11 צפייה בגלריה
שוק חג מולד בבית העירייה האדום, ברלין
שוק חג מולד בבית העירייה האדום, ברלין
שוק חג מולד בבית העירייה האדום, ברלין
(צילום: shutterstock)

Roten Rathaus (בית העירייה האדום)

השוק סביב מזרקת נפטון ולצד בית העירייה האדום הוא ללא ספק אחד השווקים הקסומים שיש, עם גלגל ענק ובמרכזו משטח החלקה של 600 מ"ר סביב המזרקה של אל הים. במקום פזורים ביתנים ודוכנים בהשראת ימי הביניים ועולם האגדות. שלוש פעמים ביום סנטה קלאוס מרחף בסגנון אקסטרימי מעל לשוק יחד עם המזחלת שלו על גבי כבלים ומשאיר אחריו שובל של ניצוצות. הכיף האמיתי הוא במבחר הקולינרי, עם הריחות והטעמים של היין החם, השקדים המסוכרים, סופגניות האשל הקטנות, הלנגוס ההונגרי והבראטוורסט המקומי. החוויה מתאימה למבוגרים ולילדים.
הכניסה לשוק חופשית, השכרת נעלי החלקה עולה 4 אירו.
מתי? בין 22 בנובמבר ל-30 בדצמבר (סגור בערב החג ב-24 בדצמבר), בימים שני עד שישי מ-12:00 עד 22:00. בשבתות ובימי ראשון מ-11:00 עד 22:00. בחג, ב-25 וב-26 בדצמבר, פתוח בין השעות 11:00 ל-21:00.
כתובת: Rathausstraße 15- 10178 Berlin.

ז'נדארמנמארקט, יריד "הקסם של חג המולד"

עקב שיפוצים שעוברת כיכר ז'נדארמנמארקט ושיימשכו עד 2024, השוק המושקע ביותר נודד השנה מהכיכר של בית הקונצרטים לכיכר האופרה הקרובה בבל פלאץ, שנחשבת לכיכר המתחרה לה ביופיה. בליבו של השוק יוקם מתחם מקורה עבור "חוצות היוצר" לצד דוכני האוכל, היין החם והבירות. השוק מתהדר כמידי שנה בעץ האשוח הגדול ביותר בעיר. בשל העובדה שיש בו מתחם של אמנים, ערכו האיכותי מתעלה מעל שווקים אחרים שבהם הדוכנים הם יחסית בנאליים עם היצע שחוזר על עצמו. בנוסף, ישנה במה קטנה למופעים של מוזיקה חיה. לטעמי, זה השוק המומלץ ביותר. הכניסה למתחם כרוכה בתשלום סמלי של אירו אחד שנתרם לנזקקים ולמוסדות תרבות.
11 צפייה בגלריה
ז'נדארמנמארקט
ז'נדארמנמארקט
ז'נדארמנמארקט
(צילום: shutterstock)
11 צפייה בגלריה
ז'נדארמנמארקט
ז'נדארמנמארקט
ז'נדארמנמארקט
(צילום: שימרי טוריס)
מתי? בין 21 בנובמבר עד 31 בדצמבר. קחו בחשבון שבימי החג השוק פועל במתכונת מצומצמת. ב-24 בדצמבר השוק פתוח מ-12:00 עד 18:00 בערב. בימי החג, 25 ו-26 בדצמבר, השוק פועל מ-12:00 עד 22:00. בין השעות 11:00 ל-14:00 הכניסה חופשית. בערב החג ובחג גובים דמי כניסה גם בשעות המוקדמות.
כתובת: Bebelplatz, Unter den Linden, 10117 Berlin

לוסיה, שוק סקנדינבי

השוק שוכן במתחם התרבות של מבשלת הבירה לשעבר ה"קולטור בראווראיי". מדובר במתחם פנאי ובילוי נפלא במהלך השנה וכשמגיעה תקופת שוקי חג המולד הוא נפלא אפילו שבעתיים. המתחם התעשייתי אך האלגנטי מארח כמדי שנה שוק שנקרא על שם לוסיה, אלת האור במיתולוגיה הנורדית. במבשלת הבירה שהוקמה במאה ה-19 שולטת כמדי שנה אווירת שוק סקנדינבית עם מוזיקה חיה, דליקטסים וניחוחות של מטעמים סקנדינביים שמתערבבים גם דוכנים גרמניים מקומיים. השוק ידידותי מאוד גם לילדים שיכולים ליהנות ממתקי שעשועים בסגנון נוסטלגי. בהחלט אופציה מרעננת ברשימת השווקים שכדאי לדגום. הכניסה לשוק חופשית.
11 צפייה בגלריה
שוק חג המולד, לוסיה
שוק חג המולד, לוסיה
שוק חג המולד, לוסיה
(צילום: shutterstock)
11 צפייה בגלריה
לוסיה
לוסיה
לוסיה, השוק הסקנדינבי
(צילום: שימרי טוריס)
11 צפייה בגלריה
לוסיה
לוסיה
אווירה מיוחדת
(צילום: שימרי טוריס)
מתי? השוק מתקיים בין 21 בנובמבר עד 22 בדצמבר. בימים שני עד שישי הוא פתוח מ-15:00 עד 22:00. בימים שבת וראשון פתוח מ-12:00 עד 22:00.
כתובת: Kulturbrauerei, Schönhauser Allee 36, 10435 Berlin.

מתחם Raw - שוק בסגנון ימי הביניים

נתחיל בנקודה הכי חשובה: הלוקיישן. אחד ממתחמי אמנות הרחוב הכי מגניבים בברלין זורק אותנו לתקופה אחרת לחלוטין. קפסולת זמן נפלאה בעומקו של המרחב המקושקש מסביב. זהו אחד השווקים האהובים על מבוגרים, על אף שהוא חווייתי בעיקר לילדים. השוק מעוצב בהתאם לתקופה שבה הרוכלים, הנפחים ואנשי מלאכה אחרים מציגים את היצירות שלהם ולעיתים גם יוצרים את מלאכתם על המקום, כשהם עצמם לבושים בבגדים תקופתיים. המתחם מואר גם בלפידים ואפילו דוכני האוכל מעוצבים ברוח התקופה. לילדים זו חוויה נפלאה היות שיש מדי ערב מופעי אש, גלגל ענק שמופעל באופן ידני, רכיבה על פוני ומשחקי חץ וקשת עם קליעה למטרה. הכניסה אליו בתשלום בימים חמישי עד ראשון. בימים שני עד רביעי הכניסה חינם. מחיר כניסה עולה שני אירו למבוגר ואירו אחד לילד.
11 צפייה בגלריה
ימיהב
ימיהב
אווירה של ימי הביניים, בקטע טוב
(צילום: שימרי טוריס)
11 צפייה בגלריה
ימיהב
ימיהב
Raw
(צילום: שימרי טוריס)
מתי? החל מ-17 בנובמבר עד 21 בדצמבר. בימים שני עד שישי משעה ;5:00 עד 22:00. בימים שבת וראשון משעה 12:00 עד 22:00.
כתובת: Revaler Str. 99, 10245 Berlin, RAW-Gelände.

ארמון שרלוטנבורג

ברוכים הבאים למסיבת הפרידה מאחד השווקים האהובים בברלין. ברחבת הארמון ליד חממת התפוזים – האורנג'רי, יתקיים השנה, בפעם האחרונה, השוק בסביבה הכי מפוארת ומלכותית שיש. ההסכם להפעלת השוק מגיע השנה לסיומו וברחבה עתיד לקום מרכז מבקרים מושקע. למבקרים בברלין השנה זו תהיה הזדמנות אחרונה לטעום מהדוכנים והאווירה על רקע מבנה הבארוק היפהפה של הארמון. הכניסה לשוק חופשית.
מתי? מ-21 בנובמבר עד 23 בדצמבר וב-25 ו-26 בדצמבר. בימי שני עד חמישי משעה 10:00 בבוקר עד 22:00 בלילה. בימי שישי עד ראשון מ-12:00 עד 22:00. בימי החג, 25 ו-25 בדצמבר, משעה 12:00 עד 20:00.
כתובת: Schloss Charlottenburg, Spandauer Damm 10-22, 14059 Berlin.
11 צפייה בגלריה
חג מולד בארמון שרלוטנבורג, ברלין
חג מולד בארמון שרלוטנבורג, ברלין
חג מולד בארמון שרלוטנבורג, ברלין
(צילום: shutterstock)

שפנדאו העיר העתיקה

לאחר הפסקה של שנתיים אחד השווקים הנוסטלגיים הקסומים של ברלין עושה קאמבק. במדרחוב של העיר העתיקה של שפנדאו, במרחק קצר מבית העירייה, תוכלו למצוא שלל דוכנים ובקתות מקושטות. השוק ידוע בתור יריד של אמנות שמושך אליו מבקרים שמחפשים מתנות מקוריות לחג מפולין, המזרח הרחוק ודרום אמריקה. הכניסה חופשית.
מתי? מ-21 בנובמבר עד 22 בדצמבר. . בימים ראשון עד חמישי מ-11:00 עד 20:00, ובשישי-שבת מ-11:00 עד 22:00.
כתובת: Marktstraße 10, 13597 Berlin.

פרנקפורטר אליי – כששוק הופך ללונה פארק מוגזם

השוק, שנפתח כבר בתחילת נובמבר, מכונה קרנבל "קסם החורף" הוא יותר יריד שעשועים מאשר שוק. יש לו וייב שמתאים למשפחות או לחבר'ה צעירים ופחות למי שמחפש סגנון מתחכם מחד או שוק חג מולד מסורתי מאידך. גם כאן ניתן ליהנות מדוכני אוכל, וכאמור, ממתקני שעשועים מוטרפים. היריד מאורגן במתחם צדדי מהשדרה הראשית, בסדר גודל של 2,000 מ"ר. הכניסה חופשית.
מתי? מ-4 בנובמבר עד 26 בדצמבר, עם הפסקה ב-24 בדצמבר. בימים שני עד שישי בין 14:00 ל-21:30, ובשבתות ובימי ראשון בין 14:00 ל-22:00.
כתובת: Frankfurter Allee 196, 10365 Berlin.

Christmas Avenue - השוק הוורוד שהפך לשדירת חג המולד

הקהילה הלה"טבית התוססת של ברלין מציעה את המסיבה שלה מתחת לפסי הרכבת המוגבהים באזור תחנת נולדרף פלאץ. מעבר לדוכני היין החם ודוכנים עם מוצרים בצבעי גאווה, השוק מציע מסיבות, די-ג'אים, תחרויות דראג ואירועים נוספים.
השוק נפתח כבר ב-11 בנובמבר ויינעל ב-23 בדצמבר. שעות הפעילות: מימי שני עד חמישי משעה 16:00 עד 22:00. בימי שישי עד ראשון בין השעות 15:00 עד 22:00.
כתובת: Nollendorfplatz.
ואם בחרתם ללכת על הצד הצד הפרוע של השווקים, אולי תשקלו לדגום את שוקי הפופ-אפ שמתחלפים כל סוף שבוע בימי שבת וראשון במתחם המטבעה הישנה. ביניהם גם שוק קווירי או אפילו "השוק השובב" ב-3 וב-4 לדצמבר, באוריינטציה של קהילת הבי-די-אס-אם. ולהזכירכם, אנחנו עדיין באווירת חג המולד. המקום מתהדר גם הוא באשוח מפואר, רק שהוא עשוי ממטריות.
11 צפייה בגלריה
השוק השובב
השוק השובב
השוק השובב
(צילום: שימרי טוריס)
בשוק השובב, שמיועד למבוגרים בלבד, יהיו עמדות של די-ג'אים, תערוכה אירוטית, ודוכנים למכירת אביזרים וצעצועים אופייניים לסצינה. עוד על הפרק: תצוגת תכלית בשעות הערב של "משחקי שעווה" מטעם קבוצת הברלינר סטריפ קולקטיב. השוק, כמו שאר השווקים המתחלפים במתחם התעשייתי לשעבר, פתוח בשבת-ראשון החל מ-26 בנובמבר ועד 18 בדצמבר, בין השעות 13:00 עד 22:00. מחיר כניסה: 5 אירו.
כתובת: Alte Münze, Am Molkenmarkt 2, 10179 Berlin
מעבר לכך, ישנם השווקים של פוצדאמר פלאץ עם מדרון ההחלקה המלאכותי לאבובים, כחלק משוק "עולם החורף" שהתחפש לשוק חג מולד, וכן את השוק ברחבת כנסיית הזיכרון בקו דאם. אמנם השוק המדובר הוא מאוד גנרי בהיצע הבנאלי שלו, אך ההיסטוריה של המקום שבו אירע לפני שש שנים פיגוע דריסה קטלני גורמת ללא מעט מבקרים תחושת שליחות לחגוג דווקא שם. במקום ישנה הנצחה מרגשת לקורבנות הפיגוע, בהם גם הישראלית דליה אליקים ז"ל. האנדרטה מכבדת את זכר הקורבנות לאורך כל השנה. בתקופה שבו מתקיים השוק, זה אפילו צובט יותר בלב.
11 צפייה בגלריה
השוק ברחבת כנסיית הזיכרון בקו דאם
השוק ברחבת כנסיית הזיכרון בקו דאם
השוק ברחבת כנסיית הזיכרון בקו דאם
(צילום: שימרי טוריס)
דיס-המלצה: השוק של אלכסנדר פלאץ ברחבה שבין הפריימארק ליוניקלו. שוק הומה, לא נעים במיוחד ולחלוטין סתמי. לא להתבזבז עליו. כדאי להרחיק עוד כמה צעדים אל השוק ברחבת העירייה.
ונסיים עם המלצת בונוס שלא קשורה לשווקים: הגנים הבוטניים בברלין שהופכים לקראת חג המולד למתחם קסום עם תאורה מטריפה ומשטח החלקה על הקרח. על הפרק: מסלול באורך של כשני קילומטרים, מואר בין היתר עם דמויות תלת-מימד בנושא חג המולד. במתחם פזורים גם קמינים להפסקות חימום עם פינות קולינריות מפנקות בתשלום.
מתי? בין 16 בנובמבר ל-15 בינואר. יש לתאם את הכניסה מראש ולרכוש כרטיסים באתר. המחיר לא זול - יותר מ-20 אירו למבוגר ו-16 אירו לילד.

מה מחכה לכם ברוב השווקים?

מעבר לשקדים המסוכרים, סופגניות האשל הקטנות והממכרות או הלייב קוכן – עוגיות אימתניות ומעוצבות שמזכירות בטעמם דובשניות, זה לא באמת נחשב לבקר בשוק חג מולד בלי ללגום מהיין החם, ה"גלו וויין", שמתובלן לעילא עם ציפורן קינמון, מוסקט ואפילו שומר. היות שהסטנדרט ליינות החמים הוא עשרה אחוז אלכוהול, ניתן לבקש חיזוק של רום שנקרא Schuss. ישנה גם גרסה שנקראת Feuerzangenbowle על שם סרט פולחן גרמני ישן שהפך לקאלט באוניברסיטאות בגרמניה עד לימינו.

המשקה המדובר מוגש עם גביש סוכר ספוג ברום שמבעירים אותו מעל המשקה כדי לזכות בטפטוף של קרמל ויש כאלו שמבקשים לחזק עם עוד רום. לנמנעים מאלכוהול ניתן למצוא גרסה נייטרלית ליין החם ולבקש פונטש ילדים.
לעוד אירועים, טיולים וסיפורים מעניינים על ברלין - היכנסו לאתר של שימרי טוריס.