שר הבריאות יולי אדלשטיין החליט אמש ברגע האחרון למשוך את הצעת החוק להפיכת אזורי התיירות באילת ובים המלח ל"איים ירוקים", הצעה שהייתה אמורה לאפשר את פתיחת בתי המלון בשטחם. אביה מזרחי-מגן, מנכ"לית רשת פתאל שמפעילה ארבעה מלונות בים המלח, אמרה הבוקר (יום ג') ל-ynet בתגובה: "כבר התחלנו להיערך, כאשר פעם אחר פעם הנושא נדחה. אתמול קיבלנו שיעור באזרחות, קרב על מי אומר את המילה האחרונה".
מזרחי-מגן התייחסה גם לטקס ההשקה של המעבדה הייעודית לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל, שנערך אתמול בנתב"ג בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב. במהלך הטקס התגאתה השרה רגב בכך שמדינת איי סיישל - שמחיר הטיסה אליה הוא כמעט 500 דולר - הכריזה על ישראל כמדינה ירוקה והישראלים יוכלו להיכנס אליה ללא בידוד.
3 צפייה בגלריה
ים המלח עין בוקק
ים המלח עין בוקק
אזור המלונות בים המלח בימים יפים יותר
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ים המלח
ים המלח
ים המלח
(צילום: הרצל יוסף)
"אתמול ראינו דוגמה נוספת, אבסורדית, שבה מתגאים שיעד נוסף, איי סיישל, פתוח לציבור הישראלי, כשבמקביל בתי מלון בעיר אילת ובים המלח נותרו סגורים", אמרה מנכ"לית פתאל. "בנתב"ג ליוצאים מחו"ל יש אפשרות לקבל בדיקות מהירות, וגם אם המתווה יעבור לא תהיה לנו אפשרות כזו". לדבריה, "זה מאכזב שבכל תקופת הסגר נתב"ג נותר פתוח לטיסות יוצאות, בזמן שבתי המלון בישראל סגורים".

היום: פגישות במטרה לסיים את החקיקה

אמש ראש הממשלה נתניהו שוחח עם שר הבריאות אדלשטיין, השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ויו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר הוועדה ייפגשו היום במטרה להגיע להבנות על מנת לסיים את החקיקה של חוק "האיים הירוקים" באילת ובים המלח בהקדם האפשרי.
אך עבור המלונאים זה לא מספיק. יוסי גלזר, מנכ"ל מלון לאונרדו קלאב ים המלח, אמר הבוקר: "אנחנו חשים תסכול רב. אתמול הייתה הצעה למתווה יוצא מן הכלל שהיה אמור לתת פתרון לאלפי עובדים ומשפחות לצאת ממעגל האבטלה ולתת לנו את האפשרות לעשות את מה שאנחנו אוהבים, וזה לארח. הישראלים היו יכולים לחזור להתארח בבית ולא בחוץ לארץ.
"מפתיע אותנו שהאפשרות של חו"ל נשארת זמינה ושמקבלי ההחלטות מתגאים בכך שכמות לא מבוטלת של יעדים פתוחה לקהל וגם לא מוגבלים בבידוד. אנחנו פה בארץ מציגים מתווה איכותי ולצערנו משיקולים לא ברורים זה לא עובר ומשאיר כמות לא מבוטלת של ישראלים במעגל האבטלה".
רן בלבוס, סמנכ"ל קבוצת נקש בעלי ומנהלי מלון הרברט סמואל מילוס בים המלח, אמר בשיחה עם ynet: "בחרנו להקים מלון בים המלח בהשקעה של יותר מ-150 מיליון שקלים, בהיותנו בטוחים בעתיד התיירות באזור. עצוב עבור המלון ועבור מאות העובדים שלו, שהינם חסרי עבודה כבר חודשים, שעדיין מתלבטים בירושלים בשעה זאת לגבי הפעלתם מחדש של בתי המלון בים המלח ובאילת".
3 צפייה בגלריה
קניון ים המלח
קניון ים המלח
קניון ים המלח
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל קניון ים המלח, משולם פודור, אמר כי נגרמו להם נזקים של מיליונים. "יותר מחמישה חודשים שהקניון שנמצא בעין בוקק סגור", אמר פודור. "הקניון שהושקעו בהקמתו מאות מליוני שקלים סגור כבר תקופה ארוכה והפתרון לא נראה באופק. הקניון שתלוי אך ורק בתיירות נמצא בסיטואציה ייחודית היות ואין אזור מגורים בסמיכות, ועד שלא ייפתחו המלונות ויתגבש מתווה מיוחד לאזור, הקניון יישאר נעול.
"מיליונים יורדים לטמיון ואין מי שמקשיב. בקלות היו יכולים לפתוח את האזור ולמצוא מתווה שייתן מענה לעסקים ולמלונות, אבל לצערי כלום לא קורה. כשנכנסנו להשקעה הראו לי מודלים שגם בתקופות של מתיחות הדבר לא השפיע על האזור והנה באה הקורונה וממוטטת את האזור".
ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, אמר: "בשבועות האחרונים קיימנו דיונים והיערכויות שהובילו לבנייתה של הצעת החוק שעלתה אמש ולצערי לא עברה. לא הגיוני שאזרחי ישראל יטוסו לחו"ל במקום לנפוש במרחק נסיעה קצרה מהבית, ושהממשלה תעודד יציאה למדינות ירוקות כשפה יש לנו פנינות ירוקות ומרהיבות המפרנסות אלפי משפחות. כולי תקווה שבימים הקרובים יגיעו כולם להבנות והסכמות לטובת תושבי הנגב המזרחי וים המלח, כדי שכל עם ישראל יוכל לבוא ולנפוש באופן בטוח. עיניהם של רבים שאיבדו את פרנסתם נשואות לממשלת ישראל ומשכן הכנסת. חייבים לפתור זאת במהרה. אני מודה לשרת התיירות אורית פרקש הכהן, לסגן שר הבריאות יואב קיש ולכל העוסקים במלאכה המנסים לקדם את החוק".
בהכנת הכתבה השתתפו מורן אזולאי ואיריס ליפשיץ-קליגר