פורד פוקוס היוצאת אחראית במידה רבה לרכבת ההרים שעבר מותג הרכב האמריקאי בעשור החולף. מצד אחד קבעה ב-2012 שיא מכירות והייתה לפופולארית ביותר בשוק המקומי לאחר שנים של שליטה יפנית. מצד שני, בעיות אמינות קשות וחוסר החלטיות של היצרנית אשר כשלה בהתמודדות הגלובאלית, הובילו לשפל מכירות חסר תקדים של אחד ממותגי הרכב המפוארים בתעשייה ולהיעלמותה של הפוקוס מאולם התצוגה.
נתונים אלה הכריחו למעשה את היבואנית, דלק מוטורס, לנסות ולהחיות את מותג פורד בישראל לפני היעלמותו המוחלטת. ואת זה היא יכולה לעשות - עם כל הכבוד לדגמים כמו הקוגה או האדג' - רק דרך מכונית משפחתית שעולה על הכביש במספרים גדולים. פוקוס העדכנית היא למעשה הבחירה ההגיונית היחידה.
כך ששנתיים לאחר הפסקת השיווק שהתבצעה במקביל פחות או יותר להשקתה בעולם, נוחתת כאן פוקוס עדכנית, דור רביעי בשושלת מפוארת ומוערכת, עם משימה יוצאת דופן בחשיבותה. וראשונה להתייצב באולם התצוגה היא גרסת אקטיב טורר, סטיישן עם הגבהה קלה ואיפור קרבי עדין בהשראת רכבי פנאי.
מחיר: 136 אלף שקל
מתחרים: טויוטה קורולה TS, סקודה אוקטביה קומבי, קיה X-סיד
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: יחידת הנעה, אבזור, תמורה
בסדר: נוחות נסיעה עירונית, סביבת נהג, התנהגות
טעון שיפור: פתחי מיזוג מאחור, שליטה ידנית בהילוכים
ציון: 8

איך נראה

הפוקוס העדכנית שומרת על קו העיצוב של קודמתה ששווקה כאן, אך נראית בכל זאת נמרצת, דינמית ומודרנית יותר. לכך אחראים יחידות תאורה צרות לפנים, סבכה גדולה יותר, בתי גלגלים מודגשים וצמד שופרי מפלט (אמיתיים). בגרסת אקטיב הנבחנת - שתהיה היחידה עד ההשקה הקרובה מאוד של גרסאות נוספות - מעוטרת הפוקוס סטיישן גם במגני פלסטיק שחור סביב המרכב, פסי גגון קלים, חישוקי "17 ייחודיים וכמו-מיגון תחתי מלפנים ומאחור.
כל אלה לא הופכים אותה לרכב פנאי מוחצן, וצריך גם מידה מסוימת של דימיון כדי לזהות בה רכב שבילים לסופי שבוע, אבל כן מסייעים להופעה מרשימה מהמקובל בקטגוריה - למרות הצבע הכחול-משרדי.
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)
מתיחת הפנים שעברה שיפרה משמעותית את עיצוב הפנים עם איכות חומרים טובה למדי, אבל הגוון הכהה שולט (מדי) ומייצר תחושה קודרת שלא לצורך. ביקורת נוספת מופנית לסביבת הנהג שאינה מהמתקדמות בקטגוריה - פועל יוצא של גילה. מסך המגע נראה מיושן מעט, לוח המחוונים פשוט למראה עם צג נתונים צנוע (ובעיות תצוגה קלות, למשל בזיהוי התמרורים).
בורר הילוכים בצורת חוגה אינו חביב עלינו, שכן הוא אינו מאפשר כל שליטה ידנית כלשהי, אפילו לטובת האטה בירידות. המתג במרכז החוגה ששולט על מצב L אינו אפקטיבי דיו. מנופי העברת הילוכים מתבקשים מאחורי ההגה היו פותרים את הבעיה, אך אין כאלה. יתרונה היחיד של החוגה - שילוב אוטומטי למצב חניה בעת פתיחת דלת נהג.
המושבים נוחים ותומכים אם כי לאורך זמן עשויים לעייף בעלי גב תחתון רגיש. טווח כיוון ההגה יעיל לצורך תנוחת נהיגה טובה אך הוא - וכיוון המושבים - אינו מאפשר להציב את הנהג בתנוחה שלטת, גבוהה ממשפחתיות רגילות.
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)
הפוקוס הנוכחית גדלה בכל ממד ובמקרה של הסטיישן מדובר בתוספת של 13 ס"מ לאורך, 2 ס"מ לרוחב ו-5 ס"מ לבסיס הגלגלים - המביאים אותו ל-270 ס"מ כמקובל בקטגוריה. בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור - מנקודות הביקורת הבולטות של הדגם היוצא - טוב משמעותית.
אלא שלא הכל ורוד עבור הנוסעים מאחור. באופן תמוה, אין פתחי מיזוג נפרדים עבורם ומיקומם של הפתחים בקונסולה המרכזית נמוך יחסית, ועשוי להקשות על צינון חלקו האחורי של תא הנוסעים בקיץ מקומי. שטח החלונות האחוריים אינו נדיב יותר, וחבל שכך.
תא המטען לא רק נראה גדול מבעבר, אלא מציע תוספת משמעותית של 99 ליטר ובסך הכל 575 ליטר של נפח. עם זאת, המתחרות הישירות מציעות קצת יותר. הוא כן מכיל תאים שימושיים בצדיו ותא נוסף מתחת לרצפת ההטענה, אבל כי מרביתו מנוצלת לגלגל חלופי זמני.
רשימת האבזור עשירה יחסית כוללת מסך מגע בגודל "8 עם צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב כולל סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית עוקבת פניה.

איך נוסע

יחידת ההנעה היחידה בינתיים כוללת מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בלבד ובנפח 1.5 ליטר צנוע יחסית, אך ההספק המרבי מרשים מאוד - 182 כ"ס. תיבת שמונה הילוכים אוטומטית חדשה אחראית על העברת הכוח לגלגלים הקדמיים. רצועת הכוח רחבה ויעילה כמצופה ממנוע מוגדש והביצועים טובים בהחלט, אך נראה כי תיבת ההילוכים ויחסי ההעברה פוגמים משהו ואינם מאפשרים מיצוי מלא של פוטנציאל הכוח. כך למשל, סקודה אוקטביה סטיישן עם 150 כ"ס בלבד מזנקת - על הנייר - מהר יותר מעמידה ל-100 קמ"ש (8.6 שניות בפוקוס).
בורר מצבי נהיגה האחראי על מחשב ניהול המנוע ודרכו גם על פעולת המצערת, מאפשר בחירה בין מצבי ספורט-חסכון-רגיל צמד מצבי נסיעה על משטח שאינו אספלט. והוא רלוונטי גם למניעת הקופצנות בתחילת נסיעה, עם יציאה אגרסיבית יחסית מהמקום. מצאנו כי מצב "חסכון" הממתן את תגובת המצערת, מאפשר תנועה עירונית נעימה יותר.
מלבד זאת, שילוב המנוע-גיר מרשים למדי. היחידה בעלת שלושה צילינדרים נעדרת רעידות אופייניות לתצורה ומציגה אופי פעולה חלק ונינוח במהירות נמוכה, או נמרץ ותומך בנהיגה נמרצת יותר. אלא שהיכולת הזו אינה מגיעה בחינם. למרות ששלושת ההילוכים העליונים (6-7-8) הם הילוכי שיוט עם יחס העברה של 1:1 או נמוך מזה, ומאפשרים סל"ד נמוך בשיוט הנתמך בניתוק בוכנה אחת מהשלוש לטובת חסכון בדלק, הצריכה הממוצעת לאורך כ-650 ק"מ שחלקם הגדול התבצע בכביש מהיר ומהירות חוקית, עמדה על 12.2 ק"מ לליטר - סביר בלבד.
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)
בהתאם לייעודה האירופאי, כיול המיתלים בפוקוס ניתן להגדרה כ"מוצק", ולכן נוחות הנסיעה במהירות נמוכה אינה מבריקה. במהירות שיוט היא טובה יותר ובנהיגה נמרצת היא מתחילה להבריק. זו אמנם אינה פורד פוקוס האצ'בק רגילה עם התנהגות כביש חדה ומדויקת, שכן האקטיב גם גדולה וכבדה ובעיקר גבוהה יותר, אך היא עדיין מציגה את ה-DNA המוכר של המשפחתית וביחס לממדיה והייעוד, בהחלט מרשימה מבחינה דינמית עם הגה מדויק אך קל מדי וחסר תחושה מספקת. בידוד הרעשים בשיוט טוב, למעט אוושת רוח מפסי הגגון.
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

דלק מוטורס בחרה במודע לפתוח את קמפיין חזרת הפוקוס לשוק המקומי עם גרסה לא שגרתית, משפחתית עם טוויסט פנאי הפונה להעדפות הגורפות של רוכש הרכב הישראלי. אין לטעות, למרות ההגבהה, האיפור העדין ואפילו היכולת לנוע על שבילים, זו יותר סטיישן משפחתית ליומיום ופחות ג'יפון דוגמת מאזדה CX-30 או קיה X-סיד. מאידך, האקטיב בשתי צורות המרכב אינה רגילה, ובהחלט ייחודית בקטגוריה משעממת בדרך כלל.
ושם היא מתבלטת בזכות מראה מעניין יותר (ותרו על הצבע הכחול של מכונית המבחן), עם יחידת הנעה חזקה, איכות דינמית מרשימה, רשימת אבזור ראויה ותא נוסעים מרווח. היא גם טובה מקודמתה בכל סעיף ונושאת עימה תג-מחיר שיכול להיחשב אצלנו כסופר-אטרקטיבי.
וכעת התשובה לשאלה הגדולה ביותר: פורד פוקוס חזרה לשוק הרכב הישראלי בגדול. עד כמה היא תצליח - גם בעזרת גרסאות בסיסיות לצד רמות אבזור-גימור מעניינות נוספות - לנער מפורד את בעיות התדמית שהצמידה לו הפוקוס הקודמת? קשה עדיין לומר. מה שבטוח, אם המשך מהלך החזרה לשוק המקומי יהיה מרשים כמו יריית הפתיחה, עם דגמים ייחודיים ותגי-מחיר אטרקטיביים, הסיכויים לרנסנס גבוהים למדי.
8 צפייה בגלריה
פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר
הספק: 182 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט: 24.4 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
אורך: 469.3 ס"מ
רוחב: 184.4 ס"מ
גובה: 154.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 270 ס"מ
משקל עצמי: 1,483 ק"ג
נפח תא מטען: 575 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.6 שניות, 209 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 18.2 ק"מ לליטר, 146 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 136 אלף שקל