השנה, ואחרי יותר מעשור, משפחות ישראליות רבות תיכננו להעביר את חופשת הקיץ שלהן בטורקיה לאחר נרמול החסים בין שתי המדינות. אבל אז, הגיעה אזהרת מסע חמורה בעקבות כוונות איראניות לפגוע בישראלים בשטח טורקיה.
מה שגרם לבהלה מיידית שהתבטאה בביטול המוני של טיסות וחופשות במדינה מצד ישראלים רבים, והחלפת יעד הקיץ למקומות אחרים באגן הים התיכון. עם זאת, בשבוע האחרון ולאחר סיכול פיגועים באיסטנבול, אזהרת המסע צומצמה חזרה לרמה בינונית ונראה שהחשש לנפוש במדינה ירד במידה. החלטנו לטוס ליעד המדובר ולבדוק עד כמה באמת אפשר לחזור ולנפוש בבטחה בטורקיה, האם ניתן להרגיש ביטחון במלונות הענק וברחובות עיר הנופש שישראלים רבים כה התגעגעו אליה ומה הטורקים חושבים על העניין.

"אי אפשר להשוות את אנטליה לאיסטנבול"

היעד שלנו הוא אנטליה, בירת ה"הכול כלול" והמקום הכי פופולרי בקיץ עבור ישראלים, כך לפי דיווחי כל סוכנויות הנסיעות, לפחות עד לאותה אזהרת מסע. כבר בטיסת ההלוך היה ניתן לראות כי הטיסה מלאה בישראלים שרק מחכים להגיע ולנפוש ביעד שאלו כה התגעגעו. חלקם הזמינו טיסות מבעוד מועד וחשבו לבטל אבל כששמעו שאזהרת המסע ירדה, עבורם זה הספיק מרגיש בטוח בשביל לנסוע. חלקם הזמין טיסות ברגע האחרון לאחר צמצום אזהרת המסע.
8 צפייה בגלריה
אנטליה
אנטליה
היו תוכניות אחרות לקיץ הזה באנטליה. מלונות העיר הטורקית מחכים לישראלים
(צילום: מיכאלה חזני)
משיחה קצרה עם טורקים שעובדים בתחום התיירות ובפרט עם ישראלים, קיבלנו תמונה רחבה יותר מהצד שלהם - כיצד הם חווים את ההשפעה של אזהרת המסע על מדינתם. "יש ירידה בתיירים הישראלים בעקבות האזהרה, אני מבין למה זה קורה. אני מכיר את הישראלים לאורך שנים ואני יודע איך הם מרגישים כשזה מגיע לטרור", מספר קוראי טוראן, סוכן נסיעות טורקי.
"אבל כשאני מסתכל על זה מהכיוון של אנטליה, קצת יותר קשה לי להבין את זה. אנטליה היא עיר תיירותית, מאוד שונה מערים אחרות בטורקיה. אי אפשר להשוות את אנטליה לאיסטנבול. איסטנבול זאת עיר מורכבת ומסובכת, יש בה יותר מ-60 מיליון תושבים, ארבעה מיליון תושבים זרים שחלק מהם הם פליטים. אפילו אני מרגיש לא נוח להסתובב באיסטנבול. אבל אנטליה זה סיפור אחר. היא בטוחה עבור ישראלים ואנחנו מחכים שהם יחזרו, בדיוק כפי שהם באו לפה לאורך שנים".
למעשה, טוראן מפריד את מה שקרה באיסטנבול משאר טורקיה. "לא צריך להשליך את מה שקרה באיסטנבול על שאר הערים במדינה. דברים יכולים לקרות בכל העולם. בלונדון, בפריז, בכל מקום יכולות להיות מתקפות טרור. אבל אם נסתכל על ההיסטוריה של אנטליה, לא זכור לי שהייתה כאן מתקפת טרור או פעולה נגד התיירים שנופשים אצלנו".
8 צפייה בגלריה
"מבין את הישראלים אבל אנטליה היא לא איסטנבול". סוכן הנסיעות הטורקי
"מבין את הישראלים אבל אנטליה היא לא איסטנבול". סוכן הנסיעות הטורקי
"מבין את הישראלים אבל אנטליה היא לא איסטנבול". סוכן הנסיעות קוראי טוראן
(צילום: נדב אבס)
הדברים של טוראן לא מנותקים מהמציאות. דרך שיטוט ברחובות העיר, בקניונים, בבזארים ומשיחות עם רוכלים מקומיים, יש מסקנה מאוד ברורה: ישראלים מאוד רצויים כאן. נעים ללכת ברחובות ולא מרגיש מסוכן אפילו לרגע. מה שהפתיע אותנו, זה שמרבית מהרוכלים לא ממש יודעים אפילו מה קרה באיסטנבול. הם מאוד עסוקים ביום-יום שלהם, בתיירים ובלהביא כסף הביתה.
חלקם אפילו לא מרגישים שכמות התיירים הישראלים ירדה, כי העיר מלאה בתיירים מכל העולם. אלה שכן ידעו על אזהרת המסע ועל התקרית באיסטנבול, הבינו את חומרת המקרה אבל אמרו בפה מלא שמה שקרה באיסטנבול נשאר שם, וכי ישראלים אהובים עליהם מאוד. זאת לא לפני שסיימו את המשפטים החמים במילים בעברית שהם זוכרים מלפני עשור כמו: "שלום", "מה נשמע?" או "בזול", מה שכמובן מושך ישראלים, או לפחות כך הם מצפים.

כיצד עובדת אבטחת מלונות הענק באנטליה

כדי לבדוק עד כמה טורקיה ואנטליה בפרט, באמת נערכות לביטחון התיירים הישראלים, בדקנו עם מלונאים - האם ישנו מערך אבטחה מתוגבר בעקבות האירועים האחרונים שהיו באיסטנבול והאם יש דרכים נוספות לאבטח ולמנוע פלישות של גורמים עויינים עם כוונות לפגע בישראלים.
חלקם הופתעו לשמוע את ההשאלות הנ"ל, כי מבחינתם הכול מאובטח ברמה מאוד גבוהה כבר שנים. ובהחלט ניתן היה לראות שיש מערך אבטחה בכל מלון עם מאבטחים בכניסה, מצלמות אבטחה ועוד. בכל קניון יש מגנומטרים ומכונות שיקוף, וברחובות מסתובבות ניידות משטרה.
8 צפייה בגלריה
אחרי סערת אזהת המסע - הישראלים חוזרים לקלאבים
אחרי סערת אזהת המסע - הישראלים חוזרים לקלאבים
אחרי סערת אזהת המסע - הישראלים חוזרים לקלאבים המאובטחים
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
"מרגישים כאן בבית". האחים מנתניה
"מרגישים כאן בבית". האחים מנתניה
"מרגישים כאן בבית". האחים יותם ועידו מנתניה
(צילום: נדב אבס)
עם זאת, חשוב לציין שאותם מלונאים ואנשי אבטחה לא מתייחסים אל ישראלים באופן שונה ומיוחד מיתר התיירים. צריך לזכור שעם כל הכבוד לתיירים הישראלים , ישראל היא עדיין שוק קטן בטורקיה. חוץ מאיתנו יש עוד מאות אלפי תיירים שמגיעים לכאן מכל העולם והמקרים שקרו באיסטנבול לא גרמו להם להילחץ או להגביר את מערך האבטחה רק עבור הישראלים.
עם זאת, עדיין ניתן לומר שהאבטחה מורגשת כאן מאוד - הן בעיר עצמה ואף יותר מכך במלונות עצמם.

השלום מתחיל בקלאבים של אנטליה

סוכן הנסיעות ששוחחנו עימו העלה דוגמה מעניינת שאולי יכולה לגרום לנו לחשוב על היחסים שלנו עם העם האיראני בצורה שונה. "כידוע, יש כרגע מלחמה בין רוסיה ואוקראינה, אבל אם תלכו למלונות, יש פה לפחות בין 10% ל-20% תיירים אוקראינים, ובאותו זמן נופשים כאן אלפי תיירים רוסים וכולם נמצאים באותם המלונות והכל בסדר ביניהם, כאן הם באווירה של שלום". מספר טוראן.
8 צפייה בגלריה
האם הקיץ יהיה עדיין מלא בתיירים מישראל כאן?
האם הקיץ יהיה עדיין מלא בתיירים מישראל כאן?
אווירת שלום במלונות ה"הכול כלול"
(צילום: נדב אבס)
"אני חושב שזו דוגמה טובה לישראלים, הם לא צריכים לפחד על הביטחון שלהם והם יכולים להגיע לכאן בביטחון". לדבריו, אם אוקראינים ורוסים יכולים לנפוש כאן ביחד וברוגע, גם ישראלים ואיראנים יכולים.

איפה כל הישראלים?

אחרי ניסיון נואש למצוא ישראלים ברחובות אנטליה, הבנו שכולם נמצאים במלונות ההכול כלול ולמעשה גם לא ממש צריכים לצאת משם. ועדיין באופן כללי, כמות הישראלים עדיין לא גדולה כאן כפי שאולי הייתה אמורה להיות בתחילת הקיץ לולא אותה סערה לפני שבועיים.
8 צפייה בגלריה
אנטליה
אנטליה
הישראלים לא יוצאים מהמלונות הענקיים
(צילום: מיכאלה חזני)
8 צפייה בגלריה
"כולם אמרו לנו לשנות יעד אבל לא ויתרנו"
"כולם אמרו לנו לשנות יעד אבל לא ויתרנו"
"כולם אמרו לנו לשנות יעד אבל לא ויתרנו". אמילי מרמת גן עם ילדיה ואמה אביבה
(צילום: נדב אבס)
אלו שכן פגשנו נראו שמחים ורגועים: "כשהתחילו ההתראות והיה את מה שהיה באיסטנבול כן חששנו, אבל הבנו שזה היה בעיקר באיסטנבול ולא באנטליה. וכשראינו שהדברים נרגעו, החלטנו ללכת על זה בלב שקט", מספרת אורלי מרמת גן, שנופשת עם משפחתה באנטליה.
"מלא אנשים אמרו לי להחליף יעד, אבל הבנו שאין שום דבר קונקרטי ובטח שלא היינו מסכנים את החיים של הילדים שלנו. יש לנו משפחה שגרה באיסטנבול, והם מרגישים בסדר גמור ולהפך הם מעודדים אותנו שנגיע לשם. זה היה משהו ממוקד וזהו, ברוך השם שזה נגמר".

"מתחילם לראות התעוררות מחודשת"

הישראלים כאמור מתחילים לחזור ליעד בטפטופים, ואולי חלקם מחכים לראות כיצד המצב יתפתח לפני שיחליטו סופית לחזור, לקראת החודש הבא או בחגים. "פתחנו את השנה עם כמויות אדירות של הזמנות מצד ישראלים שרצו לנפוש באנטליה בחודשים יוני, יולי ואוגוסט, בזכות חימום מערכת היחסים בין ישראל וטורקיה.
8 צפייה בגלריה
"התגעגענו לישראלים", רוכלי השוק באנטליה
"התגעגענו לישראלים", רוכלי השוק באנטליה
"התגעגענו לישראלים. אנחנו דומים", רוכלי השוק באנטליה
(צילום: נדב אבס)
אבל אז הגיעה אזהרת המסע לאיסטנבול שעצרה את הכול מבחינת הזמנת חופשות לאנטליה, שלא נדבר על איסטנבול שבכלל נעצרה כמעט לחלוטין", מספר אילן שלו, סמנכ"ל קווי חופשה. "כעת, אנחנו כשבוע אחרי הורדת רמת אזהרת המסע ומתחילים לראות התעוררות מחודשות של יותר ויותר ישראלים שמזמינים חופשות לטורקיה. אנחנו מאמינים שהגל הזה ילך ויעלה".
שלו מקווי חופשה לא לבד, גם סוכנויות נסיעות נוספות בארץ דיווחו בשבוע האחרון על חזרת הטלפונים במוקדי ההזמנות מצד ישראלים רבים שמיהרו להחזיר את חופשתם בטורקיה.
"אנחנו כישראלים מאוד אהובים ורצויים כאן. אני שומע את החברים מהמלונות, את האנשים מהחנויות, את האזרח הפשוט ברחוב - יש חיבור טוב מאוד בין ישראלים לטורקים, אנחנו בסך הכל שכנים. אף פעם לא היה בינינו דם רע, תמיד זה היה בין ראשי מדינות בתקופות שהיה פחות טוב. היום המצב אופטימילי ומאמין שיחזור להיות מה שציפינו לו", מסכם שלו.

הכותבת היתה אורחת של קבוצת קווי חופשה