• במה נהגנו: אלפין A110S
  • מתחרים: פורשה קאיימן, לוטוס אמירה
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: 620 אלף שקל
  • בעד: יכולת דינמית, הנאה מנהיגה, ייחודיות
  • נגד: שימושיות, איכות חומרים
בגדול: הבחירה ב-A110 כדגם ביכורים לאלפין, אינה מקרית. אחרי הכל, זו יורשת המכונית המפורסמת ביותר של המותג הצרפתי שמעולם לא שווק בארץ, וגם באירופה נותר עד לאחרונה במעמד של "ליודעי חן בלבד". לפני השקתה בארץ פגשנו בה בדייפ שבצפון מערב צרפת, שם היא עדיין מיוצרת בעבודת יד במפעל המקורי של אלפין. ואיזו פגישה זו הייתה.
מתחזקת ועדיין קלילה: ה-A110S בה אנחנו נוהגים נחשבת שניה בהיררכיית הגרסאות, כשרק ה-R הקיצונית והיקרה במיוחד מעליה. עם עיצוב נהדר, מרשים וייחודי. אם כי לטעמנו לפחות, הכתום של מכונית המבחן יכול לפנות מקום לכחול הקלאסי-היסטורי, ועל הדרך אפשר לוותר עם על הקיט האווירודינמי שעושה המון רושם וכנראה גם יעיל במהירות סופר גבוהה - מסיטי אוויר בפגוש הקדמי, ספוילר קרבון גדול מאחור. מצד שני, אם רוצים להוסיף 60 ק"ג מלפנים ועוד 81 ק"ג מאחור של כוח הצמדה על המסלול, אפשר להניח להם.
6 צפייה בגלריה
אלפין A110S
אלפין A110S
(צילום: שחף איזנשטיין)
בחזרה למראה יוצא הדופן. המכונית הזו קומפקטית, נראית קצת כגרסת בייבי למפלצות אקזוטיקה איטלקית או בריטית. היא אפילו קצרה משמעותית (ב-20 ס"מ) מפורשה קאיימן. ובכל זאת אי אפשר שלא להביט בה ארוכות, עם יחידות התאורה המקוריות, הצללית הנהדרת והאחוריים המסוגננים. זו מכונית שאתה רוצה לראות בחניה שלך. לא משנה אם תנהג בה או לא בעוד רגע.
הלאה. מערכת ההנעה מגיעה מבעלת הבית רנו, והתורמת האדיבה היא לא פחות ממגאן RS. מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.8 ליטר שמוצב מאחורי מושב הנהג כמו בכל מכונית על. רנו תורמת כמובן גם את תיבת שבעה ההילוכים כפולת המצמד של המגאן.
במקרה של ה-A110S (וכל הגרסאות מעליה) הוא מפיק 300 כ"ס, 48 כ"ס יותר מ-A110 הבסיסית. ההנעה אחורית כמובן והזינוק ל-100 קמ"ש מסתיים תוך 4.2 שניות (0.3 שניות פחות מגרסת הבסיס). נתון זהה לקאיימן S החזקה ממנה.
6 צפייה בגלריה
אלפין A110S
אלפין A110S
(צילום: שחף איזנשטיין)
איך זה קורה? בעזרת משקל, יותר נכון, חסרונו. האלפין הזו שוקלת 1.1 טון בלבד, ואלה כ-300 ק"ג פחות מהמתחרה הגרמנית. קשה לתאר עד כמה מאות הקילוגרמים האלה חשובים במכונית ספורט. הם לא פחות מקריטיים להתנהגות, אליה נגיע עוד מעט.
משקל הנוצה הזה מושג הודות לשימוש מסיבי באלומיניום (96%) במבנה השלדה, בחלקי המרכב ובמתלים. וגם כמובן בעובדה שהיא מכונית קטנת מידות, אבל בעיקר בהקפדה פנאטית על חיסכון בכל מקום אפשרי. למשל תכנון ייחודי לבלם החניה החשמלי (חוסך 2.5 ק"ג), כיסוי ייחודי מחומרים מרוכבים לרמקולים של מערכת השמע (כמה מאות גרמים), ואפילו ויתור על כיסוי למראת האיפור בסוכך השמש (73 גרם ביום טוב).
היא רק רוצה לרקוד: אבל זה לא רק משקל הנוצה, זה גם איך שהוא מחולק. עם 56 אחוז ממנו מאחור, 44 מלפנים הודות לתצורת מנוע מרכזי-אחורי, המציב את מרכז הכובד בדיוק במקום הנכון, מתחת לישבנו של הנהג. העובדה הזו מאפשרת חיבור מהיר ומיידי אליה, ממש כמו כפפה ליד, וסליחה מראש על הקלישאה השחוקה.
במטרה לשדרג עוד יותר את היכולת הדינמית, למתלי ה-S (עצמות עצה כפולות בכל פינה) גיאומטריה שונה מגרסת הבסיס, עם קפיצים ובולמי זעזועים קשיחים יותר (ב-50%), מוטות מייצבים עבים יותר (קשיחים ב-100%), שמנמיכים קלות את המרכב (כחצי ס"מ). על הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלן פיילוט ספורט קאפ 2 דביקים במיוחד (פיילוט ספורט 4 ב-A110 הרגילה) ורחבים בסנטימטר (215/40 מלפנים, 245/40 מאחור).
על הכביש היא אכן מרגישה חדה ומדויקת יותר מגרסת הבסיס, פחות רוכנת בפינות, חדה ומושחזת יותר. אבל היתרון המשמעותי שלה על פני גרסת הבסיס יהיה לתחושתי בעיקר במסלול מרוצים עם אספלט בסלילה מושלמת, בדיוק כזה כמו שלא היה לנו בנהיגת ההשקה. שכן בכביש הציבורי התגלתה מערכת המתלים כנוקשה מדי. במילים אחרות, רחובות תל אביב לא יעשו עמה שום חסד. מבחינה זו לפחות, גרסת הבסיס הרכה יותר מתמודדת טוב משמעותית.
אבל בכל גרסת A110 שתבחרו, זו מכונית שפשוט אוהבת לפנות ולשנות כיוון, כזו שפורחת וזורחת ככל שהכביש הופך מפותל יותר ומאתגר יותר. והיא עושה את זה עם תחושת חיבור שנדמה שנעלמה מהתעשייה, עם תגובות מהירות כברק ותחושה שהיא מסוגלת לנחש מה אתה עומד לעשות, עוד לפני שהחלטת על כך. העבירו למצב "מסלול" וקבלו אלחוש של בקרת היציבות באופן שמאפשר משחקי נהיגה משעשעים עם זנב סורר אך נשלט והמון חיוכים, ובכל זאת ידיעה שהאלקטרוניקה לא תאפשר לך להגזים.
לחגיגה המוטורית מצטרף הגה מהיר (2.2 סיבובים מקצה לקצה) עם משקל נכון ומשוב עשיר ומדויק, משהו שכמעט נעלם בעידן התקשורת הדיגיטאלית. הבלמים של ברמבו (320 מ"מ מלפנים ומאחור) מוכיחים שאין צורך בדיסקים ענקיים כשהמסה נמוכה, והם הפגינו עמידות מרשימה גם בהתעללות ממושכת.
6 צפייה בגלריה
אלפין A110S
אלפין A110S
(צילום: שחף איזנשטיין)
הרנו בפנים: כמו קודמותיה בשושלת מהמאה הקודמת, גם ביורשת המודרנית אלפין מתבססת על רכיבים של רנו. ובתא הנוסעים אפשר לזהות רבים מהחלקים של בעלת הבית. וזה בולט כיום יותר שכן מדובר במערכות מדור קודם של רנו, כמו למשל מסך המגע הצנוע ("7) והלא ממש איכותי. או תאי האחסון מעטים (וחסרונו של תא כפפות), שלא להזכיר את תאי המטען הזעירים (96 ליטר מלפנים, 100 ליטר מאחור) אליהם כמעט בלתי אפשרי היה להשחיל את ציוד צילום.
מושבי הבאקט מציעים תמיכה צידית מושלמת והם גם קלים ב-13 ק"ג מאלו הרגילים, אבל עשויים שלא להתאים לכל אחד. סידור הדוושות אידיאלי, לאלו שבולמים כרגיל בימין ולאלו שמעדיפים את רגל שמאל. היינו מברכים גם על מנופי שליטה ידנית בהילוכים ארוכים יותר בחלקם התחתון, מה שיקל על השימוש בהם בזמן פניות. ולא היה קורה כלום אם הפלסטיקה בסביבת הנהג הייתה עוברת שדרוג על הדרך.
חצי מיליון: עד שאלפין תהפוך לחשמלית לחלוטין, והיא תהפוך לכזו בקרוב, היא חייבת להצדיק את עצמה עם מכונית ספורט קטנה שעולה חצי מיליון שקלים. עם שם שרק מעטים מכירים ועם תחרות קשה שמציבה לה פורשה.
קל זה לא צפוי להיות, אבל אם אתם חובבי הגה, מכורי אדרנלין ומעריכים מקוריות וחוויות נהיגה מיוחד, אלפין מציעה לכם משהו שונה לגמרי. כזו שלא תמצאו באף אחת אחרת. משהו שמאפשר לה לטפס במדד ההנאה מהנהיגה לגבהים מרשימים. מה שגם הופך אותה לאחת המכוניות המהנות ביותר שנהגתי מעולם.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.8 ליטר
  • הספק: 300 כ"ס ב-6,300 סל"ד
  • מומנט: 34.6 קג"מ ב-2,400 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה אחורית
  • אורך: 421.5 ס"מ
  • רוחב: 179.8 ס"מ
  • גובה: 124.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 242 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,109 ק"ג
  • אחורי/קדמי: 96/100 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.2 שניות, 275 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.5 ק"מ לליטר, 156 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 2
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחנה
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 620 אלף שקל (580 אלף שקל)
הכתב היה אורח חברת אלפין