הונדה סיוויק טייפ R העדכנית, נחתה בישראל אמנם לפני כשנתיים, אך אחת המכוניות המסעירות של העידן הנוכחי מופיעה אצלנו לראשונה רק כעת במבחן מלא. זהו דור חמישי למשפחתית-קומפקטית ביצועיסטית של הונדה, חלק מקטגוריה אקסקלוסיבית בה חברות מלבדה בעיקר אירופאיות מבית פולקסווגן, רנו, פיז'ו וסיאט.
הונדה סיוויק טייפ R במבחני ynet לאורך השנים:
הטייפ R הפכה לאחת ממובילות התדמית החשובות של הונדה מאז הושקה לראשונה. תמיד בעלת יכולת גבוהה, תמיד יקרה יחסית וכמעט ללא יוצא מהכלל, לא שגרתית אפילו לצד מתחרותיה הקיצוניות. ואותם דברים אמורים גם הפעם, בדגם הנוכחי שמצליח להציב רף ציפיות גבוה עוד יותר. למשל העובדה שהחזיק בתואר מלך הנורבורגרינג למכוניות קופמקטיות. רנו אמנם הדיחה את הטייפ R מהתואר, אבל עשתה זאת בעזרת גרסת ייצור-מוגבל סופר-קיצונית עם מכלולים אקזוטיים ותג מחיר של פורשה, כפליים מזו של היפנית. איך עובדת הטייפ R בארץ?
מחיר: 270 אלף שקל
מתחרים: סיאט לאון קופרה, יונדאי i30N, רנו מגאן RS, פיז'ו 308 GTI
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: יכולת דינמית, ביצועים, מושב נהג
בסדר: תא נוסעים, נוחות נסיעה
טעון שיפור: אבזור
ציון: 9

איך נראה
מראה הטייפ R חד-משמעי. זו מכונית ספורט שאינה מתביישת להיחשף, סוג של מכונית מירוץ למסלול עם לוחית רישוי. למראה המוצלח של הסיוויק הרגילה נוספה סוללה של מסיטי וכונסי אוויר מכל מן וסוג ובכל פינה אפשרית. לרבות במרכז מכסה המנוע. ספוילר אחורי? כמובן, אבל בגודל כמעט מופרך בתוספת כנפונים ייעודיים שמסייעים לדברי הונדה לשיפור ההצמדה והקטנת מקדם הגרר. אם אתם שייכים לפלג היותר צנוע של האנושות, המראה הזה יגרום לכם לכל היותר לחייך בסלחנות. מכורי אדרנלין לעומת זאת יתאהבו מיידית. בכל מקרה, אדישים לא תשארו.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
גם סביבת הנהג מכניסה אתכם לאווירת אקשן עם צמד מושבי באקט בריפוד אדום ותמיכה כמעט כמו של מושב מירוץ תקני. במפתיע, הם גם נוחים למדי. הם ממוקמים אגב נמוך ב-2.5 ס"מ מהדגם היוצא ומקנים תנוחת נהיגה מצוינת.
יש גם לוח מחוונים עם תצוגת נתוני אקשן (נורות להעברת הילוך לפני קו אדום), בורר הילוכים בגימור מתכתי שממוקם בצורה מושלמת וגימורי קרבון ואלקנטרה נאים. פחות אהבנו את בלם היד החשמלי, את גלגל ההגה הזהה לגרסה הרגילה עם מתגי תפעול מסורבלים וגרוע מכל, מסך מגע ("7) שנראה מיושן ותפעולו אינו נוח.
החלק האחורי זהה לחלוטין לסיוויק הרגילה של השכן, עם מרחב מחייה טוב מבעבר ועם מושב מצופה בד שחור, אבל אפשרות להושיב רק שני נוסעים שכן אין חגורת בטיחות לנוסע באמצע. כמו בדגם הרגיל, גם כאן אין פתחי מיזוג חשובים ליושבים מאחור. לתא המטען נפח זהה לדגם הרגיל (365 ליטר כולל גלגל חלופי נדיר בדגמים אלה), עם פתח הטענה גדול שמאפשרת דלת תא המטען.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
רשימת האבזור צנועה ביחס למחיר. כיוון המושבים ידני וכך גם מנגנון קיפול המראות וחלון השמש שיש בחלק מהמתחרות. מערכות הבטיחות זהות לדגם הרגיל וכוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים.

איך נוסע

המנוע עבר בירושה מהדגם היוצא, 2.0 ליטר מוגדש עם 320 כ"ס, 10 כ"ס יותר מהטייפ R היוצאת. תיבת שישה הילוכים ידנית מעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים. דף הנתונים מציין זינוק ל-100 קמ"ש ב-5.8 שניות, בדרך למהירות מרבית הגבוהה בקטגוריה - 272 קמ"ש. אבל המספרים האלה לא מספרים את כל הסיפור, שכן מדובר ביחידת הנעה מהמרשימות בסביבת המחיר שמדרום לפורשה ופרארי.
למרות הגדשת טורבו, המנוע מזכיר בתחושת יחידה אטמוספרית טהורה, תודות למערכת תזמון השסתומים המשתנה (יניקה ופליטה) של הונדה. הוא נטול כל השהיית טורבו, עולה במהירות מפחידה בסל"ד ונושק לקו האדום ומנתק ההצתה הרבה יותר מהר ממה שתכננתם. כל זאת בצירוף פס קול מהטובים שיש, ללא תוספת מלאכותית ממערכת השמע, החביבה כיום על אנשי השיווק בתעשיית הרכב. גם צריכת הדלק הייתה טובה בהתחשב במבחן המאומץ - 9.6 ק"מ לליטר.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
תיבת ההילוכים אינה מפגרת אחרי המנוע וקרובה אף היא לשלמות. עם בורר בעל מהלך מדויק וקצר האפשר העברות סופר-מהירות. דוושת המצמד משחקת כאן תפקיד חשוב. אף היא מדויקת, בעלת משקל נכון (תודות לגלגל תנופה חדש). בסף הכל עשויה יחידת ההנעה כאן לשכנע גם את מכורי האוטומט לשקול שנית את העדפותיהם. מי שבכל זאת התאהב במערכת גז ביניים אוטומטית המשולבת בתיבות רובוטיות, יכול להרגע. גם כאן יש אחת כזו. ניתנת לביטול אבל הותירו אותה. היא מדויקת ברמה כזו שגם נהג הבית שלנו למבחני מסלול - פעמיים אלוף אירופה בנסקאר, אלון דאי - בחר להשאיר אותה.
עם כל התשבוחות למנוע-גיר, השיפור הגדול ביותר בהשוואה ל-R הקודמת מתבטא בנוחות נסיעה, תודות למתלה אחורי רב-חיבורי במקום קורת המתח. שילוב מצב נוחות בבורר הנהיגה מאפשר - תודות לבולמי זעזועים אדפטיביים - יכולת ספיגת שיבושים מרשימה מאוד ביחס למכונית מסוגה, עם צמיגי ספורט נמוכי-חתך. אפילו בידוד רעשי דרך ורוח בשיוט טוב למדי.
האם הונדה הקריבו את נוחות הנסיעה ביומיום על מזבח היכולת הדינמית? ממש לא. באופן מפתיע, הן אפילו טובות יותר. פלטפורמה עדכנית ומכסה מנוע מאלומיניום איפשרו לשמור על המשקל העצמי למרות הגידול בממדים, תוך כדי שיפור הקשיחות - לפי הונדה - ב-37%. גם מיקום מיכל הדלק השתנה, כדי לשפר את חלוקת המשקל בין הצירים. בסך הכל הופחתו 3% מהעומס מהציר הקדמי העסוק בהורדת כוח לקרקע וענייני ניהוג, בזמן שמרכז הכובד אף ירד בסנטימטר.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
כדי להעניק לה פוטנציאל גבוה יותר, המתלה האחורי איפשר הרחבה של 6.5 ס"מ במפסק הסרנים, והעניק מקום לצמיגי קונטיננטל ספורט-קונטק 6 רחבים (245/30) על חישוקי "20 ("19 בעבר). כל הסלט הזה מתארגן לארוחה פנטסטית בכביש המפותל, עם יכולת יוצאת דופן, ולא רק בהשוואה למתחרותיה הישירות.
תתפלאו, אבל זה מתחיל בבלמים (350 מ"מ מלפנים, 305 מ"מ מאחור) מדויקים ומלאי רגש שלא רק מסייעים לבנות ביטחון דרוש אצל הנהג, אלא גם מציעים יכולת האטה מרשימה ועמידות יוצאת דופן בפני דעיכה. זה ממשיך בהיגוי חד, מדויק ומהיר (2.11 סיבובים מקצה לקצה לעומת 2.25) ואפילו מציע מעט משוב נדיר בהגאים חשמליים. יכולת האחיזה מאוד מרשימה, ואפשר לשמור על מהירויות כניסה בלתי נתפסות לפניה, ללא שמץ של תת-היגוי.
גם הורדת הכוח ביציאה מפניה אינה מקובלת במכונית הנעה קדמית. התודות לדיפרנציאל מוגבל החלקה (helical) שמנטרל בין היתר לוחמת הגה בסיוע מתלה קדמי מתוחכם (dual-axis strut). אם כל הכוח והיכולת הזו, אין מנוס מלשאול מדוע צריך בכלל הנעה כפולה כבדה ויקרה בכלי רכב שכזה.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
המשמעות של כל אלה: להגיע למגבלותיה, מבלי להפחיד את העולם ואת עצמך, חפש מסלול מרוצים סגור וסטרילי. שם הופכת הטייפ R למכונת נהיגה ספורטיבית מהטובות בנמצא, בכל תג-מחיר. מאפשר לקבוע זמני שיא ובאותה מידה לשחק בכל דרך שתעדיפו. חד וחלק וזורם, או אגרסיבי לרוחב המסלול בכל פניה. מהיר ויעיל או וירטואוזי ומשועשע. הבחירה שלך.
ובכל זאת מילה אחת לביקורת. הונדה אומנם מציעים שלושה מצבי נהיגה, אבל הם קבועים מראש ואינם מאפשרים התאמה אישית לפי מערכות כפי שעושות מרבית המתחרות. היינו שמחים למשל לקבל את תגובות המנוע של מצב R הקיצוני, את תגבור היגוי במצב הביניים ספורט, ואת בולמי הזעזועים במצב נוחות. המצב הקיצוני ביותר הופך את המיתלים מתאימים רק לאספלט מושלם או מסלול מירוצים.

סיכום

בשונה ממתחרותיה האירופאיות המייצרות אצלנו כיום כמיהה לדור המייסדות, במקרה של סיוויק טייפ R זה שונה. בעיקר כי היא הטובה ביותר בשושלת. יש לה יכולות דינמית וביצועים טובים מכל מכונית הנעה קדמית שנהגנו בה עד כה. כל זאת תוך שיפור הנוחות והיכולת היומיומית. כמכונית קומפקטית-לוהטת היא אינה מושלמת, אבל היא כל-כך קרובה לכך.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 320 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 40.8 קג"מ ב-2,500 סל"ד
תמסורת: 6 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
אורך: 455.7 ס"מ
רוחב: 187.7 ס"מ
גובה: 143.4 ס"מ
בסיס גלגלים: 269.9 ס"מ
משקל עצמי: 1,380 ק"ג
נפח תא מטען: 356 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.8 שניות, 272 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.7 ק"מ לליטר, 193 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 270 אלף שקל