אלפי טיסות בוטלו בשבועות האחרונים באירופה ובארצות הברית, ובמקביל מראות של עומס ותורים ארוכים הפכו לעניין שבשגרה בנתב"ג ובשדות תעופה נוספים באירופה ובעולם. פרופסור יניב פוריה, דיקן קמפוס אילת של אוניברסיטת בן גוריון ומומחה לתיירות, שוחח עם אולפן ynet וניתח מדוע לדעתו ישראלים כה רבים לא מוכנים לוותר על חופשה בחו"ל: "יש מאפיין שאני קורא לו תיאוריית הצינור, היינו המון זמן במדינה שלנו, ואצלנו התיירות והמלונאות והרצון לטוס לחו"ל זה כבר חלק מסגנון החיים, ואנחנו מרגישים כאילו הכניסו אותנו לצינור. השתחרר הצינור ואנחנו עכשיו מנסים לעשות הכל כדי לטוס לחו"ל, לא משנה לנו לאן, לא כל כך חשוב לנו ה-למה, אנחנו גם די אדישים למחיר. החלטנו שנטוס לחו"ל".
פרופ' פוריה הוסיף והסביר: "על פי המחקרים שלנו, בייחוד בישראל, החוויה התיירותית היא כבר חלק מסגנון החיים. אתה כביכול לא אבא טוב אם אתה לא לוקח את הילדים לחו"ל בקיץ, ואתה מרגיש שאתה חייב להשתחרר, ולהשתחרר אפשר רק בחו"ל, יותר קשה לעשות את זה בגליל או בערבה".
3 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
חוקר התיירות הזהיר כי נוסעים יפספסו יותר טיסות ויותר מזוודות לא יגיעו ליעדן. "בעתיד הקרוב נאחר לטיסות", אמר. "אני מאוד ממליץ לאזרחי מדינת ישראל לנסות להמעיט בטיסות קונקשן, כי הן יאחרו תאחר לטיסת ההמשך, פשוט כך, ויישארו בשדה התעופה שאליו הגיעו".
באשר לאיבוד מזוודות, פרופ' פוריה אמר כי לאנשים שעובדים בשדה אין את הזמן והיכולות להעמיס את כל המזוודות למטוס. "אתה תבלה לך בלונדון או ברומא ללא המזוודה שלך", אמר.
מגמות תיירות שנת 2022
חוץ מהביקוש הגבוה, הסיבה לכאוס בענף התעופה הוא מחסור חמור בעובדים. בדיון שנערך לפני כשבועיים בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת אמר מנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי, כי חסרים בנתב"ג 1,000 עובדים עבור מתן שירות תקין. "אנחנו נמצאים בתהליך ארוך של גיוס עובדים מכל המגזרים והצפי שלנו להשלמת מצבת העובדים הוא רק בפסח בשנה הבאה", אמר זכאי. "יחד עם זאת, אנחנו עושים הכל בשביל לשפר את זמני העמידה בתורים".
לפי ההערכות, המצב העגום שאנו רואים עכשיו לא הולך להשתפר בזמן הקרוב. המחמירים גם חוששים שאם המצב הזה יימשך, בשילוב עם עליית המחירים הכללית ומחירי הדלק, זה יוביל למצב שבו תהיה עליית מחירים משמעותית בכרטיסי הטיסות. כך או כך, כל הסימנים מראים שבקיץ הקרוב הולכים להיות עומסים רבים, עיכובים וביטולים בטיסות בארץ ובכל העולם.
"הלחץ הזה היה צפוי", אמר פרופ' פוריה, "אבל גם ברשות שדות התעופה וגם בכל שאר החברות שנותנות להם שירותים לא התארגנו בזמן ולא משלמים משכורות גבוהות. ניתן לפתור את הסוגיה הזאת, צריך לשלם, צריך לגייס מחדש". פרופ' פוריה הדגיש כי בעלי מוגבלויות יסבלו יותר מכולם מהבעיה המתפתחת: "תחשוב על אדם שמרותק לכיסא גלגלים ונאלץ להמתין לטיסה שבע שעות במקום שלוש שעות, זה מאוד מורכב. ורשויות התעופה גם בארץ וגם בעולם צריכות למצוא פתרונות ולהיות יצירתיות". לדבריו, אנו צפויים לראות גדילה בביקוש לטרמינלים פרטיים ולשירותי טרום טיסה בתשלום שיקלו על נוסעים מבוגרים ומשפחות עם ילדים קטנים.

תיעוד: התור האין-סופי בנתב"ג

דוגמה למצב החמור בנמל התעופה בן גוריון ניתן לראות בסרטון שפרסמה בטוויטר ד"ר מעיין גלבוע שתיעדה תור בלתי נגמר בשדה:

3 צפייה בגלריה
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
צפוף גם בחו"ל. תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
תורים בנמל התעופה סכיפהול בהולנד
(צילום: AFP)

טסים לארה"ב? בוטלה החובה להציג בדיקת קורונה שלילית

בתוך כך, ארצות הברית שינתה את המדיניות והחל מהיום נוסעים מחוסנים לא צריכים יותר להציג בדיקת קורונה שלילית לפני הטיסה למדינה. המרכז למניעת מחלות (CDC) יעריך מחדש את ההחלטה לאחר 90 יום. פקיד בממשל ביידן אמר: "אם יהיה צורך להחזיר את חובת הבדיקה לפני ההמראה – כולל עקב זן חדש שיתגלה וידאיג אותנו – ה-CDC לא יהסס לפעול".
בהקשר זה חשוב לציין כי הקושי בהוצאת ויזה לארה"ב הולך וגדל. שגרירות ארה"ב דוחה אלפי תורים לקבלת ויזה שנקבעו לחודשים אוגוסט ולתחילת ספטמבר. המשמעות: הנוסעים יישארו בבית במקום לנסוע לטיול או לביקור. נוסף על אלו שנדחה תורם, מי שמתכנן להגיש בימים הקרובים בקשה לראיון לקבלת ויזה צפוי להמתין שנה תמימה, שכן התורים הפנויים הבאים לראיון הם רק במאי 2023.