים שמעוניינים לנסוע אל כביש 10 מגיעים אליו דרכו. במקור, היה כביש 10 אמור להיות פתוח בחנוכה, ובאתר תיירות הר הנגב אף הופיעה לאחרונה הודעה ולפיה במהלך החג לא תהיה אפשרות להיכנס או לצאת מכביש 10 בצומת הר חריף, כלומר דרך כביש 171 – אלא רק דרך צומת סיירים בקצה הדרומי של כביש 10 בואכה אילת, או דרך צומת ניצנה בקצה הצפוני שלו. כעת, כאמור, נודע כי הכביש יהיה סגור לתנועה לחלוטין.
6 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר על הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
נזכיר כי כביש 171, שמוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב, נסגר בשנית לתנועת אזרחים בסוף אוקטובר – פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש. ל-ynet נודע כי ראש המועצה דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות תאונה בין רכב פרטי לאופנוע, שבה נפצעו באורח בינוני אב ובתו – ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. ראש המועצה, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה, הסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". יש לציין כי סגירת הכביש אינה מתבצעת באופן פיזי, אלא באמצעות תמרור "אין כניסה" ושלט שבו נכתב כי "הכביש מסוכן – הנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון".
בתחילת אוקטובר הכביש נפתח מחדש בפעם הראשונה בעקבות התערבותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי – שבועיים וחצי אחרי שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet. השלט שאסר על הנסיעה בכביש הוסר אז, ובמקומו הוצב שלט שמזהיר מפני כביש משובש. כמו כן, מהירות הנסיעה בכביש הוגבלה ל-50 קמ"ש. אך כאמור, בעקבות התאונה שהתרחשה בחול המועד סוכות, הכביש נסגר שוב.
בתוך כך, החברה להגנת הטבע שלחה בשבוע שעבר מכתב אל ראש המועצה דורון, בהמשך לסיור שיזמה בתוואי כביש 171 בראשות המנכ"לית איריס האן, ובו השתתפו גם מהנדס המועצה האזורית רמת נגב אורן פרץ, המפקח על התעבורה במחוז דרום במשרד התחבורה ישי טלאור, ומנהל המרחב ברשות הטבע והגנים אמיר שפיר.
6 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171, כפי שצולם החודש
(צילום: דב גרינבלט)
במכתב נכתב כי "על פי הממצאים בשטח, הכביש עצמו אינו משובש באופן חריג, ונסיעה בו תוך שמירה על כללי הזהירות אינה מהווה סיכון יוצא דופן ביחס לכבישים אחרים במצב דומה, שאינם סגורים כיום". במכתב, שעליו חתומים יחדיו מנכ"לית החברה איריס האן ומנהל המחלקה המשפטית עו"ד אסף רוזנבלום, מצוין גם כי "אין בנמצא נתונים סטטיסטיים המעידים על סיכון יוצא דופן בנסיעה בכביש. בדיקה בלמ"ס מלמדת כי מדובר במקרים ספורים של תאונות עם נפגעים לאורך שני עשורים".
בחברה להגנת הטבע הציעו מתווה בן שני שלבים לפתרון הסוגייה ו"פתיחת הכביש בטווח המיידי": בשלב הראשון יותקנו אמצעי זהירות "רכים" – שילוט אזהרה בולט לאורך התוואי בנקודות הבעייתיות, הגבלת תנועה בשעות החשיכה, אמצעי האטה (באמפרים) וכו'. "תוך פרק זמן קצר יחסית ניתן גם להתקין מעקות בטיחות, בעלות סבירה, ולאפשר את הגישה למטיילים", נכתב.
בשלב השני, שיתקיים במקביל, "יש לקיים דיון בהשתתפות כלל הרשויות הרלוונטיות, בהתייחס לפתרונות מוסכמים לשדרוג בטיחותי של הכביש לטווח הארוך, ולאפשרויות סיוע מימוני". במכתב מציינת החברה להגנת הטבע כי מתווה זה "עשוי לייתר את הפנייה לערכאות משפטיות" – לצד איום: "ככל שלא נקבל מענה כלשהו במהלך 14 הימים הקרובים, בכוונתנו לפנות לקבלת סעד שיפוטי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה שלא לפתוח את ציר 10 בחג החנוכה התקבלה לאחר שנמצא כי ציר 171, שמוביל לציר 10, בעל ליקויי בטיחות חמורים אשר מונעים את התנועה בו. ההחלטה נקבעה על ידי משטרת ישראל, משרד התחבורה והמועצה האזורית רמת הנגב. נציין כי כביש 171 מצוי באחריותה של המועצה האזורית רמת נגב".
נציין כי בניגוד להודעת דובר צה"ל, משטרת ישראל ומשרד התחבורה לא קבעו כי ציר 171 הוא בעל ליקויי בטיחות חמורים שמונעים את התנועה בו.