רכבי פנאי הפכו בשנים האחרונות מקטגוריית נישה זניחה ללא פחות מהמיינסטרים של שוק הרכב. הסובלות כרגיל, הן קטגוריות מסורתיות כמו משפחתיות-קומפקטיות ומשפחתיות גדולות שהצטמצמו עד כמעט-נעלמו. בקצב הזה נראה כי כמעט כל כלי הרכב החדשים שיגיעו אלינו בעתיד הנראה לעין, יהיו סוג של רכבי פנאי מזן כלשהו.
12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
בין הבולטים שבדגמים העדכניים ביותר ניתן למצוא שלושה משמעותיים. טויוטה C-HR שעבר לאחרונה עדכון וזכה להערכה רבה מרגע השקתו, מאזדה CX-30 שאמור לאפשר ליצרנית לחפות על העניין המתמעט ב-3 הקלאסית וקיה X-סיד המעניין, גרסת פנאי לסיד שלא ממש שכנעה כאן. שלושתם מנסים לנצל את הוואקום שנוצר בין משפחתיות-קומפקטיות לרכבי פנאי גדולים ויקרים יותר. לא במקרה, תג המחיר נמצא בדיוק בין הקטגוריות ונע בין 140 אלף שקל לגרסאות בסיס ועד 160 אלף שקל לגרסאות מאובזרות ביותר.

טויוטה C-HR

12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR
טויוטה C-HR
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: היברידי, 1.8 ליטר בנזין-חשמלי, 122 כ"ס
תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11 שניות, 170 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 26.3 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, זיהוי תמרורים וערנות נהג (התראת שטח מת ברכב המבחן)
מחיר רכב מבחן (בסיס): 160 אלף שקל (146 אלף שקל)

מאזדה CX-30

12 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 2.0 ליטר בנזין, 165 כ"ס
תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.7 שניות, 196 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר: 152 אלף שקל

קיה X-סיד

12 צפייה בגלריה
קיה X-סיד
קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 1.4 ליטר טורבו-בנזין, 140 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.5 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 17.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, תאורה דינמית וערנות נהג (בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטח מת ברכב המבחן)
מחיר רכב מבחן (בסיס): 146 אלף שקל (140 אלף שקל)

עיצוב ותא נוסעים

למרות שהוא הוותיק בחבורה, ה-C-HR מרשים וייחודי מהשלושה תודות לעיצוב דמוי-קופה שעדיין נראה עדכני. לא במקרה טויוטה הותירה את המראה כמעט ללא שינוי במתיחת הפנים האחרונה. גם ה-X-סיד נראה טוב מאוד ונהנה מ"צהוב-קוונטום" של רכב המבחן, מייצר הבדל ברור בינו לסיד תוך שהוא מציב עצמו כ"קשוח" בחבורה, גם תודות לחישוקים ייחודיים, צמד פסי גגון בולטים ופתחי מפלט מדומים. ה-CX-30 לעומת זאת דומה מדי למאזדה 3 רגילה. למזלו, היא אחת היפות בסביבה.
12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
פנים ה-C-HR נראה מיושן, עם לוח מחוונים פשוט (מדי) למראה ויותר מדי שחור מסביב. מסך המגע כולל כעת צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay והוא נוח לתפעול תודות למיקומו הגבוה. המושבים כאן הם הנוחים והתומכים ביותר, אבל תנוחת הנהיגה נפגעת בגלל טווח כיוון מוגבל להגה שמוצב בזווית אופקית מדי. לא אהבנו את הפלסטיק השחור-מבריק בחלקו התחתון של ההגה ואת מיעוט תאי האחסון.
12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR
טויוטה C-HR
(צילום: ניר בן זקן)
ה-X-סיד מרשים גם בפנים, עם דיפון מעניין הכולל תפרים בצהוב זהה למרכב ומושבים המשלבים ריפוד עור משובץ. לוח מחוונים הדיגיטאלי ("12.3) נראה מודרני, אבל מסך המגע ("8) קטן מזה המשווק באירופה ("10.25), נראה מיושן וסובל מגרפיקה באיכות נמוכה. עוד לא אהבנו את מתגי בקרת האקלים בתאורה כתומה ואיכות החומרים אינה מרשימה במיוחד.
תא הנוסעים ב-CX-30 נראה היוקרתי והאיכותי ביותר, כולל דיפוני עור (בשילוב צבעים שחור-כחול שלא כולם אהבו) ואלומיניום עם תאורת פנים מרשימה. המסך ("8.8) משתלב היטב בקונסולה והוא נשלט חוגה נוחה לשימוש. יש גם את תאי האחסון הגדולים והשימושיים ביותר ואת תנוחת הנהיגה הטובה בחבורה תודות להגה בשרני עם טווח כיוון רחב. חבל רק שהמושבים פחות נוחים ותומכים ושטחי חלונות הצד קטנים מדי.
12 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)
טויוטה אחרונה מבחינת מרחב המחיה לנוסעים מאחור, הסובלים מתחושת מחנק גם עקב חלונות הצד הקטנים. הספסל האחורי נוקשה, בעל זווית מסעד ישרה מדי, הוא נמוך יחסית והכניסה לאחור צפופה יחסית. הוא גם נעדר פתחי מיזוג נפרדים וידיות אחיזה לנוסעים. בסך הכל, לא הרכב שתרכשו כדי הסיע באופן קבוע ארבעה. מאזדה וקיה עדיפות מבחינה זו עם יתרון קל ליפנית במרווח הראש ולקוריאנית עם מושב נוח במיוחד.
תא המטען של טויוטה הוא הקטן ביותר (377 ליטר), בעל מפתח גבוה וצר ונטול גלגל חלופי. למאזדה וקיה תאי מטען גדולים משמעותית (430 ו-426 ליטר בהתאמה). לקיה תאים צדיים שימושיים אבל למאזדה סף נמוך יותר וגלגל חלופי בגודל מלא לעומת זמני ב-X-סיד.
גרסאות הבסיס של השלושה כוללות בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת נסיעה לאחור (עם חיישני חניה אחוריים במאזדה ובקיה), מראות מתקפלות חשמלית, מפתח חכם (במאזדה רק להתנעה) וחישוקים קלים ("17 בטויוטה, "18 בקיה ובמאזדה).
12 צפייה בגלריה
קיה X-סיד
קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית. היפניות כוללות כציוד תקני גם בקרת שיוט אדפטיבית (המוצעת רק ב-X-סיד הבכירה) כאשר לטויוטה זיהוי תמרורים ולמאזדה גם התראת שטחים מתים (קיימת ב-X-סיד וב-C-HR הבכירות).

יחידות הנעה וביצועים

C-HR מצויד ביחידה היברידית המשלב מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר ומנוע חשמלי (בדגם העדכני עם מצברי ליתיום-יון מודרניים) המפיקים יחדיו 122 כ"ס בשידוך לתיבה רציפה. שלא במפתיע, הביצועים כאן נחותים והוא מסיים אחרון בכל מבחני התאוצה. המחסור בכוח מורגש עוד יותר בכביש הררי כאשר תיבת ההילוכים מושכת את המנוע לסל"ד גבוה וקבוע המייצר רעש צורמני ולא נעים.
12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR
טויוטה C-HR
(צילום: ניר בן זקן)
X-סיד מצויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר עם 140 כ"ס, ומשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הוא היה ראשון בזינוק מהמקום, בין היתר תודות למשקל עצמי נמוך ב-140 ק"ג מה-CX-30. היחידה שלו היא גם הנעימה יותר לשימוש, תודות לרצועת כוח רחבה ותיבת הילוכים נטולת קפיצות אופייניות.
CX-30 הוא החזק בחבורה - עם מנוע 2.0 ליטר המפיק 165 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. בתאוצות הביניים המדמות עקיפה הוא הקדים את ה-X-סיד והרגיש חד ונמרץ, לעיתים קצת יותר מדי. שכן תחילת נסיעה מלווה ביציאה אגרסיבית גם כשאינו נדרש לכך. והמנוע האטמוספרי מפיק את עיקר כוחו בסל"ד גבוה ודוחק כך בתיבת ההילוכים להוריד הילוך תכופות במטרה לשמור על קצב התקדמות אפילו בשיוט נינוח. אהבנו את מצב "ספורט" בתיבת ההילוכים המייתר בנהיגה נמרצת את הצורך בתפעול ידני.
שלא במפתיע, צריכת הדלק של טויוטה הייתה הנמוכה ביותר. 14.9 ק"מ בממוצע המבחן מול קיה עם 11.9 ק"מ לליטר ומאזדה שסיימה את המבחן עם 11.1 ק"מ לליטר.
12 צפייה בגלריה
מאזדה CX-30
מאזדה CX-30
(צילום: ניר בן זקן)

נוחות והתנהגות

הנסיעה ב-C-HR נוקשה יחסית והוא קופצני ופחות נוח ממתחריו במהירות נמוכה, אך היא משתפרת במהירות גבוהה עם שמירה טובה על ריסון. בשיוט בולטים בתא רעשי רוח ודרך. התנהגות הכביש טובה, בטוחה וצפויה, אך לא מעבר לכך. במגבלות האחיזה בקרת היציבות מתערבת באופן אגרסיבית מדי.
ה-CX-30 מבודד היטב שיבושים במהירות נמוכה, בעיקר תודות לצמיגים בחתך גבוה מהאחרים. אך במהירות גבוהה הוא הפחות נוח כאן, ומתקשה לשמור על ריסון ראוי בגלל מתלה אחורי מיושן (קורת מתח לעומת רב-חיבורי באחרים). בידוד הרעשים בשיוט הוא הטוב ביותר והיכולות הדינמיות גבוהות עם נכונות מרשימה של החרטום לצלול אל תוך הפניות.
ל-X-סיד כיול מתלים מוצלח ולמרות צמיגים בחתך נמוך מהאחרים, הוא מציע את נוחות הנסיעה הטובה מהשלושה, לרבות יכולת ספיגה במהירות נמוכה ושמירה על ריסון במהירות גבוהה. התנהגות הכביש שלו היא הטובה ביותר במבחן ולמרות שאינו חד כמו ה-CX30, זוויות הגלגול צנועות יותר והאחיזה גבוהה יותר.
12 צפייה בגלריה
קיה X-סיד
קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום
טויוטה C-HR נהנה מעיצוב מוצלח ויחידת הנעה היברידית חסכונית למדי. אבל הוא נכנע בכל תחום אחר ולכן מסיים שלישי.
מאזדה CX-30 מציע לצד מראה מוצלח גם את תא הנוסעים האיכותי והמרשים ביותר. יחידת ההנעה מספקת ביצועים טובים אך בשימוש יומיומי פחות משכנעת. נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש אינן הטובות ביותר כאן והוא גם יקר יחסית. לכן הוא מסיים שני.
קיה X-סיד מגיע למבחן כמעט ללא מגרעות, למעט מסך מגע בעייתי. פרט לכך הוא מציע יכולות גבוהות יותר במרבית התחומים מהמאזדה לרבות נוחות נסיעה מרשימה. כל אלה הופכים אותו למנצח במבחן המשולש.
12 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)