נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שב השבוע ותקף את ישראל על רקע המלחמה בעזה. מערכת היחסים בין ירושלים ואנקרה כבר ידעה עליות ומורדות לאורך השנים, אך נראה שהמשבר החדש, שמגיע אחרי קיץ שבו הנופשים הישראלים שמו את המחלוקות מאחור וחזרו בהמוניהם לבירת ההכל-כלול של אירופה, הוא חריף במיוחד וסיומו לא נראה באופק.
בתגובה לאמירות הקשות של ארדואן, שאמר, בין היתר, כי חמאס אינו ארגון טרור וכי ישראל מבצעת טבח בעזה, הודיע שר החוץ אלי כהן כי הדיפלומטים הישראלים יחזרו משם לטובת "קיום הערכה מחדש של היחסים". מוקדם יותר החודש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) פרסם הודעה שקוראת לכל הישראלים ששוהים בטורקיה לצאת בהקדם מהמדינה. "לאור המשך החמרה באיומי הטרור כלפי ישראלים בחו"ל", נכתב בהודעת המל"ל, "אזהרת מסע לטורקיה עולה לרמה הגבוהה ביותר - רמה 4 (איום גבוה), החלה על כל שטחי המדינה – בהתאם לכך על כל הישראלים השוהים בטורקיה לצאת בהקדם".
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן - התייצב נגד ישראל
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/PPO/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
איסטנבול: הפגנת תמיכה המונית בעזה
(צילום: רויטרס / Dilara Senkaya)
"האמירות של ארדואן מקוממות מאוד, וטורקיה לא תהיה יעד רלוונטי בשנה הקרובה לפחות", אמרה סמנכ"ל אשת טורס שירלי כהן עורקבי בשיחה עם ynet. "יש כעס גדול על הטורקים וגם הישראלים לא מרגישים בטוחים שם".
חברות התיירות בישראל כבר סימנו יעדים חלופיים. "מבחינת בטן גב היעדים שיעלו במקום טורקיה וסיני הם מונטנגרו, יוון, קפריסין, וכן יעדים אחרים באירופה שיתפסו תאוצה כמו קרואטיה וספרד. ביעדי הסיטי ברייק – אתונה, בודפשט ובוקרשט צפויות לככב על חשבונה של איסטנבול. שינוי משמעותי נוסף הוא עלייה מאוד משמעותית בתיירות לארה"ב, שלאחר הפטור מוויזה תהפוך לקלה בהרבה".
4 צפייה בגלריה
בודפשט
בודפשט
בודפשט - תחליף ראוי לאיסטנבול?
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
קוטור, מונטנגרו
קוטור, מונטנגרו
קוטור, מונטנגרו - אחד מהיעדים שיחליפו את טורקיה
(צילום: shutterstock)
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, אמר בשיחה עם ynet: "הטיסות לטורקיה בוטלו ויצאה אזהרת מסע. ביום שאחרי המלחמה אני מניח שנראה דברים אחרת. ישראל כבר עברה טלטלות עם טורקיה בעבר וישראלים חזרו לנסוע לשם. לדעתי ייקח הפעם זמן רב יותר לשקם את היחסים וייקח זמן לשקם את התיירות לשם.
"יעדים רבים יכולים לתת מענה לטורקיה, בין אם זה בחופשות הכל-כלול כמו בולגריה ויוון, וגם למי שנוסע לתיירות אסתטית (השתלות שיער וכו' – אל"ק) יש את טביליסי שבגאורגיה".
ויש גם דעה אחרה: "הישראלים לא מסוגלים לוותר על טורקיה. הם המשיכו להגיע גם אחרי תקרית המרמרה ועוד הרבה התבטאויות אנטי-ישראליות ואפילו מעצרים של תיירים ישראלים"
מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל יוסי פתאל נשמע קצת פחות נחרץ בקשר לחרם ישראלי על טורקיה. ההיסטוריה מוכיחה שלא משנה כמה ארדואן פוגע בנו, הישראלים לא מסוגלים לוותר עליו ועל טורקיה", אמר פתאל בשיחה עם ynet. "הישראלים המשיכו להגיע גם אחרי תקרית המרמרה ועוד הרבה התבטאויות אנטי-ישראליות ואפילו מעצרים של תיירים ישראלים.
"הממשל הטורקי עוין את ישראל בדרך כלל, למעט המקרים שהוא נדרש לאינטרסים שלו. הישראלים נוטים לשכוח באופן כללי, וכך וגם את עמדתה האנטי-ישראלית המסורתית של טורקיה. היום 'כולנו יחד' – מחר זה יעבור כנראה".
פתאל הוסיף והדגיש כי "טורקיה גם מהווה נקודת דרך מרכזית עבור ישראלים שטסים ממנה ליעדים אחרים בעולם, ובשגרה ישנם ימים שהם מפעילים בין 15 ל-20 טיסות. מצד שני, הטורקים מצרים את צעדי חברות התעופה הישראליות, אך ישראל פותחת את שעריה לרווחה לפעילות טורקיש איירליינס וחברות תעופה טורקיות נוספות.