הווריאנט מטלטל את העולם - ובענף התיירות דורשים פיצוי: קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, שיגר היום (ב') מכתב דחוף לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר התיירות ובו הוא מבקש לקיים פגישה דחופה בנושא מתווה סיוע לענף התיירות וקריאה להימנע מאפליה לטובת ענף התיירות הנכנסת. אתמול היה זה אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות המלונות, ששיגר מכתב בהול לשרי התיירות והאוצר ובו כתב כי "יש לדאוג לסייע לענף לשרוד את התקופה הקריטית שעד לחזרתם של התיירים".
ענפי התיירות והתעופה הם אלה שנפגעו יותר מכל, ולתקופה הממושכת ביותר, מאז תחילת משבר הקורונה במרץ 2020. הענפים שופו עד כה ביותר ממיליארד שקלים, חלקם במענקים וחלקם - לתעופה בעיקר - בהלוואות. עד כה הועברו כ-400 מיליון לענף המלונאות ויותר מ-600 מיליון שקל לענף התעופה, בעיקר לחברת אל על, אולם גם לחברות ישראייר וארקיע.
לפי שעה, במשרד האוצר מתנגדים בתוקף לחזור לתשלום מענקים. אולם, סיוע מיוחד לענפי התעופה והתיירות כבר נשקל כדי למנוע קריסה מוחלטת ופשיטות רגל בחברות שמצויות ממילא על סף התהום בשל משבר הקורונה.
גורם בכיר במשרד האוצר אמנם הדגיש בשיחה עם ynet כי טרם נגרמו נזקים חדשים בשל ההגבלות החדשות, אולם במשרד האוצר כבר מבינים שלא יהיה מנוס מלסייע שוב לפעילים העיקריים בשני הענפים הללו. כבר עתה ברור שקבוצות תיירים שתכננו להגיע לחג המולד מבטלים בזאת אחר זאת את הגעתם והן חברות התעופה והן בתי מלון, שכבר גייסו כוח אם לקראת חג המולד, יינזקו מכך. אתמול אמר שר התיירות יואל רזבוזוב בריאיון לאולפן ynet כי יעבור מתווה פיצויים מיוחד לענף התיירות: "נצטרך לפצות את התעשייה, נביא תוך שבוע החלטת ממשלה".
3 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת. שוב אין תיירים
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
נוסעים שנחתו בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג
נתב"ג, יעדי הטיסה מצטמצמים
(צילום: עמית שעל)
חברות הכנסת קרן ברק וקטי שטרית מהליכוד, שמשמשות יו"ר משותף של השדולה למען התיירות, יכנסו ביום רביעי את השדולה שתעסוק בנושא: "היערכות כלכלית מקדימה למזעור הנזקים כתוצאה מההגבלות החדשות בעקבות זן האומיקרון". "לא ייתכן שבזמן כזה משרד האוצר מתנגד לפצות את העסקים בענף הזה שכה משווע לסיוע", מסרה ברק. "ניסיון העבר מלמד אותנו שבלי מענקים, המהווים רשת ביטחון סוציאלית-כלכלית ענפים שלמים עלולים להגיע לסף קריסה".
כך או כך, במכתבו היום הוסיף יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות קרני וכתב: "אני קורא לכם להצהיר מיד כי כל ענפי התיירות בכלל, וכל גופי התיירות היוצאת בפרט, יהיו כלולים בכל מתווה פיצוי שיסוכם. נזכיר כי קיימת תלות הדדית מוחלטת בין ענפי התיירות היוצאת, הנכנסת והפנים, המהווים יחדיו מקשה אחת בלתי ניתנת להפרדה. רק בהתייחסות כוללת – לתיירות היוצאת, הנכנסת והפנים – תשרוד התיירות בישראל".
בשטח עוקבים בדאגה. שירן שטרקמן, מנהלת מלון ארנה שטרקמן בנהריה, התראיינה הבוקר לאולפן ynet ואמרה: "אני מצפה ממדינת ישראל שכמו שהיא יודעת לסגור, שתדע גם לפצות ושתמצא איזשהו מתווה שיצליח להתמודד עם הקורונה ולא להמית את ענף המלונאות".
3 צפייה בגלריה
מלון ארנה שטרקמן היום
מלון ארנה שטרקמן היום
מלון ארנה שטרקמן, תחת מתקפת ביטולים
(צילום: שירי הדר)
כמה ביטולים נרשמו לך בגלל השינויים האחרונים? "אנחנו עובדים עם הרבה לקוחת עסקיים, ברגע שסגרו את שמיים, כבר אתמול, קיבלתי ביטולים להזמנות שהיו צריכות להגיע היום. פשוט לא מגיעים".
ירון בורגין, שותף ומנכ"ל אברהם הוטלס וטורס, אמר גם הוא בשיחה עם האולפן כי "הסגירה עכשיו היא פגיעה משמעותית בוודאות ובאמון של תיירים בזה שישראל היא בכלל יעד. פיצויים שהובטחו לפני שנה ממשרד התיירות עוד לא הגיעו. הפיצוי צריך להגיע עכשיו, לא בעוד חצי שנה או שנה, זה כבר לא יעזור לעובדים שלי, צריך שהכסף הזה יגיע עכשיו".
לדבריו, "המצב לא משפיע רק על העסק שלנו, זה משפיע גם על עשרות עסקים קטנים. מלבד הפיצוי חשוב עכשיו לחשוב על היום שאחרי, עוד שבועיים, עוד חודש השמיים ייפתחו מחדש וצריך יהיה לעלות בקמפיין שיווקי אדיר שמעודד אנשים לבוא לישראל, לשים כסף ממשלתי ושיווק על הדבר הזה כדי להחזיר את התיירות לפה".

"מלונות רבים בצומת החלטה קריטי"

במכתב ששיגר אתמול נשיא התאחדות המלונות לשרי הממשלה הוא כתב: "בישראל מאות מלונות המבוססים על תיירות נכנסת, מלונות אלה מעסיקים כ-20 אלף עובדים. אובדן ההכנסות של ענף מלונות התיירות הנכנסת, כתוצאה מסגירת השמיים, נאמד בכחצי מיליארד שקל בחודש.
"רבים ממלונות אלה נמצאים כרגע בצומת החלטה קריטי מבחינתם, שכן מצד אחד התפוסות הנמוכות, הוצאות קבועות כבדות (ארנונה, שכר דירה, שכר עבודה וכיוצא בזה) והיעדר מנגנון חל"ת גמיש לעובדים, אינם מצדיקים כלכלית את השארת המלון פתוח. מאידך, הסגירה והפתיחה יקרה להם והם גם חוששים לאבד את עובדיהם. הפגיעה במלונות התיירות הנכנסת ובעובדים בענף היא אנושה.
"החלטת קבינט הקורונה שהתקבלה קבעה כי לצד סגירת השמיים לזרים, יגובשו דרכים לסייע לענף התיירות. עבורנו זוהי שעת חירום וצו השעה. על מנת שתשתית מלונות התיירות הנכנסת לא תיפגע אנושות, יש לקבוע מתווה מוסכם מעודכן ולהגיש לה סיוע לאלתר".
בתוך כך שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, אמרה היום: "הייתי שרת התיירות, אני מכירה את העולם היטב. אמרתי בקבינט בהקשר הזה - חשוב לא להתאהב בסגירת השמיים ולפעול לכך שנבטל את ההגבלה בהקדם. ברגע שמבינים שאפשר, צריכים לפתוח".
השרה מכחול לבן, שחברה בוועדת השרים להתמודדות עם הקורונה, הוסיפה ואמרה: "אנחנו נמצאים במרחב אי ודאות אל מול הווריאנט. הרעיון הוא הגבלות מדודות עכשיו כדי למנוע הגבלות קשות יותר אחר כך. אם נבין שיש צפירת הרגעה והווריאנט לא מסוכן, נבטל את ההגבלות".