מטוס קונקורד ששייך למוזיאון הים, האוויר והחלל אינטרפיד שבניו יורק, חזר לביתו ביום חמישי לאחר שבעה חודשים שבהם עבר עבודות שיקום. המטוס העל קולי האגדי הושט בנהר ההדסון לעבר רציף 86 שבו שוכן המוזיאון. המסע הועבר בשידור חי בפלטפורמות הסטרימינג של המוזיאון.
5 צפייה בגלריה
מטוס הקונקורד נגרר על רקע פסל החירות
מטוס הקונקורד נגרר על רקע פסל החירות
מטוס הקונקורד נגרר על רקע פסל החירות
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images)
הקונקורד טס באופן מסחרי בין השנים 1976 ל-2003, וכיום נותרו בעולם רק 18 מטוסים מדגם זה, שניים בלבד מהם נותרו בעלי יכולת טיסה.
המטוס שהוחזר למוזיאון היה בעברו חלק מצי המטוסים של חברת בריטיש איירווייז והוא מטוס הנוסעים שחצה את האוקיינוס האטלנטי בזמן המהיר ביותר אי פעם – שעתיים, 52 דקות ו-59 שניות.
במהלך עבודות השיקום, בין היתר, הוסר ציפוי הצבע של המטוס והוא נצבע מחדש באופן זהה לצביעה המקורית. ב-4 באפריל המוזיאון יחדש את הסיורים בתוך המטוס ויאפשר למבקרים להיכנס לתוכו וללמוד על ההיסטוריה המרתקת של כלי הטיס.
5 צפייה בגלריה
מטוס הקונקורד נגרר על רקע פסל החירות
מטוס הקונקורד נגרר על רקע פסל החירות
מטוס הקונקורד נגרר על רקע גורדי השחקים של ניו יורק
(צילום: Eduardo Munoz Alvarez/Getty Images/AFP)
(הקונקורד חוזר למוזיאון)

5 צפייה בגלריה
מטוס הקונקורד נגרר בנהר הדסון
מטוס הקונקורד נגרר בנהר הדסון
המחזה הלא שגרתי עורר תשומת לב רבה
(צילום: Michael M. Santiago / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
5 צפייה בגלריה
סלפי עם קונקורד
סלפי עם קונקורד
סלפי עם קונקורד
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images/AFP)
5 צפייה בגלריה
המטוס בדרך לביתו הקבוע
המטוס בדרך לביתו הקבוע
המטוס בדרך לביתו הקבוע
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
בסוף שנות ה-60 ערך מטוס הקונקורד, מטוס הנוסעים הראשון שאפשר טיסה במהירות על-קולית, את טיסת הבכורה שלו. ב-1976 הוא נכנס לפעילות של ממש, ואפילו הגיע לנתב"ג בחייו הקצרים יחסית.
הקונקורד יכול היה להגיע למהירות הגבוהה במקצת ממאך 2. לצד המהירות הגבוהה, לקונקורד היה רקע בטיחותי תחזוקתי מפוקפק – ובשנת 2000 תאונה קטלנית שבה היה מעורב גבתה את חייהם של 113 איש. בשנת 2003 הוא הוצא סופית משימוש. גם לרוסיה היה מטוס נוסעים על-קולי, הרבה פחות פופולרי מהמתחרה המערבי - הטופולב Tu-144, שהיה פעיל בשימוש מסחרי במשך 31 שנים עד לפרישתו בשנת 1999.

האם בעתיד נטוס במטוסים על-קוליים?

בשנים האחרונות המרוץ לפיתוח מטוס הנוסעים העל-קולי הבא הולך וצובר תאוצה רצינית. גם נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, לוקחת חלק במרוץ ועורכת מחקר ממושך בנושא. סוכנות החלל שואפת לפתח מטוס נוסעים שיוכל להגיע למהירות מאך 4, כלומר 4 פעמים מהירות הקול ופי 2 מהמהירות המקסימלית שהייתה בזמנו למטוס הקונקורד. טיסה במאך 1, נסביר, שקולה לטיסה במהירות 1,224 קמ"ש בגובה פני הים בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס.
(המטוס העל-קולי שנאס"א מפתחת)

במקביל לנאס"א, הפרויקט הבולט ביותר בפיתוח מטוסי נוסעים על-קוליים הוא של חברת בום האמריקנית, שכבר חתמה עם חברות התעופה יונייטד ואמריקן איירליינס על הסכם עתידי לרכישת מטוסים, אם וכאשר הפרויקט יצליח והמטוסים יקבלו את הרישיונות הנדרשים. מטוס האבטיפוס של החברה עדיין לא הוצג, למעט מודלים שלו, וטיסת הבכורה במסגרת הניסויים מתוכננת להתבצע בשנת 2026.
כמו כן, ביוני 2021 דווח כי כמה חברות ותאגידים יפניים חברו לסוכנות היפנית לחקר החלל (JAXA) במסגרת פרויקט מיוחד לתכנון ופיתוח מטוס על-קולי חדש. המטרה: ייצור מטוס נוסעים על-קולי עם 50 מושבים שיהיה מוכן לשימוש עד שנת 2030.